ערער בערבה כתב:http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=9743&p=89188&hilit=%D7%95%D7%A9%D7%A0%D7%99+%D7%A9%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D#p89188
[עתה עיינתי באוצר וראיתי שכו"כ העירו זאת, וככה"נ כוונתך לסידורים דייקא]
העדות על מי שנהג לומר יש רק בהדר זקנים שהבאת ובס' הג"ן הנזכר.דעת זקנים מבעלי התוספות פרשת פינחס
ויש מקשים למה אין אומרין בתפלת מוסף של שבועות כמו כן ושני שעירים שהרי בזבחים מסיק שני שעירי עצרת למה הן באין על טומאה שאירע בין זה לזה. וכן מוכיחין הפסוקי' בפ' אמור דכתיב ועשיתם שעיר עזים לחטאת ופרש"י יכול שעיר האמור כאן הוא שעיר האמור בחומש הפקודים כשאתה מגיע אצל הפרים ואילים אינו כן. ועוד נוכל לומר שיש להוכיח שאינו הוא מדכתיב שם לחטאת והכא לא כתיב לחטאת וא"כ מאחר שקריבין שני שעירים בעצרת וכפרת' שוה לכפר על טומאת מקדש וקדשיו כשאר שעירי המוספין דין הוא להזכירם בתפלה. וי"ל דלא דמי שהרי תפלת מוסף תחת קרבן מוסף היא באה ואחד מן השעירים הללו לא היה קרב במוסף כי אם בשחר וכן נמי פרש"י בפרשת אמור מעתה אלו לעצמן ואלו לעצמן הללו קריבין בגלל הלחם והללו למוספין.
חכם באשי כתב:ר' חיים,
הקטע שהבאת מצוי גם בפירוש רבינו אפרים שהדפיס הרב יואל קלוגמן.
בעל 'חצי מנשה' ליקט קטעים מכת"י שונים (ומהאשכול הנוכחי למדנו, שלא רק מכת"י), והוא אינו ספר מקורי.
איש_ספר כתב:בהא נחתינן ובהא סלקינן, שמלבד עדות בודדת על מנהג של חד מחכמי צרפת, לא נשמע ולא נראה לומר במוסף של שבועות "ושני שעירים" עד הרב בעה"ת.
ובסידורים ישנים (כת"י) פשפשתי ואין זכר למו. ודברי הרב חצי מנשה, החצי ממנו והלאה.
ערער בערבה כתב:איש_ספר כתב:בהא נחתינן ובהא סלקינן, שמלבד עדות בודדת על מנהג של חד מחכמי צרפת, לא נשמע ולא נראה לומר במוסף של שבועות "ושני שעירים" עד הרב בעה"ת.
ובסידורים ישנים (כת"י) פשפשתי ואין זכר למו. ודברי הרב חצי מנשה, החצי ממנו והלאה.
למען הדיוק, זו עדותו של חד מחכמי צרפת על כך "שהיו אומרים" ושני שעירים.
מיכאל1 כתב:האריך בזה ר' שלמה הכהן מוילנא בשו"ת בנין שלמה ח"ב סי' ל"ו
פלתי כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=25296
כדכד כתב:יש נוסחאות (נוסח חב"ד והאדמו"ר מקאמארנא ועוד) שמזכירים בשבועות "ושני שעירים לכפר".
תמהתי, הלא השעיר השני אינו של המוסף אלא של מערכת נוספת של קרבנות הבאה בגלל הלחם והם שני אילים פר ושבעה כבשים לעולה שני כבשים לשלמים והשעיר הזה.
מדוע מכל המערכת הזו להזכיר רק את השעיר ולא את קרבנות העולה ושלמי הצבור הבאים ביום זה?
אם מזכירים רק את המוסף אז מדוע להזכיר את השעיר השני?
כדכד כתב:זו גופא השאלה
למה מזכירים קרבנות הבאים לכפר עם המוסף ואין מזכירים קרבנות אחרים
כדכד כתב:כדכד כתב:זו גופא השאלה
למה מזכירים קרבנות הבאים לכפר עם המוסף ואין מזכירים קרבנות אחרים
ובפרט שלכאורה אין טומ"ק בזה"ז לצערנו
איש_ספר כתב:ודאי שיש לצערינו.
יראה- שלם כתב:אגב ראיתי בדעת זקנים פ' אמור ביאור על מה שאנו מפרטים בשבתות ומועדים 'שלשה עשרונים לפר ושני עשרונים לאיל וכו' ' משא"כ בניסוך היין שאומרים ויין כנסכו שהיות ובחג השבועות הקריבו שלא כנהוג שני עשרונים לכבש אחד ע"כ צריכים אנו בכל מחג לפרט אחרת.
ויש מקשים למה אין אומרין בתפלת מוסף של שבועות כמו כן ושני שעירים שהרי בזבחים מסיק שני שעירי עצרת למה הן באין על טומאה שאירע בין זה לזה וכו' וא"כ מאחר שקריבין שני שעירים בעצרת וכפרת' שוה לכפר על טומאת מקדש וקדשיו כשאר שעירי המוספין דין הוא להזכירם בתפלה. וי"ל דלא דמי שהרי תפלת מוסף תחת קרבן מוסף היא באה ואחד מן השעירים הללו לא היה קרב במוסף כי אם בשחר.
ואף בעצרת אומר ה"ר אהרן בשם ה"ר יוסף בר' ברוך שהיו אומרים כמו כן בחג שבועות ושני שעירים וכו'. ואין נראה לה"ר אהרן כלל, שהרי תפילתנו של מוסף תחת קרבן מוסף כי אמנם בשחר בגלל הלחם היה בא וכו'
אבל לומר בתפלת מוסף ושני שעירים לא נכון דכיון דאין השעיר השני בא בגלל מוסף, א"כ אין לו מקום בתפלת מוסף ולא אאמין שיצאו הדברים הנ"ל מפי בעל התניא זצוק"ל, וזה ברור:
ומה שאין אומרים במוסף של שבועות ושני שעירים, הנה זה קשה גם על הפר והאילים ושני כבשים ובהכרח צריך לומר דכיון שבאים רק בשביל הלחם והלחם בא להתיר החדש שלענין ונשלמה פרים שפתינו אינו נוגע זה לכן לא תיקנו המוספין בשביל זה וממילא גם השעיר שבא בגלל הלחם אף שהוא ג"כ לכפר על טומאת מקדש וקדשיו לא נקט, ואולי זהו גם כוונת הדעת זקנים שמקשה רק על השעיר שבא לכפר ולא על שאר הקרבנות ותירץ שמ"מ בא בגלל לחם, ומה שכתבו דנקרב קודם המוספין לא מובן למה הוצרכו אולי הוא לסימן.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים