ישב על המשקפיים של חבירו בבית המדרש
שאלה. ראובן הניח משקפיים שלו על ספסל בבית המדרש, ושמעון התיישב על הספסל מבלי להרגיש שיש שם משקפיים, ושברם. האם חייב שמעון לשלם לראובן על מה שהזיק?
תשובה. לכאורה שמעון המזיק חייב לשלם, כי אדם מועד לעולם. אמנם שמעתי ממו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שיש מקום לפוטרו בדיני אדם, מפני שבית המדרש משועבד לכולם, ולכל אדם יש רשות לשבת שם ולקיים בו מצוות שבתי בבית ה' כל ימי חיי, נמצא שהתיישב ברשותו ובמקומו, וראובן כאילו הניח את המשקפיים ברשות שמעון. והיה על ראובן להשגיח על משקפיו. והדבר דומה לחצר המיוחדת לשוורים ולא לפירות, שאם אכל שור של ראובן את פירותיו של שמעון, פטור. וגם דומה לראובן שהניח משקפיים בבית של שמעון, על ספסל של שמעון, ושמעון התיישב עליהם ושברם, שמסתבר שפטור. אך בכל זאת מסתבר שחייב בדיני שמים.
אשרי יושבי ביתך כתב:מדברי מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א (חשוקי חמד ב"ק כו, א עמ' קסה):ישב על המשקפיים של חבירו בבית המדרש
שאלה. ראובן הניח משקפיים שלו על ספסל בבית המדרש, ושמעון התיישב על הספסל מבלי להרגיש שיש שם משקפיים, ושברם. האם חייב שמעון לשלם לראובן על מה שהזיק?
תשובה. לכאורה שמעון המזיק חייב לשלם, כי אדם מועד לעולם. אמנם שמעתי ממו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שיש מקום לפוטרו בדיני אדם, מפני שבית המדרש משועבד לכולם, ולכל אדם יש רשות לשבת שם ולקיים בו מצוות שבתי בבית ה' כל ימי חיי, נמצא שהתיישב ברשותו ובמקומו, וראובן כאילו הניח את המשקפיים ברשות שמעון. והיה על ראובן להשגיח על משקפיו. והדבר דומה לחצר המיוחדת לשוורים ולא לפירות, שאם אכל שור של ראובן את פירותיו של שמעון, פטור. וגם דומה לראובן שהניח משקפיים בבית של שמעון, על ספסל של שמעון, ושמעון התיישב עליהם ושברם, שמסתבר שפטור. אך בכל זאת מסתבר שחייב בדיני שמים.
כדכד כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:מדברי מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א (חשוקי חמד ב"ק כו, א עמ' קסה):ישב על המשקפיים של חבירו בבית המדרש
שאלה. ראובן הניח משקפיים שלו על ספסל בבית המדרש, ושמעון התיישב על הספסל מבלי להרגיש שיש שם משקפיים, ושברם. האם חייב שמעון לשלם לראובן על מה שהזיק?
תשובה. לכאורה שמעון המזיק חייב לשלם, כי אדם מועד לעולם. אמנם שמעתי ממו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שיש מקום לפוטרו בדיני אדם, מפני שבית המדרש משועבד לכולם, ולכל אדם יש רשות לשבת שם ולקיים בו מצוות שבתי בבית ה' כל ימי חיי, נמצא שהתיישב ברשותו ובמקומו, וראובן כאילו הניח את המשקפיים ברשות שמעון. והיה על ראובן להשגיח על משקפיו. והדבר דומה לחצר המיוחדת לשוורים ולא לפירות, שאם אכל שור של ראובן את פירותיו של שמעון, פטור. וגם דומה לראובן שהניח משקפיים בבית של שמעון, על ספסל של שמעון, ושמעון התיישב עליהם ושברם, שמסתבר שפטור. אך בכל זאת מסתבר שחייב בדיני שמים.
לכאורה בבית מדרש יש יותר מקום לפטור מבמקווה שאין דרך להניח חפצים על ספסל בבימ"ד שמיועד לישיבה, משא"כ במקווה
דנני כתב:כדכד כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:מדברי מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א (חשוקי חמד ב"ק כו, א עמ' קסה):ישב על המשקפיים של חבירו בבית המדרש
שאלה. ראובן הניח משקפיים שלו על ספסל בבית המדרש, ושמעון התיישב על הספסל מבלי להרגיש שיש שם משקפיים, ושברם. האם חייב שמעון לשלם לראובן על מה שהזיק?
תשובה. לכאורה שמעון המזיק חייב לשלם, כי אדם מועד לעולם. אמנם שמעתי ממו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שיש מקום לפוטרו בדיני אדם, מפני שבית המדרש משועבד לכולם, ולכל אדם יש רשות לשבת שם ולקיים בו מצוות שבתי בבית ה' כל ימי חיי, נמצא שהתיישב ברשותו ובמקומו, וראובן כאילו הניח את המשקפיים ברשות שמעון. והיה על ראובן להשגיח על משקפיו. והדבר דומה לחצר המיוחדת לשוורים ולא לפירות, שאם אכל שור של ראובן את פירותיו של שמעון, פטור. וגם דומה לראובן שהניח משקפיים בבית של שמעון, על ספסל של שמעון, ושמעון התיישב עליהם ושברם, שמסתבר שפטור. אך בכל זאת מסתבר שחייב בדיני שמים.
לכאורה בבית מדרש יש יותר מקום לפטור מבמקווה שאין דרך להניח חפצים על ספסל בבימ"ד שמיועד לישיבה, משא"כ במקווה
לא על ספסל במקוה !
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים