בברכה המשולשת כתב:לא ראיתי שהביאו באשכול את דברי מרנא הגר"ח מוולאז'ין בכתר ראש אות קלה-
"הסתכלות בעריות ושיחתן אמר זה הכלל כל מה שיגדור את עצמו ויפרוש מראיה אח"כ אם יראה ויביט יבער בו היצר כאש, אלא כשדעתו לילך בשוק יתפלל ויבקש רחמים לבל יכשל ח"ו בשום נדנוד חטא והרור עבירה ר"ל." (ויעויין עוד שם אות עג ו- קלו)
איש_ספר כתב: ועוד דברים קטנים גדולים, למשל כשמנהל מראה משהו לפקידה במחשב, הוא עושה זאת כשהוא במקומו והיא במקומה (ולא רוכן לעבר מחשבה), נשים הלבושות בסגנון 'מודרני' אינן רצויות במחלקות רבות, ועוד ועוד סייגי וגדרים שקידשו את המקום.
צופה_ומביט כתב:איש_ספר כתב:ווכיון שהוזכר כאן גור ושמירת העינים, אני מרגיש צורך לכתוב מה ששמעתי לא פעם מאחד מעסקנים היותר בכירים של דגה"ת בעירית בני ברק.
לדבריו חנוך זייברט ואנשיו טיהרו את העיריה לגמרי, בלי גמגומים ובלי התנצלויות, כך הם ביערו את האינטרט הפתוח (נגמרו הסיפורים של ההיתרים "המיוחדים" והצרכים "החריגים"), ביטלו את השתלמויות המעורבות, ועוד דברים קטנים גדולים, למשל כשמנהל מראה משהו לפקידה במחשב, הוא עושה זאת כשהוא במקומו והיא במקומה (ולא רוכן לעבר מחשבה), נשים הלבושות בסגנון 'מודרני' אינן רצויות במחלקות רבות, ועוד ועוד סייגי וגדרים שקידשו את המקום..
יכול להיות שקל יותר להדר במצוה אחת כשמתעלמים ממצוות אחרות.
אני מתכוון לעשרת הדברות, ולא ארחיב כי הדברים מובנים.
דרך ישרה כתב:הוֹדָעָתִּי אחרונה בל"נ לאשכול זה ודומיו (בתקוה שאת הודעה זו לא ימחקו), בהנחה שגם בעל מקדש מלך לא ישרוד, אז אשכול זה מוקדש כולו לכם זוללי גור לתיאבון, על גבול האנטישמיות, אנשים שלא מסוגלים לקבל אפילו מחמאה קטנה שהעלה הרב איש ספר על איזה איש חסיד גור. הַמְשיכוּ לכתוב על מנהיג בישראל דברים שבעבר ראשי המשכילים לא העלו על דעתם לכתוב כאלו דברים. במקום שבו אפי' מי שנתקדש על כל גדולי ישראל - מרן הבית ישראל זיע"א - נהפך למבוּקר. הביטו נא וראו אם יש מי מגדולי ישראל שזכה להיות מבוקר כ"כ ע"י אנשים שרחוקים ממנו מאוד מאוד. אז תמשיכו ליהנות ולעשות כאן לא רק 'ליל בדולח' אחד, אלא הרבה הרבה 'ימי בדולח', אמנם לא ברחובות, אבל בהחלט במדיה, בבתי משפט, ברחפנים, ובעוד אמצעים.
ולסיום אזכירכם מה שכבר כתבתי בהודעתיי, שיהיה ברור, ב"ה עמדנו בגבורה בנסיון הקל, לא להרהר אחר מנהיג בטענות של הבל וסרק, שאף אחד לא מבין מה יש בהם. אנחנו לא מתביישים בתמימותינו ואמונתינו כפי שחינכו בכל הדורות, הן בצדיק, והן בשליחיו. ואנחנו לא מתביישים במה שהיה ב'יום טוב בחוקותי', המעשה הזה היה מתבקש והנחוץ לאותו זמן, וב"ה הביא הרבה תועלת לחצה"ק פנימה.
