מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הלכות שמיטת קרקע ושמיטת כספים. מאמרים לעיון והורדה.
ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' יוני 08, 2022 8:29 pm

יל"ע באופן שיבוא משיח צדקנו במוצאי שנת השמיטה, כמו כעת חיה, האם יקראו את פרשת הקהל במקדש מהתורה. והספק הוא האם דין הקהל תליא בדין השמיטה, ומאחר דקי"ל לרוב הראשונים דשמיטה בזה"ז דרבנן וכדעת רבי במו"ק ב' ב' וגיטין לו א', א"כ גם הקהל דינו דרבנן, כיון דכל ענין ההקהל עניינו דכיון שישראל התעלו בשמיטת קרקעותיהם וכספם, לכן זוכים להיקהל להתחזק יחדיו, כהמשך לשמירת השמיטה, וא"כ כיון שבזה"ז שמיטה דרבנן, א"כ א"צ לשמט בשמיטה מהתורה וגם ההקהל אינו מה"ת. א"ד שאין קשר בין קיום השמיטה, אלא שהקהל נתקן במוצאי שנת השמיטה, וגם כשלא קיימו שמיטה כהלכתה מחוייבים במצות הקהל
ושו"מ דברי החזו"א (שביעית סי' ג אות טז), שכתב: "נראה דאי שביעית בזמן בית שני דרבנן, גם מצות הקהל דרבנן. דאי אין שמיטה אין מוצאי שמיטה", עכ"ל. וכן הראני אמו"ר שליט"א ועוד ת"ח לדברי רבנו האדר"ת בקונטרסו זכר למקדש, שמצדד לומר (בכמה מקומות שם) שההקהל תלוי בשמיטה, ובזמן שאין השמיטה נוהגת אלא מדבריהם אף הקהל אינו אלא מדבריהם, ולכן לדעת הסוברים ששמיטה אף בזמן בית שני לא נהגה אלא מדרבנן, אף הקהל לא נהג אלא מדרבנן, וכתב דיתכן ובבית שני לא היו רוב ישראל על אדמתם ולכן לא קראו ההקהל מהתורה, וכד' החינוך (מצוה תריב) שחיוב הקהל הוא רק כשכל ישראל על אדמתן עי"ש.
וסברתם ברורה, דכיון דמנין השמיטה תלוי במנין היובל, א"כ כיון דבטלו היובלות (עי' ערכין ל"ב ב'), א"כ ממתי נימנה שבע שנים לשמיטה. ויש להוסיף שכששבו השבטים לארץ מגלות בבל, ולא שבו רוב ישראל, מנו שש שנים ובשנה השביעית נהגו שמיטה, אך מנין זה דרבנן הוא (עי' תוס' ע"ז ט, ב ד"ה האי וברמב"ם וכס"מ שמיטה ויובל פ"י), והוא מנין דרבנן. וא"כ כשאין מנין ליובל מהתורה וא"א למנות שמיטה, נמצא שמהתורה איננו מצויים כעת במוצאי שמיטה וז"פ.
והנה המשנה בסוטה (מא, א) הביאה שקראו הקהל ע"י אגריפס, אשר היה בבית שני. ולפי"ז כל קריאתו היתה מדרבנן.

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ה' יוני 09, 2022 1:25 am

למעשה אם נזכה יהי' חיוב דרבנן לעשות הקהל?
הרי יתחיל מנין חדש, האם יהי' יחס למנין הדרבנ'?

לי א רוזן
הודעות: 81
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2020 9:52 pm

Re: אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הודעהעל ידי לי א רוזן » ה' יוני 09, 2022 11:09 pm

ש. ספראי כתב: וא"כ כיון שבזה"ז שמיטה דרבנן, א"כ א"צ לשמט בשמיטה מהתורה וגם ההקהל אינו מה"ת . . . .
והנה המשנה בסוטה (מא, א) הביאה שקראו הקהל ע"י אגריפס, אשר היה בבית שני. ולפי"ז כל קריאתו היתה מדרבנן.

אמנם עדיין מקום לדון, אולי גם אחרי שמיטה דרבנן תחויב הקהל מדאורייתא. וראה לדוגמא המ"מ בכתבי הרבי מליובאוויטש שצויינו בהערה 33 בלקו"ש חכ"ד עמוד 201

קו ירוק
הודעות: 5895
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יוני 10, 2022 1:54 am

מה שייך אחר שמיטה דרבנן הקהל דאורייתא?
ובכל מקרה החשבון שלנו איננו מכוון למנין דאורייתא, ובעת שיבוא משיח, ויהיו 'כל יושביה עליה' יתחיל מנין חדש מדאורייתא, לשמיטין ויובלות. שבו יש גם יובל בשנת החמישים. והקהל יהיה רק במצאי שנת שמיטה ראשונה.

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' יוני 10, 2022 1:22 pm

יל"ע האם חרש שיש לו טף, האם מחויב להביאם להקהל. דלכאו' כיון שהוא עצמו פטור משום דאינו בראיה, מ"מ כדי ליתן שכר למביאיהם וכדי להותיר בקטנים רושם, יצטרך להביאם.
ובשלמא בחרש גמור שנחשב כשוטה, פטור הוא מכל המצוות וממילא פטור אף מזה. אך גם חרש שאינו שומע באזנו אחת פטור מהראיה, (כבריש חגיגה וברמב"ם חגיגה ב, א), א"כ אף דהוא עצמו פטור. לכאו' יוטל עליו להביא את הטף התלויים בו.

סגי נהור
הודעות: 5714
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אם המשיח יבוא השנה- האם ייקראו את ההקהל בסוכות הקרוב?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יוני 10, 2022 1:29 pm

לי א רוזן כתב:אמנם עדיין מקום לדון, אולי גם אחרי שמיטה דרבנן תחויב הקהל מדאורייתא.

שייך קצת לחלק מהנדונים באשכול זה.


חזור אל “וזה דבר השמיטה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים