הגאון יעב"ץ כותב:
"וכשמוכיחים אותו על פניו, יענה כחשו, איך יכול לפרש תיבה הנ"ל כך, קרח ב'מה נשתנה' מה בעי, ורואה שנלכד..." (שפת אמת ולשון זהורית, אלטונא תקיב, עמ' 38 לעמודי האוצר).
ר"ש אשכנזי באגרותיו, עמ' 167, מביא מהיעב"ץ, קצת בשינוי: "מה ענין קרח במה נשתנה'. אך לשון היעב"ץ הוא כמו שהבאתי.
מה פשר הפתגם הזה?
אני חושב שהיה איזה מאמר משובש שגרס: "היה קרח אומר, מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונים" (בבלי, מנחות מג ע"ב, הוא מאמרו של ר' מאיר), וזאת כחלק ממחלקותו על משה ומלעגו למצות תכלת, כדאיתא בכמה מדרשות, והליצנים עשו מזה 'מטעמים' ושאלו: מה 'מחפש' קורח ב'מה נשתנה' שבהגדה של פסח!
לא מצאתי מקור בן זמנו של היעב"ץ המביא כזה מאמר משובש, אבל הרעיון עלה לי משיבושו של אחד מבני דורנו... (עי' כתב אמת, ג, עמ' ריז)
זו ההשערה הנראית לי, ואשמח אם יהיה בידי מי להוסיף בנידון.