אם תרצו להשמיץ אותי ולהיות בטוחים שאני רואה את זה, או מי שאינו נגוע ורוצה לנהל שיח עניני ולגטימי או הבהרות לדברים שונים, שלחו לי באישי, או במייל:
[email protected]
דרך ישרה כתב:אנחנו לא מתביישים במה שהיה ב'יום טוב בחוקותי', המעשה הזה היה מתבקש והנחוץ לאותו זמן, וב"ה הביא הרבה תועלת לחצה"ק פנימה.
במסתרים כתב:דרך ישרה כתב:אנחנו לא מתביישים במה שהיה ב'יום טוב בחוקותי', המעשה הזה היה מתבקש והנחוץ לאותו זמן, וב"ה הביא הרבה תועלת לחצה"ק פנימה.
לכ' "בעל מקדש מלך"
מאין מגיע רוע קיצוני כזה?
--- בהנחה שהכותב איננו חולה רוח או שוטה עצום, וגם לא מתחזה מהצד שכנגד המבקש להכפיש את פניכם ולעכור אתכם להבאישכם בעיני העם.
ישעיהו לוריא כתב:אהיה רגע 'דוברו' של הרב מק''מ, ואטען בשמו שהוא איננו 'דובר' של אף אחד. הוא מייצג את עצמו ועושה זאת בכישרון רב.
עיניו כיונים כתב:אני חושב שמרוב קנאותך הטובה (שאני שותף לה ביסודה), נסחפת והפרזת. אין שום סיבה לחשוד את כל חסידי גור ואת כל החברים בקהילת גור בהסכמה תמימה לצעדי הממסד, וק"ו לא לפעולות שנעשו ע"י קבוצות של צעירים חסרי בינה שהוסתו ע"י חסרי אחריות. אני מכיר אישית כמה וכמה חסידי גור מן השורה שמתנגדים בכל תוקף לפעולות האלימות שנעשו ואף מחנכים את בניהם בדרכם, וכיון שאני מכירם ממקומות ומצמתים שונים (שכנים, קרובים, חברים לעבודה וכדו') אני בטוח שהם מהווים מדגם לפלחים גדולים בקהילת גור. גם מק"מ פירש כמה פעמים שאינו מסכים כלל עם האלימות וכו', וראוי להאמין לו ובכלל לדונו לכף זכות.
דרך ישרה כתב:ואנחנו לא מתביישים במה שהיה ב'יום טוב בחוקותי', המעשה הזה היה מתבקש והנחוץ לאותו זמן, וב"ה הביא הרבה תועלת לחצה"ק פנימה.
במסתרים כתב:ישעיהו לוריא כתב:אהיה רגע 'דוברו' של הרב מק''מ, ואטען בשמו שהוא איננו 'דובר' של אף אחד. הוא מייצג את עצמו ועושה זאת בכישרון רב.
ולכן פניתי אליו, לא שיהיה מדבר בעד אחרים או מגן על רשעותם, אלא לבאר נא שורש שיטה זו מאין באה ובשלמי הרעה הזאת.
בית הגנזים כתב:מקדש מלך כתב:ההוראה הראשונה אותה מנחית רבי משה דב על תלמיד מזדמן הוא האיסור ליסוע לנופשים, מכל סוג שהוא, מעתה ועד עולם!
מעניין שלא שמעתי ממנו דבר זה
אינני יודע מה הגדר של נופש אבל אני זוכר שבסיומו של שנת האבל על אמו נסע לש"ק, כמדומני לצפת, לרגל שחרורו מהלחץ של חיובו להתפלל לפני העמוד.
מלכיאל גרינוולד כתב:במסתרים כתב:ישעיהו לוריא כתב:אהיה רגע 'דוברו' של הרב מק''מ, ואטען בשמו שהוא איננו 'דובר' של אף אחד. הוא מייצג את עצמו ועושה זאת בכישרון רב.
ולכן פניתי אליו, לא שיהיה מדבר בעד אחרים או מגן על רשעותם, אלא לבאר נא שורש שיטה זו מאין באה ובשלמי הרעה הזאת.
הפנייה למק"מ אינה הוגנת.
הוא הגדיר מראש את מטרתו - להראות העמים והשרים את יופיה של חסידות גור, את הייחודיות שלה על פני האחרות. והוא עושה זאת בכשרון רב.
הוא לא מעוניין לעשות "חשבון סופי" של היתרונות לעומת המגרעות, הוא אינו חפץ לשקול שכר מצווה כנגד הפסדה.
כפי שהוא כתב, הוא אפילו לא רוצה לשמוע על הצד השלישי, וגם לא מאמין בינו לבין עצמו לכל הלשונות הרעות.
עד כדי כך, שהוא מחק את כל מה שהוא כתב ברגע שהדיון עבר לעסוק בשליליות.
יש בכך חוסר צדק מסוים, לדבר רק על צד אחד של המטבע בלי לבחון את הצד השני, ובעיקר כשזה נוגע לבערה שעדיין משתוללת בחוץ.
אבל זה היה תנאי קודם למעשה מבחינתו. אולי אין לו את הכלים ואת הכוחות להתמודד עם הצד האחר, ואולי מסיבות שונות.
אך הוא הבהיר זאת יפה יפה בכמה וכמה צורות.
אבל יש שמתעקשים לדחוף לו את הקורה עם הקיסם לבין עיניו.
אז מילא לכתוב על כך באשכול "שלו", אבל גם לדרוש ממנו התייחסות מפורשת?
אין זו התנהגות ראויה.
נ.ב. כבר כתבתי למעלה שמטרתו של השוטה שמנסה להלהיט את הרוחות היא למחוק את האשכול. חבל ליפול למלכודת כל כך גלויה.
צופה_ומביט כתב:במה הניסוח שלך שונה מהניסוח שלי?
ועד כדי שהתיאור שלך אמת ושלי לא.
לכאורה אמרנו בדיוק אותו הדבר.
אלא:
כל השאלה היא האם מכלול כזה נחשב מעלה. או שמכלול כזה - והגישה מאחוריו (וממילא האדם הזה) - הוא בעצמו חיסרון ועיוות והרס.
אדם שיהדר מאד מאד במצוות ציצית ובקדושת האכילה, ויתעלם לגמרי מלא תרצח ולא תנאף. איך צריך להסתכל עליו?
דרומי כתב:אבל מה בעצם רוצים ממקדש מלך -
שיעזוב את גור בזה הרגע? ולאן ילך? ומי יממן לו את עלות הבגדים החדשים?...
בן מיכאל כתב:צופה_ומביט כתב:במה הניסוח שלך שונה מהניסוח שלי?
ועד כדי שהתיאור שלך אמת ושלי לא.
לכאורה אמרנו בדיוק אותו הדבר.
אלא:
כל השאלה היא האם מכלול כזה נחשב מעלה. או שמכלול כזה - והגישה מאחוריו (וממילא האדם הזה) - הוא בעצמו חיסרון ועיוות והרס.
אדם שיהדר מאד מאד במצוות ציצית ובקדושת האכילה, ויתעלם לגמרי מלא תרצח ולא תנאף. איך צריך להסתכל עליו?
מידת האמת התכוונתי לאובייקטיביות ולאי הצורך למחוק את מעלת האחר בגלל כעס/שנאה שיש כלפיו [כמו להיפך לאי הצורך למחוק חסרון מישהו בגלל אהבה/הערצה שיש כלפיו].
לא אמרתי שאם אתה סבור שהם גרועים מאד עליך להעריך אותם בגלל זה, אבל אין צורך ואף לא ראוי לומר שגם מעלתם מקורה מחסרונם וכו'.
דרומי כתב:כשאתה מצטט את הב"י אתה מחזק את השיטה הזאת ואומרת שיש לה בסיס טוב...
בכל מקרה, אי אפשר לצפות מאדם בן 30-40 'לאתחל' את עצמו מחדש לנוכח מעשה פלוני, חמור ככל שיהיה.
זה לא קל כמו שזה נשמע. לא כולי עלמא אורי זוהר...
[כל זאת אני כותב בהנחה שהמסקנה של צופה ומביט אכן נכונה ובטוחה]
צופה_ומביט כתב:אני לא מסכים. ברגע שמעמידים את כל היסוד של חס"ג על ביטול מוחלט לרבי,
וכמו שאמר הרמב"ם והגדיר רבי ירוחם [כמדומני, אולי מישהו אחר]: העבירה הכי גדולה בתורה היא להיות טיפש.
כי בלי דעת אין כלום. לא אמונה, ולא ידיעת ה', ולא הבנת התורה, ולא מידות טובות [הרמב"ם קורא להן "דעות"], ולא כלום.
וקיצרתי.
ישעיהו לוריא כתב:[
היה גם בשבת במירון שאני זוכר. בערך תשס''ו, אולי זה אותה הפעם.
בית הגנזים כתב:ישעיהו לוריא כתב:[
היה גם בשבת במירון שאני זוכר. בערך תשס''ו, אולי זה אותה הפעם.
זה היה בתשע"א.
הכותבים מתעלמים מזה שר' משה דב לא היה בקונסנזס בגור. א"י אירנשטיין היה נגדו.
ישעיהו לוריא כתב:לגבי רא"י אירנשטיין.
הקישון33 כתב:לא מצליח להבין מטרת פותח האשכול, אולי יפתח גם אשכול על המעלות של אנשי שובו בנים שלא ספק יש גם שם דברים טובים כמו שמירת העיניים ואמונה בצדיקים ותפילה בדביקות ועוד? ואלא מאי, אחרי הסיפור המחריד שקרה לפני עשור כולם מבינים שעם כל המעלות שיש להם הם אבדו ליגטימציה מכל וכל והוא הדין פה אחרי חילול שבת המוני ונסיונות רציחה בליל הבדולח לפני חודש שלא היו ספונטני אלא מכוונים מלמעלה שום דבר כבר לא ישנו את התמונה.
דרומי כתב:באשכול זה עלה הרבה ענין 'אמונת צדיקים' והשימוש הנכון בה.
חושבני שאולי כאן המקום להזכיר דבר מעניין ששמעתי מכלי ראשון ששמע זאת מהמשפיע החב"די המפורסם ר' מוטל קאזלינער ע"ה (המכונה 'מוטל חז"ק'), שהיה מגיבורי החיל ברוסיא, מיטב שנותיו עברו עליו תחת השלטון הקומוניסטי והוא העמיד דורות של חסידים ואנשי מעשה במסירות נפש של ממש, יצא מעמק הבכא בערך בשנת תשל"ב ומאז פעל רבות בארץ הקודש ורבים השיב מעון. נלב"ע בתשס"ב.
בקיצור, פעם היה סיפור עם אחד העסקנים החב"דיים שהיתה עליו קפידא גדולה מהרבי בגלל שהתנהג בחוסר אחריות וגרם לנזקים כו', ואז אמר אותו משפיע - ר' מוטל - שקבלה בידו מחסידי קמאי, שכאשר יש מצב שבו רבי מקפיד על אחד החסידים ומראה לו פנים זועפות, אין החסידים צריכים 'להצטרף' לרבי במאבקו הצודק מתוך אמונה תמימה בצדיק, אלא אדרבה, עליהם להשתדל לעזור לחסיד ולהפוך בזכותו ואף לנסות 'לשכנע' את הצדיק עצמו בדברי ריצוי ופיוס, אולי ירחם.
אין כוונתי כלל לקשר בין מימרא זו לבין מצב מסויים במציאות הנוכחית, אלא רק להביא דוגמא לכך שגם חסידים גדולים שהאמינו ברבם באמת ובתמים ראו צורך להציב סייגים בשימוש בה במקרים מסויימים.
צופה_ומביט כתב:אבל בשופטני לא עסקינן.
מחולת המחנים כתב:
---
בזכרוני לפני כעשרים שנה, בשנים הראשונות להנהגתו של האדמו"ר שליט"א, כאשר עוד התגורר בבני ברק, היו חסידי גור שהיו משתתפים בתפילות ובטישין של הרה"צ ר' פנחס בידרמן שליט"א מניקלשבורג בשכונת מקור ברוך, ויש לחלק.
בית הגנזים כתב:ישעיהו לוריא כתב:לגבי רא"י אירנשטיין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים