חיים ברכה ושלום כתב:בשבת ק"ה: שיעור המלבן והמנפץ והצובע והטווה כמלא רחב הסיט כפול והאורג שני חוטין שיעורו כמלא הסיט. ועלה בדעתי להסביר הטעם שמלאכת האורג שיעורו חצי מהמלאכות הנ"ל, כי במלאכת האורג בעינן אריגת שני חוטין, וכשאורג שני חוטין כל אחד כמלא הסיט יש לנו יחד שיעור סיט כפול. אשמח לשמוע חוו"ד הקוראים על זה.
יפה!
-
בענין שיעור מלאכת האורג נחלקו בה רבי אליעזר וחכמים במשנה ריש פרק האורג, לר"א צריך שלשה חיטין באמצע ואחת על האריג ולרבנן לא שנא באמצע ולא שנא על האריג בכל מקום צריך לארוג ב' חיטין להתחייב, חוץ אם השלים בה בגד חייב אף באחת.
והנה מבואר בירושלמי ריש מסכת שבת שהשני חיטין חייב רק אם הם בבגד אחת, אבל אם ארג חוט א' בבגד זו וחוט א' בבגד אחר אינו חייב.
מה הדין אם ארג ב' חיטין בבגד א' אבל בשני קצות הבגד, ממשמעות לשון הירושלמי שנקט רק ב' בגדים משמע דבבגד א' חייב בכל אופן, או אולי אין זה במציאות לארוג ב' חיטין בבגד אחד בשני הקצוות בבת אחת, אבל עדיין יש לדון כגון שארג חוט אחד, ובא השני והוסיף חוט א' והראשון הוסיף עוד חוט, אם חייב כה"ג ששני החוטין לא נארגו בד בבד.