- כותנה.jpg (53.5 KiB) נצפה 8268 פעמים
פולסברג כתב:
[נוסח התפילות והפיוטים שבדו מליבם לפני סיבוב שערים, יוצא מטעם הטוב, עכ''פ לדעתי הק'.]
פולסברג כתב:ייש''כ.
לא התכוונתי על פיוט מסויים, אלא על כל סדר התפלה בזה.
ובפרט בקהילה שהולכין כהגר''א וגורעין פיוטים ואין מוסיפין.
פולסברג כתב:
אגוט יום טוב! ו[גם] לשנה הבאה בירושלים [הבנויה], ונזכה לראות הבית בהבנותו ע''י אש מן השמים [],ונאכל שם מן הזבחים ומן הפסחים [אם לא כשיטת הרש''ש שהביהמ''ק יהיה בכלל על הר אחרת לגמרי].
אברהם כתב:יישר כוחך שהשבת לי אבידתי. זכרתי שיש מי שמפרש ככה הפסוקים ביחזקאל, ואמרתי לפרש לפי"ז הפלא ופלא הטעם שבבאר "רחובות" שכנגד הבית השלישי כתוב "ויעתק משם".
אלא שלא מצאתי את אשר בזכרוני. יישר כוחך.
פולסברג כתב:בדברי על הגר''א לא כיוונתי מחמת איסור, אלא ש[כמדומה]לא מצינו שהיה מתקן תפילות חדשות בלי מקור חזל''י, אלא אדרבא היה גורע, ובודאי לא מוסיף דברים חדשים כאלו שלא שערום אבותינו ורבותינו.
דורשי יחודך כתב:איך בדיוק מגיעים לשם?
אליסף כתב:מחפשים וממציאים סנסציות רוחניות
לארץ ולדרים כתב:כמובן שאין מקום להמעיט בחשיבות המניין במקום מקודש זה מחמת דברים הנספחים אליו בלבד
קו ירוק כתב:אבל לצם הענין, לא ברור לי מה החשיבות במקום זה יותר במקום אחר?
'כנגד קודש הקדשים' זה כשרואה אותו, ומצד מזרח. לא מצאנו כזאת על צד מערב כמו על שום צד אחר.
לדעתי ה'רגשות' האלו אינם אמיתיים.
צופה_ומביט כתב:נו מה לעשות שחז"ל אומרים שלא זזה ממנו שכינה.
אברהם שרייבר כתב:כשהייתי בטיול במנהרות הכותל הראני בית הכנסת קטן ונהדר שעולים לשם ע"י מדריגות, מול אבן שתי'/קודש קדשים, לא נראה לי מהתמונה שהועלתה למעלה שמדובר במקום זה, מה פשט?
בן האלקשי כתב:אברהם שרייבר כתב:כשהייתי בטיול במנהרות הכותל הראני בית הכנסת קטן ונהדר שעולים לשם ע"י מדריגות, מול אבן שתי'/קודש קדשים, לא נראה לי מהתמונה שהועלתה למעלה שמדובר במקום זה, מה פשט?
מה שראית הוא עמוק עמוק באדמה
כך שלכאו' זה לא סותר
אמנם באמת מה שראית לא ממש מתחת התמונה שלמעלה
ולמעשה בכותנה נמצאים הרבה יותר מדויק מול מקום קה"ק
צופה_ומביט כתב:הביטוי "קירות קדושים" אינו נכון [ואף מזלזל]. חז"ל אומרים להתפלל לכיוון קה"ק כשהוא קיים ובקדושתו עומד, ובו עצמו לא מן המקדש אתה ירא אלא ממי ששיכן שמו שם [הגם לקודש הקודשים אתה קורא "חדר קדוש / קירות קדושים"?], מתפללים אל השכינה [כל מקום שבו מציאותו והשגחתו וכבודו ית' גלויים יותר ללבבות], ושכינה במערב. ויצחק היה מתפלל בבאר לחי רואי כי שם נגלו אלהים, כמבואר בראשונים. ובבית הכנסת הקב"ה מצוי ולכן מתפללים שם ותפילה נשמעת שם, ופותחים את ארון הקודש כשמבקשים רחמים, וחנה הלכה להתפלל בסמוך לעלי בד' אמותיו כי על אדם צדיק שורה שכינה וידועה בזה תשובת הרדב"ז, ועוד ועוד דוגמאות. והיסוד אחד: התפילה היא אל ה' ולפני ה', והמתפלל עומד מול השכינה ורואה עצמו כעומד מול השכינה ויש הלכות שנובעות מזה, ואמורים להגיע בתפילת עמידה להתפשטות הגשמיות קרוב למעלת הנבואה [ונרמז בתורה כשהפעם הראשונה שנזכר בתורה הפועל "להתפלל" הוא נאמר על נביא ובנימוק שהוא נביא: "השב אשת האיש כי נביא הוא ויתפלל בעדך", ופשוט כי מהי תפילה אם לא דיבור אל ה', ומהי נבואה אם לא נוכחות מוחשית של ה' אצל האדם איש כפי דרגתו, מאמונה דרך דביקות ועד נבואה, ובכאו"א מאלה אינסוף דרגות, ומה שייך "להתפלל" אם אין נוכחות זו, הלוא בלעדיה אינו "מתפלל" אלא מדקלם בגרסה מילות הכתובות בסידור או מחנך את עצמו ולומד עניינים, ולא מדבר אל ה' כפשוטו. עבודה שבלב של התפילה היא לפתוח את הלב ולהעמיד אותו מול ה' שאז התפילה היא פשוט כדבר איש אל המלך או אל רעהו, וכוונת פירוש המילות היינו שמכוון את לבו כנגד המילות, שיהיו הוא והמילות שאומר - חד, כפי ערכו]. ובכן בכל מקום שבו שורה שכינה [וממילא / והיינו כפי ערכנו] והלב פתוח יותר ומכיר יותר ודבוק יותר והשיוויתי מוחשי יותר מחמת כן וכו' [דהיינו הך "השראת שכינה" במובן הפשוט, כמבואר בכל הספרים העוסקים בעניינים אלו] - הוא הוא מקום התפילה המעולה והנכון ביותר.
לאמור: בוודאי שמצאנו זאת ביהדות, לא רק "מצאנו" אלא שלא מצאנו בכלל שום משמעות אחרת של תפילה.
תפסיק לקרוא לזה "הכותל" [בטח לא "קיר קדוש"] ותקרא לזה "מקום שכינה" [אם קצת התבוננות מה הכוונה בזה, כפי ערכנו לפחות במינימום הפשוט, ויעויין בהקדמת סולם בית אל לסידור היעב"ץ] והכל יהיה מובן.
לא מצאנו ביהדות תפילה לעבר קירות קדושים
צופה_ומביט כתב:אפשר לגלול אחורה ולבדוק.
צופה_ומביט כתב:איני יודע.
ומנהג ישראל תמיד היה להתפלל מול הכותל ולא באלכסונים שונים.
היושב בגנים כתב:שמעתי מחכם אחד [איני זוכר מי] שאינו מתפלל בכותל ודוקא במקום היחודי הנזכר
כיון שכשמתפלל בכותל ההרגשה שמתפלל ב"כותל" וכאילו קבע המקום שם לעצמו
ואילו כל מהותו של מול קוה"ק הוא במה שזה מול קודש הקדשים
חיים פ. כתב:קו ירוק כתב:אבל לצם הענין, לא ברור לי מה החשיבות במקום זה יותר במקום אחר?
'כנגד קודש הקדשים' זה כשרואה אותו, ומצד מזרח. לא מצאנו כזאת על צד מערב כמו על שום צד אחר.
לדעתי ה'רגשות' האלו אינם אמיתיים.
כמדומה עיקר הענין הוא להדגיש שלא באים 'לכותל' אלא לבית המקדש, ואנו מנועים מלהכנס בפנים, ולכן הולכים לשער כדי להתקרב לכניסה [וכן שהוא לא כמו כולם, ועיי"ז שואלים וכו']
אגב, העיוות ניכר גם בכותל כשרוב הציבור מתפללים לא לכיוון קודש הקדשים, וכאילו הכותל הוא מקום חשוב לעצמו
מגדל כתב:ובבית הכנסת להיכן אתה מתפלל? אל ההיכל, או אל המקום בו נראה לך שנמצא בערך קודש הקדשים - כמנהגם של גבאים מרוקאים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים