מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שושנת יעקב - מה הפשט

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי בעלזער » א' פברואר 26, 2012 4:16 pm

זה עידן ועידנים שחיפשתי מה הפשט שושנת יעקב ומניין נלקח צמד המלים "שושנת יעקב" על פניו כוונתו לשושנה בין החוחים אך מדוע שושנת יעקב.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי חכם באשי » א' פברואר 26, 2012 4:39 pm

הפירוש הפשוט: יעקב (=עם ישראל) שנמשלו לשושן (=שושנה).

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי הבונה » א' פברואר 26, 2012 4:57 pm

באשי
היה מתאים לך לציין גם לפיוט של הקליר, שושן עמק איומה.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי בעלזער » א' פברואר 26, 2012 5:02 pm

מה שנקט לשון שושנה [שושנת] אין צריך לדחוק משום שושן שהרי גם בחנוכה אמר נעשה נס לשושנים, אני שאלתי על הלשון שושנת יעקב שאינו מצוי בשום מקום.

ואולי כוונתך לומר שושנת יעקב, כלומר, החלק של שושן הבירה שגרו בה היהודים הלוא המה יעקב.
אכן לא חשבתי על כך.

---
הבונה

שושן עמק הוא לשון הפסוק שושנת העמקים

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי הבונה » א' פברואר 26, 2012 5:42 pm

בעלזער כתב:הבונה

שושן עמק הוא לשון הפסוק שושנת העמקים

ודאי שכך, ישראל נמשלו לשושנה גם בפסוק זה וגם בפסוק כשושנה בין החוחים כן וגו'.
התכונתי שגם כאן נקט הפייטן דימוי זה לישראל על פי הנמשל שבפסוק.
ובאשי נוהג לציין לפיוטיו של הקליר.
ובאשי לא התכוין כדבריך, אלא פשוט: שושנת יעקב = ישראל שנמשלו כשושנה.

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי שחר » א' פברואר 26, 2012 5:51 pm

בעלזער כתב:מה שנקט לשון שושנה [שושנת] אין צריך לדחוק משום שושן שהרי גם בחנוכה אמר נעשה נס לשושנים, אני שאלתי על הלשון שושנת יעקב שאינו מצוי בשום מקום.

ואולי כוונתך לומר שושנת יעקב, כלומר, החלק של שושן הבירה שגרו בה היהודים הלוא המה יעקב.
אכן לא חשבתי על כך.


נ"פ כן, דלישנא דקרא נקט "והעיר שושן צהלה ושמחה" = "שושנת יעקב צהלה ושמחה", כאמור היהודים אשר בשושן, וכהמשך הפיוט בראותם יחד וכו', שזה היה דוקא ליהודים אשר בשושן.
ועי' מה שנגע בזה בביאור נפלא בכלל הפיוט בס' תפארת ציון להגרי"ז ידלר זצוק"ל.

הוגה
הודעות: 1446
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי הוגה » א' פברואר 26, 2012 6:23 pm

ברור שפשוטו, "שושנה" = ישראל שנמשלו לשושנה, כמו שכתבו חכם באשי והבונה,
אבל גם פירושו של "שחר" נאה בעיני הק'.

כיון שמדברים על "שושנת יעקב", ראיתי דבר נאה על זה, בספר "שם משמואל" (תצוה תרע"ג) בשם אביו האבני נזר זצ"ל:
שושנת יעקב צהלה ושמחה בראותם יחד תכלת מרדכי. כ"ק אבי אדומו"ר זצללה"ה הגיד פירושו, כי "שושנה" היא רכה כמ"ש (תהלים מ"ה) למנצח על שושנים וברש"י שם על ת"ח שהם רכים כשושנים, וכל דבר רך יכולין בקל לנטותו ומקבל שינוי, וע"כ נקראה שושנה מלשון שינוי, וע"כ ישראל אז שהגיעו למעלה הגדולה וקבלו התורה מחדש מאהבת הנס, עדיין נתיראו פן מחמת רכות לבם לאט לאט ישתנה הדבר ותתקרר האהבה, אך בראותם יחד תכלת מרדכי, היינו שמראה התכלת אינה משתנית והיא מתיחסת לבני' של רחל, ניסן שוה וגדולתן שוה, ויהי כדברה אל יוסף יום יום ויהי כאמרם אליו יום יום, ובאשר ראו שמרדכי הוא הגואל שלהם שיש בו מדה זו היתה שמחתם שלימה, ודפח"ח.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי כרם » א' פברואר 26, 2012 10:29 pm

אין לשכוח, כי "שושנת יעקב" הוא למעשה הסיום של הפיוט אשר הניא המסודר לפי א' ב', והם הבתים האחרונים ש' = שושנת יעקב, ת' = תשועתם היית לנצח.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי חכם באשי » א' פברואר 26, 2012 10:56 pm

הבונה כתב:באשי
היה מתאים לך לציין גם לפיוט של הקליר, שושן עמק איומה.

היה מתאים הרבה דברים...
הכינוי 'שושן' (על הטיותיה השונות) לישראל מצוי הרבה בפייטנות. ומי שלא מאמין מתבקש לגשת ל'מאגרים'.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי אברהם » ג' פברואר 28, 2012 9:51 pm

גם אני הקטן הבנתי מליצת הפייט 'שושנת יעקב צהלה' - היהודים אשר בשושן צהלו, וכלשוה"כ והעיר שושן צהלה ושמחה. [ובפרט דהפייט מפרש שהיה זה בראותם יחד תכלת מרדכי, והלא גם הפסוק ההוא מיירי בצהלת העיר כשיצא מרדכי בלבוש תכלת].
וכמובן שהפירוש המילולי הוא ע"ש שישראל נקראו שושנה, אבל הטעם שנקבע כאן כינוי זה הוא לרמז על ישראל שבשושן או על העיר שושן מקומם של ישראל.


והנה, הגאון רבי דוד כהן שליט"א כתב בספרו מאמר על לשון 'שושנת יעקב' למה דוקא גבי פורים נקראו ישראל בשם שושנה, וביאר העניין בטו"ט כדרכו.

ושלחתי לומר לו, כדברים הנ"ל שעיקר כוונת הפייט למליצה על לשוה"כ וכנ"ל, ונצטער אותו גאון וצדיק שיצאו דבריו בלא עיקר ושורש.

ונתתי אל ליבי לקיים דבריו, ומצאתי שבפירוש הגר"א ע"ד הסוד כתב שאסת"ר בגמטי' שושנה, וזהו בחינת שושן, עיי"ש ולא תבין, אבל חזינן דיש שייכות לכינוי שושנה לפרשת אסתר.

עוד מצאתי בדברי אדונינו החת"ס בתחילת פירושו לשה"ש - ואין אוצה"ח בידי כעת לראות הדברים בפנים - שפירש לשוה"כ 'ללקוט שושנים' היינו על הצדיקים אשר בשושן בזמן מרדכי ואסתר.
הרי שנתכנו בשם 'שושנה' ע"ש מקום העיר 'שושן', וא"כ מוכרח דבאמת יש כאן איזו שייכות - שנרמזה בשם העיר - לכינוי שושנה דוקא.
ושפיר יש מקום לכל אריכות דברי הגאון שליט"א בספרו.

[אמנם עדיין לא זכיתי להביא את הדברים בפניו].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 10:07 pm

כבר העירו שפיסקא זו של שושנת יעקב וכן תשועתם היית לנצח זה הסיום של הפיוט אשר הניא, ואילו 'להודיע שכל קוויך' זו אמירה נפרדת, יעויין בספר הרוקח סי' רלז, וכשיסיים הקהל אשר הניא יאמר להודיע שכל קויך לא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך.

ובספר המנהגים (קלויזנר; סי' פג): בשחר אף על פי שאין אומר אשר הניא, מ"מ אומר ברכת האל הרב ולהודיע. וכן במהרי"ל: וא"א אשר הניא ביום רק ברכת האל הרב ולהודיע.

אבל באמת המנהג שביום שאין אומרים פיוט אשר הניא, מתחילים ב'שושנת יעקב'. [ועי' חי' מרן הגרי"ז סטענסיל סי' קצו שביאר נפלא את השייכות בין תשועתם היית לנצח ל'להודיע'].

והיה מקום לומר שיסודו בטעות מחמת שהש"ץ התחיל בסיום 'שושנת יעקב', כמובא בספר מנהגים דבי מהר"ם (סדר פורים): ואח"כ אומר החזן שושנת יעקב בק[ו]ל רם, להודיע שכל קויך. וכן הוא במהרי"ל: וחוזר הקורא ומתחיל בקול רם שושנת יעקב עד גמירא ומסיים הקורא להודיע שכל קויך כו' עד חרבונה זכור לטוב, ואתה קדוש. ובספר המנהגים קלויזנר סי' פב.

אולם באמת כבר מופיע כן מאות בשנים בספרי הפוסקים שביום אומרים "שושנת יעקב", כן איתא בדרך החיים ובקיצור שו"ע ובערוך השולחן.

=================

אגב, הטעם המבואר בפוסקים שלא לומר אשר הניא ביום הוא מטעם "שכבר הזכירו הכל בקרוב"ץ" כ"כ הלבוש, ומובא במג"א ומשנ"ב, ויש לדון שאלו שלא אמרו פיוטים שיאמרו אשר הניא גם ביום

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 10:09 pm

לגבי "להודיע שכל קויך" וכו' יעויין לשונו הזהב של הרמב"ם בסוף מנין המצוות שבתחילת ספר משנה תורה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 10:10 pm

צופה_ומביט כתב:לגבי "להודיע שכל קויך" וכו' יעויין לשונו הזהב של הרמב"ם בסוף מנין המצוות שבתחילת ספר משנה תורה.

זהו בדיוק ביאורו של מרן הגרי"ז, ולאהבת הקיצור הסתפקתי בציון.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 10:13 pm

אני את הגרי"ז שציינת לא ידענא, אבל את הרמב"ם הזה ידענא, ואני קורא אותו בכל לב בכל סעודת פורים...

[נ.ב. למה להביא גרי"ז אם מפורש כן ברמב"ם?]

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 21, 2021 10:14 pm

צופה_ומביט כתב:אני את הגרי"ז שציינת לא ידענא, אבל את הרמב"ם הזה ידענא, ואני קורא אותו בכל לב בכל סעודת פורים...

[נ.ב. למה להביא גרי"ז אם מפורש כן ברמב"ם?]

הגרי"ז קדם אותך בהסברת הפיוט לפי הרמב"ם, מה הבעיה?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 21, 2021 10:17 pm

אני לא עוסק ב"הסברת הפיוט", אלא במהו הלימוד הגדול מנס פורים. ואת זה כתב הרמב"ם מפורשות ובמילים האלה להודיע וכו', ואף אחד לא מקדים כאן אף אחד.

מעתה להבין, כלומר לקרוא את זה בפיוט שושנת יעקב הוא לא קונץ גדול. לא צריך להיות הגרי"ז בשביל זה. צריך רק לדעת לקרוא.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ב' פברואר 22, 2021 7:06 am

אפשר בבקשה לצטט את הרמב"ם, או לפחות מראה מקום יותר מדוייק? או הגרי"ז? לא מצאתי בחיפוש.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 22, 2021 7:30 am

כך לשון הרמב"ם ז"ל בסוף מנין מצוותיו שבראש ספרו 'הי"ד':
אלו הם שש מאות ושלוש עשרה מצוות שנאמרו לו למשה בסיני, הן וכללותיהן ופרטותיהן ודקדוקיהן, וכל אותן הכללות והפרטות והדקדוקין והביאורין של כל מצוה ומצוה היא תורה שבעל פה, שקיבלו בית דין מפי בית דין; ויש מצוות אחרות שנתחדשו אחר מתן תורה וקבעו אותן נביאים וחכמים ופשטו בכל ישראל, כגון מקרא מגילה ונר חנוכה ותענית תשעה באב וידיים ועירובין, ויש לכל מצוה ומצוה מאלו פירושין ודקדוקין. והכול יתבאר בחיבור זה.
כל אלו המצוות שנתחדשו - חייבין אנו לקבלם ולשומרם, שנאמר "לֹ֣א תָס֗וּר מִכָּל־הַדָּבָ֛ר" (בפסוק שם: מִן־הַדָּבָ֛ר. ל"ב), ואינם תוספת על מצוות התורה. ועל מה הזהירה תורה "לֹא־תֹסֵ֣ף עָלָ֔יו וְלֹ֥א תִגְרַ֖ע מִמֶּֽנּוּ" - שלא יהי' נביא רשאי לחדש דבר ולומר שהקדוש ברוך הוא ציווהו במצוה זו להוסיפה למצוות התורה, או לחסר אחת מאלו השש מאות ושלוש עשרה מצוות; אבל אם הוסיפו בית דין עם נביא שיהי' באותו הזמן מצוה, דרך תקנה או דרך הוראה או דרך גזירה - אין זו תוספת, שהרי לא אמרו שהקדוש ברוך הוא ציווה לעשות עירוב או לקרות מגילה בעונתה, ואילו אמרו כן - היו מוסיפין על התורה.
אלא כך אנו אומרים: שהנביאים - עם בית דין - תיקנו וציוו לקרות המגילה בעונתה, כדי להזכיר שבחיו של הקדוש ברוך הוא ותשועות שעשה לנו והי' קרוב לשווענו, כדי לברכו ולהללו וכדי להודיע לדורות הבאים שאמת מה שהבטיחנו בתורה "וּמִי־ג֣וֹי גָּד֔וֹל אֲשֶׁר־ל֥וֹ אֱ-לֹקִ֖ים קְרֹבִ֣ים אֵלָ֑יו" (בפסוק שם: "כִּ֚י מִי־ג֣וֹי". ל"ב); ועל דרך זו היא כל מצוה ומצוה שהיא מדברי סופרים, בין עשה ובין לא תעשה.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ב' פברואר 22, 2021 8:11 pm

לא ראיתי כאן את המילים להודיע וכו'.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 22, 2021 8:15 pm

משכיל אל דל כתב:לא ראיתי כאן את המילים להודיע וכו'.
לבי במערב כתב:
. . וכדי להודיע לדורות הבאים שאמת מה שהבטיחנו בתורה . .

אחד הרבנים
הודעות: 181
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ב' פברואר 22, 2021 10:14 pm

יעויין בספר הנפלא "באר ישראל" עמ"ס חולין (נמצא באוצה"ח)
ובסוף הספר ישנם ביאורים על המועדים
והאריך לבאר בטוטו"ד את שושנת יעקב
המילים שושנה יעקב וכו' יעו"ש

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי ישראליק » ג' פברואר 23, 2021 5:20 am

אני בעניי חשבתי רעיון בדר"א, דאיתא בשהש"ר מה שושנה זו נכרת בין העשבים, כך ישראל נכרין בין אומות העולם, וידוע הטייטש של הג"ר אליעזר סילבר ז"ל על והיא שעמדה לאבותינו וכו', שאומרים זאת דיקא בכוס יין ביד, שזהו אחד מהדברים המסמלים פירוד בין ישראל לעכו"ם, שמה שאנחנו חזקים לא להתערב עם העכו"ם [כדוגמת שימור מיין נסך] גורם שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו.
כמו"כ בסיפור מרדכי ואסתר, קטרג המן שישנו עם אחד מפוזר ומפורד וכו', אבל הקב"ה חמל עלינו והעביר את רעת המן וכו', ע"כ נקט הפייטן שושנ"ת יעקב, שהתכונה להיות נפרד מן העכו"ם נהפך מיגון ואנחה, מלהשמיד וכו' רח"ל - לצהלה ושמחה, ולא הזיק לנו

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי דודי צח » ד' פברואר 24, 2021 1:30 pm

שושנת2.png
שושנת2.png (128.86 KiB) נצפה 5297 פעמים

נר דרומי
הודעות: 58
הצטרף: ו' מאי 15, 2020 4:02 am

Re: שושנת יעקב - מה הפשט

הודעהעל ידי נר דרומי » ד' פברואר 24, 2021 10:54 pm

משכיל אל דל כתב:אפשר בבקשה לצטט את הרמב"ם, או לפחות מראה מקום יותר מדוייק? או הגרי"ז? לא מצאתי בחיפוש.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=26&t=55194


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים