הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' אפריל 26, 2022 2:30 pm
עוד שמעתי מידידי הנ"ל, שלפני עשרים שנה ראה שניגש ילד למרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה ושאלו אחד שספר בספיה"ע ביום התשיעי לדוגמא: 'היום ששה ימים + [ועוד] שלושה ימים בעומר - שהם שבוע אחד ושני ימים', דהיינו שסופר בצורת תרגיל, ואינו אומר את פתרון התרגיל. מרן הגר"ח ז"ל שלא כהרגילו - סטר לילד על פניו בחיבה, ואמר לו: 'לא עושים כאלו שטויות. לצאת - יצאת ידי חובה, אבל שוב אל תעשה כן'. הרי מבואר שאחז שיוצאים יד"ח בספירת העומר ע"י תרגיל, דלמעשה יש פה את הספירה של הימים, אך לא עושים מצוה בצורה שכזו.
ובאמת שבספר 'חיכו ממתקים' הובא ממרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל דאחז שאפי' בדיעבד לא יוצאים בצורה זו, דספירה צריכה להיות כמה בפועל המנין של הספירה, ולא כמה התרגיל שהוא כך וכך, דצריך לומר את התוצאה הסופית בספירה ממש, ולא שיחשבנו מאליו. והוי כמו שאומר אתמול ספרו כך וכך, דמבואר בשו"ע דאיב"ז חשש.
אך הנה במ"ב (סי' תפט סקי"א) מובא שמי שספר ביום השלושים ותשע - "ארבעים חסר אחת" נקרא ספירה, ולכאורה הו"ל כתרגיל ומ"מ יצא יד"ח. רק די"ל דדווקא שם מצינו לגבי מלקות, ולגבי ל"ט אבות מלאכות, א"כ מצינו מספר שכזה - "ארבעים חסר אחת", אבל בספרות אחרות לא מצינו. אך האמת שמקוה"ד ברעק"א שם (סי' תפט ס"א) שמביא משו"ת פרי האדמה על "עשרים חסר אחת" וזה לא מצינו לא במקרא, לא במשנה, ולא בתלמוד, וחזינן דספירה ע"י תרגיל יוצאים בה יד"ח.
רק היה מקום לומר דכ"ז במנין של עשיריות, וכמ"ש הרא"ש בשלהי פסחים דדרך הסופר שמגיע לסמוך לספרה העשירית - שסוכם ואומר "ארבעים חסר אחת", ואולי הכ"נ בסוף שבוע שהוא מנין של שבוע. אך מרן הגר"ח ז"ל אחז דגם באמצע שבוע - יוצאים יד"ח בספירה של תרגיל, וצ"ע בכ"ז.