חכם באשי כתב:בנוגע למשתה הראשון נראה, שהיא התנזרה מלהשתתף עם המוזמנים, שכן משתה זה היה 'ביום השלישי' לצומה, כפשטות המקראות וכהסכמת המדרש .
עיין במהר"ל בספרו אור חדש דהעיר שם האיך אכל אסתר אצל המשתה ביום השלישי הלא היתה שרייה בתענית כמו שכ' גם אני ונערותי אצום כן וז''ל ואע"ג דמסתמא אסתר ג"כ היתה במשתה עם אחשורוש, ועדיין היתה היא בתענית, אין זה קשיא אם התחילו מבעוד יום, והיא אכלה בלילה , או שנאמר כי אסתר קבלה התענית, רק עד פלג המנחה של יום השלישי, ולא עד צאת הכוכבים, וכבר אמרנו למעלה כי יש רמז לזה, כי אסתר אמרה גם אני ונערותי אצום כן, למה אמרה אצום ולא אמרה נצום, אלא אמרה כי אני אצום כן, דהיינו מספר ע' שעות, כי שלשה ימים ושלשה לילות הם שבעים ושנים שעות, והיא הקדימה בשביל הסעודה הזאת של אחשורוש שתי שעות, ואין ראוי לומר שלא השלימה התענית, רק אם אמרה אצום כן דהיינו ע' שעות, שכך קבלה התענית מתחלה, ואמרה ובכן אבא אל המלך ר"ל בשתי שעות אחרונות שהוא מן פלג המנחה, שהיא בשעה י"א מן היום, אז היא הלכה אל המלך.
להתי' הא' שכתב המהר"ל דהסעודה התחיל ביום ונגמר בלילה, יש לעיין בזה דהרי כתיב ויצא המן ''ביום ההיא'' שמח וטוב לב, והיינו לאחר הסעודה, א''כ משמע דהסעודה כבר היה נגמר ביום, וכמו בכל מקום שדרשינן ''ביום'' ולא בלילה, עיין ברש''י במסכת חגיגה דף ד' עה''פ ואנחי אסתיר פני ''ביום ההוא עיי''ש.