יום-טוב-שני כתב:שיף כתב:מיד לאחר הכתרתו, הקים לזכר אחיו ישיבה בהמלצת מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל. עבור הישיבה, 'מאור התלמוד', שבה לומדים כיום יותר מ-500 בחורים, כמה פעמים בשנה היה נוסע הרב לארצות הגולה כדי לגייס את המשאבים להמשך קיום הישיבה. מבחינתו, המשימה החשובה ביותר בחייו היא החזקת הישיבה שהקים לזכר אחיו, 'מאור התלמוד'. כנשיא הישיבה, היה מכתת רגליו בבתי נדיבים בכל רחבי תבל – וגם היה רואה הצלחות.
רק לדייק את ישיבת מאור התלמוד הקימו הרב זליבנסקי זצ''ל ואחיו הראי''ה לא ברחובות ולא על שם אחיו
לאחר שנבחר לרבנות העיר רחובות הישיבה עברה לרח' פרץ בעיר
והוא נטל אט אט את מושכות הישיבה מבחינה כלכלית, בעיקר אחר פטירת הרב זלבנסקי
מה שנכון נכון כתב:עוד דברים מהרב עמיחי כנרתי:בס"ד
על מורינו ורבינו הגר"ש הכהן קוק זצ"ל
מעט מילים לזכרו, בלי שום יומרה להקיף איזה משהו, רק מעט קווים לדמותו מהיכרות רבת שנים, בעיקר בשנות הילדות והנערות.
ב"ה ראיתי שרבים כותבים, דברים מצוינים ויפים. ואציין לשבח את הראיון עם ר' מתי דן נ"י, מיוחד ומרגש.
אפשר לומר עליו, תשעים שנה של מסירות נפש למען הקב"ה, למען התורה, למען העם, למען הארץ.
כדברי מרן הגרימ"ח זצ"ל על מרן הראי"ה זצ"ל, היסוד לכל המעשים והמפעלים הגדולים, ודאי שהוא "מקדשו הפנימי". ודאות האמונה, ולהט פנימי גדול, לקדש שם שמים בעולם, לחיות במוחש מושגים של עולם הבא, ימות המשיח, תחיית המתים. מתוך זה, מתוך הקדושה והטהרה של הרב, נבעו ריבוי המעשים.
מטען גדול של בית אבא, אביו, סבו, וכמובן דודו זקנו מרן הראי"ה, שהיה נוכח מאד בבית אביו הג"ר רפאל זצ"ל שהיה מקורב מאד, ובחיי ורבנות בנו הרב שמחה. קיבל גם הרבה מאנשי תנועת המוסר, משגיחים רוחניים בישיבות, צדיקים גדולים, וכגון רבי יחזקאל סרנא זצ"ל, הרב מרדכי צוקרמן זצ"ל, ועוד הרבה.
היה בעל רגש עצום. די להזכיר את הדברים הקבועים, שכל רחובותי צופן בליבו: דרשות שבת שובה ושבת הגדול בבית הכנסת הגדול בעיר, חצי בדברי עיון והלכה (דברים יפים מאד, נאספו חלקם בספרו שלמי שמחה, מנחם אב תשע"ו), וחצי בדברי התעוררות הבוקעים מהלב ונכנסים אל הלב. שיחת התעוררות בכולל בר שאול בליל תשעה באב, מנגינת שירת הים בבית הכנסת פא"י, בליל שביעי של פסח. תפילותיו כש"ץ במוסף יוכ"פ, ובתוכו סדר עבודת כהן גדול. כשהיה מספיד תלמידי חכמים, וגם אנשים רגילים. הכל היה מיוחד במינו, בהתעוררות גדולה של יראת שמים בקול רועד ובוכה, והיתה השפעה מוסרית גדולה על ציבור גדול.
היה מלא ציפיה גדולה לישועה ולגאולה. חי את זה, דיבר על זה, התפלל על זה, שר על זה. על בנה ביתך, על חכה לו, על גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה (היה רגיל להזכיר על זה את דברי היסוד ושורש העבודה, שכשמגיעים למילים אלו בתפילה יבכה עד כלות הכוחות), ועוד.
בכלל היתה דמות מרשימה, גבה קומה, פנים מאירות ושמחות, שקטות ואציליות. רוממות גדולה ניכרת. כולו אומר יראת שמים. קלסתר פניו מעין קלסתר פניו של דודו זקנו מרן הראי"ה.
היה איש נעים ונחמד, אוהב ומכבד את הבריות, וממילא אהוב מאד. הארת פנים. הגריש"א זצ"ל כתב לו תשובה בענין יין מפוסטר, האם נחשב כמבושל לגבי מגע עכו"ם, ובתחילתה כתב ביטוי יחודי: "ב"ה ח' תמוז תשל"ה, כבוד ידידי הרב הגאון נעים הליכות ונועם המידות ר' שמחה הכהן קוק שליט"א, הרב הראשי ואב"ד רחובות". נעים הליכות ונועם המידות!
אבל "עדינו העצני". מקשה עצמו כעץ, בתקיפות וקנאות קודש, מול חילולי קודש וחילולי שבת, בדאגה לצביונה של העיר. וזכורות הפגנות השבת, שגם הם היו מתוך אהבה ונחת.
כדברי הרב אברהם רובין שליט"א, היתה לרב שמחה סייעתא דשמיא מיוחדת, שדבריו היו נשמעים, לגדולים ולקטנים. ידעו הציבור שהוא איש אמת, איש של קדושה, וזה הדבר היחיד שענין אותו, להרבות כבוד שמים וקידוש השם בעולם.
היה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. הקפיד מאד ברבנותו על כל דברי העיר שיהיו באופן הכי מושלם, כשרות מהודרת ששמה מפורסם בארץ כראשונה במעלה (כמובן, דאג מאד גם לכשרות רגילה וטובה בעיר רחובות, היכן שלא יכלו ורצו לקבל את התנאים של המהודרת), מקוואות מהודרים, עירוב מהודר, וכו'. קל לכתוב, אבל בפועל כל זה הצריך הרבה הרבה עמל. רבינו הגר"א שפירא זצ"ל פעם התבטא בפני תלמיד בישיבה [יצחק ואזנה]: אם אתה רוצה להיות רב בישראל, תהיה כמו הרב שמחה!
רבנות שדואגת לכלל, וכולה עבור הפרט. "אין היחיד נטבע בים הכלל" (עולת ראיה). הגיע המון להשתתף בזמני שמחה ובזמני צער של היחידים, ורומם את כולם בעצם השתתפותו ובדבריו החשובים והיפים.
כדברי רבים, היתה בולטת בו היחס לכל הציבורים. הרב היה כולו "כלל ישראלי" והיתה לכך השפעה עצומה בעיר, על היחסים בין הציבורים הדת"ל והחרדי.
מצד אחד, היה שייך לבית מרן הראי"ה זצ"ל, כולו לגמרי שם, לומד ומלמד ספר "אורות", תמונה ענקית של מרן הראי"ה מעל מושבו.
ומצד שני, לגמרי קשור לרב שך זצ"ל והגריש"א זצ"ל, וכל גדולי הליטאים, שחיבבוהו עד מאד.
מצד שלישי...
ורק מי שלא הכיר שלמות כזאת יכול לתמוה...
לראות את תלמידי ישיבת מאור התלמוד רוקדים אצלו בבית במוצאי שמחת תורה, מול תמונת מרן הראי"ה, היה מחזה משמח.
היה בשלמות עם כולם. "חבר אני לכל אשר יראוך ולשומרי פיקודיך". בשמחת בית השואבה ברחובות, הולך לויזניץ ומדבר בידיש שלהם, אח"כ לחב"ד, שמח איתם ומדבר בהתלהבות על רבותיהם הגדולים, אח"כ לכולל בר שאול וישיבת מאור התלמוד, לבתי כנסיות של הספרדים והתימנים שגם מאד מאד אהבוהו (וויתרו על רב עיר שני. הרב שמחה אחז שזה לא לטובת העיר), ועוד ועוד.
הגיע לבית הכנסת הפועל המזרחי ביום העצמאות, ביום ירושלים לכינוס בישיבת מרכז הרב, לישיבת עטרת כהנים להעביר שיעור הגיע עם ספר "אורות בידו" [לדאבונו פעם נאבד לו אז הספר, במהומות שהיו בכותל והיה צריך לברוח], ולפגישות עם כל גדולי האדמורי"ם וכל גדולי העולם הליטאי.
וכדברי חז"ל על אסתר, כל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו!!
חיבת הארץ גדולה בנשמתו. כל מה שהיה יכול לדבר על שלמות הארץ וחיבת הארץ היה מדבר ופועל. שמח מאד לבקר במפעל ההתנחלויות, והגיע לכל מקום שהיה יכול לחזק. פעם הגיע אלינו לאיתמר, עשו לו סיור בגבעות, והיה נרגש מאד.
"לאחר אחת מנסיעותי אל יהודי חבר העמים, חזרתי ארצה עם רבה של רחובות הרב שמחה הכהן קוק. ראיתי שהוא לקח איתו מרוסיה כמה קלמנטינות – לטעמי דלות מראה – והכניסן לתיקו. הבנתי שיש דברים בגו, שאלתי אותו לפשר הדבר, והוא השיב לי: אני לוקח אותן לארץ ישראל להראות לאנשים כמה יפים הפירות שלנו בארץ, לעומת אלו המצויים כאן..." (הרב מאיר שלזינגר, ר"י שעלבים, המעין גליון 234 עמ' 49).
אי אפשר לגמד במילים דמות ענקית, אבל לא יכולתי לפטור עצמי מבלי כלום, וכמאמר חז"ל על המתעצל בהספדו של חכם.
יהי זכרו ברוך, עד זמן בו יקיצו וירננו שוכני עפר.
הכותב בהערצה ובהכרת טובה גדולה לרב זצ"ל, שכולנו מאד אהבנו וקיבלנו ממנו הרבה
עמיחי כנרתי
פרנקל תאומים כתב:למעשה, הגר''ש קוק התחנך בישיבת חברון ובישיבת סלובודקא, כמו גם שאר אחיו שלמדו בחברון, סלובודקא, פוניבז'.
והעיקר- הוא חינך את ילדיו ברוח זו, ובעניינים אלו אדם נמדד בעיקר במוסדות החינוך להם הוא שולח את ילדיו. אדם שולח את ילדיו למוסדות החינוך הקרובים ביותר לרוחו.
אבל אין צורך לגייר אותו, זה לא דבר כ''כ נורא להיות יהודי חרדי.
והפעילות שלו כרב בקרב קהלים שונים לרבות הגעתו לביהכ''נ הפוהמ''ז ביום העצמאות אינה מלמדת על השקפת עולמו האישית דבר. זה לא משהו חריג אצל רבנים חרדים המשמשים בקודש בערים ובקהילות מעורבות. אוהב ישראל, דבוק באר''י, משפיע על כל הקהלים, אבל יהודי חרדי. יש כאן איזו שהיא סתירה? בעיניי לא.
מה שתמהו כאן מקודם על מש"כ "ספר אורות שנאבד במהומות", היינו שזה היה ספרו האישי, בו למד, סימן והעיר, ועל זה היה הצער (וגם דרך הרבה לומדים שחביב עליהם העותק של הספר בו למדו).
מחילה שקיצרתי בלשוני.
וז"ל הגר"ש בהקדשה שכתב לי כשנתן במתנה את ספר אביו "תורת רפאל":
"בעהי"ת
מוגש בחיבת הקודש
ליקיר לבב הרב ר' עמיחי כנרתי שליט"א
היגע בתורה הרבה
והמהדיר (לא ברורה כ"כ מילה זו) לאור עולם דעת גדולי הדור הקודם בהתקשרות נפשית עם מרן הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל
בברכת כהנים באהבה
שמחה הכהן קוק
רחובות תובב"א
חודש החנוכה כסלו תשס"ז
לפרשת כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ".
---
ובזמנו בקשתי ממנו "הסכמה" לחוברות שבס"ד הו"ל, על הראי"ה וגדולי ישראל, ואמר לי מיד ובפשטות שא"צ כלל "הסכמה" לכזה דבר גדול.
עמיחי כנרתי
יאיר1 כתב:כל העת אני מרגיש שמי שאינו מכירו, לא ייראה את הגודל, ולא יבין מה ההתרגשות, אך למכירים... וכבר הקדימני מישהו במשפט מסגנון זה]
הוד כבוד הגר"א שלזינגר שליט"א, רב שכונת גילה ומקור חיים, ודיין ומו"צ בית דינא רבא דקרתא דשופריא תובב"א
שלומכון יסגא לחדא,
בדבר מכתבכם היקר, בספר "אמרי אש" יור"ד נ"ב כתב שנהגו בפולין ובהונגריה להשתכר בעד... כסף, לצבא בעת מלחמה. והוכיח כך מדוד המלך שהרבה לצאת למלחמת רשות, ולא חשש מ"ונשמרתם מאד לנפשותיכם" וציין לסוף פרק שבועת העדות. וכוונתו לדף לה, ב – "דאמר שמואל: מלכותא דקטלא חד משיתא לא מיענשא". ולדבריו מותר להסתכן ולצאת למלחמה בעד משכורת, אעפ"י ששבעה עשר אחוז מהחיילים יהרגו.
ואם כן למה אסור לג"ר שמחה קוק [שליט"א] לנסוע לעודד יהודים ולחזק רוחם? והרי הג"ר שמחה [שליט"א] לא נתכוין למצב של שבעה עשר הרוגים מתוך מאה כ"אמרי אש", הוא נתכוין לומר שמוכן לנסוע בימינו בכבישים שהערבים יורים בהם ר"ל, ועדיין ב"ה אין שם אף אחד הנהרג ממאה.
והרי הנודע ביהודה מהדו"ת יור"ד י' התיר ליהודי לצוד צייד ביער במקום סכנה לפרנסתו, והסכנה ביער היא פחותה מהנסיעה בכבישים בימינו, שהרי עשו אמר הנה אנכי הולך למות, וכוונתו מחמת שהוא יודע ציד, ובכל זאת מותר בגלל פרנסה.
וידוע שמרן ר' אלחנן וסרמן הי"ד עזב את מקום מבטחו באנגליה, וחזר לגיא ההריגה כדי להיות עמהם מחמת חמת המציק, ולעודד רוחם. עכ"פ אם מתוך מאה מכוניות נפגע ר"ל פחות מאחד, הרי זו סכנה קטנה, שמותר לכל אדם להסתכן בה כשנוסע לצורך תורה או לעודד בבטחון בהשי"ת.
בשבוע שעבר ר"ל אירעו תשעה עשר הרוגים בתאונות דרכים, האם נאסור את הנסיעה בדרכים? ולכן נראה שלצורך לימוד תורה או קיום מצוות או לעודד שבורי לב – אין לאסור, והשי"ת יאמר לצרותינו די, ובא לציון גואל, ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים.
בברכה נאמנה
יצחק זילברשטיין
פלוריש כתב:לא הבנתי את ראיותיו של הרב זילברשטיין שליט"א. הדוגמאות שהוא מביא הם מהתנהלות רבותינו מול מלחמה לא לנו. אבל כאן באה"ק אנו צד במלחמה, ושמא יש לשאול איפכא, האם מותר להפסיק ללכת לשם כדי לא להסתכן או שעוברים על איסור יראה במלחמה (ובזכרוני שיש על זה תשובה מהרב יעקב אריאל שליט"א האם מותר היה לעזוב את גוש דן במלחמת המפרץ).
פרנקל תאומים כתב:א) איסור יראה במלחמה הוא לא רק ב''מלחמת מצוה'', או לכל הפחות ב''מלחמת הרשות"?
ב) איסור יראה במלחמה הוא לא רק ללוחמים עצמם?
בברכה המשולשת כתב:א) אכן (גם במלחמת רשות). ואנחנו במלחמת מצוה.
ב)כל הארץ חזית, וכולנו לוחמים.
סגי נהור כתב:א"כ מאי קושיא על הרב זילברשטיין, שמחזיק בוודאי בדעת כל חכמי ישראל החרדים שאין כאן לא מלחמת מצוה ולא מלחמת הרשות, אחר שבעוונותינו אין לנו לא מלך ולא סנהדרין.
פרנקל תאומים כתב:שומר כתב:לר שמחה היו הרבה כתבי יד של דודו
וכן הוא היה צאצא ל ר נחמן
כל צאצאי ר' שמחה מנדלבוים זצ''ל הם צאצאי רבי נחמן מברסלב (וממילא גם הבעש''ט זצ''ל).
ועל צבאם הרבה משפחות רבניות ליטאיות מוכרות (קוק, נוביק, סלומון, ר' דב כהן ובניו וחתנו יבל''ח הגר''י עדס ועוד ועוד).
סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:א) אכן (גם במלחמת רשות). ואנחנו במלחמת מצוה.
ב)כל הארץ חזית, וכולנו לוחמים.
א"כ מאי קושיא על הרב זילברשטיין, שמחזיק בוודאי בדעת כל חכמי ישראל החרדים שאין כאן לא מלחמת מצוה ולא מלחמת הרשות, אחר שבעוונותינו אין לנו לא מלך ולא סנהדרין.
פרנצויז כתב:פרנקל תאומים כתב:שומר כתב:לר שמחה היו הרבה כתבי יד של דודו
וכן הוא היה צאצא ל ר נחמן
כל צאצאי ר' שמחה מנדלבוים זצ''ל הם צאצאי רבי נחמן מברסלב (וממילא גם הבעש''ט זצ''ל).
ועל צבאם הרבה משפחות רבניות ליטאיות מוכרות (קוק, נוביק, סלומון, ר' דב כהן ובניו וחתנו יבל''ח הגר''י עדס ועוד ועוד).
איך היחוס של ר' שמחה מנדלבוים לרבי נחמן מברסלב?
פרנקל תאומים כתב:פרנצויז כתב:איך היחוס של ר' שמחה מנדלבוים לרבי נחמן מברסלב?
ר' שמחה מנדלבוים היה חתנו של הרבי ר' נחומק'ה מקוברין שהיה חתנו של ר' משה אפלבוים שהיה חתנו של ר' שמחה ברוך בן מ' שרה (אשת ר' יצחק אייזיק רובין מדוברובנה) בת מוהר''נ מברסלב, וכן ר' שמחה ברוך הנ''ל היה חתן דודתו מ' אדל (אשת ר' יוסקא אויערבאך בן הרב מחמעלניק חתן ה''תולדות'') בת מוהר''נ מברסלב זצ''ל.
נמצא שר' שמחה היה נו''נ למוהר''נ מברסלב פעמיים. דרך שתי בנותיו.
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:א) אכן (גם במלחמת רשות). ואנחנו במלחמת מצוה.
ב)כל הארץ חזית, וכולנו לוחמים.
א"כ מאי קושיא על הרב זילברשטיין, שמחזיק בוודאי בדעת כל חכמי ישראל החרדים שאין כאן לא מלחמת מצוה ולא מלחמת הרשות, אחר שבעוונותינו אין לנו לא מלך ולא סנהדרין.
א) כדברי הרב סג''נ. ולכך כיוונתי דאפילו אם דין זה נאמר אף במלחמת רשות, הרי בזה''ז אין לנו גם מלחמת רשות. (ויש להוסיף על דברי הרב סג''נ שגם אין לנו נביא, ולדעת הרמב''ם בהלכות מלכים אין ממנים מלך תחילה אלא עפ''י נביא, בנוסף לסנהדרין. ובדליכא מלך ליכא מלחמת מצוה וליכא מלחמת רשות).
ב) זו אימרה יפה, אבל יש לה איזו אסמכתא הלכתית? לכאורה, איסור יראה במלחמה נאמר על החיילים הלוחמים.
מה שנכון נכון כתב:בקשוני להכניס.
נזכרתי מעט להוסיף:
היה לרב שמחה זצ"ל שיעור קבוע בשבת לפני מנחה קטנה, בבית הכנסת הרבנות, הנושא בעיקרון היה ספר החינוך, והיה ממש נפלא מאד, עם כל המתיקות של הרב שמחה ומתיקות ספר החינוך, אפשר להבין מה זה היה... זכינו ואמו"ר שליט"א היה מגיע איתנו בקביעות לשיעור זה, מגיל ילדות, ואין לשער גודל התועלת שהיתה בזה.
היתה לרב גם השפעה חשובה מאד על הנוער, בזכותו נהפכו בחורים לבני תורה ותלמידי חכמים, הן לצד מרכז הרב והן לצד החרדי. המה שכרגע זכורני זה ראש ישיבת מיר ברכפלד הרב נעם אלון שליט"א וידידי הרב אבינועם פלברבאום שליט"א, מח"ס מראי מקומות. ועוד הרבה הרבה.
שמעתי שסיפרו בניחומים, שהרב שמחה בעת סדר עבודת כה"ג ביוכ"פ כשהיה ש"ץ, וכידוע זה היה ברוממות והתרגשות עצומה [לצערי הרב זכיתי לשמוע רק פעם אחת, בצעירותי], כשהיה מגיע להזאות, היה מונה אחת, אחת ואחת, היה מסמן בידו באצבע תנועה של הזאה. פעם שאלוהו על זה, וענה, אה, לא שמתי לב... כל כולו היה שם, וחי את זה....
בהלויה נדהמתי לשמוע שביקש בצואה ללמוד לע"נ וכדומה.... איזו ענוה. מי כמוהו מגיע לשמים עם כ"כ הרבה זכויות....
דאבדין ולא משתכחין.
עמיחי כנרתי
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים