מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,ולרשי זה בכלל הפוך.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודהא
הודעות: 1596
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,ולרשי זה בכלל הפוך.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יוני 13, 2022 12:36 pm

איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה.
נבואה רגילה לעומת נבואת משה.

העיקר השביעי ביג עיקרים,


.בפרשה יש שתי מאורעות משמעותיים. ובהם באים לביטוי ולהצגה של - אחד מהנושאים העיקריים באמונה - בעל פרשנויות רבות ושונות.

-א.
" הנבואה " .

נושא זה חשוב ככ לרמבם עד שלדעתו היא הסיבה לעשיית הכרובים עג הארון בקודש הקדשים ! ( מונ ג. מה.).
….. - וכבר נודע שפנת אמונת הנבואה קודמת לאמונת התורה , שאם אין נביא - אין תורה; והנביא לא תבואהו הנבואה רק באמצעות המלאך…. "
" הנה התבאר במה שהקדמנוהו שאמונת מציאות המלאכים נמשכת אחר אמונת מציאות האלוה ובה תתכן הנבואה והתורה.
ולחיזוק אמונת זאת הפינה צוה האלוה ית' לעשות על הארון צורת שני מלאכים - לקיים מציאות המלאכים באמונת ההמון אשר הוא" דעת אמיתי שני לאמונת מציאות האלוה והוא התחלה לנבואה ולתורה ומבטל עבודה זרה - כמו שבארנו. "

ולהסברתן הוא מקדיש את את פרק ז' מהשמונה פרקים.
ואת: פרקים ז.ח.ט.י. בהלכות יסוה"ת בספר המדע. [הלכות נבואה - יש רק ברמבם]
וגם 17 פרקים במו"נ בחלק ב. פ ' לב - מח.
וכמובן בארוכה בהקדמה לפרק חלק,
וכל זה - על הנבואה בכלל. ועל נבואתו הייחודית של משה בפרט.

ב.
הפסוקים בבהעלותך
בנוסף לשתי השיטות השונות הידועות לגבי הנבואה: . של הרמבם ושל הכוזרי. יש גם חילוקי דעות בפשט הכתוב בסוף בהעלותך.
" אִם-יִהְיֶה, נְבִיאֲכֶם--השם בַּמַּרְאָה. ( בקמץ) אֵלָיו אֶתְוַדָּע, בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר-בּוֹ. ז) לֹא-כֵן, עַבְדִּי מֹשֶׁה: בְּכָל-בֵּיתִי, נֶאֱמָן הוּא. ח) פֶּה אֶל-פֶּה אֲדַבֶּר-בּוֹ, וּמַרְאֶה (בסגול) וְלֹא בְחִידֹת...

יש כאן כמה הגדרות לשוני בין נביא רגיל לנבואת משה , ויש חילוקי דעות בין המפרשים במניינם ,וגם מה מול מה,= מה ההפכי של כל הגדרה, והדברים ארוכים.
למשל - במראה - ולא בחלום. האם יש כאן דבר אחד או שניים ?
לראבע ועוד יש כאן דבר אחד בלבד. וזה אותו דבר במילים שונות .כדרך הנבואות שלעיתים כופלות את דבריהם.

אבל למפרשים אחרים : אלו שתי הגדרות שונות. וגם לרמבם שאגב העיקר שביעי הוא הארוך ביותר בין יג העיקרים בהקדמה לחלק, ושם מציב 4 הבדלים בין נבואת משה לשאר הנביאים.

ג.
הרמבם בחלק
"היסוד השביעי, נבואת משה רבינו עליו השלום. והוא שנאמין כי הוא אביהם של כל הנביאים אשר היו מלפניו ואשר קמו מאחריו – כולם הם תחתיו במעלה. והוא היה הנבחר מכל מין האדם, אשר השיג מידיעתו יתברך יותר מִמָּה שהשיג או ישיג שום אדם שנמצא או שֶׁיִּמָּצֵא. וכי הוא, עליו השלום, הגיע התעלוּתוֹ מן האנושוּת עד שהשיג המעלה הַמַּלְאֲכוּתִית ונכלל במעלת המלאכים...

ואחזור לְכַוָּנַת זה היסוד השביעי, וְאוֹמַר שנבואת משה נבדלה מנבואת כל הנביאים בארבעה דברים:
הראשון כי איזה נביא שהיה, לא דִבֵּר לו השם יתברך אלא על ידי אמצעי. ומשה בלא אמצעי, כמו שנאמר (במדבר יב ח): "פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ".
והעניָן השני כי כל נביא לא תבוא לו הנבואה אלא כשהוא יָשֵׁן...... ומשה יבוא אליו הדיבור ביום, והוא עומד בין שני הכרובים, כמו שֶׁיְּעָדוֹ השם יתברך (שמות כה כב): "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם, וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת". ואמר יתעלה (במדבר יב ו-ח): "אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם, יְיָ בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע, בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה...".
והעניָן השלישי כי הנביא כשתבוא אליו הנבואה, ואף על פי שהוא במראה ועל ידי מלאך – .. ויגיע לו מורא גדול מאוד, כמעט שתצא רוחו ממנו. ......". ומשה עליו השלום לא היה כן, אבל יבוא אליו הדיבור ולא יַשִּׂיגֵהוּ רְתֵת ורעדה בשום פנים, כמו שנאמר (שמות לג יא): "וְדִבֶּר יְיָ אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ..
והעניָן הרביעי כי כל הנביאים לא תנוח עליהם רוח הנבואה ברצונם, אלא ברצון השם יתברך........ ומשה רבנו עליו השלום – בכל עת שירצה אוֹמֵר (במדבר ט ח): "עִמְדוּ וְאֶשְׁמְעָה מַה יְצַוֶּה יְיָ לָכֶם". ונאמר (..".

ד.
ובקיצור: סוג, מצב,תחושה,מותנה,המנבא,הימשכותו.
א), הבדל ראשון בסוג: כל הנביאים במראה ועי מלאך. ואילו משה פה אל פה מהקבה עצמו.
ב), הבדל שני - במצב : הנביאים מתנבאים רק בשנתם בחלום בלילה (או ביום בשינה).ואילו משה
" יבוא אליו הדיבור ביום והוא עומד בין שני הכרובים..:
ג), הבדל שלישי: בתחושתו של האיש, לנביא רגיל יפול עליו מורא ורעדה, ואילו למשה כדבר איש אל רעהו,
ד), הבדל רביעי: מותנה או רצוני, נביא רגיל תלוי ברצון השם אם ינבא, ומשה יתנבא בכל עת שהוא ירצה.
.
ובהלכות יסודי התורה פרק ז, יש עוד שני הבדלים, והוא:
ה), חמישי :מי המדבר- שכל הנביאים ע"י מלאך לפיכך רואים מה שהם רואים במשל וחידה . משה רבינו לא על ידי מלאך שנאמר פה אל פה אדבר בו ונאמר ודבר ה' אל משה פנים אל פנים ..הוא שהתורה מעידה עליו במראה ולא בחידות שאינו מתנבא בחידה אלא במראה שרואה הדבר על בוריו:
ו, והשישי הימשכותו - ... הא למדת שכל הנביאים כשהנבואה מסתלקת מהם חוזרים לאהלם שהוא צרכי הגוף כלם כשאר העם לפיכך אין פורשין מנשותיהם .
ומשה רבינו לא חזר לאהלו הראשון לפיכך פירש מן האשה לעולם ומן הדומה לו ונקשרה דעתו לצור העולמים ולא נסתלק מעליו ההוד לעולם וקרן עור פניו ונתקדש כמלאכים.

ה.
בעהתוס - והמלבים: איך זה קורה ?
כאמור רבו הפירושים בפסוקים אלו, ואציין רק את בעלי התוס'.
ואת התוספת של המלבים : בעהתוס אומרים על המילים "בַּמַּרְאָה "(בקמץ) אליו יתוודע " כאדם שרואה במראה בבואה שלו" דהיינו מראה, השתקפות ולא מציאות ממשית , מוסיף המלבים אבל אצל משה נאמר "וּמַרְאֶה " בסגול ולא בחידות ,היינו דרך זכוכית ולא עי מראה, זוהי דרגה נבואית גבוהה יותר,

וההסבר של המלבים מעניין ועמוק: וזל:
"ומפ' במראה אליו אתודע, ואצל משה אמר "וּמַרְאֶה" בסגול בזה גילה להם ההבדל בין אספקלריא המאירה ואספקלריא שאינה מאירה, [ שעל מה שאומר בכלים (פרק למ"ד מ"ב) אספקלריא טהורה פי' הר"ש והרע"ב (שפיגעל) שרואים בו את הפנים, והרמב"ם פי' (ברילל) הוא זכוכית שמביט דרך בו,..] . "בַּמַּרְאָה " בקמץ הוא שפיגעל, שהוא מכוסה בטיח ועופרת מצד אחד עד שלא תעבור הראות לראות דבר העומד מאחוריו רק מראה הצורה העומדת נכחו וזה אספקלריא שאינה מאירה,

ו.
נביא רגיל:
ו.....וּמַרְאֶה בסגול הוא הזכוכית שהראות עובר בו לראות מה שעומד אחוריו מצד האחר וזה אספקלריא המאירה.
והנה הרואה בשפיגעל לא יוכל לראות הצורה העומדת מצד האחר אחורי המראה, רק הצורה העומדת בצד שהוא עומד בה שהוא לפני המראה, וזה מליצה על ראית והשגת הנביאים שלא השיגו את האלהות העומד חוץ מגבול העולמות,
רק את האלהות הנמצא אתם בצד שהם עומדים, שהוא עצמו עומד לפני המראה ....] הרואה את הצורה במראה יראה בה גם מראית פניו וגם דמותו התרשמה על המראה, ור"ל שהמחזות והתמונות אשר יראו החוזים יראו גם דמות עצמם ומחזות דמיונם המתרשם במחזה,

אבל נבואת משה
אבל מרע"ה ראה באספקלריא המאירה שהוא הזכוכית שכח הראיה עובר בו אל העבר השני ויראה הדבר העומד מצד האחר שהוא חוץ מגבול המביט, ור"ל שהשיג את האלהות מופשט מן העולמות כמו שהוא בעצמותו, ובזה לא יראה שום מחזה ודמיון, כי הא"ס בעצמו כפי שהוא בעצמו לא יושג ממנו שום ציור ושום דמיון, וישיג רק השגה מדעיית שכליית.. עכ מהמלבים.

ז.
ולסיום גרגרים - ממתיקות האור החיים
ולא נתעלם ממתיקות האור החיים המדייק בכמה לשונות הפסוק, ומסביר:

1) .... וכנגד זמן השגת הנבואה- בנביא סתם- אמר ,אליו אתודע,"(ולא- אראה) פירוש אפילו מדרגה קטנה כזו אינה אצלו בתמידות בעת אשר יחפוץ ישיגנה, אלא כשאני רוצה אתודע לו בה, וכשיחפוץ הוא להשיגה אינו מובטח שישיגנה בכל עת, ..
.
.2)....ודקדק לומר (במשה) פה אל פה - ולא לאוזן, המשכיל על דבר נביא שאמר (מ"א ג') לב שומע ידע סוד הדבר, וזו היא הדרגת נבואה שאין למעלה ממנה שיקשור ה' נפש נביא במקור המנבא וישלשל הנבואה פה אל פה,
.
3) ובזה גם כן תבין אומרו אדבר בו ולא אמר אתו או עמו אלא בו והבן. עוד נתכוון להשכילך שלא היה הדיבור אלא מפי ה' לפי משה ולא היה רואה פני עולם, והוא מאמר בו . [ וזה בניגוד לנבואת הזקנים לעיל שהשם האציל מנבואת משה שפשטה גם לזקנים. בפרק יא ,כה ויאצל מן הרוח – אשר על משה וכו},

המשך יבוא בעהית.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' יוני 14, 2022 8:31 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1596
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יוני 14, 2022 2:05 am

חלק ב' ]

העומק שבפשט- היפוך המשמעות
זוית נוספת ומעניינת לתיאור הדברים


א.
כנל יש לנו בפרשת בהעלותך שתי סיפורי נבואה. והשני הפך להיות העיקר השביעי ביג העיקרים של הרמבם בהקדמה לפרק חלק.וכן מופיע בהלכות יסוה"ת פרק ז' .
ומסתמך על הפסוקים: ח. פֶּה אֶל-פֶּה אֲדַבֶּר-בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת השם יַבִּיט ... במדבר.
אבל יש גם את הנאמר בשמות "הֲסִרֹתִי, אֶת-כַּפִּי, וְרָאִיתָ, אֶת-אֲחֹרָי; וּפָנַי, לֹא יֵרָאוּ."

מה לכאורה מבינים ומפרשים כאן : שמשה רבינו הביט אל תמונת השם.( נכון רק מאחור) וכו.
וכך גם הפשט הרגיל בסיפור על הארבעה שנכנסו לפרדס וניזוקו. חוץ מר עקיבא שיצא בשלום.
המובן הרגיל הוא שגדולתו טמונה - ביכולתו לראות לראות את התמונה. ולצאת בשלום. מה שהאחרים לא יכלו לראות.

ב.
ןהנה דווקא ברשי במילותיו הקצרות. מבהיר לנו שאנו טועים.
משה וגם ר עקיבא " לא ראו"
מה פירוש ?


המקור של דברי רשי הוא
ביבמות מט.
שם רשי מסביר את ההבדל בין נביאים אחרים .לבין נבואת משה:

שהאחרים -" נסתכלו באספקלריא שאינה מאירה... וכו." וכסבורים לראות. ו ל א ראו.
ומשה נסתכל באספקלריא המאירה -"ו י ד ע - ש ל א ראה בפניו"

שונה מכל מה שידענו מתוך ראייתו הברורה והבהירה - ידע שלא ראה בפניו,

ג.
את המקור השני על ר"ע נמצא בפירוש ראשון שברשי חגיגה טז עא.
בדיוני הגמרא על מה בדיוק קרה עם ר עקיבא. כשנכנס לפרדס. ושם רשי אומר:

ד"ה מאי דרש "מהיכן הבין מקום השכינה ? שנזהר (ר עקיבא)

"ש ל א הציץ שם " . ולכן יצא בשלום !

ולכן גם לא כתוב בר עקיבא שנכנס . אלא רק " ויצא בשלום.:."

כך לגירסת הבבלי."
תנו רבנן: ארבעה נכנסו בפרדס. ואלו הם: בן עזאי ובן זומא, אחר ורבי עקיבא. [...] בן עזאי הציץ ומת... בן זומא הציץ ונפגע... אחר קיצץ בנטיעות, רבי עקיבא יצא בשלום."
— תלמוד בבלי, מסכת חגיגה, דף י"ד, עמוד ב'

כמה עומק מסתתרים בדבריו המעטים של רש"י " הפשטן לכאורה !

ד.
וגם לגירסת העין יעקב שגם בר' עקיבא נאמר שנכנס ויצא בשלום.
ראיתי הסבר - קרוב לכך:
שהשאר רצו לראות את השם עצמו ולכך נענשו.
ואילו ר עקיבא נזהר מלעשות כן. אלא השיג את השם מתוך פעולותיו ותוצאות מעשיו בעולם.
כך בשוטנשטיין.

ההבנה בסוף היא אותה הבנה.
אבל הרשי חד וחריף. והופך את הקערה על פיה.

שגדולתו של משה -שאכן ראה יותר מכולם.-
ו י ד ע ש ל א ר א ה בפניו.
כנאמר "וְרָאִיתָ, אֶת-אֲחֹרָי; וּפָנַי, לֹא יֵרָאוּ."

יהודהא
הודעות: 1596
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,ולרשי זה בכלל הפוך.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יוני 14, 2022 9:27 pm

חלק ג'


איך נבואתו הייחודית של משה מתרצת את הנבואה של אברהם ולהבדיל של בלעם ?

א, נבואת בלעם-
......והנה, בברכת ההפטרה אומרים 'אשר בחר בנביאים טובים ורצה בדבריהם
הנאמרים באמת', ולכאו' צ"ב, חדא וכי דבריהם איכא, והלא כל דבריהם דבריו
ית', ועוד הלשון נביאים טובים אינו מובן כ"כ וכי הנביאות אומנות הוא שיש
נביאים טובים ונביאים שאינם טובים.

אולם נראה עפ"י המבואר לעיל דכל הנביאים חוץ ממשה רבנו נתנבאו באספקלריה שאינה מאירה, וראו הדברים בדרך משל וחידה והיו צריכים לפרש הנבואה ולפתור אותו, וע' בקונטרס אמרי
צבי מהגאון ר' מאיר צבי עהרנטרייא זצ"ל שהאריך בזה,

והביא מהמלבי"ם ומהגאון ר' יהושע לייב דיסקין זצ"ל ועוד, שכל נביא פירש ופתר נבואתו לפי
תכונת נפשו, עד כדי כך שמבואר בגמ' מגילה י"ד ע"ב שיאשיה המלך הלך
לבקש נבואה מחולדה הנביאה ולא מירמיהו משום שנשים רחמניות הן.

ובזה ביארו הא דאחז"ל דבלעם היה גדול בנבואה כמשה, וח"ו לא קרב זה אל זה
כמובן, אלא הענין הוא שכיון שבלעם ברשעותו ובהשחתת מדותיו היה בוודאי
מפרש כל נבואותיו לרעה, לכן השפיע הקב"ה עליו נבואה בדרגת משה רבינו
שא"צ שום פירוש וביאור שלא לתת לאותו רשע פתחון פה בפירוש הנבואה.
(דהיינו שלא יוכל לתת פרשנות לרעה, שכן הדברים חדים ומבוררים,)

ומעתה יבואר לשון הברכה שפיר, שהקב"ה בחר בנביאים טובים, הכוונה
השלימים במדותיהם שיוכלו לפרש ולפתור הנבואה על נכון, וע"כ רצה
בדבריהם הנאמרים באמת, שהסכים הקב"ה לדבריהם בפירוש הנבואה כי
באמת הם נאמרים.
-------------

ב,
ובכך מיושב יפה - לעניין עקידת יצחק-

בשו"ת מהרי"ל דיסקין (סוף חלק שני כתבים) האריך לבאר את ההבדל בין
נבואת משה רבנו לנבואת שאר הנביאים ותו"ד הם שמשה רבנו ראה באספקלריה
מאירה דהיינו שכאשר היה מקבל נבואה היה רואה את פתרון הנבואה באופן
ברור ומצוחצח מה שאין כן שאר הנביאים....
ומצא שהנביא היה משתתף פתרון הנבואה וכעין שמצינו בפתרון חלומות שהולכים
אחר הפה ה"ה בנבואה שמתקיימת הנבואה בעולם כפי שהבין ופתר הנביא עכת"ד.

האבי עזרי-
ובאבי עזרי (הל' יסודי התורה) כתב שעפ"י דברי המהריל"ד הנ"ל יש להבין
מדוע נחשב נסיון העקידה כנסיון גדול כ"כ לאברהם אבינו שהרי הקב"ה אמר
לו במפורש לעקוד את יצחק וכיצד יעלה על הדעת להמרות את פיו ?
אלא שלפי דברי המהריל"ד א"ש שאברהם אבינו ראה נבואה ואם היתה לו נגיעה
כל שהיא היה יכול לפתור לו אותה בצורה אחרת אולם כיון שהיתה נפשו זכה
כ"כ פתר את הנבואה באופן האמיתי ואעפ"י שידע שחורץ בכך את גורלו של
יצחק עכת"ד.

ג ,
ולכאורה מצינו גמ' ערוכה כדברי המהריל"ד והיא הגמ' במגילה (יד:) ששם מסופר שחלקיהו מצא בבית המקדש ס"ת שהיה פתוח בפרשת התוכחות והמלך יאשיה שלח לחולדה הנביאה שתאמר להם מה פשר הדבר שמצאו, ומקשה הגמ' שבאותו זמן היה ירמיהו הנביא שם ומדוע העדיף יאשיה לשאול
את חולדה לפשר הפתרון ולא את ירמיהו ומתרצת הגמ' מפני שנשים רחמניות הן עכת"ד הגמ'.


והנה אם נאמר שהנביא הוא רק "צינור" לומר את דבר ה' מאי נפק"מ שנשים רחמניות הן הרי גם חולדה בהכרח תאמר את פשר הפתרון כפי שיאמר לה בנבואה ואין משמעות כלל להיותה רחמנית אולם ולפי דברי המהריל"ד א"ש שכיון שהנביא משתתף בפתרון הנבואה אפשר שחולדה מתוך רחמנותה תפתור
את הנבואה בצורה קלה יותר מאשר ירמיהו וע"פ פתרונה תתגשם הנבואה בצורה טובה יותר ומשום כך העדיף יאשיה לשאול את חולדה ולא את ירמיהו.

ד,
ראייה מהנ"ך-
ונראה להביא ראיה נפלאה ליסודו של המהריל"ד מהמסופר בספר מלכים א' (פרק יד) שאביה בן ירבעם חלה וירבעם שלח את אשתו לאחיה הנביא לשאול מה יעלה בגורלו של הנער וכאשר ציווה ירבעם את אשתו ללכת אל הנביא הוא אומר לה לשנות את לבושה כדי שאחיה לא יכיר אותה וז"ל ....
עיין שם...בגליון עומקא דפרשה שמ"ח,פ שופטים.

למהרשא -דעה אחרת-
.. אולם כד נעיין בדברי המהרש"א (שם) נראה שזו ממש ראיה לסתור שהרי הוא כתב וז"ל אינו נראה דה"ק דלכך שדר לה דרחמניות הן ותתנבא לו לטובה וכי משום דרחמניות הן תשנה נבואתה מרעה לטובה ואם היה ירא שירמיה יתנבא לו לרעה גם היא ודאי תאמר כן,
אלא די"ל דרחמניות הן ותבקש עליהן רחמים לשנות מרעה לטובה עכ"ל. ומבואר בדבריו להדיא שהנביא מתנבא בדיוק כפי שנאמר לו ואין בכוחו להשפיע על פתרון הנבואה ולכאורה זהו דלא כדברי המהרי"ל דיסקין הנ"ל.

מעט דבש
הודעות: 4105
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,ולרשי זה בכלל הפוך.

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' יוני 14, 2022 10:22 pm

מורה נבוכים ג, כד
והענין השני להודיע אותנו איך יאמינו הנביאים באמת מה שיבואם מאת השם בנבואה, שלא יחשוב החושב בעבור שהוא בחלום או במראה כמו שבארנו, ובאמצעות הכח המדמה, שפעמים לא יהיה מה שישמעוהו או מה שיומשל להם אמת או יתערב בו קצת ספק, ורצה להודיענו שכל מה שיראה הנביא במראה הנבואה הוא אמת ויציב אצל הנביא לא יסופק בדבר ממנו אצלו כלל, ודינו אצלו כדין הענינים הנמצאים כלם המושגים בחושים או בשכל, והראיה על זה הסכים אברהם לשחוט בנו יחידו אשר אהב כמו שצווה ואף על פי שהיתה המצוה ההיא בחלום או במראה, ולו היו הנביאים מסופקים בחלום של נבואה או היה אצלם ספק במה שישיגוהו במראה הנבואה, לא היו מסכימים לעשות במה שימאנהו הטבע ולא היה מוצא בנפשו לעשות זה המעשה הגדול מספק.

יהודהא
הודעות: 1596
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,ולרשי זה בכלל הפוך.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יוני 14, 2022 10:51 pm

מעט דבש כתב:מורה נבוכים ג, כד
והראיה על זה הסכים אברהם לשחוט בנו יחידו אשר אהב כמו שצווה ואף על פי שהיתה המצוה ההיא בחלום או במראה, ולו היו הנביאים מסופקים בחלום של נבואה או היה אצלם ספק במה שישיגוהו במראה הנבואה, לא היו מסכימים לעשות במה שימאנהו הטבע ולא היה מוצא בנפשו לעשות זה המעשה הגדול מספק.

-------------
תודה על הערתך.

לפי הדגשתך אני מבין שהבאת את הרמבם שדעתו שונה לגבי נבואת אברהם.וטוב שכך.
אולם כידוע שיש ריבוי דעות בנבואה: על מהותה ,ועל תנאיה , על דרך השגתה , על מספר הדרגות שבה ועוד,
וממילא שלא הבאתי דעה מוסכמת על כולם.

אבל אם כבר הבאת את הנל - ראה התגובה הבאה על המיוחד בנבואת משה :לרמבם ולריהל.

יהודהא
הודעות: 1596
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איך הקמץ והסגול הפכו את הזכוכית למראה. נבואה רגילה לעומת נבואת משה,ולרשי זה בכלל הפוך.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יוני 14, 2022 10:58 pm


חלק ג'



בדרגת נבואת משה ונבואת שאר הנביאים. לרמבם ולריה"ל.

א.
שמות לג
יא וְדִבֶּר השם אֶל-מֹשֶׁה פָּנִים אֶל-פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ; וְשָׁב, אֶל-הַמַּחֲנֶה, וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן נַעַר, לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל. ... יג וְעַתָּה אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, כג וַהֲסִרֹתִי, אֶת-כַּפִּי, וְרָאִיתָ, אֶת-אֲחֹרָי; וּפָנַי, לֹא יֵרָאוּ..

במדבר יב
ז.לֹא־כֵ֖ן עַבְדִּ֣י מֹשֶׁ֑ה בְּכׇל־בֵּיתִ֖י נֶאֱמָ֥ן הֽוּא׃
ח. פֶּ֣ה אֶל־פֶּ֞ה אֲדַבֶּר־בּ֗וֹ וּמַרְאֶה֙ וְלֹ֣א בְחִידֹ֔ת וּתְמֻנַ֥ת השם יַבִּ֑יט וּמַדּ֙וּעַ֙ לֹ֣א יְרֵאתֶ֔ם לְדַבֵּ֖ר בְּעַבְדִּ֥י בְמֹשֶֽׁה׃

ב.
מה יכולים אנו ללמוד מפסוקים אלו על נבואת משה לעומת שאר הנביאים ?

....המחלוקת של הרמבם וריהל בתורת הנבואה מתפרסת על מספר נקודות וגם על דבר זה : ההבדלים בין משה לשאר. אבל משמעות ההבדל - שאצל הרמבם חשיבותו עולה והופכת להיות מכרעת ביסודות האמונה. שכן העיקר התשיעי " שזאת התורה לא תהא מוחלפת - ולא תהא תורה אחרת " מבוססת על הנחות הרמבם בתורת הנבואה והבנתו את היחוד בנבואת משה רבנו.

...לרמבם יש שוני "מהותי בין הנבואות ..שנבואת משה רבנו נבדלת מנבואת זולתו - נאמר שעל ההשגה ההיא לבדה נתחיבה הקריאה אל התורה. וזה שזאת הקריאה שקרא משה רבנו לנו לא קדמה כמותה לאחד ממי שקדם מאדם אליו ולא התאחרה אחריו קריאה כמותה לאחד מנביאינו - וכן יסוד תורתנו שלא יהיה בלתה לעולם. ולזה לפי דעתנו לא היתה שם תורה ולא תהיה בלתי תורה אחת והיא - תורת משה רבנו. מורה ב,לט.

ולכן ף א, רק משה בדרגת נבואתו יכל לקבל את התורה.. ב, ובנוסף היות שאף נביא לא הגיע ולא יוכל להגיע לדרגה זו, וממילא הוא מנוע מלשנות להוסיף או להחסיר מהתורה שקיבלנו עי משה רבנו. והיינו העיקר התשיעי דלעיל. [ מסיר את טענות הדתות האחרות על נביא חדש שחידש] .

רמבם יסודי התורה ט, ב.
ב לְפִיכָּךְ אִם יַעֲמֹד אִישׁ, בֵּין מִיִּשְׂרָאֵל בֵּין מִן הָאֻמּוֹת, וְיַעֲשֶׂה אוֹת וּמוֹפֵת וְיֹאמַר שֶׁה' שְׁלָחוֹ לְהוֹסִיף מִצְוָה, אוֹ לִגְרֹעַ מִצְוָה, אוֹ לְפָרַשׁ בְּמִצְוָה מִן הַמִּצְווֹת פֵּרוּשׁ שֶׁלֹּא שָׁמַעְנוּ מִמֹּשֶׁה, אוֹ שֶׁאָמַר שֶׁאוֹתָן הַמִּצְווֹת שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהֶן יִשְׂרָאֵל אֵינָן לְעוֹלָם וּלְדוֹרֵי דּוֹרוֹת אֵלָא מִצְווֹת לְפִי זְמָן הָיוּ--הֲרֵי זֶה נְבִיא שֶׁקֶר, שֶׁהֲרֵי בָּא לְהַכְחִישׁ נְבוּאָתוֹ שֶׁלְּמֹשֶׁה; וּמִיתָתוֹ בְּחָנֵק, עַל שֶׁהֵזִיד לְדַבַּר בְּשֵׁם ה' אֲשֶׁר לֹא צִוָּהוּ, שְׁהוּא בָּרוּךְ שְׁמוֹ צִוָּה לְמֹשֶׁה שֶׁהַמִּצְוָה הַזֹּאת "לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם".

"ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו יי פנים אל פנים" - הנה כבר התבאר שהשגתו נבדלת מהשגת כל מי שיתאחר אחריו בישראל אשר הם "ממלכת כהנים וגוי קדוש" "ובתוכם יי" - וכל שכן בשאר האומות. מורה ב,לה.

ג.
ולריהל -
.השוני הוא בדרגה באיכות ולא במהות .אמנם משה הוא יחיד בדרגתו שהשיג כנאמר ולא קם נביא עוד וכו. הוא גדול הנביאים ,אבל באותו סולם של נבואה .
ומכאן גם ריהל לשיטתו שבמעמד הר סיני כל בני הגיעו לדרגת נבואה קרובה למשה -והם אכן שמעו מפי השם את כל עשרת הדברות. [לא כרמבם].

כוזרי א פז
...... ואֵלֶּה עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים לֹא קִבְּלָם הֶהָמוֹן מֵאֲנָשִׁים יְחִידִים וְלּא מִנָּבִיא, כִּי אִם מֵאֵת הָאֱלֹהִים נִתָּנוּ, אֲבָל לֹא הָיָה בָהֶם כֹּחַ כְּמשֶׁה לִרְאוֹת הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַהוּא. וְהֶאֱמִינוּ הָעָם מִן הַיּוֹם הַהוּא, כִּי משֶׁה מְדֻבָּר בּוֹ בְּדִבּוּר הַתְחָלָתוֹ מֵאֵת הַבּוֹרֵא...
....וְהִתְקַדֵּשׁ הָעָם, וְנִזְדַּמֵּן לְמַדְרֵגַת הַנְּבוּאָה, אַף לִשְׁמעַ דִּבְרֵי הָאֱלהִים פָּנִים בְּפָנִים....., וְשָׁמַע הָעָם דִּבּוּר צַח בַּעֲשֶׂרֶת דְּבָרִים, הֵם אֻמּות הַתּורות וְשָׁרְשֵׁיהֶן.

....וכן במאמר ד, יא
לגבי 70 הזקנים גם כאן הוא מדבר על דרגות בנבואה ושהיו כאלו שהתקרבו למדרגת הנבואה של משה:

וְ......הַמַּנְהִיג משֶׁה, עָלָיו הַשָּׁלום, הֶעֱמִיד הֶהָמון אֵצֶל הַר סִינַי לִרְאות אֶת הָאור אֲשֶׁר רָאוּהוּ אִלּוּ הָיוּ יְכולִין עָלָיו כִּיכָלְתּו. וְאַחַר כֵּן קָרָא לְשִׁבְעִים זְקֵנִים וְרָאוּהוּ, כְּמו שֶׁאָמַר: "וַיִּרְאוּ אֶת אֱלהֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כד, י). וְאַחַר כֵּן קָבַץ הַשִּׁבְעִים זְקֵנִים הַשְּׁנִיִּים וְחָל עֲלֵיהֶם מֵאור הַנְּבוּאָה מַה שֶּׁנִּשְׁתַּנּוּ עִמּו, כְּמו שֶׁאָמַר (במדבר יא, כה): "וַיָּאצֶל מִן-הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתֵּן עַל-שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים". דהיינו שכל אחד מהנל עלה בדרגת הנבואה ובדרכו לפסגה.

ונראה שלריהל העיקר "לא תהא התורה מוחלפת " מנומקת בצורה אחרת מאשר על ידי הרמבם.
ןהיא מבוססת גם על הפומביות ולפני המון עם וכו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים