שמואל דוד כתב:ב.
רש״י בסוף העמוד ד״ה ואשת אחיו מאמו - שמת ונשאה אחיו מאביו ״שהיתה נכרית אצלו״ ומת בלא בנים ״ונפלה לפני יבם זה לייבום״ אסורה לו לפי שהיתה אשת אחיו מאמו
יש להעיר, חדא, מדוע דוקא כאן הוסיף רש״י שהיתה נכרית אצלו, הרי בכולם היא נכרית אצלו.
ועוד קשה מדוע האריך לפרש שנפלה לפני יבם זה ליבום ולא כתב כן אצל השאר.
שמואל דוד כתב:ב:
רש״י ד״ה וכולן שמתו - שמתה בתו קודם לאחיו או מיאנה והיכי משכחת לה מיאון בבתו והרי הוא קיים ואין מיאון אלא ביתומה משכחת לה כגון שאביה השיאה לה לאחד ונתגרשה כשהיא קטנה ושוב אין לאביה רשות בה והלכה ונשאת לאחיו בעודה קטנה ויצאה במיאון ובפ' ב"ש (לקמן קט.) קרי לה יתומה בחיי האב ״ואם נתגרשה מאחיו או מיאנה באחיו או נמצאת אילונית״ שמקחו מקח טעות ולא הויא אשת אחיו וכשמת אחיו הרי היא כמו שאינו אשתו ומתייבמת צרתה
יש לדקדק מדוע השמיט רש״י ״מתה״
ועוד קשה מדוע שינה מסדר המשנה ונקט גירושין קודם מיאון.
ועיין לשון הרע״ב במשניות.
באמונתו כתב:שמואל דוד כתב:ב.
רש״י בסוף העמוד ד״ה ואשת אחיו מאמו - שמת ונשאה אחיו מאביו ״שהיתה נכרית אצלו״ ומת בלא בנים ״ונפלה לפני יבם זה לייבום״ אסורה לו לפי שהיתה אשת אחיו מאמו
יש להעיר, חדא, מדוע דוקא כאן הוסיף רש״י שהיתה נכרית אצלו, הרי בכולם היא נכרית אצלו.
בכולם, מובן לכול שהִנָה נכרית אצלו, וא"צ לפרשו. רק כאן נמצא חידוש, שיש מצב של שלושה אחים, אשר אשת אחד מהם אסורה וערווה לשני, אבל מותרת לשלישי היתר גמור.ועוד קשה מדוע האריך לפרש שנפלה לפני יבם זה ליבום ולא כתב כן אצל השאר.
מפני שכאן, הרי הם שלושה אחים, אשר מהראשון לשני היא נישאה, לא משום ייבום, אלא לפי "שהייתה נכרית אצלו", ומהשני אל שלישי, הנה נפלה לייבום, לכן רש"י מציין החילוק שביניהם, אך בשאר רק נפלה לייבום בלבד, וא"צ לפרשו.
שמואל דוד כתב:ישר כח על התשובה. אולם עדיין ק״ק מדוע לא ראה צורך לכתוב כן גם אצל אחותו מאמו שגם שם יש מצב שאחיו מן האב נשא אחותו מאם.
שמואל דוד כתב:יב.
רש״י ד״ה צרת אילונית - הרי שהיה נשוי ב' נשים והא' אילונית אילונית דוכרניתא דלא ילדה לשון איל זכר מן הצאן
צ״ע מדוע לא פירש כן לעיל במתניתין
שנאמר: והיה הבכור אשר תלד, פרט לאילונית שאינה יולדת.
שמואל דוד כתב:יג:
רש״י ד״ה וב"ה פוסלין - דזונה היא ופסולה לכהונה, אבל מתרומה דבי נשא לא מיפסלה בבעילת כרת אלא בבעילת חלל ונתין וממזר ועובד כוכבים ועבד בפרק אלמנה לכ"ג
צ״ע מדוע האריך רש״י כאן. ועיין מסורת הש״ס שכתב ששייך למשנה, אולם קשה לפרש כן שהרי כבר פירש כעין זה במתניתין.
רש"י:חלצו - בית שמאי פוסלים וכו'. פשיטא! לאפוקי דרבי יוחנן בן נורי, דאמר: בואו ונתקן להם לצרות שיהו חולצות ולא מתייבמות, קמ"ל דבית הלל מכשירים.
נתייבמו - בית הלל פוסלין כו'. הא תו למה לי? איידי דתנא חלצו, תנא נמי נתייבמו.
אילו הייבום בצרות כאן, הינו פוסל אף מתרומה, ונמצא שייבומם פוסל טפי מחליצתם לב"ש, לא שייך לשאול "הא תו למה לי".פשיטא - כיון דלב"ש זקוקות ליבם, פשיטא, אם חלצו פסולות, ולב"ה כיון דפטרי להו מזיקת יבום, אם חלצו כשרות לכהונה, דלאו חליצה היא. דר' יוחנן - לקמן בברייתא. בואו ונתקן לצרות - העריות שיהו חולצות, וכיון דבעו חליצה, חליצתה פוסלת אפי' לב"ה, קמ"ל דב"ה אפי' תקנתא דרבנן לית להו בצרות דליחלצו. וב"ה פוסלין - דזונה היא ופסולה לכהונה, אבל מתרומה דבי נשא לא מיפסלה...
שמואל דוד כתב:יד:
רש״י ד״ה גט ישן וכו׳ במסכת גיטין בהזורק. צ״ע מדוע לא מפרש ״גט ישן״ כמו שהאריך לפרש השאר.
לכאורה הפירוש, שגט ישן היינו המגרש את אשתו ולנה עמו בפונדקי, שכבר מפורש לעיל ברש"י.גט ישן - המגרש את אשתו ולנה עמו בפונדקי. במס' גיטין בהזורק.
שמואל דוד כתב:כד.
יוסף קורין אותו יוסף
וברש״י ד״ה או אינו - יוסי קורין לזה יוסי.
צ״ע מדוע שינה רש״י מלשון הגמרא. וחשבתי שאולי יש ענין גם לקרות שם הבן בכינוי שם המת, ואם המת מכונה בשם יוסי גם הבן יש לקראותו יוסי.
אגב, יש נידון אם יוסי ויוסף הוא שם אחד (ויש כמה מראה מקומות בספר פניני הגרי״ז ז״ל מהגרמ״מ שולזינגר ז״ל בזה ויש לעיין אם יש ראיה מרש״י הנ״ל).
שמואל דוד כתב:כד:
רש״י ד״ה רוק למעלה - מי זרק הרוק למעלה כי אם השוכב ופניו למעלה הלכך זינתה זו ורקקה בשעת תשמיש.
צ״ע מדוע חוששים לכך, הרי יתכן שהיא היתה במטה סתם ורקקה ומדוע יש ראיה שזינתה.
רוק למעלה מן הכילה - ארוכל יוצא קאי, ומצא בעל רוק למעלה בגג הכילה שעל מטתו, מי זרק הרוק למעלה, כ"א השוכב ופניו למעלה, הלכך זינתה זו, ורקקה בשעת תשמיש.
שמואל דוד כתב:כד:
רש״י ד״ה רוק למעלה - מי זרק הרוק למעלה כי אם השוכב ופניו למעלה הלכך זינתה זו ורקקה בשעת תשמיש.
צ״ע מדוע חוששים לכך, הרי יתכן שהיא היתה במטה סתם ורקקה ומדוע יש ראיה שזינתה.
באמונתו כתב:שמואל דוד כתב:כד:
רש״י ד״ה רוק למעלה - מי זרק הרוק למעלה כי אם השוכב ופניו למעלה הלכך זינתה זו ורקקה בשעת תשמיש.
צ״ע מדוע חוששים לכך, הרי יתכן שהיא היתה במטה סתם ורקקה ומדוע יש ראיה שזינתה.
לשון רש"י כולו הוא:רוק למעלה מן הכילה - ארוכל יוצא קאי, ומצא בעל רוק למעלה בגג הכילה שעל מטתו, מי זרק הרוק למעלה, כ"א השוכב ופניו למעלה, הלכך זינתה זו, ורקקה בשעת תשמיש.
מה היא שוכבת שם במיטתו??
שמואל דוד כתב:כד:
רש״י ד״ה רוק למעלה - מי זרק הרוק למעלה כי אם השוכב ופניו למעלה הלכך זינתה זו ורקקה בשעת תשמיש.
צ״ע מדוע חוששים לכך, הרי יתכן שהיא היתה במטה סתם ורקקה ומדוע יש ראיה שזינתה.
אהרן תאומים כתב:השוכב במיטה וצריך לירוק מסובב פני לרצפה ואינו יורק למעלה משא"כ בשע"ת שאינה יכולה להסתובב ולרוק
שמואל דוד כתב:מדוע אי אפשר לה לשכוב במטתו? ולפי מש״כ לדייק, מדוע באמת זינתה במטתו ולא במטתה?
באמונתו כתב:"מיטה זוגית" משמשת אחת מן ההמצאות של עולם מתירני המופקר כיום.
להבדיל, בחז"ל לא מצאנו זכרה, ויש "מיטתה" ויש "מיטתו".
באמונתו כתב:מאידך, ... המשמעות, אשר כל ששוכב ופניו למעלה, הדרך לירוק למעלה, ול"ד בשע"ת.
מועד קטן כ, ב:אפילו הוא עמה במטה כו'. אמר רבא: לא שנו אלא במטה שלו, אבל במטה שלה - מגורשת. תניא נמי הכי, רבי אליעזר אומר: במטה שלו - אינה מגורשת, במטה שלה - מגורשת. ובמטה שלה מגורשת, כליו של לוקח ברשות מוכר הוא! שמעת מינה: כליו של לוקח ברשות מוכר - קנה לוקח! לא צריכא דגבוה עשרה. והאיכא מקום כרעי! אמקום כרעי לא קפדי אינשי.
דתניא: מי שמת חמיו או חמותו - אינו רשאי לכוף את אשתו להיות כוחלת ולהיות פוקסת. אלא כופה מטתו, ונוהג עמה אבילות. וכן היא שמת חמיה או חמותה - אינה רשאה להיות כוחלת ולהיות פוקסת, אלא כופה מטתה ונוהגת עמו אבילות.
טור תלגא כתב:לח:
רש"י ד"ה ואביי. דלא אסיק אדעתיה מעיקרא משום טעמא דשטר העומד לגבות כי אותביה לרבה מנפל הבית דתנן במי שמת בבבא בתרא בסדר ישועות.
ובד"ה לותביה מהא. דמתני' היא בסדר נשים דהכא נמי ספק מוציא מידי ודאי.
אמאי נקט לישנא דישועות לסדר נזיקין ולא נקט חוסן לסדר נשים?
טור תלגא כתב:לח:
רש"י ד"ה ואביי. דלא אסיק אדעתיה מעיקרא משום טעמא דשטר העומד לגבות כי אותביה לרבה מנפל הבית דתנן במי שמת בבבא בתרא בסדר ישועות.
ובד"ה לותביה מהא. דמתני' היא בסדר נשים דהכא נמי ספק מוציא מידי ודאי.
אמאי נקט לישנא דישועות לסדר נזיקין ולא נקט חוסן לסדר נשים?
ותמיהני על ר' שמואל דוד שלא העיר על זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים