שמואל שלומוביץ כתב:ולחסומים?
מקדש מלך כתב:חברא כתב:מקדש מלך כתב:החסידות טוענת שהיהדות לא תישמר בלי הצורה הספציפית של רבי שמתבטלים אליו, ורק הוא מבין נכוחה את צרכי הדור. דווקא בגלל שהוא רבי, ולכן הוא רק יכול לפסוק הלכה נכונה בדברים הללו (באשכול הנעול מישהו העלה קונטרס של הרב רושצקי שמרחיב בטענה הזו, לא קראתי את כולו, ואיני מסכים בהכרח עם כל טענה שלו, אבל הוא בהחלט מרחיב יפה בהסבר העניין)...
והיות וכך, הרבי הוא מורה הדור בעניני "יהדות" (לא בעניני הלכה), והיות והנושאים הללו הם החשובים ביותר, הן מצד שציפור הנפש של היהדות "הציבורית" תלויה בהם, והן מצד שהדברים הללו צריכים להיות ברורים, ואי אפשר לתת את תורת כל אחד בידו, לכן הוא נחשב כרב מובהק לכל דבר ועניין.
הקונטרס הנ"ל נמצא כאן.
חיפשתי שם מקור תורני/הלכתי לחידוש הנ"ל, ולא מצאתי.
הוא מסביר שם שיש סמכות שנקראת 'מרא דאתרא' (שאין מי שחולק על כך), וזה הוא כותב בחלק שמסביר את 'אמונת חכמים'.
אח"כ הוא עובר להסביר את 'אמונת הצדיקים', וכך כותב:
הרב חברא. חבל כי אנחנו חורגים מהנושא.
כל מודה על האמת יודע שבקהילות החסידיות האדמו"ר היה מעל הרב. כל הפסקים ההלכתיים היו תקפים עד להתערבות של האדמורי"ם (במקרה שבחרו להתערב, ברוב המקרים כמובן הם לא התערבו).
כל מודה על האמת יודע שהאדמורי"ם קבעו לחסידים הכל, ובעיקר מאי חומת היהדות שעליה יש להילחם בכל הכח. והפסקים של הרבנים הוכתבו רק משיקול דעתם של האדמורי"ם, וכל הדברים הללו אינם חידוש של השלושים שנה האחרונות, במחילה (ויתכן שגם הרב ווקסלשטיין יודע זאת, אלא שהוא מגלה טפח ומכסה טפחיים...).
כל מודה על האמת יודע שחסידים קנאו לכבוד רבם.
ולכן גם אם אינך מבין זאת, הרי כל הנושאים הללו קשורים ל"מאי חסידות", ולא ל"מאי גור".
וכבר הבאתי המון נושאים יסודיים שאין להם מקור תורני. והמתבונן יודע שדווקא אושיות היהדות הם הדברים הכי עלומים וסתומים, ולא רצו לפרש בהם דברים אלא סתמו ולא פירשו. וגם לזה יש עוד דוגמאות. (ואגב, גם המלחמה של הגר"א בבעל התניא ובחסידות לא עמדה בקריטריונים הלכתיים, כפי שהוכיח בעל התניא באגרותיו. והצידוק לה, מנקודת מבטו של הגר"א כמובן, היה בדיוק אותו צידוק של הלוחמים מהצד השני...)
עקביה כתב:שמואל שלומוביץ כתב:ולחסומים?
נדמה לי שיש איזו דרך להוריד את המאמר כקובץ pdf אבל אני לא רואה אותה כרגע.
מי שיכול להוריד את המאמר ולהעלותו לכאן יבורך.
מקדש מלך כתב:אני לא חושב שאתה שונא את הרבי ואת החסידות.
אנחנו מכירים לא מהיום. אני יודע שאתה מאמין באידיאולוגיה שלך, שהיא שונה לגמרי משלי, ואין לי טרונייה עליך.
אבל אתה קובע עובדה ומסקנא, שהרבי לא יודע את הגבול בין הלכה לציבוריות. את העובדה הזאת הסקת מתוך קריאת המון מאמרים של המחלוקת, וכדי להשיב עליה, נצטרך לעבור על כל הכתבים ההם ולהשיב.
זו גם מלאכה כבדה מדי עבורי, וגם יהפוך את האשכול למלחמות כמו האשכולות הנעולים, וזה אין ביכולתי ורצוני.
אתה יכול לשאול. מניין לנו שהאדמו"ר לא ינסה לטשטש? או להביא עובדה ספציפית שבה נראה שהאדמו"ר אכן "טשטש". ואז הדיון יהיה הוגן ואפשרי, אם כי גם אז אאלץ ללכת על חבל דק, כי מאוד איני רוצה להיכנס לנושאים ההם.
מקדש מלך כתב:אם זו השאלה אשיב ברצון.
הרי כבר הסברתי את העניין של ירושה. הסברתי באריכות מניין החסיד מסיק שרבו ראוי לאותה איצטלה וכו'
הסברתי שהחסיד רואה בחוש שהוא מתעלה. והוא רואה בחוש שכל העדה מתעלים.
"מתעלים" היינו על פי התורה וההלכה. פשיטא.
ולכן הוא מסיק שכנראה הרבי ראוי להנהגה.
וממילא לכל הפחות הוא מבין את העובדה הפשוטה לכל דרדק, שזאת התורה לא תהא מוחלפת.
ואלא מאי, יוצא "קונטרס", שכתב אותו אדם ששונא את הרבי בנפש, כי הוא שייך לחצר מתחרה. טבעי.
ושם כתוב "עובדות", שההוכחה היחידה להם היא שהנייר סובל הכל.
העובדות האלו, אם קרו, זה היה בחדר נעול, איש לא ראה, איש לא שמע.
אז על פי הלכות לשון הרע (ובפרט לאדם מוחזק בצדקות), ויותר מכך: משום שמירת היהדות, הוא מבטל זאת כעפרא דארעא.
כי החסיד מאמין שהמשמעת לרבי היא הבסיס לאידישקייט. ואמנם יתכן בעיות, אבל אי אפשר למוטט את כל העיר כי יש בנינים עם יסודות רעועים.
אתה חושב שלתת תורת כל אחד בידו הוא הבסיס לאידישקייט, וזו אולי זכותך לחשוב כך. אבל זה בכלל לא בטוח עובדתית.
אני אישית מכיר מאות ואלפי אנשים, שאני משוכנע שלו היו נותנים להם את תורתם בידם הם היו פחותים לאין ערוך מאשר כעת.
אז נישאר בויכוח הזה, שאין לי דרך להכריע אותו.
ואני עדיין מצפה שתוריד את המאמר ההוא מצריך עיון. בברכה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הורדתי
אין לי מושג איזה קונטרס אתה מאשים אותי בקריאתה. רוב מה שאני מכיר מהסכסוך הזה הוא דוקא מהצד שלכם, מכל הדרשות והקונטרסים שהועלו לגוגל דרייב, החל מ'הקבוצה השלישית'.
אני יכול להתווכח על הפרט הזה של 'נתינת הבחירה בידי כאו"א', שאצלי הוא מעיקרי הדת. אמנם אני מעדיף לקרות על אנשים כמו הרב איטשה מאיר קנובלוביץ (האם היה לו אח בלונדון?) וכדו', לכן אחכה בכליון עינים לדעת עוד על גור ואנשיה.
ונתנו ידידים כתב:דוקא על אף שאני איתך בניקוי האשכול הזה מהעיכור, אני לא רואה מה נפגעת כ"כ מהקונטרס ההיא, אמנם שהיא נוטה נגד גור, אבל היא דוקא כן הדגישה והבהירה נקודה טובה שהיטבה להגדירה. (גם אני כתבתי כך באשכול הסמוך שלכן הסיכון של הפילוג הוא כ"כ גדול משום שהיא שוברת את המשמעת שעלי' בנוי חסידות גור) אני לא רואה שהקונטרס מהוה סיבה שאני ינטה יותר להשיטה של אי משמעת משל משמעת ואני דוקא חושב שזה מאד מעניין שיש כאן ב מהלכים לגיטימיים בעבודת השם.
אני רואה מכל המחלוקת הזה (כמובן מההיבט הזה ולא משאר העיכור שיש בהמחלוקת) דבר פורה מאד ומאירה עיניים שיש כאן שתי הביטים שונים להפליא בעבודת השי"ת ושניהם מתוך הדרך הייחודית של גור מדורי דורות.
ונתנו ידידים כתב:בכלל לא שמתי לב אם היה כתוב גפ"ת או גרש"י, ולא באתי לחלוק ולקבוע עובדות בנושא המזומנים, עיקר כונתי היה הרעיון של הכלל והפרט, וזה היה יכול להיות גם בלי ענין המזומנים שהנהיג האדמו"ר. המזומנים הוא רק דוגמא, ומה שיש ג' מסלולים לא גורע מהדוגמא שהיא עדיין נכונה , אף אחד (אני עכ"פ) לא בא עכשיו להשמיץ את נושא המזומנים (אולי באשכול אחר אבל כאן זה לא הנקודה) והביאו את המאמר הזה רק להדגים את הראיון, ואני חשבתי שזה היטיב להדגימו. נושא המזומנים א"א להכחישו, היא מציאות, מי שרואה בזה רע לא ישלים איתו, ומי שלא רואה בזה רע כן ישלים איתו אין מה לעשות. (כמובן שלשאר הציבור לומדי עיון אין הבדל גדול בין אם תאמר שלומדים גרש"י לשתאמר שלומדים גפ"ת)
אראל כתב:אתה מכיר מה שאמרו חז"ל שלא יספר בשבחו של חבירו, שמתוך שבחו בא לידי גנותו!
זה עובדא!
יהושפט כתב:אני כללית לא כותב הרבה בפורום, ובטח לא בעניינים טעונים, ולכן לא כתבתי מילה וחצי מילה בהקשר לגור
אבל כמתבונן מהצד אני לא מבין את ההתקפות הבלתי פוסקות כאן על הרב מקדש מלך
לצערנו - אולי יש כאלה שלדעתם זה לשמחתינו - כיום רובנו חיים בקהילות הומוגניות פחות או יותר ולא מכירים יותר מהכרה שטחית קהילות אחרות. אחת המעלות הגדולות בפורומים כמו הפורום הזה היא היכולת להפגש ולו וירטואלית ולהכיר אנשים וקהילות אחרות
וכאן בא הרב מקדש מלך ורוצה לספר לנו קצת על חצר גור מנקודת מבט של מישהו מבפנים שיש לו רחבות ואופקים ולא כותב בסגנון כתבות יח"צ בעיתונים כנהוג, אז במקום לתת לו לדבר, משתיקים אותו כל הזמן, ומנצלים כל העת לעשות את המחאות המאד חשובות של כל אחד? אני מבין את ההרגשה הדוחקת שיש ברבים למחות וכו', אבל לכל דבר מקומו ושעתו, ביחוד שהרי לא נשיג שום דבר חוץ מנעילת האשכול.
בנימה אישית, אני רחוק מאד מחסידות גור, ומהזדהות עם רוב הנהגותיה, וגם במחלוקת הנוכחית אהדתי לא בדיוק נתונה לצד של גור, אבל עדיין - ואולי אדרבה דווקא לכן - מעניין ומרתק אותי מאד להבין קצת יותר את עולמה של חסידות גור, דרכיה וערכיה, את דמויות המופת שלה, ואיך הדברים נתפסים מבפנים, כללית ולאו דווקא בהקשר למחלוקת. ואני בטוח שככה עוד רבים
אני הייתי קורא להרב מק"מ פשוט להתעלם מכל רעשי הרקע ולהתמיד בהודעות מהסוג שהעלה בהתחלה, כמו התיאור המאד מעניין ומלבב של הרב קנובולוביץ, ההבדלים בין דרך הב"י לדרכים אחרות שהיו/ישנם בגור ופחות מוכרות וכן הלאה
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:עקביה כתב:שמואל שלומוביץ כתב:ולחסומים?
נדמה לי שיש איזו דרך להוריד את המאמר כקובץ pdf אבל אני לא רואה אותה כרגע.
מי שיכול להוריד את המאמר ולהעלותו לכאן יבורך.
בקשו ממני למחוק, למרות הקישור
מקדש מלך כתב:ובתנאי שלא יעסוק בהכפשות, כלומר "למה חטפתם את ההיא, למה רדפתם את ההוא, למה הרבי גנב את ההוא, ולמה הוועדה עשתה כך וכך וכו'".
איש_ספר כתב:
לא קראתי את המאמר. אבל כבר ביקשו כאן כמה פעמים. לא לקשר ובטח לא להכניס חומרים, מהאתר והעלון המתועב ששמו צריך עיון.
השימוש בחומרים כאלה, מעלה באוב את התיאור של ר' יעקב ליפשיץ כמדומני, על המתנגדים שהסתייעו במשכילים במלחמתם בחסידים.
חבר עיר כתב:אינני יודע מה התרחש בזמן המלחמה בין החסידים ומתנגדים, ואף אינני חסיד גור, אבל המציאות הכואבת נראית לנגד עינינו כאשר נציגים רשמיים מטעם הקהילה כותבים בגלוי באתר המתועב ומדבררים את שיטתם.
עתניאל בן קנז כתב:עוד...
[אין לי מושג מי עומד מאחורי זה, וגם אינני חסיד גור. מישהו שלח ונהניתי. הצרפתי למנוים. מומלץ - לאלו שמרגישים טעם].
בן מיכאל כתב:אכן מאד כאב כשהורים התראיינו לטלויזיה בפרצופם והשמיצו את בניהם הנשואים על שהלכו לקהילת הגר"ש.
איש_ספר כתב:אני מנצל אשכול זה מתוך מחשבה שקהל הקוראים שלו זהה לקהל קוראי וכותבי האשכולות המדוברים להלן.
ובכן, ראיתי לחובה להודיע לחברים ובודאי לכותבים, כי שני האשכולות העמוסים, עד מתי וכו' ובניחותא, הוסרו מהפורום. החומר כולו קיים ולא נמחק, באופן שאותם המבקשים לקבל את אשר כתבו, יענו ברצון.
חשוב לי להבהיר כי לא קיבלתי פניה או איום משום גורם ממסדי. אמנם כן, היו פניות רבות מבודדים שחשו עצמם נפגעים מהנימה והתיאור של החסידות כולה.
לאחר מחשבה נראה כי הדיון היה חשוב בשעתו, אך אפשר לוותר על הנצחתו, בתקוה כי לא תקפ"ץ.
באחות חברים.
מקדש מלך כתב:אם זו השאלה אשיב ברצון.
הרי כבר הסברתי את העניין של ירושה. הסברתי באריכות מניין החסיד מסיק שרבו ראוי לאותה איצטלה וכו'
הסברתי שהחסיד רואה בחוש שהוא מתעלה. והוא רואה בחוש שכל העדה מתעלים.
"מתעלים" היינו על פי התורה וההלכה. פשיטא.
ולכן הוא מסיק שכנראה הרבי ראוי להנהגה.
וממילא לכל הפחות הוא מבין את העובדה הפשוטה לכל דרדק, שזאת התורה לא תהא מוחלפת.
ואלא מאי, יוצא "קונטרס", שכתב אותו אדם ששונא את הרבי בנפש, כי הוא שייך לחצר מתחרה. טבעי.
ושם כתוב "עובדות", שההוכחה היחידה להם היא שהנייר סובל הכל.
העובדות האלו, אם קרו, זה היה בחדר נעול, איש לא ראה, איש לא שמע.
אז על פי הלכות לשון הרע (ובפרט לאדם מוחזק בצדקות), ויותר מכך: משום שמירת היהדות, הוא מבטל זאת כעפרא דארעא.
כי החסיד מאמין שהמשמעת לרבי היא הבסיס לאידישקייט. ואמנם יתכן בעיות, אבל אי אפשר למוטט את כל העיר כי יש בנינים עם יסודות רעועים.
אתה חושב שלתת תורת כל אחד בידו הוא הבסיס לאידישקייט, וזו אולי זכותך לחשוב כך. אבל זה בכלל לא בטוח עובדתית.
אני אישית מכיר מאות ואלפי אנשים, שאני משוכנע שלו היו נותנים להם את תורתם בידם הם היו פחותים לאין ערוך מאשר כעת.
אז נישאר בויכוח הזה, שאין לי דרך להכריע אותו.
ואני עדיין מצפה שתוריד את המאמר ההוא מצריך עיון. בברכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים