מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 21, 2022 2:55 pm

איש_ספר כתב:אני לא חותם בשו"א על הנוסח של הליטוואק 'לדבר כמה שפחות', אבל הנה נוסחה מאוזנת יותר...:
viewtopic.php?f=19&t=6279&p=25368#p25368

האיך קפצנו מ'קדושה' לטבילת עזרא?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 21, 2022 3:11 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
איש_ספר כתב:אני לא חותם בשו"א על הנוסח של הליטוואק 'לדבר כמה שפחות', אבל הנה נוסחה מאוזנת יותר...:
viewtopic.php?f=19&t=6279&p=25368#p25368

האיך קפצנו מ'קדושה' לטבילת עזרא?

התכוונתי למכתב של הגרממ"ש שם.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' יוני 21, 2022 3:25 pm

ברשותכם, הייתי מציע פשרה...

בפרהסיא של הציבורית החרדית, ידיו של הבית ישראל רב, אולי מכריעות, להנהגות של צניעות וקדושה.
אי קריאת עיתונים חילוניים.
צורת הביטוי בעיתונות הדתית והחרדית.
מחיצה בכותל המערבי, במערת הרשב"י ועוד.
הפרדה באירועים של אגו"י והחינוך העצמאי בעיקר באמריקה.
הקפדה על הפרדה באירועים בכלל.
צורת הפנימיות בישיבות החסידיות ובישיבות ליטאיות אחדות.
ועוד הרבה שאיני זוכר.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ג' יוני 21, 2022 3:31 pm

דרך ישרה כתב:בענין הועדה שכ"כ תוקפים אותה כאן... האדמו"ר שליט"א אחרי המרידה שהיתה אמר שהוא אינו רוצה כלל לשמוע בזה, לדבר בזה, ולהתעסק בזה, הוא רוצה שיקימו ועדה שהיא תטפל בזה. אם הרבי אמר להקים ועדה והוקמה ועדה, אנחנו סומכים עליהם בעיניים עצומות. ברוך השם. וכשהיצר הרע מסית אותנו לפתוח חרך דק בעין ולהציץ על הועדה, ולפעמים אנחנו נכנעים לו, אנחנו מגלים שם עשרים אנשים שקולים ומתונים, חסידים ויראי שמים, שדנים על כל דבר מתוך כאב ומתוך כובד ראש ורצינות, ועדה שצריכה לעמוד בלחצים 'עצומים' שעולים מהשטח על טענות למה דברים נוראיים עוברים בשתיקה? ונא לעלעל קצת בהיסטוריה,...
אז אנחנו סומכים על הועדה הזו, ושמחים שאנחנו תמימים ומצייתים.


גמרא מפורשת 'האומר לשלוחו צא הרוג את הנפש, הוא חייב ושולחיו פטור...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 21, 2022 3:31 pm

מקדש מלך כתב:אני כן חושב שיש בגור משהו מיוחד בנושא שמירת העיניים,

ברור. ולא פקפקתי ע"כ.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 21, 2022 3:33 pm

אי קריאת עיתונים חילוניים קרה כאשר יצאו לאור עיתונים חרדיים ולקוחות הרוצים לקנות אותם.

צורת הביטוי? איני יודע מה זה בדיוק. ה'חומרות' שמעמיסים היום, למשל האיסור החדש יחסית של הדפסת תמונות נשים, התחיל אחרי פטירתו.

מחצה בכותל המערבי?! אתה מודע קצת להיסטוריה?

הפרדה באירועים של אגו"י? אתה מכיר את הסיפור עם הח"ח? ואיך התבטא הא"א עליו בזה?

איני יודע מה זה 'צורת הפנימיות', אבל לא ראיתי הבדל בין הפנימיות בחו"ל לבא"י, וסיפורים יש בהרבה פנימיות, לדאבוננו.

וכל הדברים האלו ביחד אינם 'רוב הקדושה' כלל וכלל. אדרבא, אחרי שמקבלים את סולם הערכים של הב"י, אפשר לקרות להם 'קדושה', וכמו המזומנים וההתעלות המוחשית דלעיל.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חרסון » ג' יוני 21, 2022 3:36 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש אימרא בחב"ד - לעתיד לבא תהיה עלייה לכל הבריאה - חסיד חב"ד יעלה למדרגת אדמו"ר מחב"ד, אדמו"ר פולני יעלה למדרגת חסיד חב"ד, חסיד פולני יעלה לדרגת אדמו"ר פולני, המתנגד יעלה למדרגת פולני, והגוי יעלה למדרגת מתנגד. אך און וויי פאר די עליה פון דער גוי.


עד שלא תביא מקור לפתגם המשונה הזה אני כאן כדי להכחיש אותו בכל תוקף. זה גובל בהוצאת שם רע ממש. וגם אם תביא מקור כתוב - הוא עדיין ישאר חריג וזר לרוחה של חב"ד, ומאלף טעמים, שאת חלקם אשמח למנות (אם הנסיבות יצרו אשכול שכזה על חב"ד).

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' יוני 21, 2022 3:43 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אי קריאת עיתונים חילוניים קרה כאשר יצאו לאור עיתונים חרדיים ולקוחות הרוצים לקנות אותם.

צורת הביטוי? איני יודע מה זה בדיוק. ה'חומרות' שמעמיסים היום, למשל האיסור החדש יחסית של הדפסת תמונות נשים, התחיל אחרי פטירתו.

מחצה בכותל המערבי?! אתה מודע קצת להיסטוריה?

הפרדה באירועים של אגו"י? אתה מכיר את הסיפור עם הח"ח? ואיך התבטא הא"א עליו בזה?

איני יודע מה זה 'צורת הפנימיות', אבל לא ראיתי הבדל בין הפנימיות בחו"ל לבא"י, וסיפורים יש בהרבה פנימיות, לדאבוננו.

וכל הדברים האלו ביחד אינם 'רוב הקדושה' כלל וכלל. אדרבא, אחרי שמקבלים את סולם הערכים של הב"י, אפשר לקרות להם 'קדושה', וכמו המזומנים וההתעלות המוחשית דלעיל.


אני חושב שאנחנו חלוקים על העובדות.
אבל זה משונה שאתה משווה בין אירועי אגודת ישראל לפני השואה לאחריה, או בין פולין לאמריקה, וכן בין המחיצה בכותל בזמן הבריטים לאחרי הכיבוש המשחרר הישראלי,

גם טעית בחלוקה בין פנימיות בארץ לחו"ל. אני כתבתי על פנימיות חסידיות מול חלק מהליטאיות.
וכן. אני מודע להיסטוריה.

אתה חולק על כל הערכים האלו?! אתה כותב שהם קדושה רק בסולם הערכים של הבית ישראל?!
אז זה כבר לא רק מחלוקת בעובדות.

חשבתי שמחיצות והפרדה ואי פרסום תמונות נשים בעיתונות הכתובה, הם מיינסטרים. נדמה ששגיתי.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 21, 2022 3:51 pm

אי הדפסת תמונות נשים הוא דבר חדש, יחסית. לא קשור להב"י. אכן, נהיה מיינסטרים, כי הקולניים הם בצד אלו שאינם רוצים התמונות, בעוד שהרוב שלא איכפת להם אינם קולניים. אבל מי שקרא וראה עיתונות של פעם יודע מזה.

על אודות הפנימיות, בתקופת הב"י היו שלש ישיבות 'חסידיות' בארץ - וויזניץ, בעלזא ותולדות אהרן. לא שמעתי על יותר. איך נראו אז הפנימיות בישיבות הללו ומתי השתנו? ענין הפנימיות, עכ"פ בחו"ל, השתנה למאד מאז שנות בחרותי, שרוב היועצים אומרים שלא לשלוח לפנימיות עד גיל שמונה עשרה.

בוועידה הארצית השנתית של אגו"י בארה"ב, לא היו יושבים נפרדים עד התקופה האחרונה. אני לא יודע איזה 'אירועים' אגודאיים היו בארץ בהשתתפות נשים, שהיו צריכים למחיצה.

והתגבורת של מחיצות וכדו' בארה"ב הוא בהשפעת סאטמאר, שהם המובילים ב'פרומקייט', ומאיזה סבה הליטאים נחותי כבוד עצמי חושבים שצריכים לצעוד בעקבותיהם.

אותה אבקש
הודעות: 496
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אותה אבקש » ג' יוני 21, 2022 3:52 pm

איש_ספר כתב:
מקדש מלך כתב:מזכיר את הסיפור הידוע על ה"טלית הרטובה". וכך מספרת המעשייה: הרה"ק מגוסטינין לא הכיר את חסידי קוצק. עד שיום אחד בא אליו אדם הנראה פשוט במראה, וביקש לשאול ממנו את הטלית והתפילין שלו. הוא נעמד בחלון והתפלל תפילה קצרה. לאחר מכן, כשהחזיר את הטלית להרה"ק הנ"ל, הוא שם לב שהטלית רטובה. לשאלתו, השיב לו אותו האיש שהוא ראה בחלון חיילים עומדים מול קצין, וראה איך הם רועדים מפחד. וכשחשב על כך שגם הוא עומד מול "קצין" החל לרעוד מפחד ולהתכסות זיעה. אבל אל דאגה, הטלית תתייבש מיד ושום נזק לא ייגרם מכך. אך הרה"ק מגוסטינין הזדעק ואמר: "להיפך, אני חפץ שהטלית תישאר רטובה תמיד". ואותו יהודי השיב לו שלשם כך עליו ליסוע להרה"ק מקוצק, וכן הוה.
(הסיפור היה בסיס לגראמען ששרו בחתונה של רבי דוד בנו של הרבי. הגראמן הסתיים בבקשה ש"הטלית תישאר תמיד רטובה". והנה, רואים שנשאר כך לפחות אצל אחד...).


בעניין לימודיו:
בזמני, הוא היה מקשיב לקלטות של שיעורי ר' אשר אריאלי. הוא מאוד אהב לשמוע אותו, וגם אמר לי פעם ששומעים שהוא שמור בקדושה...

אכן. שמירת העיניים של רבי אשר שליט"א היא מן המפורסמות.
אגב, נשמח לשמוע מידינו הרב הנוטר (וכמובן מכל מישהו אחר שאולי יודע), האם היה לו לרבי אשר קשר כלשהוא עם אותו זקן, רבינו הבית ישראל זי"ע?

לרוב אני רואה עצמי באשכול זה כתייר בלתי מלומד, שאין לו אלא להזין עיניו בשתיקה, אבל פעמים שקשה לשתוק. וימחול לי ידידי הרב מק"מ.
ישנם סיפורים רבים על הבזיון שנהגו בקוצק בכל מי שלא נמנה קהלם (לייב'ס-שלמה'ס-עקיבא'ס, ושמעתי שהב"י אמר שמעשה זה להד"ם), וגם סיפור זה כנראה שייך לאותה רוח, החסיד הפשוט מקוצק עולה ביראתו על הרה"ק מגוסטינין, ועד שהרה"ק הנ"ל לא יסע לקוצק, הוא לא יידע לפני מי הוא עומד.
ומקוצק לגור.
אם ר' אשר אריאלי שומר על עיניו, יש לברר היטב אם היה לו איזה קשר עם אותו זקן הב"י. כי כל התעוררות תשובה שיש בעולם מקורה מנועם אלימלך, וכל חיזוק של קדושה מקורו מהב"י.

דווקא איך שהמעשה מופיע במקורותיו אין בו כל כך מהתמיהה כאשר מוסיפים כמה עובדות.
א. כמדו' שהחסיד הקוצקאי הי' רבי מאיר קוואלער, מתלמידיו ברי המעלה של הרבי ר' בונם מפרשיסחא.
רבי מאיר הנ"ל חתום על אגרת הקודש המפורסמת מהרר"ב לצד שאר התלמידים החשובים שרובם הנהיגו עדה בהמשך חייהם.

ב. רבי יחיאל מאיר מגוסטינין היה צעיר ממנו בכו"כ שנים, וקנה תורה מפיו - גם הסיפור התרחש בשנות אברכותו.

ג. אני לא הבנתי שאמר לו שע"מ כן יש לו לנסוע לקאצק, אלא לשאלת הרה"ק מגוסטינין היכן למד צורת הסתכלות שכזו, השיבו החסיד כי "כך לומדים בקאצק מורא שמים".
ורבי יחיאל מאיר גמר אומר בעצמו לנסוע לראות ולשמוע למה הכוונה.

ובאופן כללי בענין ה"טלית הרטובה", דומה כי יכל ידידנו הרב מק"מ להביא מסיפור קרוב יותר בהרבה לזמנינו:
רבינו הפני מנחם הזכיר בדרשה המובאת בספרו (אוצ"ד) בענין עבודת התפילה, שאף שהרבי הלב שמחה התפלל מהר הוא עקב אחריו וראה שלעתים אחרי תפילה
הוצרך להחליף את כותנתו הספוגה בזיעה ממאמץ עבודת הלב.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' יוני 21, 2022 3:54 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אי הדפסת תמונות נשים הוא דבר חדש, יחסית. לא קשור להב"י. אכן, נהיה מיינסטרים, כי הקולניים הם בצד אלו שאינם רוצים התמונות, בעוד שהרוב שלא איכפת להם אינם קולניים. אבל מי שקרא וראה עיתונות של פעם יודע מזה.

על אודות הפנימיות, בתקופת הב"י היו שלש ישיבות 'חסידיות' בארץ - וויזניץ, בעלזא ותולדות אהרן. לא שמעתי על יותר. איך נראו אז הפנימיות בישיבות הללו ומתי השתנו? ענין הפנימיות, עכ"פ בחו"ל, השתנה למאד מאז שנות בחרותי, שרוב היועצים אומרים שלא לשלוח לפנימיות עד גיל שמונה עשרה.

בוועידה הארצית השנתית של אגו"י בארה"ב, לא היו יושבים נפרדים עד התקופה האחרונה. אני לא יודע איזה 'אירועים' אגודאיים היו בארץ בהשתתפות נשים, שהיו צריכים למחיצה.

והתגבורת של מחיצות וכדו' בארה"ב הוא בהשפעת סאטמאר, שהם המובילים ב'פרומקייט', ומאיזה סבה הליטאים נחותי כבוד עצמי חושבים שצריכים לצעוד בעקבותיהם.


רק בשליפה: דושינסקיא, סלונים בית אברהם, באיאן תפארת ישראל, טשעבין. קלויזנבורג, מאור עיניים- ראחמיסטריווקא, קרלין, סערט וויז'ניץ בחיפה, רוז'ין בבני ברק, לעלוב, זוויעהל, ברסלב בבני ברק, אמשינוב, ביאלא, כל אלו בסוף שנות התש"כ היו ישיבות פעילות מאוד. חלקן ישיבות גדולות וותיקות וחלק ישיבות קטנטנות.
ולהוסיף: הרב ואזנר, ערלוי, ועוד כמה וכמה שכעת נשמטו.

אויש. מה המקורות שלך?!

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 21, 2022 3:59 pm

הנה עוד ישיבה חסידית - פונוביז

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 21, 2022 4:01 pm

ישעיהו לוריא כתב:
מחולת המחנים כתב:
ישעיהו לוריא כתב:איני יודע מקורות לכך, אבל אם איני טועה הוא היה מזכיר שפת אמת על זה שכותב והוי מתחמם כנגד אורם של תלמידי חכמים רק בתנאי שאתה זוכר לשמור מרחק.
גם הראה פעם מישהו מבית מדרשו של הגאון מווילנא, איני זוכר מי כעת, שמחזיק כדבריו.

רבינו יונה (אבות פ"ב מ"י) והוי מתחמם כנגד אורן של ת״ח - כנגד פי׳ קרוב. והוי זהיר מגחלתן שמא תכוה - משל למתחמם כנגד האור אם עמד ממנו ברחוק כראוי לו נמצא נהנה ואינו נכוה. ואם קרב יותר יותר מדאי נמצא נכוה. כך המתחמם כנגד אורן של חכמים ונהנה מחכמתם צריך לעמוד לפניהם מתוך אימה ויראה וכובד ראש. ואל ינהג קלות ראש בפניהם ואל יקרב להם יותר ממה שהקריבוהו, שמדה זו מרחקתו ומחייבתו עונש גדול.

זה לכאורה הפשט הפשוט.
אני מדבר, שעצם התתקרבות, אפילו אם לא נוהג מנהג ביזיון וקלות ראש - היא אסורה/מסוכנת/לא ראויה.

כך מביא בעל התולדות (בתוי"י פ' וירא) בשם רבו הבעש"ט ("כמדומה ששמעתי בשם מורי"), שהקירוב אל החכם צ"ל ברצוא ושוב, "שלא להתקרב מאד עד גחלת האש, כי והזהר בגחלתן שלא תכוה". ויעויין כתר שם טוב סימן צב.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב ג' יוני 21, 2022 4:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' יוני 21, 2022 4:02 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הנה עוד ישיבה חסידית - פונוביז

לא מבין את ההלצה.

נכון, גם בפוניבז' הבית ישראל היה מבקר המון המון. הייתה לו השפעה על הרבה מאוד בחורים שם. השפעה פרטית וציבורית.
אגב, כמה פעמים הוא בא לבקר שם בשנת תש"כ בערך בשביל ללמוד על צורת הפעולה של הגנרטור כשרצה לבנות כזה לבית המדרש שלו, לשימוש לשבת.

שאל נא את הרב ננקנסקי, מבית כנסת הגדול, מה שהיה לו לפנות בוקר.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' יוני 21, 2022 4:51 pm

חרסון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש אימרא בחב"ד - לעתיד לבא תהיה עלייה לכל הבריאה - חסיד חב"ד יעלה למדרגת אדמו"ר מחב"ד, אדמו"ר פולני יעלה למדרגת חסיד חב"ד, חסיד פולני יעלה לדרגת אדמו"ר פולני, המתנגד יעלה למדרגת פולני, והגוי יעלה למדרגת מתנגד. אך און וויי פאר די עליה פון דער גוי.


עד שלא תביא מקור לפתגם המשונה הזה אני כאן כדי להכחיש אותו בכל תוקף. זה גובל בהוצאת שם רע ממש. וגם אם תביא מקור כתוב - הוא עדיין ישאר חריג וזר לרוחה של חב"ד, ומאלף טעמים, שאת חלקם אשמח למנות (אם הנסיבות יצרו אשכול שכזה על חב"ד).


כמו שלא כל משפט ש'גערר חוסיד' אומר לך ברחוב, זה מייצג את גור. ולא מה ש'בעלזער חוסיד', זה הקו של בעלזא
כך גם משפט שנאמר ודאי באיזו התנגחות מילולית בין חבדיק לליטוואק, הופך למשפט מפתח 'ישנה אימרה בחב"ד'...
לא היה.

[שיש לך ווארט טוב אומרים בשם 'יארמער רוב'. כדי שזה יתפוס. כנגד 'מתנגדים' אומרים בשם חבדניק.]

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' יוני 21, 2022 4:57 pm

אותה אבקש כתב:ובאופן כללי בענין ה"טלית הרטובה", דומה כי יכל ידידנו הרב מק"מ להביא מסיפור קרוב יותר בהרבה לזמנינו:
רבינו הפני מנחם הזכיר בדרשה המובאת בספרו (אוצ"ד) בענין עבודת התפילה, שאף שהרבי הלב שמחה התפלל מהר הוא עקב אחריו וראה שלעתים אחרי תפילה
הוצרך להחליף את כותנתו הספוגה בזיעה ממאמץ עבודת הלב.

רק לציין כי הל"ש היה מזיע רבות והיה מחליף בגדיו מרוב זיעה כמה פעמים כל יום, כך שאף שודאי יש כאן איזה 'ציון' אבל לא משהו חריג במיוחד.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 21, 2022 7:33 pm

חרסון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש אימרא בחב"ד...


אם הנסיבות יצרו אשכול שכזה על חב"ד.

ליטוואק, תשחיז סכינים...

שבתם מהמלחמה הקטנה, ועדיין אתם עתידים למלחמה הגדולה...

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יוני 21, 2022 8:01 pm

מקדש מלך כתב:
פלוריש כתב:במחילה, אני עדיין לא מבין. מקדש מלך כתב שהוא בא לתאר את ההווי של גור שהיום דווקא, ומבלי להצביע בפירוש גם לגעת בנקודות שקהילת פני מנחם לא מסכימה עליהם. אבל האם ר"מ פשנדזה אינו 'דמות' לקבל ממנה בעיני הקהילה החדשה?
עוד אשאל, מקדש מלך כתב על תופעה של חסידים שלא קיבלו מרות לאחר פטירת הבית ישראל. כיצד זה מסתדר עם כל ההווי שתואר עד כה? והאם זו תופעה מיוחדת החסידי הבית ישראל, או שהיו כאלו גם לאחר פטירת האמרי אמת או הלב שמחה?

כפי שנכתב, התופעה קרתה (כתופעה, לא כיחידים) רק לאחר פטירתו של האמרי אמת. מדובר כמובן רק על אי קבלת מרות, ולא מעבר לכך (ודאי לא עזיבה של רבי שכבר קבלו מרותו, וגם המשיכו לשלוח את הילדים לגור).
יש הסבר (לענ"ד) לכך שהתופעה לא חזרה על עצמה בשנים שלאחר מכן. אך איני כותבו.


א) מה הפירוש "עזיבה של רבי שכבר קיבלו מרותו"? וכי כל מי שנשאר אחרי פטירת הפנ''מ במסגרת הקהילתית של גור מחוסר ברירה אחרת (מלבד האופציה להתנתק מכל האווירה והסביבה והמנטאליות שבתוכם גדל) זה אומר שהוא "קיבל מרות"? אני מתאר לעצמי שהיו רבים שכבר אז לא היו שלמים עם ההכתרה, אבל מה יכלו לעשות. הם נשארו בקהילה כי היא הבית שלהם, והחלפת הקהילה היתה עבורם כמו ע''מ שתעלי לירח.

הלא זה בדיוק מה שקרה עם אותם החסידים הגדולים שלא קבלו את מרותו של הב''י, הם נשארו בקהילה כי זו הקהילה שלהם ולעבור לקהילה אחרת זה היה עבורם כמו לעבור דירה לאמריקה ואולי גם יותר מזה, אבל את מרותו של הרבי הם לא באמת קבלו.


ב) איך אפשר לקבל באמת מרותו של רבי חדש כשעוד אין לך הרבה מושג על טיבו? פשיטא שרק לאחר כמה וכמה שנים אתה יכול כבר להתרשם באמת אם זה הרבי שמרומם אותך ושמוביל אותך למקומות אליהם אתה מצפה שהרבי יוביל אותך.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ג' יוני 21, 2022 8:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 21, 2022 8:21 pm

פרנקל תאומים כתב:א) מה הפירוש "עזיבה של רבי שכבר קיבלו מרותו"? וכי כל מי שנשאר אחרי פטירת הל''ש במסגרת הקהילתית של גור מחוסר ברירה אחרת (מלבד האופציה להתנתק מכל האווירה והסביבה והמנטאליות שבתוכם גדל) זה אומר שהוא "קיבל מרות"? אני מתאר לעצמי שהיו רבים שכבר אז לא היו שלמים עם ההכתרה, אבל מה יכלו לעשות. הם נשארו בקהילה כי היא הבית שלהם, והחלפת הקהילה היתה עבורם כמו ע''מ שתעלי לירח.

הלא זה בדיוק מה שקרה עם אותם החסידים הגדולים שלא קבלו את מרותו של הב''י, הם נשארו בקהילה כי זו הקהילה שלהם ולעבור לקהילה אחרת זה היה עבורם כמו לעבור דירה לאמריקה ואולי גם יותר מזה, אבל את מרותו של הרבי הם לא באמת קבלו.


ב) איך אפשר לקבל באמת מרותו של רבי חדש כשעוד אין לך הרבה מושג על טיבו? פשיטא שרק לאחר כמה וכמה שנים אתה יכול כבר להתרשם באמת אם זה הרבי שמרומם אותך ושמוביל אותך למקומות אליהם אתה מצפה שהרבי יוביל אותך.

יש ניקים שמבינים בהתנגדות.
יש ניקים שמבינים בחסידות.
אבל יש ניקים שמבינים בהכל, גם בזו וגם בזו.
פשיטא שכך שיטת החסידות, וברור שכך שיטת החסידות.
וכנגדם כמובן קטונתי מלהתווכח.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יוני 21, 2022 8:27 pm

איש_ספר כתב:
מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:
מקדש מלך כתב:והרי החזו"א והגרח"ק וכו' שמרו את עיניהם בקיצוניות כמו חס"ג ויותר.

אוי זה טוב. החזו"א והגרח"ק.
ב"ה שהותיר לנו המתנגדים טמאי העינים, שריד החזו"א ופליט הגרח"ק שומרי העינים כמו חסד"ג ואפילו יותר...!
מקדש מלך כתב:אמנם לא כל חיזוק בקדושה שיש בעולם מקורה מהב"י, אבל לא מופרך לומר ש"רוב" כן...

בעיני מופרך לגמרי. ואיני יודע מי יכול לדון בזה יותר, זה הקרוב לב"י או זה הקרוב לעולם...

לשוא אתה חושדני. הגרח"ק נפטר אחרון והסיפורים שעליו עמדו לי בראש כדוגמא ראשונה.

התגובה המתבקשת היתה למשל: "ברור לי שרבים האברכים ות"ח מבני הציבור הליטאי ששומרים על עיניהם לא פחות מחסד"ג ואולי גם יותר, אלא שאני שואל משום מעשה שהיה". האזכור של שני מאורי הדור כדי לתת דוגמא לשומרי עינים, הוא מעליב ויותר מזה מגוחך.


ר' מק''מ, מהיכן בכלל לקחת את זה שרבותינו החזו''א והגרח''ק שמרו את עיניהם בקיצוניות? מאי משמע "בקיצוניות"?
למיטב ידיעתי לא ידוע על הנהגות קיצוניות שלהם בעניין זה.

הגרח''ק למשל נפגש עם ארוסתו בין האירוסין לחתונה, בא להתארח אצלה בשבתות וכן היא באה להתארח בביתו והוא נסע לבדו לאסוף אותה מתחנת האוטובוס בתל אביב. הוא כתב לה מכתבים באותה התקופה, (מכתבו פותח במילים "כבוד בת שבע, מה שלומך? [!!] ואיך עברה הנסיעה?") והיא כתבה לו. כל זה כמקובל אצלנו.
נכון הדבר שבהיותו שקוע לחלוטין בתורה, הוא היה מתבלבל בינה ובין אחיותיה וכיו''ב, וגם המכתבים שלו וכן דיבוריו עם כלתו היו בדברי תורה, אבל כל זה וכיו''ב היו פועל יוצא מהאידיאל העיקרי שהוביל אותו: דביקות ושקיעות מוחלטות בתורה, ולא מתוך הנהגות חריגות. (ולאחר הנישואין, להזכירך, הגרח''ק הוא בנו של קדוש ה' הסטייפלער זי''ע וד''ב).

כמובן ואצ''ל שהם התנהגו עפ''י ההלכה. אבל הציבור הליטאי משתדל להתנהג עפ''י ההלכה, הן בעניין זה והן בכל העניינים, כך שאין כאן כל חידוש.



גם בעיניי מופרך לחשוב שרוב חיזוקי הקדושה שיש בעולם מקורם מהב''י, ואינני מבין מהיכי תיתי.
ועוד יש להעיר שבעיניי רוחינו הקדושה שבעולם מגיעה ובאה מעמל התורה ומקיום המצוות. אשר קדשנו במצוותיו. כל היתר הוא בבחינת קב חומטין.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' יוני 21, 2022 8:42 pm

מקדש מלך כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
ילקוט כתב:.


וואו! לא יאומן! פלצות...
החומר הזה נמצא בקו, שפתוח כמובן בטלפון כשר.
זה פשוט בלתי יאמן...

והתועבה הזאת בקו שפתוח ע"י ועדת הרבנים לעניני תקשורת.

ברשותך רק שאלה קטנה.
זה שאתה אידיוט שימושי בנושאים שאינך מבין בהם, זוהי החלטה שלך. לא אתערב בה.
אבל אתה כתבת הודעה מתחנחנת על כך שעלי להמשיך לכתוב, ואני כמובן נענעתי בראשי, וכתבתי לך יישר כח וכו'.

והנה אתה שוב, משתף פעולה עם הרוצים להרוס את האשכול.
ואם תאמר, שהרי בכח בינתך והבנתך הגדולה, ושמיעת שתי הצדדים כהלכתם, מפי אנשים יודעי דבר, ואחרי הבנת כל העומד על הפרק, הגעת למסקנא שמחובתך למחות בכך.
הרי הדרך פתוחה לפתוח אשכול שלישי וחדש.
המנהל ימחק אותו כנראה יותר לאט ממה שימחק כאן.

ומה דחוף לך להילחם את מלחמת ה' שלך (אגב, באותו ניסוח של אלה שאתה מוחה נגדם) דווקא כאן. הרי "חשוב לך שיתקיים שיח"... לא?...


אני מוכן לענות יפה יפה, אלא שצריך פנאי להסביר.
אם זו הדרך הנוחה בעיניך להתנער מהדברים שמפורסמים כעת בקו רשמי של החסידות שאתה מייצג כאן אדרבה,
ואם נח לעשות את זה על גבי מתקפה עלי, ג"כ שפיר דמי,

אבל אם הכוונה שלך שהבמה הזו תתנהל כבמה שמציגה צד אחד מיופה יפה יפה, ותאפשר למערכת מושחתת לתת במה לאשה כמו מנלה, לדבר בשפת ביבים מחוצפת ומנותקת ולגבות ולהאדיר אלימות טירור ושחיתות, ומצד שני לפשוט טלפיים ולפרסם הבהרות מנותקות יותר מחודש אחרי המאורעות...

בדיוק בשביל זה חשוב שיתקיים שיח, כי הנה התוצאות של שיח של אנשים שמדברים עם עצמם לקווים טלפוניים שמהנהנים על הכל כן כן...
וזו טענתי (כדאי לראות בהודעה המתחנחנת) שאם יחזרו כולם לשטיבל לדבר עם עצמם תיווצר כאן כת שהשיח שלה יהיה השפה של קורניק ומנלה וכו' וכו', והאסון לא יהיה רק להם ולשומעי לקחם אלא לנו כולנו בית ישראל ועם ה'.

אז בינתיים אני אהיה אדיוט שימושי, ועדיף לי לא להשכיל ולהחכים, אם ההשכלה הזו תביא אותי למצב שאני כבר יקבל בשויון נפש קבצים כאלו כמו שהעלה כאן ילקוט. ואחדל בזה כדי שבאמת לא לפגום כאן בכתיבה המשובחת שלך.
נערך לאחרונה על ידי שמואל שלומוביץ ב ג' יוני 21, 2022 8:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יוני 21, 2022 8:43 pm

מקדש מלך כתב:
פרנקל תאומים כתב:א) מה הפירוש "עזיבה של רבי שכבר קיבלו מרותו"? וכי כל מי שנשאר אחרי פטירת הל''ש במסגרת הקהילתית של גור מחוסר ברירה אחרת (מלבד האופציה להתנתק מכל האווירה והסביבה והמנטאליות שבתוכם גדל) זה אומר שהוא "קיבל מרות"? אני מתאר לעצמי שהיו רבים שכבר אז לא היו שלמים עם ההכתרה, אבל מה יכלו לעשות. הם נשארו בקהילה כי היא הבית שלהם, והחלפת הקהילה היתה עבורם כמו ע''מ שתעלי לירח.

הלא זה בדיוק מה שקרה עם אותם החסידים הגדולים שלא קבלו את מרותו של הב''י, הם נשארו בקהילה כי זו הקהילה שלהם ולעבור לקהילה אחרת זה היה עבורם כמו לעבור דירה לאמריקה ואולי גם יותר מזה, אבל את מרותו של הרבי הם לא באמת קבלו.


ב) איך אפשר לקבל באמת מרותו של רבי חדש כשעוד אין לך הרבה מושג על טיבו? פשיטא שרק לאחר כמה וכמה שנים אתה יכול כבר להתרשם באמת אם זה הרבי שמרומם אותך ושמוביל אותך למקומות אליהם אתה מצפה שהרבי יוביל אותך.

יש ניקים שמבינים בהתנגדות.
יש ניקים שמבינים בחסידות.
אבל יש ניקים שמבינים בהכל, גם בזו וגם בזו.
פשיטא שכך שיטת החסידות, וברור שכך שיטת החסידות.
וכנגדם כמובן קטונתי מלהתווכח.


ויש ניקים שמתמחים בגסות הרוח.

בכל אופן, נראה שמעכ''ג וכת''ר מתקשה בהבנת הנקרא (אני מבחין בזה כבר לא בפעם הראשונה), שהרי הפרנק''ת לא כתב כאן מילה על "שיטת החסידות", אלא רק הקשה את שהקשה עפ''י ההבנה ה"מתנגדית" (?) נעבאך שלו. ולגבי החסידים הגדולים, הפרנק''ת הסתמך על מה שאתה עצמך כתבת. כך כתבת- שהם לא קבלו את מרותו של הב''י (עכ''פ בהתחלה) ואעפ''כ נשארו בקהילת גור. הגם להסתמך על דבריו של גאון עוזינו המק''מ כבר נאסר עליו?


אם אתה מסוגל בכל זאת לענות עניינית על מה ששאלתי, זה עשוי להיות נחמד.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עץ הזית » ג' יוני 21, 2022 8:45 pm

פרנקל תאומים כתב:א) מה הפירוש "עזיבה של רבי שכבר קיבלו מרותו"? וכי כל מי שנשאר אחרי פטירת הל''ש במסגרת הקהילתית של גור מחוסר ברירה אחרת (מלבד האופציה להתנתק מכל האווירה והסביבה והמנטאליות שבתוכם גדל) זה אומר שהוא "קיבל מרות"? אני מתאר לעצמי שהיו רבים שכבר אז לא היו שלמים עם ההכתרה, אבל מה יכלו לעשות. הם נשארו בקהילה כי היא הבית שלהם, והחלפת הקהילה היתה עבורם כמו ע''מ שתעלי לירח.
צריך לומר אחרי פטירת הפ"מ

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יוני 21, 2022 8:47 pm

עץ הזית כתב:
פרנקל תאומים כתב:א) מה הפירוש "עזיבה של רבי שכבר קיבלו מרותו"? וכי כל מי שנשאר אחרי פטירת הל''ש במסגרת הקהילתית של גור מחוסר ברירה אחרת (מלבד האופציה להתנתק מכל האווירה והסביבה והמנטאליות שבתוכם גדל) זה אומר שהוא "קיבל מרות"? אני מתאר לעצמי שהיו רבים שכבר אז לא היו שלמים עם ההכתרה, אבל מה יכלו לעשות. הם נשארו בקהילה כי היא הבית שלהם, והחלפת הקהילה היתה עבורם כמו ע''מ שתעלי לירח.
צריך לומר אחרי פטירת הפ"מ

תודה. יש''כ.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 21, 2022 8:48 pm

לא ראיתי שהביאו באשכול את דברי מרנא הגר"ח מוולאז'ין בכתר ראש אות קלה-
"הסתכלות בעריות ושיחתן אמר זה הכלל כל מה שיגדור את עצמו ויפרוש מראיה אח"כ אם יראה ויביט יבער בו היצר כאש, אלא כשדעתו לילך בשוק יתפלל ויבקש רחמים לבל יכשל ח"ו בשום נדנוד חטא והרור עבירה ר"ל." (ויעויין עוד שם אות עג ו- קלו)

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 21, 2022 8:58 pm

בהודעה זו והבאות לה הטחתי דברים באופן אישי כלפי אחד מחשובי הכותבים.

אני בדרך כלל לא שלם על עצמי בבחינת פרטי מעשיי, ובודאי לא כשאני מטיח דברים אישית כלפי אדם. ולכן גם אם איני בטוח שטעיתי, עם כל זה תמיד הספק מנקר. וגם המבט משתנה, לפעמים מידי שעות, ולפעמים מידי ימים.

כך או כך, על כל פנים אין טעם שיישאר כאן בקביעות, ואם היה זה חטא כלפיו, הריני מבקש את סליחתו.

ואחזור ואבהיר שוב, האשכול נועד להבנת דרכה של גור, ולא למריבה שלה עם ציבור אחר.

חלק מדעתי בעניין המריבה כתבתי באשכולות המחוקים, וטוב שכך.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' יוני 22, 2022 3:58 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 21, 2022 9:00 pm

הרב מק"מ, אם פתחת אשכול אתה צריך להתאזר בהרבה סבלנות ולענות לכל המקשנים. זה המחיר...

כמובן שאין כוונתי לסתם קנטרנים, אולם אם יש מקשנים שבאמת רוצים להבין צריך להתאמץ להשיב גם אם הם לא 'מבינים' גדולים בחסידות. הרי זו היתה מטרתך - להנגיש את החסידות שלך לאלו שבחוץ.

[אגב, אני מתרשם שהאדמו"ר הנוכחי שליט"א רואה עצמו כהמשך ישיר של הב"י, ואולי טעיתי. עכ"פ זה מזכיר לי שפעם שמעתי מישהו שמספר שמיד לאחר פטירת הב"י רצו להכתיר את האדמו"ר שליט"א ולדלג על אביו ודודו! והיו מגדולי ישראל (שלא מעדת גור) שהתערבו בזה ופעלו שלא יהיה כן. האמנם? אני משער שזה לא בדיוק נכון, אבל האם יש איזה בסיס קל שבקלים שעליו היתה יכולה לצמוח שמועה שכזו?]
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' יוני 21, 2022 9:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 21, 2022 9:02 pm

כנ"ל
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' יוני 22, 2022 4:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' יוני 21, 2022 9:27 pm

מקדש מלך כתב:אני לא מתנער משום דבר, כי אני לא עוסק בו.
האשכול הזה נועד אך ורק לדרכה של גור, ולא למריבה שלה עם הציבור האחר, מפני שיש בו כמה סייגים, שאמורים לשמור על קיומו.

ולכן, חוץ מהעובדה שזה דחיפת דברים לא קשורים, זה עוול. בגלל שאני שומר על הסייגים בקנאות.

ואם לטענתך (האדיוטית לטעמי. אתה לא מבין בכלל בנושא שאתה מחווה בו דעה! ואני לא חויתי דעה על עצם דבריה של הגברת אלא על חוסר ההבנה שלך, שבזה אני משוכנע) הכל מושחת וכו', הרי הדרך פתוחה בפניך לפתוח אשכולות כאוות נפשך בנושא.

ואם חפצה נפשך להרוס את האשכול. לפחות אל תתחנחן ואל תתנהג בצביעות.

ואם אין לך מה לענות, אפשר לשתוק לעשות חשבון הנפש.
לא חייבים להיות תמיד צודק.
הגר"א מאוד אחז ממודה ועוזב ירוחם.


הרב מקדש,
אבקש הגינות, אני לא מייצג ולא מגבה שחיתות ואני לא אמור להתנצל על כך שחשתי מוכרח להביע תדהמה למראה הקובץ שהועלה כאן. ואני לא חושב שאני אמור לראות ולשתוק.
זה לא פרסום שלי ולא אני העליתי בניגוד למצג שלך, גור מפרסמים אותו בקו רשמי (קו החסידות של נשות גור 073-3835888), ואין כאן נסיון להעלות חומר מחתרתי או מוצנע.
לא חיויתי דעה על דבר, אלא נדהמתי מהתועבה ופערתי פי בתדהמה. לא צריך שום הבנה בשום דבר בשביל להגיב על הטירוף שמושפרץ בחומר הזה בכמויות. וזה לא יעזור לנסות להציג את זה אחרי שזה נמחק כאילו צריך איזו הבנה מעמיקה בשביל לומר שזה משוגע לגמרי לתת במה לחומר הזה. ולא, לא טענתי שהכל מושחת. חבל להציג את זה כך.

אולי שכחת, ולכן אתה מאשים אותי בצביעות, אז כדאי לחזור לבדוק אם ביקשתי שיח שיש בו בירור מגמות או שיח של צד אחד שדורש שתיקה מול דברים שלא נח להתמודד מולם.
המגמות הללו שאתה מציג כאן בצורה כ"כ יפה ומשכנעת בצדדים אחרים שלהם מביאים לתופעות מוקצנות כמו שאפשר לשמוע בשיחתה של תרצה מנלה בקו המצויין לעיל.
ולכן בירור המגמות הללו וגם הגבולות שצריך לדעת לדרוש לכל אחד מהם הוא נחוץ והכרחי לשפיות של כולנו.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 21, 2022 9:41 pm

כנ"ל
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' יוני 22, 2022 4:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עקביה » ג' יוני 21, 2022 10:23 pm

ברשותכם אכתוב הרהור שעלה בי זה מכבר לרגל האשכול, ואם תימחק תגובה זו אקבל זאת בהבנה.

אשכול זה מטרתו להראות את הפנים היפות של חסידות גור. מטרה זו מושגת ע"י סיפורי צדיקים על אודות אישים מתוך החסידות, ואין ספק שיש בכך חשיבות רבה.

אמנם, מכיון שאותם אישים אינם מטרת האשכול אלא חסידות גור היא המטרה, משול אשכול זה בעיני לאשכול שהיה נפתח על מנת להראות את פניו היפים של אדם שסרח, את המעשים הטובים שעשה והצדקה שנתן. הלא עבירה אינה מכבה מצווה, וודאי שכרו איתו על מעשיו הטובים. דא עקא שהכיעור שנחשף לא יניח לנו להתרכז בפניו היפים. אנו רואים אותו כמכוער. הכיעור ישוב ויבצבץ באשכול כזה מכל פינה וכלום לא יעזור.

כעת, ודאי היו בגור צדיקים וחסידים, אבל גל הצחנה שעלה משם בשבת פ' בחוקותי (ולפניה ולאחריה) הוא כה עז וכל כך ממלא את המרחב עד שקשה מאד להתעלם ממנו ולהתמקד בפניה היפות של גור.

האשכולות שהיו יכולים לנקז אליהם את הצחנה נעלמו, ועל כרחינו היא שבה ומבצבצת כאן, ומנהל הפורום צריך לעבוד שעות נוספות ללא תוחלת.

אני לא מתנגד לאשכול זה. אני לגמרי בעד המשך קיומו, פריחתו ושגשוגו. רצוני רק לעמוד על התופעה המיוחדת המתרחשת בו ולהסביר אותה.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' יוני 21, 2022 10:34 pm

מקדש מלך כתב:אם היתה לך קורטוב של הגינות, היית אמור להבין שלהתפרץ עם מאמר אחד ולהביע "תדהמה" (איזה יופי, תדהמה. מישהו כאן העלה משהו מפתיע ולא מוכר) היא המעשה הכי לא הגון שבעולם.
כי בשביל להביע דעה צריך שתי צדדים, שישבו ויסבירו את הצד שלהם, ויביאו את כל החומרים המזעזעים שיש להם אחד על השני, ואז תביע "תדהמה".

ואני לא מוכן להיות הטוען בצד השני. תחפש לך מתנדבים אחרים, אם חשוב לך מאוד לברר את הנושא. וכנראה שגם הבמה המכובדת הזו לא תסכים לשמש פלטפורמה בשביל זה.

אלא שאין כאן שום תדהמה. פשוט חרצת צד בנושא שאינך מבין בו (ולא שאני מצדיק את גור בכל או מביע דעה בנושא. אני כן משוכנע שאני מבין בו הרבה יותר ממך), ואז אתה עט על כל צרוע וזב שמעלה חומר של צד אחד. כמובן ערוך, (לא קראתי את החוברת, וק"ו שלא השוותי אותה עם הנאמר בפועל, וחזקה על כתבי פלסתר שמשקרים, אבל ראיתי את ההקדמה ואת האותיות הענקיות המודגשות בפתיחה, לא צריך יותר מזה בכדי להבין מה הפירוש "תחתית של התחתית", ואת מי זה אמור לשכנע).

אז הבמה הזו תשמש פלטופרמה להבנת דרכה של גור בעבודת ה', גם אם מישהו חלילה בגלל זה פתאום קצת יתקרר מהחמימות דמצווה של שנאת הרע. והיא תשמש גם להבנת דרכו של הגר"ש אלתר בעבודת ה'. והיא לא תשמש להבנת המריבה שבין שתי הציבורים. יש בשביל זה כל מיני אתרים יעודיים.


הרב מקדש,
ההתנצחות ביננו היא לא עסק לכלל הציבור, ואני אנסה לדלג עליה, אפשר להמשיך בפרטי מפני כבוד המקום,
אבל האשכול הזה הוא כן ענין ציבורי, והוא משיק בהחלט כפי שהצהרת בעצמך, לדיון הציבורי סביב העסק ביש הזה, בנסיון להביא להבנת היחס של חסידי גור,
לכן אם מישהו מעלה קובץ משיק שמסביר איזה הקצנות אתה מעמיד למבחן ההסברה זה בהחלט מענין האשכול. גם אם אני הייתי מכבד אותך ואת הבמה ולא מעלה את זה, לשתוק זונ התחברות למערכת ההשתקה הנוראית שמתנהלת סביב הארוע הזה. אני לא שם.
לפני שהבעתי תדהמה צלצלתי למספר המצוין בחוברת ועשיתי בדיקה מדגמית כל כמה דקות כנראה, ומצאתי את הדברים נאמנים למקור ללא סטיה במילה אחת!!, זה מילתא דעבידא לאיגלויי - קו החסידות של נשות גור 073-3835888 שלוחה 1 השיחה הראשונה עולה מיד. ניתן ללחוץ 3 להתקדמות ולבדוק. בבקשה. איך אמרת "תחתית של התחתית". אין למטה מזה.

ההלם שאחז בי חייב אותי להגיב, לדעתי בהגינות בצדק וביושר, שתיקה מול כזה דבר אין שום צד של הגינות אלא פחדנות וגסות הדעת מול בזיון ת"ח רשעות וחוצפה שאסור בשום אופן להכיל, אבל כיון שזה מפריע להתקדמות האשכול בכיון שאתה רוצה לא הייתי מפתח את זה מעבר לכך. אבל כשאתה מאשים אותי בצביעות וחוסר הגינות אני נאלץ להתגונן, אתה יכול לפרסם כל הודעה פרטית שקיבלת ממני מאז פתיחת האשכול, והציבור ישפוט אם אני מדבר בצביעות ובשתי שפות.
יובהר שוב, הנסיון לטעון שצריך מבינות על גור ועל הפרשה (אני מכיר אותה כנראה מעבר למה שאתה סבור בגלל קשר חברי עם חסידי גור משני הצדדים אבל זה לא מה שעומד למבחן), בשביל לחוות דעה על הדבר הזה, עומד גם הוא למבחן הציבור, ואני בשום אופן לא מקבל את השיפוט שלך בנושא הזה.
במחילת כבודך וכבוד האשכול אסיים בזה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 21, 2022 11:01 pm

אנסה קצת להלך בתווך

יש כאן טענה שנשמעת בין השורות והיא נחלקת לשתים. י"ס שהתיאור המופלא של הרב מק"מ את הדמויות הנבחרות מחסד"ג, הוא נסיון מתוחכם לשרטט איזו משנה ותפיסת עולם, כזו שיש בה כדי להטעים ולקרב אל השכל, התפרצות של אלימות לעת הצורך. אחרים, חשדנים פחות, חוששים, שאף אם אמנם לדעתו של הרב מק"מ אין מקום לאלימות כזו הנקשרת בשמה של חסד"ג, אכן, יש בדברים לכשעצמם סכנה למי שיגיס דעתו בהם, כדי לצדק מעשי אכזריות ואלימות, בשל קדושת הציות העיוור והיותו ערך מרכזי שלא לומר יחידי במשנת החסידות וכו'.

אין אנו בוחנים כליות ולב, ואפילו היו הכלים בידנו, האדם יראה לעינים, כלומר מחשבות אדם תחבולותיו ויצריו, הם עניין שבינו לבין קונו. ואין לנו אלא להגיב לגופם של דברים.

ידידי הרב ישעיהו לוריא עושה זאת מידי פעם בכשרון גדול.

כבר הודעתי שאני רואה עצמי כאן כתייר הדיוט אבל מידי פעם גם אני קולט משהו.

למשל הרב מק"מ תיאר את הרב פש' כעציץ הנטוע בחצר גור בכלל ובערוגתו של אד"ש בפרט, בא הרב לוריא וציין ביבושת את היותו משתתף גם בטישין של אדמורי"ם אחרים. וכל בר דעת מבין לאן משמעות הדברים לכאן או לכאן.

לאמור, מותר וצריך להתמודד עם תיאוריו של הרב מק"מ, התובנות שהוא שוזר בהם והמסקנות שהוא מסיק מהם, אבל זה צריך לעשות בעבודה מדויקת, מול הדברים עצמם, מול העובדות והתיאורים וכנ"ל. דרך פחות ראויה היא לשלוף כל פעם איזה מסמך מתועב, ולבקש מהרב מק"מ להתנצל בדיוק בנוסח שמכתיבים לו, אחרת מסיקים מיד שקיים זה מה שכתוב בזה...

====
וכיון שהוזכר כאן גור ושמירת העינים, אני מרגיש צורך לכתוב מה ששמעתי לא פעם מאחד מעסקנים היותר בכירים של דגה"ת בעירית בני ברק.
לדבריו חנוך זייברט ואנשיו טיהרו את העיריה לגמרי, בלי גמגומים ובלי התנצלויות, כך הם ביערו את האינטרט הפתוח (נגמרו הסיפורים של ההיתרים "המיוחדים" והצרכים "החריגים"), ביטלו את השתלמויות המעורבות, ועוד דברים קטנים גדולים, למשל כשמנהל מראה משהו לפקידה במחשב, הוא עושה זאת כשהוא במקומו והיא במקומה (ולא רוכן לעבר מחשבה), נשים הלבושות בסגנון 'מודרני' אינן רצויות במחלקות רבות, ועוד ועוד סייגי וגדרים שקידשו את המקום.

צריך לתת את הקרדיט כשמגיע.

עיניו כיונים
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' יוני 21, 2022 11:05 pm

לענ"ד אפשרי וצריך להבדיל בין הדרך של חסידוּת גור לבין מהלכי קהילת גור כממסד רשמי. כאן באשכול סיפר מק"מ (וחבל מאוד שמוציאים לו את החשק להמשיך בזה) על חסידוּת גור, כלומר על דרכיהם של גדולי חסידי גור, לא על "חסידוֹת" גור (חדשות מקרוב באו לא שערון אבותינו), לא על ממסד קהילת גור ולא על פוליטיקת גור. כל אלו שהנושאים האחרים בוערים בהם שיתכבדו וידונו בהם במקומות המתאימים.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 21, 2022 11:12 pm

בהמשך לדברי עקביה לעיל, כבר הערתי שלדעתי היתה טעות למחוק את האשכולות הפחות חיוביים. דוקא כדי לשמור על האשכול הזה כחיובי, צריך להשאיר פתח מילוט לחלקים השליליים שצפים ועולים ואין מנוס.

מצד שני, חבל כל הזמן לבוסס במחלוקת ובכל מה שקשור אליה. יש כאן הזדמנות לא שיגרתית להכיר קצת את חסידות גור מקרוב. זה לא דבר של מה בכך בחסידות שיחסית שומרת על חשאיות ומפזרת הרבה עשן וערפל סביבה. והרב 'מקדש מלך' לא נראה כל כך מתוחכם וערמומי אלא מתכוון לאמת, כמובן לפי הבנתו ולפי ראייתו.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יוני 21, 2022 11:28 pm

עיניו כיונים כתב:לענ"ד אפשרי וצריך להבדיל בין הדרך של חסידוּת גור לבין מהלכי קהילת גור כממסד רשמי. כאן באשכול סיפר מק"מ (וחבל מאוד שמוציאים לו את החשק להמשיך בזה) על חסידוּת גור, כלומר על דרכיהם של גדולי חסידי גור, לא על "חסידוֹת" גור (חדשות מקרוב באו לא שערון אבותינו), לא על ממסד קהילת גור ולא על פוליטיקת גור. כל אלו שהנושאים האחרים בוערים בהם שיתכבדו וידונו בהם במקומות המתאימים.

זה לא נכון, כי הוא מספר בצורה סלקטיבית ומוטה. וחזקה עליו - כמו כל חברי הקבוצה שלו שכבר אתמחו גברי וקמיעי בעניין הזה - ליישר קו עם המערכת ועם הקו"פ בכל מחיר,
תוך מחיקת השכל והאישיות והטבע וכו' שעל זה גאוותם וכו' - וכחלק מזה הוא שותל את האג'נדה הזו גופא באשכול,
ואי אפשר לדעת או להאמין לו האם זה מעולם היה ככה או שזה חדש מחודש ויש כאן שכתוב היסטוריוגרפי.
זו הבעיה. וכן, זה ניכר לקוראים כמעט בכל הודעה שלו, מה לעשות.
הוא לא מסוגל לכתוב משהו אחר. כלומר זו העדות הכי אותנטית על חסידות גור, והיא גופא מה שמקומם.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יוני 21, 2022 11:33 pm

איש_ספר כתב:ווכיון שהוזכר כאן גור ושמירת העינים, אני מרגיש צורך לכתוב מה ששמעתי לא פעם מאחד מעסקנים היותר בכירים של דגה"ת בעירית בני ברק.
לדבריו חנוך זייברט ואנשיו טיהרו את העיריה לגמרי, בלי גמגומים ובלי התנצלויות, כך הם ביערו את האינטרט הפתוח (נגמרו הסיפורים של ההיתרים "המיוחדים" והצרכים "החריגים"), ביטלו את השתלמויות המעורבות, ועוד דברים קטנים גדולים, למשל כשמנהל מראה משהו לפקידה במחשב, הוא עושה זאת כשהוא במקומו והיא במקומה (ולא רוכן לעבר מחשבה), נשים הלבושות בסגנון 'מודרני' אינן רצויות במחלקות רבות, ועוד ועוד סייגי וגדרים שקידשו את המקום.

צריך לתת את הקרדיט כשמגיע.

יכול להיות שקל יותר להדר במצוה אחת כשמתעלמים ממצוות אחרות.
אני מתכוון לעשרת הדברות, ולא ארחיב כי הדברים מובנים.

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ג' יוני 21, 2022 11:38 pm

מקדש מלך כתב:ההוראה הראשונה אותה מנחית רבי משה דב על תלמיד מזדמן הוא האיסור ליסוע לנופשים, מכל סוג שהוא, מעתה ועד עולם!

מעניין שלא שמעתי ממנו דבר זה
אינני יודע מה הגדר של נופש אבל אני זוכר שבסיומו של שנת האבל על אמו נסע לש"ק, כמדומני לצפת, לרגל שחרורו מהלחץ של חיובו להתפלל לפני העמוד.

עיניו כיונים
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' יוני 21, 2022 11:50 pm

צופה_ומביט כתב:
עיניו כיונים כתב:לענ"ד אפשרי וצריך להבדיל בין הדרך של חסידוּת גור לבין מהלכי קהילת גור כממסד רשמי. כאן באשכול סיפר מק"מ (וחבל מאוד שמוציאים לו את החשק להמשיך בזה) על חסידוּת גור, כלומר על דרכיהם של גדולי חסידי גור, לא על "חסידוֹת" גור (חדשות מקרוב באו לא שערון אבותינו), לא על ממסד קהילת גור ולא על פוליטיקת גור. כל אלו שהנושאים האחרים בוערים בהם שיתכבדו וידונו בהם במקומות המתאימים.

זה לא נכון, כי הוא מספר בצורה סלקטיבית ומוטה. וחזקה עליו - כמו כל חברי הקבוצה שלו שכבר אתמחו גברי וקמיעי בעניין הזה - ליישר קו עם המערכת ועם הקו"פ בכל מחיר,
תוך מחיקת השכל והאישיות והטבע וכו' שעל זה גאוותם וכו' - וכחלק מזה הוא שותל את האג'נדה הזו גופא באשכול,
ואי אפשר לדעת או להאמין לו האם זה מעולם היה ככה או שזה חדש מחודש ויש כאן שכתוב היסטוריוגרפי.
זו הבעיה. וכן, זה ניכר לקוראים כמעט בכל הודעה שלו, מה לעשות.
הוא לא מסוגל לכתוב משהו אחר. כלומר זו העדות הכי אותנטית על חסידות גור, והיא גופא מה שמקומם.

אני חושב שמרוב קנאותך הטובה (שאני שותף לה ביסודה), נסחפת והפרזת. אין שום סיבה לחשוד את כל חסידי גור ואת כל החברים בקהילת גור בהסכמה תמימה לצעדי הממסד, וק"ו לא לפעולות שנעשו ע"י קבוצות של צעירים חסרי בינה שהוסתו ע"י חסרי אחריות. אני מכיר אישית כמה וכמה חסידי גור מן השורה שמתנגדים בכל תוקף לפעולות האלימות שנעשו ואף מחנכים את בניהם בדרכם, וכיון שאני מכירם ממקומות ומצמתים שונים (שכנים, קרובים, חברים לעבודה וכדו') אני בטוח שהם מהווים מדגם לפלחים גדולים בקהילת גור. גם מק"מ פירש כמה פעמים שאינו מסכים כלל עם האלימות וכו', וראוי להאמין לו ובכלל לדונו לכף זכות.
אם אני מבין נכון את מטרתו, הוא רק רוצה שנבין את הרקע ואת העולם הפנימי של גור כדי שנבין את היחס הכללי בגור לכל מאורעות הפרישה ועד כמה הם רואים את דרכו של הגר"ש שליט"א רחוקה מדרך חסידי גור, וכדי שתהיה לנו איזו הבנה לכאב ולזעזוע של חסידי גור, שזה לגיטימי בהחלט (גם אם אנו חלוקים לגמרי על השקפת עולמם), שעל רקע זה צמחו גם העשבים השוטים שהבאישו את ריח גור בעולם. בבקשה קצת הבנת המורכבות.
כל מי שמכיר את חסידות גור פנימה יודע שביטול הדעת מפני הרבי הוא יסוד מושרש בה. שמעתי על כך הרבה לפני שהרבי הנוכחי התחיל להנהיג, למשל על ר' זליג שטיצברג (שהזדעזע כשחסיד ניסה לומר לו הבנה בהוראה של הב"י) ועוד רבים. זה אלף־בית בחסידות גור.
נערך לאחרונה על ידי עיניו כיונים ב ד' יוני 22, 2022 12:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אותה אבקש
הודעות: 496
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' יוני 22, 2022 12:24 am

עיניו כיונים כתב:
צופה_ומביט כתב:
עיניו כיונים כתב:לענ"ד אפשרי וצריך להבדיל בין הדרך של חסידוּת גור לבין מהלכי קהילת גור כממסד רשמי. כאן באשכול סיפר מק"מ (וחבל מאוד שמוציאים לו את החשק להמשיך בזה) על חסידוּת גור, כלומר על דרכיהם של גדולי חסידי גור, לא על "חסידוֹת" גור (חדשות מקרוב באו לא שערון אבותינו), לא על ממסד קהילת גור ולא על פוליטיקת גור. כל אלו שהנושאים האחרים בוערים בהם שיתכבדו וידונו בהם במקומות המתאימים.

זה לא נכון, כי הוא מספר בצורה סלקטיבית ומוטה. וחזקה עליו - כמו כל חברי הקבוצה שלו שכבר אתמחו גברי וקמיעי בעניין הזה - ליישר קו עם המערכת ועם הקו"פ בכל מחיר,
תוך מחיקת השכל והאישיות והטבע וכו' שעל זה גאוותם וכו' - וכחלק מזה הוא שותל את האג'נדה הזו גופא באשכול,
ואי אפשר לדעת או להאמין לו האם זה מעולם היה ככה או שזה חדש מחודש ויש כאן שכתוב היסטוריוגרפי.
זו הבעיה. וכן, זה ניכר לקוראים כמעט בכל הודעה שלו, מה לעשות.
הוא לא מסוגל לכתוב משהו אחר. כלומר זו העדות הכי אותנטית על חסידות גור, והיא גופא מה שמקומם.

אני חושב שמרוב קנאותך הטובה (שאני שותף לה ביסודה), נסחפת והפרזת. אין שום סיבה לחשוד את כל חסידי גור ואת כל החברים בקהילת גור בהסכמה תמימה לצעדי הממסד, וק"ו לא לפעולות שנעשו ע"י קבוצות של צעירים חסרי בינה שהוסתו ע"י חסרי אחריות. אני מכיר אישית כמה וכמה חסידי גור מן השורה שמתנגדים בכל תוקף לפעולות האלימות שנעשו ואף מחנכים את בניהם בדרכם, וכיון שאני מכירם ממקומות ומהצטלבויות שונים (שכנים, קרובים, חברים לעבודה וכדו') אני בטוח שהם מהווים מדגם לפלחים גדולים בקהילת גור. גם מק"מ פירש כמה פעמים שאינו מסכים כלל עם האלימות וכו', וראוי להאמין לו ובכלל לדונו לכף זכות.
אם אני מבין נכון את מטרתו, הוא רק רוצה שנבין את הרקע ואת העולם הפנימי של גור כדי שנבין את היחס הכללי בגור לכל מאורעות הפרישה ועד כמה רחוקה דרכו של הגר"ש שליט"א מדרך גור, וכדי שתהיה לנו איזו הבנה לכאב ולזעזוע של חסידי גור, שזה לגיטימי בהחלט (גם אם אנו חלוקים לגמרי על השקפת עולמם), שעל רקע זה צמחו גם העשבים השוטים שהבאישו את ריח גור בעולם. בבקשה קצת הבנת המורכבות.

אולי "עד כמה רחקו זו מזו דרכיהם של ראש הישיבה שליט"א והאדמו"ר שליט"א" אך ממש לא "עד כמה רחוקה דרכו של ראש הישיבה מדרך גור".
בזה דעותינו חלוקות וכבר כתבתי לעיל שהאשכול בא לתאר מציאות מסוימת מנקודת מבטם של חסידי הרבי הנוכחי, ועל כן אני (ומן הסתם גם אחרים) נמנעים מלהגיב,
בכדי שלא להפריע לרצף הדברים.
אני חושב שמנקודת מבט הסטוריוגרפית לכאורה ראש הישיבה דומה פי כמה בהנהגתו ובדרכיו לרוב האדמו"רים הקודמים לבית גור (גם אם יש חילוקים קלים ממש).
למסתובבים בקרבתו ובבית מדרשו באופן קבוע, דברי מובנים וניכרים יותר, כיון שבמשאותיו חוצה הריהו מתאים עצמו לציבור שומעיו.
קהילתו נבנית בדרך רבותינו מגור ללא כחל וללא שרק, ועיון בספרי דברי הימים ה'פשוטים' לבית גור (לא החדשים או המחודשים) מעלה דמיון מופלא
בין ה'קעסל' הרותחת בבית מדרשו בירושלים ל'קעסל' וואס האט געקאכט אין פולין ולחיי הבחורים והאברכים היומיומיים.
על אחת כמה וכמה באופן אמירת השמועס'ן ושאר הענינים השייכים לטיש (כולל 'שיריים' ועוד דברים מפתיעים).
אישית התרגשתי לשומעו מתבטא (באסיפה מצומצמת לנגידים בלאס אנג'לס) בשבוע שעבר בביטוי די נדיר בתוך שיחה (בתרגום ללשה"ק):
"אנו מנסים לבנות ווינקעלע בארץ ישראל, עם אמת, ישרות, מידות ותורה, "כאשר נשבעת לאבותיו" על הדרך שראיתי אצל אבי וראיתי אצל דודי הרעבי'ס, אמנם את הרבי האמרי אמת לא הכרתי אבל הכרתי את הרעבי'ס הקודמים [היינו, את אביו ודודיו]"...
ואידך פירושא זיל גמור.
[עריכה: לבקשת חלק מהחברים אבאר, די נדיר מכמה טעמים לשמוע ממנו שרואה את עצמו כזה שבונה ומרומם את המסתופפים בצלו על פי היסודות שראה אצל אביו ודודיו האדמו"רים].

אני מונע עצמי מלהאריך כדי לא להפריע את הרצף אך אחדד שוב, אשכול נפלא זה מטיב להביע ולייצג את ההנהגה הנוכחית לאורך ימים,
לא רק כלפי המציאות כיום אלא גם בפירוש ההיסטוריה במבט לאחור באותה הדרך, שאני ואחרים רואים אותה אחרת לאור רבינו שליט"א.
נערך לאחרונה על ידי אותה אבקש ב ד' יוני 22, 2022 2:26 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 299 אורחים