בזמנינו רגילים שבבית הכנסת יש כמה מנינים לתפלת ערבית, וכל אחד מהמנין המאוחר שומע לפעמים את ברכת הש"ץ של המנין הקודם. וכאן לא יועיל התירוץ של הדברי נחמי', שהרי אינו שומע "בשביל כך" – כדי שיוכל לספור אחר בעצמו, ואם כן אינו נחשב כאילו "היה דעתו בפירוש שלא לצאת בשמיעה זו". ואף שגם אינו מכוין לצאת מהש"ץ בברכתו ובספירתו, מכל מקום הרי על זה כותב בשוע"ר שם "אף שבאמת כן הוא, מכל מקום כיון שלא היה בדעתו בפירוש יצא ידי חובתו להאומרים שאין צריכות כונה". ולכאורה ההכרח שכל אחד יהי' "מכוין בפירוש שלא לצאת בהן ידי חובתו" היינו במה ששומע הברכה והספירה מהש"ץ של המנין הקודם, שאז "בודאי אינו יוצא בעל כרחו".
רב פעלים כתב:יוצא מכל זה, שמי שלא בירך לא צריך מעיקר הדין לבקש מהחזן שיכוון להוציאו, והוא יוצא ידי חובה בשמיעתו ועניית אמן גם ללא כוונה מיוחדת מצד החזן ואף לא מצדו, ולא כשתי התגובות הראשונות.
שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
[וגם איני יודע היכן הוכרע שאפשר להוציא אחרים בספירה]
בביאור הלכה כת' דבדיעבד חוששין לשי' הפר"ח (דהיינו שאם כיון לצאת אינו יכול לספור בברכה) אבל לכתחילה נוהגין כהלבוש, וע"כ כנראה זה הכרעת עצמו
גל של אגוזים כתב:שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
שש ושמח כתב:גל של אגוזים כתב:שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
אין שום צורך שיוציא את חבירו בספירה, יכול להוציאו רק בברכה וחבירו יספור בעצמו.
זנב לאריות כתב:שש ושמח כתב:גל של אגוזים כתב:שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
אין שום צורך שיוציא את חבירו בספירה, יכול להוציאו רק בברכה וחבירו יספור בעצמו.
אולי, מכיון שלצד דכל הימים הם מצוה אחת הוא אינו בר-חיובא,וא"כ אינו יכול להוציא בברכה, ע"ד מי שלא אכל שאינו מוציא יד"ח בברכת המזון.
עזריאל ברגר כתב:זנב לאריות כתב:שש ושמח כתב:גל של אגוזים כתב:שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
אין שום צורך שיוציא את חבירו בספירה, יכול להוציאו רק בברכה וחבירו יספור בעצמו.
אולי, מכיון שלצד דכל הימים הם מצוה אחת הוא אינו בר-חיובא,וא"כ אינו יכול להוציא בברכה, ע"ד מי שלא אכל שאינו מוציא יד"ח בברכת המזון.
ברכות הנהנין יש להן כללים שונים לגמרי מברכת המצוות.
עזריאל ברגר כתב:זנב לאריות כתב:שש ושמח כתב:גל של אגוזים כתב:שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
אין שום צורך שיוציא את חבירו בספירה, יכול להוציאו רק בברכה וחבירו יספור בעצמו.
אולי, מכיון שלצד דכל הימים הם מצוה אחת הוא אינו בר-חיובא,וא"כ אינו יכול להוציא בברכה, ע"ד מי שלא אכל שאינו מוציא יד"ח בברכת המזון.
ברכות הנהנין יש להן כללים שונים לגמרי מברכת המצוות.
זנב לאריות כתב:עזריאל ברגר כתב:זנב לאריות כתב:שש ושמח כתב:גל של אגוזים כתב:שש ושמח כתב:הקטע הזה
אינו מובן כלל, כל המח' היא לגבי הספירה עצמה, אבל לגבי הברכה ודאי יכול להוציא אחרים כמפו' במ"ב סק"ה
כאן הנידון הוא על מי ששכח לספור יום אחד ע"כ הספק הוא אם יכול לברך ע"י שמוציא את חברו.
אין שום צורך שיוציא את חבירו בספירה, יכול להוציאו רק בברכה וחבירו יספור בעצמו.
אולי, מכיון שלצד דכל הימים הם מצוה אחת הוא אינו בר-חיובא,וא"כ אינו יכול להוציא בברכה, ע"ד מי שלא אכל שאינו מוציא יד"ח בברכת המזון.
ברכות הנהנין יש להן כללים שונים לגמרי מברכת המצוות.
הביאוה"ל עצמו [תפט' ד"ה "ומצוה על כל אחד"] בא לדון שגם לשי' רש"י יוכל אחד להוציא את חבירו בספיה"ע מביא ראיה מכך שבברכת המזון אע"פ שאם לא אכל אינו מוציא משום דכ' ואכלת ושבעת, מ"מ באכל קיי"ל סופר מברך ובור יוצא, הרי שהוא הביא ראיה משם לספיה"ע. [אמנם בתחילת דבריו כ' "דלא גרע" ויל"ד].
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים