מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ירושלמי יכול להיות טיפש - אבל לא תם! והסיבוב - שהביא אותנו להסב בסדר. !

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1544
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ירושלמי יכול להיות טיפש - אבל לא תם! והסיבוב - שהביא אותנו להסב בסדר. !

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אפריל 05, 2022 10:31 pm

ירושלמי יכול להיות טיפש - אבל לא תם! והסיבוב - שהביא אותנו להסב !


קשה לחדש משהוא בהגדה-שהכול (כמעט) כבר הוגד עליה, ומשום כך רק נדגיש ונרענן את שכבר נאמר (ונשכח),

א. ירושלמי יכול להיות טיפש - אבל לא תם!
1. הדברים אמורים לגבי שתי קושיות מפורסמות בארבעת הבנים בהגדה, 1- שאלת הבן החכם לעומת הרשע, והרי שניהם הוציאו עצמם מהכלל ! זה אמר -אתכם , וזה אמר להם, ולמה רק השני הורשע ?
.
2- בתשובות החכם לעומת התם, שאלת החכם שהיא פסוק מהתורה ,נענית במאמר חזל שההקשר שלו לשאלה טעון הסבר. ואילו- שאלת התם שהיא "מה זאת" כללית וסתמית, נענית בהסבר ענייני ונאה מהתורה, כשלכאורה היינו מצפים שתיאמר ותיענה לחכם ?
.
3. והתירוץ הרי הוא ירושלמי מפורש (פסחים , פ"י ה"ד), ובו הגירסא בשאלת החכם: מה העדות...אשר ציווה ה" אלוקינו
א ו ת נ ו ..ואינו מוציא עצמו מהכלל ! ורק הרשע הוא אומר: מה העבודה הזאת ל כ ם ..והוציא עצמו הכלל, והרוויח בצדק את כינויו "רשע".
[לא שהחכם עיוות את הכתוב - אלא כאשר הוא שואל,הוא מתחיל בלשון הפסוק - וממשיך בלשונו הוא ! כי הוא חכם, ואינו רוצה להוציא עצמו מהכלל !]
.
4. והתשובה לשאלה השנייה, גם כאן הגרסא בירושלמי שונה , התשובה לחכם היא: בחוזק יד הוציאנו ה ממצרים מבית עבדים", כן. התשובה שאצלנו היא "לתם". בירושלמי היא לחכם , ואין קושיות וא"צ בתירוצים, ואילו התשובה לתם היא :אין מפטירין וכו. והכול בא על מקומו בשלום.
.
רגע ומה עם התם \ טיפש ? פשוט מאוד. בירושלמי אין תם, אלא הוא מכונה "טיפש" מהו אומר,
וכבר אמר מי שאמר: שאין ירושלמי תם ! אם כבר אז הוא טיפש !

ב. לעניין ההסיבה-
ישנם דעות האם זה מדאורייתא (המנהיג: שיש סמך לכך מהתורה), או רק מדרבנן (השאילתות,הפמ"ג).
וגם לטעם שלו : האם בגלל שצריך זכר לחירות (המהרל והב"ח), או משום להראות עצמו כאילו יצא ממצרים (הרמבם).
.
. .אבל מהיכן לומדים שצריך הסבה ? המקור לכך : הוא במדרש ( שמות כ, יח) על הפסוק "ויסב אלוקים את העם" מכאן אמרו רבותינו אפילו עני בישראל לא יאכל עד שיסב, שכן עשה להם הקבה .. והעמק שאלה כתב: שאת עיקר תקנת ההסיבה סמכו חזל על מדרש זה !
.
אולם הקשה המהרשם ברעזאן שלכאורה דברי המדרש רחוקים מן הפשט, ועוד שהרי ו י ס ב שבפסוק הוא לשון סיבוב והיקף, והאיך נלמד משם לעניין הסיבה, ועיין שם בתירוצו.
.
. . ממ כנל שזה מדרבנן והפסוק רק אסמכתא, והסיבוב מחייב הסיבה . ואעפכ אם לא אכל בהסיבה -לא יצא מדאורייתא ,כך הפמ"ג כתוספות בסוכה( ג, עא) .
.
שמעתי שיש דעה שאכן הסבה צריכה הטייה לשמאל, אך עיקר הכוונה במילה : מסובין- מסביב לשולחן (מלשון סביב),
וגם נאמר לי שר חיים (בריסק) דייק מהרשבם בריש ערבי פסחים - עד דיסב ...ועל השולחן דנכלל בהסיבה ...ובלי שולחן זה לא נקרא הסיבה.. אם כי העיקר הוא ההסיבה.

יהודהא
הודעות: 1544
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ירושלמי יכול להיות טיפש - אבל לא תם! והסיבוב - שהביא אותנו להסב בסדר. !

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אפריל 05, 2022 11:43 pm

א.
להלן המקור בירושלמי - והמעיין ימצא עוד הבדלים וחידושים בנוסח זה.

תני ר’ חייה – כנגד ארבעה בנים דיברה התורה בן חכם בן רשע בן טיפש בן שאינו יודע לשאול:

בן חכם מהו אומר?
מה העדות והחוקים והמשפטים אשר צוה ה’ אלוקינו אותנו – אף אתה אמור לו בחוזק יד הוציאנו ממצרים מבית עבדים.

בן רשע מהו אומר?
מה העבודה הזאת לכם מה הטורח שאתם מטריחין עלינו בכל שנה ושנה מכיון שהוציא את עצמו מן הכלל אף אתה אמור לו בעבור זה עשה ה’ לי לי עשה לאותו האיש לא עשה אילו היה אותו האיש במצרים לא היה ראוי להיגאל משם לעולם.

טיפש מהו אומר?
מה זאת – אף אתה למדו הלכות הפסח שאין מפטירין אחר הפסח אפיקומן שלא יהא עומד בחבורה זו ונכנס לחבורה אחרת..

בן שאינו יודע לשאול – את פתח לו תחילה.

ירושלמי פסחים פרק י’ הלכה ד’.

ב.
. .לחידוד התמיהה על התשובה לחכם
הרי הוא שואל : מה העבודה ןכו , והתשובה היא הלכות ...
הוא מבקש :הסבר- סיפור ! ןמה אתה עונה לו ?
. .מה שמתבקש כתשובה זה הסבר ורקע , מה שבדיוק עונים לתם : בחוזק יד הוציאנו ה ממצרים. וכעת אפשר להתחיל בהלכות.
עד כדי כך התקשו - שראו צורך לומר " שמצוות ס י פ ו ר יציאת מצרים מתקיימת גם בהלכות פסח, ודוק : גם !

ג.
. .בזכרוני תירוץ מעניין שראיתי בעבר בהגדת תורה שלמה, שאתכם בלי ניקוד מאפשר קריאה של : אותיכם , שפירושו אותי ואתכם ביחד, ואכ החכם לא הוציא עצמו מהכלל. הרשע לעומתו שאומר: לכם" לא ניתן לפרשו אלא כמי שמוציא עצמו הכלל,
וזה על סמך הגמרא בסוטה לד, א, ..."והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם וגו' אם אתם עושין כן מוטב ואם לאו באין מים ושוטפין אותיכם מאי אותיכם אותי ואתכם עודם בירדן"...

ויש עוד תירוצים עלהנוסח שלנו, שהחכם אומר : אלוקינו" וכך חזר וכלל עצמו, ויש עוד,
ממ לפי הירושלמי אין כאן כלל קושיא והכול שפיר אתי.

ד.
. .על "ויסב" כמקור לדרש \ רמז למצוות הסיבה יש גם בארחות חיים לוניל (א סדר ליל פסח ב) שהביא מהמדרש רמז להסיבה מן הפסוק: "ויסב אלקים את העם", מלמד שהושיבן בהסיבה, דרך בני מלכים רבוצים על מטותיהם.
וכן הזכיר האבודרהם (סדר ההגדה ופירושה ד"ה ושתיית).
אמנם כדלעיל שבהעמק דבר ראה במדרש יסוד עיקרי !

ה.ולהלן המקור בהעמק דבר על בשלח שמות יג ,ח .
.
יח וַיַסֵב אֱֹלהִים אֶ ת-הָ עָ ם דֶרֶך הַמִדבָר יַם-סּוף וַחֲמֻשִים עָלּו בְנֵי-יִשְרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: ויסב אלהים וגו'.

. .בשמ"ר (כ,יח) מפרש כאן כוונה שניה ויסב מלשון הסיבה. שהסיבן בסעודתן. ומסיים במדרש מכאן שנו חכמים ע"פ סמוך למנחה כו' ולא יאכל עד שיסב.
. .והגיע לחז"ל זה הפירוש מדכתיב וחמושים עלו בני ישראל וגו'. ואין כאן מקומו אלא לעיל בנסעם מרעמסס לסכות.
אלא בא ללמדנו שבהיותם בסכות היה פרשת דרכים אם דרך פלשתים אם דרך ים סוף,
ושמה הסב המקום דרך שלהם על ים סוף. והודיע הפסוק עוד דשם לא היה בחפזון ובפחד כמו שהיה ברעמסס אלא ישבו בדעה מיושבת, ולא כהולכי דרכים שאין דרכן להסב באכילתן. אבל המה הסבו.
.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים