חרסון כתב:הרב מקד"מ, ישר כח!
נשמח לשמוע ביתר הרחבה גם על אופי הדרישות של 'פשנדזה'. לימוד? התעמקות? ניצול הזמן? צדקה? מאי משמע 'העדיף את ההקרבה'? האם ללמוד שוב ושוב את אותה המסכת זו דוגמא מייצגת?
מקדש מלך כתב: דרכו האישית בלימוד דמתה לחזון אי"ש, במובן של לייגע את המוח שחישוב סדר הסוגיא שוב ושוב, ולא ללכת אחרי פלפולי הרצים אחת הנה ואחת הנה (זה לא שמעתי בבירור אלא כך זכור לי ממאמרים שכתבו עליו אחרי הסתלקותו, ואיני יודע עד כמה זה אותנטי). כמובן שאחרי שהרבי שליט"א הורה דרך בלימוד, לא היה מה לחשוב על כיון אחר...
דרומי כתב:ג"א לא כ"כ הבנתי למה הכוונה, אבל כמדומני שהערות מסוג זה עלולות להפריע את שטף האשכול, ואולי באמת ראוי לפתוח אשכול נפרד על ענין ה'מזומנים' וה'אשראי'
צופה_ומביט כתב:דרומי כתב:ג"א לא כ"כ הבנתי למה הכוונה, אבל כמדומני שהערות מסוג זה עלולות להפריע את שטף האשכול, ואולי באמת ראוי לפתוח אשכול נפרד על ענין ה'מזומנים' וה'אשראי'
אולי אם הרב מקדש מלך יפסיק לדחוף בכל הודעה את זה שכל הגברי רבוותא שהוא מספר עליהם התבטלו לרבי שליט"א ביטול מוחלט ושינו את כל אורחותיהם ומה שגדלו עליו וגידל אותם ועל פי הרבי'ס הקודמים רק כי הרבי הנוכחי אמר משהו.
זה מאד יועיל שלא לקחת את האשכול למקומות שאתה מצביע עליהם.
הוא מזמין את זה על עצמו, מה לעשות.
חבל שהוא לא מצליח להסתיר את האינטרס הזה באשכול, כמו משל הבית והקש של המס"י.
זה בשום אופן אינו אשכול תמים על אורחות גור ו/או על חסידי קדמאי / דמויות הוד בגור.
אולי זה בעצמו ערך בגור. אולי זה רק ערך חדש מחודש [כמו עוד כאלה שם, כמו שכבר נתברר גם באשכול זה].
עכ"פ שלא יתפלא אם זה מעורר תגובות מהסוג שהגיב הרב קרית מלך.
ונתנו ידידים כתב:כונת האשכול הוא להראות מתוך עובדות וסיפורים של חסידים מובהקים ודמויות הוד בגור את הדרך של ביטול וציות בכלל ולרבי בפרט, כדי שנבין קצת מהיכן מגיע מה שאנחנו רואים בגור את האמונה המופרזת. כמובן בלי להצדיק את האלימות והדברים האסורים שנעשו ונעשים.
מקדש מלך כתב: "הטחת דברים כלפי יחיד או ציבור"
מלכיאל גרינוולד כתב:מקדש מלך כתב: "הטחת דברים כלפי יחיד או ציבור"
מהיכן הציטוט?
ונתנו ידידים כתב:צופה_ומביט כתב:דרומי כתב:ג"א לא כ"כ הבנתי למה הכוונה, אבל כמדומני שהערות מסוג זה עלולות להפריע את שטף האשכול, ואולי באמת ראוי לפתוח אשכול נפרד על ענין ה'מזומנים' וה'אשראי'
אולי אם הרב מקדש מלך יפסיק לדחוף בכל הודעה את זה שכל הגברי רבוותא שהוא מספר עליהם התבטלו לרבי שליט"א ביטול מוחלט ושינו את כל אורחותיהם ומה שגדלו עליו וגידל אותם ועל פי הרבי'ס הקודמים רק כי הרבי הנוכחי אמר משהו.
זה מאד יועיל שלא לקחת את האשכול למקומות שאתה מצביע עליהם.
הוא מזמין את זה על עצמו, מה לעשות.
חבל שהוא לא מצליח להסתיר את האינטרס הזה באשכול, כמו משל הבית והקש של המס"י.
זה בשום אופן אינו אשכול תמים על אורחות גור ו/או על חסידי קדמאי / דמויות הוד בגור.
אולי זה בעצמו ערך בגור. אולי זה רק ערך חדש מחודש [כמו עוד כאלה שם, כמו שכבר נתברר גם באשכול זה].
עכ"פ שלא יתפלא אם זה מעורר תגובות מהסוג שהגיב הרב קרית מלך.
מי אמר שזה אשכול תמים על חסידי גור, כי אז מקומו היה במשפחות סופרים ולא באספקלריא, הרי להדיא שמטרתו הוא עם אינטרס וזה לא מטרה סמויה אלא מטרה גלויה ומפורשת.
כונת האשכול הוא להראות מתוך עובדות וסיפורים של חסידים מובהקים ודמויות הוד בגור את הדרך של ביטול וציות בכלל ולרבי בפרט, כדי שנבין קצת מהיכן מגיע מה שאנחנו רואים בגור את האמונה המופרזת. כמובן בלי להצדיק את האלימות והדברים האסורים שנעשו ונעשים.
וברור הוא שאנשים המכירים ויודעים מבפנים יתכן שיש להם הכרה אחרת באותן אנשים ויכולים אולי להראות פרשנות אחרת באותן סיפורים ולהציג פן אחר או זוית אחר שיפריך את כל הענין.
אבל אם זה נובע מכח ביטול הישות העצמי ומסירת דעתו להנהגתו של הרבי אין זה אלא ענין של עבודה וקבלת עול ודרך בעבודת השי"ת ולא מעיקרי האמונה ואין שום סיבה לתבוע אותו מהזולת, וכמו שברור שאין לי שום זכות לתבוע מהזולת מדריגות בקדושים תהיו אם ההוא אינו רוצה ללכת בדרך זה ואינו אוחז בזה ולא נאמר על זה חיוב ערבות, כל שכן וכל שכן שענין חסידי של ביטול הישות אין לאל ידי לתבוע אותו חהזולת, ובן בנו של ק"ו שאין בידו לתבוע ממנו שיצטרף אל הכרעת העם ויכופף את דעתו להרבי שלי, וברור שיכול לקחת לעצמו מנהיג אחר וגם אם לדעתך אינו ראוי כמו המנהיג שלך ויכול הוא לחלוק על המנהיג שלך.
ואדרבה תביא סיפורים מחסידי קמאי שאמונתם ברבם היה כ"כ חזק עד שכפו את דעתם של אחרים וחייבום לציית לרבי (כמובן לא מי שהיה תלמיד של החסיד ההוא ובא לקבל ממנו את הדרך בעבודת השי"ת וללמוד ממנו גם את ענין הציות להרבי).
ואקוה שבתגובה זו לא אהיה סיבה להעכרת האשכול.
דרך ישרה כתב:בענין הועדה שכ"כ תוקפים אותה כאן.
אנחנו - רוב חסידי גור - עדר של כבשים תמימים, ואנחנו ממש לא מתביישים בזה, אין לנו דעה עצמית בכלל, יותר נכון יש לנו אבל אנחנו מתעלמים ממנה, כך חונכנו בכל הדורות ואנחנו גאים בזה. האדמו"ר שליט"א אחרי המרידה שהיתה אמר שהוא אינו רוצה כלל לשמוע בזה, לדבר בזה, ולהתעסק בזה, הוא רוצה שיקימו ועדה שהיא תטפל בזה. אם הרבי אמר להקים ועדה והוקמה ועדה, אנחנו סומכים עליהם בעיניים עצומות. ברוך השם. וכשהיצר הרע מסית אותנו לפתוח חרך דק בעין ולהציץ על הועדה, ולפעמים אנחנו נכנעים לו, אנחנו מגלים שם עשרים אנשים שקולים ומתונים, חסידים ויראי שמים, שדנים על כל דבר מתוך כאב ומתוך כובד ראש ורצינות, ועדה שצריכה לעמוד בלחצים 'עצומים' שעולים מהשטח על טענות למה דברים נוראיים עוברים בשתיקה? ונא לעלעל קצת בהיסטוריה, ונא להציץ ללבבות שותתים דם של חסידי גור, ולראות שזה על טבעי ששנתיים וחצי יש איפוק כמעט על מלא מלא. וראיתם מה קרה שהועדה רק השביתה את עצמה לעשרים וארבע שעות, וראיתה מה קרה כשהועדה חזרה מהשביתה בת העשרים וארבע השעות.
אז אנחנו סומכים על הועדה הזו, ושמחים שאנחנו תמימים ומצייתים.
הרבי הוא מורה הדור בעניני "יהדות" (לא בעניני הלכה), והיות והנושאים הללו הם החשובים ביותר, הן מצד שציפור הנפש של היהדות "הציבורית" תלויה בהם, והן מצד שהדברים הללו צריכים להיות ברורים, ואי אפשר לתת את תורת כל אחד בידו, לכן הוא נחשב כרב מובהק לכל דבר ועניין.
הבחינה צריכה להיעשות במשקפיים ועם אישיות חסידית. במשקפיים של ענווה וביטול. במשקפיים של אמונה בכח האדמורי"ם הקודמים, בכח המורשת, בכח הציבור. בכח השגחתו יתברך על עם קרובו וצדיקיו. והחסיד מקשיב לחסיד גדול, שהוא מרגיש שהוא הוא בעל המשקפיים הנכונות...
וברור שהעולה מכך שהבחינה הזו אינה אמורה להיעשות בידי כל בחור והדיוט. ממנו ידרשו ביטול. אפילו יאמר לך על ימין שהוא שמאל. והוא יקבל זאת. למרות שהוא יודע שיש אנשים שטוענים אחרת. כי הוא מרגיש שזו הרוח האותנטית שהוא מאמין בה ומייקר אותה.
אין המלחמה אלא על שני דברים, א', מי שכבר קיבל עליו את מרותו ובא עתה למרוד, שזה בכלל לא דומה לכל הענין הנ"ל. (עפ"י ספרי החסידות זה חמור ביותר).
מקדש מלך כתב:מקור פשוט.
האם היה רב מחסידי גור שניסה להתמודד עם הוראותיו של הרבי הבית ישראל במקומות שנגדו על פניו את ההלכה?
מקדש מלך כתב:לכל קהילה חסידית ישנם דברים דומים (וכבר נידון באריכות במאי חסידות). האם רבני החצר פותחים שלחן ערוך, או שהם מסתכלים על הנהגת רבותיהם ומנסים לתרץ אותה, גם בתירוצים דחוקים?
מלכיאל גרינוולד כתב:מקדש מלך כתב:מקור פשוט.
האם היה רב מחסידי גור שניסה להתמודד עם הוראותיו של הרבי הבית ישראל במקומות שנגדו על פניו את ההלכה?
ר' נחום רוטשטיין בחוברת שהתפרסמה במסתרים.מקדש מלך כתב:לכל קהילה חסידית ישנם דברים דומים (וכבר נידון באריכות במאי חסידות). האם רבני החצר פותחים שלחן ערוך, או שהם מסתכלים על הנהגת רבותיהם ומנסים לתרץ אותה, גם בתירוצים דחוקים?
גם לנסות לתרץ בתירוצים דחוקים הוא דרכה של תורה, העיקר שמכירים בכך שיש לתרץ תירוצים ולא לומר: כי ככה בא לי.
דרך ישרה כתב:בענין הועדה שכ"כ תוקפים אותה כאן.
אנחנו - רוב חסידי גור - עדר של כבשים תמימים, ואנחנו ממש לא מתביישים בזה, אין לנו דעה עצמית בכלל, יותר נכון יש לנו אבל אנחנו מתעלמים ממנה, כך חונכנו בכל הדורות ואנחנו גאים בזה... אז אנחנו סומכים על הועדה הזו, ושמחים שאנחנו תמימים ומצייתים.
דרך ישרה כתב:אולי לא הבנתי.
מישהו כפה על מישהו לכופף דעתו לרבי מסוים?
אין המלחמה אלא על שני דברים, א', מי שכבר קיבל עליו את מרותו ובא עתה למרוד, שזה בכלל לא דומה לכל הענין הנ"ל. (עפ"י ספרי החסידות זה חמור ביותר). ב', על ציניות, ליצנות, והסתה. אתה לא רוצה לקבל אתה לא צריך לקבל, אבל למה להטיל דופי? ובפרט כמימסד רשמי הבא לעקור כמה וכמה יסודות מקודשים בחסידות של רבי, וציות, ועוד. (אצלנו רבי זה לא (רק) ענין של להחכים ממנו בווארט לשולחן שבת, או פלפול גאוני להגיד בחברת בעלי כשרונות, ולא ענין של צ'אנס..., אצלנו רבי זה גם (ובעיקר) צינור בין ישראל לאביהם שבשמים, שושבינא דמלכא ושושבינא דמטרוניתא, רבי שפועל בשמים לטובת בנ"י, בזה ובבא, ורבי שלא מניח פינה וזוית ברקיע ובארץ שאינו מתחבט בה לעשות טובה לבנ"י בכלל ובפרט).
אליעזר בלוי כתב:על הנהגות מרן הבית ישראל זיע"א
יעויין בפ"ת ביור"ד קפ"ח ס"ק ב בשם החת"ס על אלדד ומידד
ובפירוש יש כאן דגש על קדושה ע"פ ד"א
ובשו"א אין פה רמיסת ההלכה בכללותה ח"ו
ואך לעשות עדה שלמה כלם יתחסדו במנהג א' לכולם א"כ היא גופי' נעשה חק לישראל ומצות אנשים וזה אי אפשר, ולכן ראיתי רבותי הגאון הפלאה ז"ל ומורי החסיד שבכהונה מהו' נתן אדליר זצ"ל והגאון מהו' זלמן חסיד ז"ל שלא המשיכו עדה, מעיד אני עלי שמימי לא שמעתי מפי קדושי ישראל הנ"ל ס' הזוהר יוצא מפי קדשם בשום דרוש, ותלי"ת לא זזה ידי מתוך ידם ולא חסרתי מהם וכו', ותלי"ת תלמידיהם אין פרץ וכו' כדבס"פ היה קורא [י"ז ע"ב], ומ"מ אין א' דומה לחברו, זה הוא מה שמרגלא בפומי.
דרומי כתב:חברים יקרים, הרב מקדש מלך כותב איך שהוא מבין ואיך שהוא רואה, איני מבין מה אפשר לבוא עליו בתלונות. אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.
נחזור לענין האשכול. הרב מקדש מלך תיאר איזה חסיד דגול וכתב עליו שהיו לו הנהגות מופלאות, התפלל במהירות ואכל הרבה... מעניין אותי להבין איך הבינו את שתי ההנהגות ה'מופלאות' הללו (ומה בעצם הקשר ביניהם?...). ולא שאני סבור שדברים כאלה הם כה קריטיים להגדרת מעלת החסיד, ולדעתי לכל חסיד גדול היו פה ושם נקודות חולשה וזה לגטימי (ופעם אף שמעתי מאיזה חסיד חריף שכאשר מדברים על גדולי החסידים חשוב להדגיש את חסרונותיהם כדי שלא יטעו שהיו 'רבי' בעצמם...), אבל מהצגת הדברים היה נראה כאילו זה חלק מאישיותו האצילית וצריך ביאור. ואולי לא הבנתי משהו.
[אגב, בחב"ד היה חסיד דגול שפעל רבות והשפיע על רבים לטובה, ושמו ר' זושא ווילומובסקי ע"ה. לצד פעולותיו הברוכות והנשגבות היו פה צדדים 'מוזרים' ו'משונים', וגם עליו דיברו שבשתי התחומים הנ"ל של תפילה ואכילה (להבדיל) לא ירדו חבריו לסוף דעתו... וסיפר אחד המקורבים אליו שפעם דיבר אתו בשעת צהריים מוקדמת מאוד (אצל חסידים זה נקרא שעת בוקר מאוחרת...) ולפתע ר' זושא חוגר גארטל וממהר להתפלל מנחה חפוזה... (בדיוק אז התחיל זמן מנחה). לאחר שסיים שאלו המקורב מאי האי, והשיב לו ר' זושא: אני חייל וצריך להיות פנוי ככל האפשר למשימות הבאות...)
דרומי כתב:פעם אף שמעתי מאיזה חסיד חריף שכאשר מדברים על גדולי החסידים חשוב להדגיש את חסרונותיהם כדי שלא יטעו שהיו 'רבי' בעצמם...
דרומי כתב:כמובן ש'חיבוט הקבר' הוא רק עונש עתידי, והשאלה האמיתית היא מה באמת רצון ה' כרגע. ובזה הלב יודע אם לעקל כו'.
[להערת הרב צו"מ, אצל חסידים תמיד הדגישו את הפער והמרחק בין חסיד גדול ככל שיהיה לבין ה'רבי'. איני מתכוון כרגע לאף חסיד ואף אדמו"ר ספציפי, אבל זו המציאות שתמיד היתה ותמיד רווחה - להבין שחסידים גדולים יש הרבה אבל 'רבי' יש רק אחד. אי אפשר להכחיש מציאות פשוטה זו שלוותה תמיד את החסידים לענפיהם. כמובן שחסיד שפוי מבין שכמו שלו רק יש רק 'רבי' אחד כך לחבירו יש את ה'רבי' האחד שלו.. מלבד זאת, הרבה חסידים היו צריכים לעבור מ'רבי' אחד ל'רבי' שני בגלל כל מיני נסיבות והם בוודאי הבחינו בהבדלים ובהשוואה בין אחד לשני, הם לא היו עיוורים. ובכל זאת, ההדגשה היתה להשתדל ולראות רק את ה'מעלות' וה'שלימות' ברבי המכהן.
הערת אגב, הבאתי את דברי החסיד החריף הנ"ל לא מפני שאני מסכים אתם (לדעתי הם טעות), אלא רק כדי להמחיש את ההלך רוח ותו לא מידי].
מקדש מלך כתב:אגב, דרומי אתה כנראה תהנה לשמוע, שלמדתי פעם תניא עם אחד מתלמידיו המובהקים מבני החבורה (אולי נכון לכנותו 'תלמיד חבר').
והגענו לקטע בו התניא מסביר שעל תענוגי עולם הזה ואכילה לשם תענוג יהיה חיבוט הקבר.
והתלמיד טען שלא להתמקד בכך, כי זה יכול להביא לעצבים ומרה שחורה.
וסיים בספק הלצה, ספק השלמה עם גורלו... : "נו.... חיבוט הקבר". (כמובן שגם חיבוט הקבר לא יהיה כאן, כי זה בדיוק נקראת כוונה לשם שמים. אבל נניח...)
חרסון כתב:מקדש מלך כתב:אגב, דרומי אתה כנראה תהנה לשמוע, שלמדתי פעם תניא עם אחד מתלמידיו המובהקים מבני החבורה (אולי נכון לכנותו 'תלמיד חבר').
והגענו לקטע בו התניא מסביר שעל תענוגי עולם הזה ואכילה לשם תענוג יהיה חיבוט הקבר.
והתלמיד טען שלא להתמקד בכך, כי זה יכול להביא לעצבים ומרה שחורה.
וסיים בספק הלצה, ספק השלמה עם גורלו... : "נו.... חיבוט הקבר". (כמובן שגם חיבוט הקבר לא יהיה כאן, כי זה בדיוק נקראת כוונה לשם שמים. אבל נניח...)
יפה... בדיוק מה שיטענו אחרים... על דברים אחרים...
אני יכול לשער מה היו עונים ע"ז בחוגו של הבית ישראל. אבל לא התאפקתי...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 318 אורחים