עזריאל ברגר כתב:מה שעשו - ודאי לא טוב היה, כי אין מוסיפים עליות שלא בשויו"ט.
לכאורה היו צריכים להוציא ספר שני ולקרוא בו את הרביעי, ולהמשיך כרגיל.
או לנהוג כפי האפשרות הראשונה המובאת ברמב"ם (הלכות תפילה יג,טו) לומר קדיש על הספר הראשון לאחר ג עולים, ולהחזירו לארון הקודש, ולהוציא ספר שני לקריאת הרביעי, ולכפול קדיש אחריו.
עזריאל ברגר כתב:שלא יקראו את פרשת המוספין!
ועיין בא"ר שהוסיף עוד דלפעמים אפילו אם דילג רק פסוק אחד ג"כ חוזר לקרות בברכה וכגון שבפסוק זה היה עיקרו של חובת היום [כגון שדילג במה שקורין למפטיר ביום א' של פסח מפסוק והקרבתם ולהלאה עד לכפר עליכם דמשם והלאה אינו שייך כ"כ לחובת היום וביום א' של סוכות אם דילג איזה פסוק מוהקרבתם עד סוף הפרשה או שחיסר ביום א' של חוה"מ כשחל בשבת איזה פסוק שהוא מפרשת וביום השלישי] וכן הסכים בספר שערי אפרים:
עזריאל ברגר כתב:יוצא פוניבז' כתב:משום כבוד הציבור, ובכה"ג יש להקל. וכי איזה אפשרות יותר טובה יש לך להציע? שיעלו חמישי? שלא יקראו את המשך הקריאה? שלא יקראו בפרשת המוספין?
אא"כ מדובר על היום הראשון של חול המועד בארה"ק, שכבר סיימו את כל ענינו של יום, ואז לכאורה עדיף שיוותרו על קריאת שאר המועדות.
יוצא פוניבז' כתב:עזריאל ברגר כתב:שלא יקראו את פרשת המוספין!
לד' המשנ"ב אף בדיעבד חוזר וקורא בברכה!
משנה ברורה סימן קלז ס"ק יאועיין בא"ר שהוסיף עוד דלפעמים אפילו אם דילג רק פסוק אחד ג"כ חוזר לקרות בברכה וכגון שבפסוק זה היה עיקרו של חובת היום [כגון שדילג במה שקורין למפטיר ביום א' של פסח מפסוק והקרבתם ולהלאה עד לכפר עליכם דמשם והלאה אינו שייך כ"כ לחובת היום וביום א' של סוכות אם דילג איזה פסוק מוהקרבתם עד סוף הפרשה או שחיסר ביום א' של חוה"מ כשחל בשבת איזה פסוק שהוא מפרשת וביום השלישי] וכן הסכים בספר שערי אפרים:
יוצא פוניבז' כתב:משום כבוד הציבור, ובכה"ג יש להקל. וכי איזה אפשרות יותר טובה יש לך להציע? שיעלו חמישי? שלא יקראו את המשך הקריאה? שלא יקראו בפרשת המוספין?
עזריאל ברגר כתב:יוצא פוניבז' כתב:עזריאל ברגר כתב:שלא יקראו את פרשת המוספין!
לד' המשנ"ב אף בדיעבד חוזר וקורא בברכה!
משנה ברורה סימן קלז ס"ק יאועיין בא"ר שהוסיף עוד דלפעמים אפילו אם דילג רק פסוק אחד ג"כ חוזר לקרות בברכה וכגון שבפסוק זה היה עיקרו של חובת היום [כגון שדילג במה שקורין למפטיר ביום א' של פסח מפסוק והקרבתם ולהלאה עד לכפר עליכם דמשם והלאה אינו שייך כ"כ לחובת היום וביום א' של סוכות אם דילג איזה פסוק מוהקרבתם עד סוף הפרשה או שחיסר ביום א' של חוה"מ כשחל בשבת איזה פסוק שהוא מפרשת וביום השלישי] וכן הסכים בספר שערי אפרים:
כל הדוגמאות שהבאת - הן משבת ויום טוב, שמותר להוסיף עליות.
משא"כ בחוה"מ.
יוצא פוניבז' כתב:מה ענין חנוכה לחול המועד! על חנוכה כתוב מפורש שאין משגיחין בחנוכה, וגם בשבת חנוכה שאפשר להוסיף, אם לא קראו מפטיר בשל חנוכה לא צריך לקרוא שוב.
עזריאל ברגר כתב:אני חשבתי שזה קל-וחומר, אבל עכשיו הבאת סברא טובה!
ועצ"ע האם הותר לבטל דינא דגמרא (להוסיף עליות בחוה"מ, או לגלול באמצע עליה) בשביל קריאת המפטיר שאיננה דינא דגמרא.
יוצא פוניבז' כתב:מאי שנא מלגלול בין העליות, שאף הוא דינא דגמרא שאין גוללין ס"ת בציבור, ומ"מ בשביל קריאת המפטיר אם אין להם אלא ס"ת אחד גוללין, וידחה כבוד הציבור. וכנפסק בשו"ע. ועי' מג"א שם (סי' קמד ס"ק ז) "ומסתמא מוחלין על כבודם כדי לקיים קריאת המפטיר דשבת ור"ח ומפטיר די"ט דהוא תקנת הגאונים".
יוצא פוניבז' כתב:מה ענין חנוכה לחול המועד! על חנוכה כתוב מפורש שאין משגיחין בחנוכה, וגם בשבת חנוכה שאפשר להוסיף, אם לא קראו מפטיר בשל חנוכה לא צריך לקרוא שוב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים