קרית מלך כתב:מוזר קצת לנהל דיון מבלי לברר את הענין.
לך נא ראה בספרי גדולי אשכנז מה שכתבו בחומר הענין.
לא מזמן פרסמו במכירה פומבית כתב מחילה שנכתב בכתי"ק של הגרעק"א
בברכה המשולשת כתב:יעויין במאמרו של פרופ' ר' שמחה עמנואל בספר מחקרים בתולדות יהודי אשכנז ותרבותם : - בקון,גרשון ואחרים (עורכים) ספר יובל לכבוד יצחק (אריק) זימר.
המאמר מוקדש לנושא האשכול.
יעקל כתב:קרית מלך כתב:לא מזמן פרסמו במכירה פומבית כתב מחילה שנכתב בכתי"ק של הגרעק"א
עכשיו, כתב מחילה מרעק"א אינו ראיה, כל עוד שאין פסק מפורש אפשר להניח שהוא ז"ל בעצמו התנהג כך מבלי בהכרח להורות כך למעשה...
אבל אלו רק הנחות והשערות שלי ...
יעקל כתב:עזריאל ברגר כתב:מי שקידש אשה (ולא כתב לה כתובה) וגירשה - לא מצאתי בשום מקום שהוא חייב לשלם לה משהו, למרות שפסלה לכהונה!!!
אתה מתכוון ש"נפסלה לכהונה" היה צריך לכאורה להיות נידון כנזק בושת, שעכשיו יצא לה שם "פסולה" ?
יעקל כתב:עזריאל ברגר כתב:כן. ובימינו השם "גרושה" הוא חרפה נוראית ...
"נוראית" קצת מוגזם לדעתי, אבל יש בזה משהו, אין ספק.
בברכה המשולשת כתב:יעויין במאמרו של פרופ' ר' שמחה עמנואל בספר מחקרים בתולדות יהודי אשכנז ותרבותם : - בקון,גרשון ואחרים (עורכים) ספר יובל לכבוד יצחק (אריק) זימר.
המאמר מוקדש לנושא האשכול.
פולסברג כתב:התוכל להעלות? תודה רבה!
מה שנכון נכון כתב:פולסברג כתב:התוכל להעלות? תודה רבה!
יעקל כתב:שבתי וראיתי בכל ספר הי"ד לרבינו משה, ולא מצאתי מקום בו הוא אוסר לעזוב שידוך מטעמי בושת או הוצאת שם רע.
עזריאל ברגר כתב:בזמנם לא הכירו כנראה בנזק כזה.
אגב, מי שקידש אשה (ולא כתב לה כתובה) וגירשה - לא מצאתי בשום מקום שהוא חייב לשלם לה משהו, למרות שפסלה לכהונה!!!
כן מסתבר כתב:התורה התירה לו לגרש אותה, בלי להתחשב בתוצאות השליליות שיהיו מכך לאשה, ולא חייבה אות[ו] להמשיך להחזיקה בביתו ולסבול ממנה, למה נחייבו תשלום על כך?
לבי במערב כתב:כן מסתבר כתב:התורה התירה לו לגרש אותה, בלי להתחשב בתוצאות השליליות שיהיו מכך לאשה, ולא חייבה אות[ו] להמשיך להחזיקה בביתו ולסבול ממנה, למה נחייבו תשלום על כך?
אם נעשה נזק - צריכים לשלם, "גם" אם עשייתו ברשות ע"פ דין תורה (אלא שבד"כ משלמים דמי הכתובה, ולכן צייר הרב 'עזריאל ברגר' בכגון שלא כתב לה, כנ"ל. אמנם כיון דאתינן להכי לק"מ, שלא דברו הפוסקים אלא בדבר המצוי).
יעקל כתב:שבתי וראיתי בכל ספר הי"ד לרבינו משה, ולא מצאתי מקום בו הוא אוסר לעזוב שידוך מטעמי בושת או הוצאת שם רע.
בהלכות שבועות או נדרים (לא זכורני בדיוק), הר"מ מדבר על זה בנוגע לאיסור שיש לעבור על השבועה אחרי התנאים, אבל ותו לא...
אשמח מאוד לשמוע את חוות דעתם של חו"ר הפורום בעניין זה, ואם אין פסק ע"ז בר"מ, אולי יש בטור, בש"ע ובספרי השו"ת...
בברכה
נ.ב. : כמובן שלא מוזכר בר"מ עניין מכתבי מחילה וכדו'...
לבי במערב כתב:כן מסתבר כתב:התורה התירה לו לגרש אותה, בלי להתחשב בתוצאות השליליות שיהיו מכך לאשה, ולא חייבה אות[ו] להמשיך להחזיקה בביתו ולסבול ממנה, למה נחייבו תשלום על כך?
אם נעשה נזק - צריכים לשלם, "גם" אם עשייתו ברשות ע"פ דין תורה (אלא שבד"כ משלמים דמי הכתובה...).
עזריאל ברגר כתב:אתה מדבר על "דבר המצוי" בזמננו.
כמובן שלא טענתי כך מעולם. וכוונתי היתה דעכ"פ (אפשר ש)נכלל בתשלום זה (שנתרצתה בו מתחלה).כן מסתבר כתב:דמי הכתובה אינם נזק ולא בושת
להרמב"ם וסייעתי' (ראה הנסמן כאן).עזריאל ברגר כתב: . . ולא מצאנו שאם מגרש אותה על כרחה (כדין, לפני חדר"ג) חייב לשלם לה איזשהו פיצוי!
ר' גרונם יקום פורקן כתב:לדעת הרבה פוסקים חוששים לסבלונות, וממילא צריכה גט מספק.
לבי במערב כתב:כמובן שלא טענתי כך מעולם. וכוונתי היתה דעכ"פ (אפשר ש)נכלל בתשלום זה (שנתרצתה בו מתחלה).כן מסתבר כתב:דמי הכתובה אינם נזק ולא בושת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים