שמואל דוד כתב:יג:
דתניא ר' נחמיה אומר כל תיבה שצריכה למ"ד בתחלתה הטיל לה הכתוב ה"א בסופה ותנא דבי ר' ישמעאל כגון אלים (שמות טו, כז) אלימה מחנים (שמואל ב יז, כד) מחנימה מצרים (בראשית יב, י) מצרימה (במדבר לג, מו) דבלתימה (יחזקאל ח, ג) ירושלימה (דברי הימים א ה, ט) מדברה
מיללער כתב:לי התעורר על לשון המובא בגמרא שהדגשתי - האם בדבי רבי ישמעאל תנא רק ההוספה של 'כגון אלים'? מה הוסיפו עם הציונים בדבי רבי ישמעאל או שזו היתה גירסתם בדברי רבי נחמיה בעצמו?
שמואל דוד כתב:יג:
דתניא ר' נחמיה אומר כל תיבה שצריכה למ"ד בתחלתה הטיל לה הכתוב ה"א בסופה ותנא דבי ר' ישמעאל כגון אלים (שמות טו, כז) אלימה מחנים (שמואל ב יז, כד) מחנימה מצרים (בראשית יב, י) מצרימה (במדבר לג, מו) דבלתימה (יחזקאל ח, ג) ירושלימה (דברי הימים א ה, ט) מדברה
צ״ע מדוע נקט הגמרא הפסוקים בסדר זה. וראיתי בחידושי רבי עזריאל ז״ל שהניח בקושיא.
אשמח אם יש למישהו שום ביאור או מראה מקום בזה.
שמואל דוד כתב:יד:
ת"ש אע"פ שנחלקו ב"ש וב"ה בצרות כו׳ לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מבית הלל ולא ב"ה מבית שמאי ללמדך שחיבה וריעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר (זכריה ח, יט) האמת והשלום אהבו
לא הבנתי איזה חיבה וריעות יש כאן, הרי במקום שהיה צרת ערוה נמנעו וא״כ מה החידוש שבמקום דליכא שום חשש נשאו זה את זה וצ״ע.
שמואל דוד כתב:יד:
ת"ש אע"פ שנחלקו ב"ש וב"ה בצרות כו׳ לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מבית הלל ולא ב"ה מבית שמאי ללמדך שחיבה וריעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר (זכריה ח, יט) האמת והשלום אהבו
לא הבנתי איזה חיבה וריעות יש כאן, הרי במקום שהיה צרת ערוה נמנעו וא״כ מה החידוש שבמקום דליכא שום חשש נשאו זה את זה וצ״ע.
שמואל דוד כתב:יז:
ואי כתב רחמנא יחדו הוה אמינא דמייחדי באבא ובאמא צריכא
לכאורה תמוה, דאע״ג דחידוש הוא דקמשתרי מ״מ מה הסלקא דעתך דקמשתרי דוקא כשיש איסור טפי, וצ״ע.
חדושי הרשב"א:והא דאמרינן איצטריך סד"א הואיל וחידוש הוא דקא משתריא ערוה וכו'. איכא דקשיא לי' אדרבה הואיל וחדוש הוא אין לך בו אלא חדושו בלבד ולא שרינן אלא אשת אח מאב בלבד אבל אשת אח מאב ומאם דתרי אסורי לא משתריא ליה, ולאו קושיא היא דאי לאו גזירה שוה סתם אחים מן האב ומן האם משמע, ואם יש לך להוציא כל שאינן מיוחדים בשתים אתה מוציא, אי נמי אדרבה כל שקרובין ביותר התיר הכתוב, שהרי אחים מן האב מייבמין ומן האם ושאר קרובין אסורין, הלכך אם באת לתפוס מועט לא תפסת אלא אחין מן האב ומן האם שהקרוב קרוב קודם ליבום.
חדושי הריטב"א:אצטריך סד"א הואיל וחדוש הוא וכו' עד דמיחדי באבא ובאמא. איכא דקשיא ליה אדרבה כיון דחדוש הוא הוה לן למימר אין לך בו אלא חדושו ואחין מן האב ולא מן האם דוקא דחדא איסורא הוא אבל אחין המיוחדין באבא ובאמא דתרי איסורי נינהו לא שרא רחמנא, וי"ל דיבום בקורבא תלה רחמנא והלכך כל שקרובין טפי מיבמין וסד"א דעד דקרובין לגמרי מצד אב ומצד אם לא מיבמי קמ"ל.
חדא הואיל וחדוש הוא שחדשה תורה דקא משתריא ערוה עד דמייחדי באבא ובאמא... וק"ל דאדרבה א"כ אין לך בו אלא חידושו לבד ולא התיר הכתוב אלא אחים מן האב דאיכא חדא איסורא ולא אחים מן האב ומן האם דאיכא צד תרי איסורי ולעולם יחדיו המיוחדים לנחלה, וי"ל דכיון דייבום בקורבא תלה רחמנא כדי לקיים שם לאחיו הוה אמינא דכל שקרובין טפי ראויים להקים שם וראויים להתיר בשבילם איסור אשת אח והלכך עד דמיחדי באבא ובאמא לא מייבמי ולא נדרוש המיוחדים בנחלה אלא מיוחדים בקורבה גמורה, קמ"ל אחים דילפינן מבני יעקב דבצד האב סגי הלכך יחדיו היינו מיוחדי' בנחלה, כן פי' הרמב"ן ז"ל.
שמואל דוד כתב:כד.
או אינו אלא לשם יוסף קורין אותו יוסף יוחנן קורין אותו יוחנן כו׳
צ״ע מדוע נקט שמות אלו. ועיין בן יהוידע שגורס יוסף ויעקב וע״ש מש״כ בזה.
שמואל דוד כתב:כד.
או אינו אלא לשם יוסף קורין אותו יוסף יוחנן קורין אותו יוחנן כו׳
צ״ע מדוע נקט שמות אלו. ועיין בן יהוידע שגורס יוסף ויעקב וע״ש מש״כ בזה.
וברש"י:וַיִּשָּׂ֣א עֵינָ֗יו וַיַּ֞רְא אֶת־בִּנְיָמִ֣ין אָחִיו֘ בֶּן־אִמּוֹ֒ וַיֹּ֗אמֶר הֲזֶה֙ אֲחִיכֶ֣ם הַקָּטֹ֔ן אֲשֶׁ֥ר אֲמַרְתֶּ֖ם אֵלָ֑י - וַיֹּאמַ֕ר אֱלֹהִ֥ים יָחְנְךָ֖ בְּנִֽי: וַיְמַהֵ֣ר יוֹסֵ֗ף כִּֽי־נִכְמְר֤וּ רַחֲמָיו֙ אֶל־אָחִ֔יו...
הרי שבנימין הסביר טיב שמות של בניו, ואמר שעל שם אחיו יוסף כולם נקראים, מפני ש"אח היה לי - ואיני יודע היכן הוא".אלהים יחנך – בשאר השבטים שמענו חנינה: אשר חנן אלהים את עבדיך (בראשית ל"ג:ה'), ובנימן עדיין לא נולד, לכך ברכו יוסף בחנינה. כי נכמרו רחמיו – שאלו: יש לך אח מאם? אמר לו: אח היה לי ואיני יודע היכן הוא. יש לך בנים? אמר לו: יש עשרה. ומה שמם? אמר לו: בלע ובכר כו' (בראשית מ"ו:כ"א). אמר לו: ומה טיבן של שמות הללו? אמר לו: כולם על שם אחי והצרות שמצאוהו כו', כדאמרינן בסוטה (בבלי סוטה ל"ו:), מיד נכמרו רחמיו.
השם "יוסף" מתחלף ומתהפך ל"יוחנן", עפ"י חילופי אותיות קרובות: נ - ס, ועפ"י אי"ק בכ"ר, דהיינו "מספר קטן": ח - פ. גם מפורש במקרא עניין החן לגבי יוסף.אמר רב יהודה אמר שמואל, שלחו ליה בני מדינת הים לרבן גמליאל: בני אדם הבאים משם לכאן, שמו יוסף וקוראין לו יוחנן, יוחנן - וקוראין לו יוסף, היאך מגרשין נשותיהן? עמד ר"ג והתקין, שיהו כותבין איש פלוני וכל שום שיש לו, אשה פלונית וכל שום שיש לה, מפני תיקון העולם. אמר רב אשי: והוא דאתחזק בתרי שמי.
גם בבא מציעא פד, א.רבי יוחנן הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה, אמר: כי סלקן בנות ישראל ואתיין מטבילה מסתכלן בי, ונהוי להו זרעא דשפירי כוותי. אמרי ליה רבנן: לא קא מסתפי מר מעינא בישא? אמר להו: אנא מזרעא דיוסף קא אתינא, דלא שלטא ביה עינא בישא, דכתיב: בן פורת יוסף בן פורת עלי עין, ואמר רבי אבהו: אל תקרי עלי עין אלא עולי עין.
שמואל דוד כתב:לד:
והא תמר כו׳
עיין גליון הש״ס שציין לרש״י בחומש ולרא״ם שם וחיפשתי ולא מצאתי, וצ״ע.
טור תלגא כתב:שמואל דוד כתב:לד:
והא תמר כו׳
עיין גליון הש״ס שציין לרש״י בחומש ולרא״ם שם וחיפשתי ולא מצאתי, וצ״ע.
רש"י נמצא בפרק יט פסוק לו ולא לז והוא במדרש רבה שם. מה שמציין לדברי הרא"ם בשם המדרש לא נמצא שם ואולי כוונתו לפסוק לג שמביא שם תחילת דברי המדרש וצ"ע
ויבא אל הגר ותהר מביאה ראשונה. בבראשית רבה כדרבי לוי (בראשית רבה מה, ד). דאם לא כן "ויבא אל הגר" למה לי, הוה ליה למימר 'ותתן אותה לאברם לאשה ותהר', כמו שכתוב בזלפה (ל, ט - י) "ותתן אותה ליעקב לאשה ותלד" שאין כתוב בה 'ויבא אליה'. אבל גבי בלהה דכתיב בה (ל, ד - ה) "ויבא אליה ותהר" צריך לומר מביאה ראשונה כדהכא, אלא שרש"י סמך על זה.
ובבראשית רבה הקשו: "והלא אין האשה מתעברת מביאה ראשונה" ותרצו: "שלטה בעצמה", שמיעכה באצבע ונשרו בתוליה.
באמונתו כתב:טור תלגא כתב:שמואל דוד כתב:לד:
והא תמר כו׳
עיין גליון הש״ס שציין לרש״י בחומש ולרא״ם שם וחיפשתי ולא מצאתי, וצ״ע.
רש"י נמצא בפרק יט פסוק לו ולא לז והוא במדרש רבה שם. מה שמציין לדברי הרא"ם בשם המדרש לא נמצא שם ואולי כוונתו לפסוק לג שמביא שם תחילת דברי המדרש וצ"ע
אולי הכוונה למזרחי (רא"ם) בראשית (פרשת לך לך) פרק טז פסוק ד:ויבא אל הגר ותהר מביאה ראשונה. בבראשית רבה כדרבי לוי (בראשית רבה מה, ד). דאם לא כן "ויבא אל הגר" למה לי, הוה ליה למימר 'ותתן אותה לאברם לאשה ותהר', כמו שכתוב בזלפה (ל, ט - י) "ותתן אותה ליעקב לאשה ותלד" שאין כתוב בה 'ויבא אליה'. אבל גבי בלהה דכתיב בה (ל, ד - ה) "ויבא אליה ותהר" צריך לומר מביאה ראשונה כדהכא, אלא שרש"י סמך על זה.
ובבראשית רבה הקשו: "והלא אין האשה מתעברת מביאה ראשונה" ותרצו: "שלטה בעצמה", שמיעכה באצבע ונשרו בתוליה.
מיללער כתב:לה:
מאי יקיים, יחזור ויבעול ויקיים דלא סגי איכא דאמרי וכו' היינו דקתני יקיים יחזור ויבעול ויקיים דלא סגי בלאו הכי וכו'
היעב"ץ תיקן גם בלישנא קמא להוסיף המילים 'בלאו הכי' - אולם לכאורה לפי פשטות הסוגיא טוב יותר למחוק המילים 'דלא סגי' מלהוסיף בה, דלל"ק מתרץ ריש לקיש דברי התנא דכוונתו שיחזור ויבעול ויקיים ודו"ק
היינו דקתני יקיים - דלא מצריך ביאה לאחר שהפילה, ואם בא לגרשה בגט מגרשה, דאיפטרה לה בביאה קמייתא, וביאת מעוברת שמה ביאה, דקס"ד יקיים דקתני מתני' לאו חובה היא אלא התירא, משום דתנא רישא אם הולד של קיימא יוציא. דלא סגי בלא"ה - דלא מיפטרה בלא ביאה לאחר שהפילה, דאם לא יחזור ויבעול, לא מצי למפטרה בגט, דאין אדם יכול להוציא את יבמתו בגט אא"כ כנסה תחלה, וביאת מעוברת לאו שמה ביאה, ובחליצה נמי לא אפשר למפטרה, הואיל ומ"מ בא עליה.
באמונתו כתב:מיללער כתב:לה:
מאי יקיים, יחזור ויבעול ויקיים דלא סגי איכא דאמרי וכו' היינו דקתני יקיים יחזור ויבעול ויקיים דלא סגי בלאו הכי וכו'
היעב"ץ תיקן גם בלישנא קמא להוסיף המילים 'בלאו הכי' - אולם לכאורה לפי פשטות הסוגיא טוב יותר למחוק המילים 'דלא סגי' מלהוסיף בה, דלל"ק מתרץ ריש לקיש דברי התנא דכוונתו שיחזור ויבעול ויקיים ודו"ק
רש"י:היינו דקתני יקיים - דלא מצריך ביאה לאחר שהפילה, ואם בא לגרשה בגט מגרשה, דאיפטרה לה בביאה קמייתא, וביאת מעוברת שמה ביאה, דקס"ד יקיים דקתני מתני' לאו חובה היא אלא התירא, משום דתנא רישא אם הולד של קיימא יוציא. דלא סגי בלא"ה - דלא מיפטרה בלא ביאה לאחר שהפילה, דאם לא יחזור ויבעול, לא מצי למפטרה בגט, דאין אדם יכול להוציא את יבמתו בגט אא"כ כנסה תחלה, וביאת מעוברת לאו שמה ביאה, ובחליצה נמי לא אפשר למפטרה, הואיל ומ"מ בא עליה.
המבואר ברש"י, ש"יקיים" משמע עכ"פ יחזור ויבעול ויקיים, מפני שלא שייך לקיים בלא בעילה, והשאלה היא אפוא אחרת, אם "יקיים" לשון היתר או ר"ל שחובה היא לקיים.
ממילא, בשינויא: מאי יקיים, יחזור ויבעול ויקיים... העיקר דווקא במילים אלו "דלא סגי בלאו הכי", פירוש, שחובה היא - לא היתרא, אך "יחזור ויבעול ויקיים" ידענו בלאו הכי אף בס"ד כנ"ל.
שמואל דוד כתב:עיין דקדוקי סופרים השלם בהערות ותמצא נחת
מיללער כתב:באמונתו כתב:מיללער כתב:לה:
מאי יקיים, יחזור ויבעול ויקיים דלא סגי איכא דאמרי וכו' היינו דקתני יקיים יחזור ויבעול ויקיים דלא סגי בלאו הכי וכו'
היעב"ץ תיקן גם בלישנא קמא להוסיף המילים 'בלאו הכי' - אולם לכאורה לפי פשטות הסוגיא טוב יותר למחוק המילים 'דלא סגי' מלהוסיף בה, דלל"ק מתרץ ריש לקיש דברי התנא דכוונתו שיחזור ויבעול ויקיים ודו"ק
רש"י:היינו דקתני יקיים - דלא מצריך ביאה לאחר שהפילה, ואם בא לגרשה בגט מגרשה, דאיפטרה לה בביאה קמייתא, וביאת מעוברת שמה ביאה, דקס"ד יקיים דקתני מתני' לאו חובה היא אלא התירא, משום דתנא רישא אם הולד של קיימא יוציא. דלא סגי בלא"ה - דלא מיפטרה בלא ביאה לאחר שהפילה, דאם לא יחזור ויבעול, לא מצי למפטרה בגט, דאין אדם יכול להוציא את יבמתו בגט אא"כ כנסה תחלה, וביאת מעוברת לאו שמה ביאה, ובחליצה נמי לא אפשר למפטרה, הואיל ומ"מ בא עליה.
המבואר ברש"י, ש"יקיים" משמע עכ"פ יחזור ויבעול ויקיים, מפני שלא שייך לקיים בלא בעילה, והשאלה היא אפוא אחרת, אם "יקיים" לשון היתר או ר"ל שחובה היא לקיים.
ממילא, בשינויא: מאי יקיים, יחזור ויבעול ויקיים... העיקר דווקא במילים אלו "דלא סגי בלאו הכי", פירוש, שחובה היא - לא היתרא, אך "יחזור ויבעול ויקיים" ידענו בלאו הכי אף בס"ד כנ"ל.
כל דיבורי המתחיל של רש"י שהבאתם הם על הלישנא 'בתרא' (וסימניך 'היינו דקתני') וממילא אין כאן ישוב או פירכא למה שכתבתי. ואם תדייק בפירוש החילוק שבין הלשונות תמצא שדוקא בזה שונה הלישנא בתרא מהלישנא קמא ודו"ק
מיללער כתב:מא:
נפלה לפני יבם קטן, מיבם לית לה (מזוני) מבעל מאי? פליגי בה רב אחא ורבינא חד אמר אית לה וח"א לית לה, והלכתא לית לה משמיא קנסוה.
והקשה ברש"ש למה ליה לגמרא לפסוק דהלכתא לית לה, הרי קימ"ל בכה"ת כולה רב אחא ורבינא רבינא לקולא והלכה כמותו (פסחים עד: וחולין צג:).
לכאורה יש לעיין אם הכלל נאמרה גם בדיני ממונות או רק באיסור והיתר, שהרי בממונא כל היכי דמקילין לזה חומרא הוא לשכנגדו, ואה"נ דבספיקות אמרינן ספיקא דממונא לקולא לנתבע משום דהמוציא מחבירו עליו הראיה, אבל כאן הרי מדובר בכלל שנאמרה בבי מדרשא מידיעה לא מספיקא, ואולי הכלל אינו שייך בממונא כנ"ל וממילא אין כאן קושיא.
דורשי יחודך כתב:בגמרא מו. מבואר שהקונה עבד גוי מגוי אחר לא קנה אלא שעבוד, עד שמטבילו לשם עבדות שאז קונה גופו, ולכן אם הקדים העבד וטבל לשם גירות מפקיע את השעבוד. ואילו גוי שמכר עצמו, הישראל קונה את גופו אפילו לפני שהטבילו.
והנה זה פשוט שאע"פ שגופו קנוי לישראל, מ"מ אין דינו כעבד כנעני לגבי חיוב מצות לפני שהטבילוהו, שהרי לזה נצרך מילה וטבילה.
אבל מה שיש לעיין הוא לגבי דינים אחרים שתלויים בקנין כספו, כגון דין יום או יומיים, ואכילת תרומה. דלכאורה אע"פ שחיוב מצוות אין לו, מ"מ "קנין כספו" הוא.
לגבי תרומה ראיתי בדרך אמונה פ"ו מתרומות סק"ח שכותב על פי ירושלמי רפ"ח דיבמות שבלי מילה וטבילה אינו אוכל בתרומה. אולם לכאורה י"ל דזהו רק בקנה מגוי אחר שלא קנה גופו (דמשמע בירושלמי שם שבזה מיירי) אבל בקנאו מעצמו י"ל דשפיר אוכל מיד.
ויש לעיין גם לענין הלאו דלא יהיה קדש, האם לזה בעינן גם טבילת גירות של עבדות, או של שגופו קנוי הרי הוא בכלל הלאו.
וכן יש לעיין לגבי כמה דינים אחרים השייכים בעבד כנעני. (האוצר שלי לא עובד כעת, לא יכלתי לחפש.)
ואין אוכל בתרומה - אם כהן הוא, דכהן ערל אסור בתרומה, כדאמר לקמן בפרק הערל.
באמונתו כתב:רש"י יבמות מז, ב:ואין אוכל בתרומה - אם כהן הוא, דכהן ערל אסור בתרומה, כדאמר לקמן בפרק הערל.
דורשי יחודך כתב:כן, ערל אסור בתרומה, זה משנה. ובכן?
עזריאל ברגר כתב:דורשי יחודך כתב:כן, ערל אסור בתרומה, זה משנה. ובכן?
ובכן - עבד שלא מל ולא טבל הוא ערל ובוודאי אינו אוכל בתרומה.
אבל נשארה השאלה לגבי שפחה, או לגבי עבד שמל ולא טבל.
מיללער כתב:מח:
והגר זה גר תושב. מפירושי התוס', התוס' הרא"ש והתוס' ישנים עולה שיש איסור 'דאורייתא' שהישראל יצווה לגר תושב או לעבד שעדיין לא נימול לעשות לו מלאכה - ואע"פ שאמירה לעכו"ם שבות אבל באלו יש איסור מה"ת, וכ"כ הרשב"א בפירוש וז"ל: ואע"פ שאין באמירה לעכו"ם דעלמא אלא שבות של דבריהם, הכא גזירת הכתוב הוא.
ולפי זה מה שהביא רש"י עה"ת בפרשת בא (שמות יב, טז) עה"כ כל מלאכה לא יעשה בהם. אפי' ע"י אחרים: ותמה שם הרמב"ן דהאי אחרים מאן נינהו, אי בישראל הם עצמן מוזהרין עליה ואם אחרים הללו גוים אין אנו מוזהרים בתורה על מלאכה של גוי כלל לא ביו"ט ולא בשבת אלא שיש בה שבות מדבריהם. עיי"ש שהאריך וסיים שבע"כ דברי המכילתא הללו הוא רק אסמכתא בעלמא
אבל לפי פירושי הראשונים כאן אפשר לומר דכוונת הכתוב לאסור ביו"ט ג"כ מלאכת גר תושב ועבד שלא נימול, כמו בשבת (אכן לפירש"י קשה לומר כן שלדבריו כאן ביבמות הפירוש בדברי הגמרא שונה).
-
אחרי כתבי מצאתי שכבר כתב כן הפנים יפות שם עה"ת - ותלי"ת ברוך שכוונתי לדבריו הק'
דורשי יחודך כתב:מיללער כתב:מח:
והגר זה גר תושב. מפירושי התוס', התוס' הרא"ש והתוס' ישנים עולה שיש איסור 'דאורייתא' שהישראל יצווה לגר תושב או לעבד שעדיין לא נימול לעשות לו מלאכה - ואע"פ שאמירה לעכו"ם שבות אבל באלו יש איסור מה"ת, וכ"כ הרשב"א בפירוש וז"ל: ואע"פ שאין באמירה לעכו"ם דעלמא אלא שבות של דבריהם, הכא גזירת הכתוב הוא.
ולפי זה מה שהביא רש"י עה"ת בפרשת בא (שמות יב, טז) עה"כ כל מלאכה לא יעשה בהם. אפי' ע"י אחרים: ותמה שם הרמב"ן דהאי אחרים מאן נינהו, אי בישראל הם עצמן מוזהרין עליה ואם אחרים הללו גוים אין אנו מוזהרים בתורה על מלאכה של גוי כלל לא ביו"ט ולא בשבת אלא שיש בה שבות מדבריהם. עיי"ש שהאריך וסיים שבע"כ דברי המכילתא הללו הוא רק אסמכתא בעלמא
אבל לפי פירושי הראשונים כאן אפשר לומר דכוונת הכתוב לאסור ביו"ט ג"כ מלאכת גר תושב ועבד שלא נימול, כמו בשבת (אכן לפירש"י קשה לומר כן שלדבריו כאן ביבמות הפירוש בדברי הגמרא שונה).
-
אחרי כתבי מצאתי שכבר כתב כן הפנים יפות שם עה"ת - ותלי"ת ברוך שכוונתי לדבריו הק'
יפה מאד, יישר כוח.
למעשה הרמב"ן כאן ביבמות כותב ג"כ כדברי כל הראשונים הנ"ל. ומה שלא רצה הרמב"ן עה"ת לפרש כפי שכתבתם, נ"ל פשוט משום שא"כ חסר בתורה שמדובר דוקא בגר תושב או עבד. ובשלמא אי מיירי רק בבר חיובא, אין צריך לפרש, אבל על זה שואל הרמב"ן שהבר חיובא מוזהר מעצמו. ואם לא מדובר בבר חיובא, מנין לנו לדעת שמדובר דוקא בגר תושב כו'.
ואמנם יש על זה תשובה קצת במה שכתבת שכאן משמעינו הכתוב שגם ביו"ט דינו כשבת, וסמך המקרא על מה שכבר למדנו בשבת. עכ"פ מובן לענ"ד למה הרמב"ן לא רצה לפרש כן.
מיללער כתב:איפה יש ללמוד מדרכו של רש"י לדרכו של תוספות? לפירוש התוספות זהו בעצם איסור 'לישראל' וחלק מהלכות שבת שאסור להשתמש בגר תושב או בעבד שלא נימול, ובכל עניני מלאכה לבר ממלאכת אוכל נפש הושוו מלאכת יו"ט למלאכת שבת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים