זקן ששכח כתב:אם כבר, השכל מחייב לנוח בכל יום.
זקן ששכח כתב:אם זו הכוונה, אעתיק לרש"י שהוא מוקדם 'מעט' לאוה"ח.
רש"י ויקרא פרק כה פסוק ב שבת לה' - לשם ה' כשם שנאמר בשבת בראשית.
כלומר, הן שמיטה והן כל שבת עשה אותם לשם ה' ולא לשם מנוחה. אולם לעצמי מסתפק אני האם שבת מוגדרת כמצוה שהשכל מחייבה. וכי השכל מחייב לנוח בשבת? אם כבר, השכל מחייב לנוח בכל יום.
ישראל הר כסף כתב:זקן ששכח כתב:אם כבר, השכל מחייב לנוח בכל יום.
חמדת לצון? הרגש מחייב לנוח ח"ו לא השכל, אדרבה גוי ששבת חייב מיתה, כיוון שלא לתוהו בראה לשבת יצרה, והשכל מחייב שאדם יעבוד תמיד כי מנוחה היא חורבנו של עולם.
איש_ספר כתב:מן הסתם לא עיינתי טוב בנושא האשכול אחרת איך לא הובאו כאן דברי הגמ' בסנהדרין עו, א: המחזיר אבידה לעכו"ם עליו הכתוב אומר למען ספות הרוה את הצמאה לא יאבה ה' סלוח לו וכתב רש"י: השוה וחבר אבידת נכרי לישראל ומראה בעצמו שהשבת אבידה אינה חשובה לו מצות בוראו שאף לנכרי הוא עושה כן שלא נצטוה עליהם.
וקצת סיפורי צדיקים:
בהקדמת אור יה"ל מסופר שפעם ביקש ר' לייבצ'יק מבחור אם יכול להכין עבורו כוס תה, הבחור נזדרז מיד והפטיר בודדאי הלא גדול שימושה יותר מלימודה, נזף בו ר' לייבצ'יק ואמר, יהודי זקן מבקש טובה, אי אפשר להעתר לו גם בלי 'גדול שימושה'...?!
בספר נסיך מלכות התורה על הגרש"ז ברוידא, מסופר שפעם שאל הגרש"ז ילד קטן שלמד אלו מציאות, מה ברצונך למצוא, מציאה עם סימן או בלי. השיב הילד מציאה עם סימן, שאלו הגרש"ז מפני מה, השיבו הילד שכן מציאה עם סימן המאבד לא מתיאש ואפשר להחזיר לו ונמנע ממנו צער, אמר ר' ש"ז ב"ה שלא פשטה בן עקמומיות עדין, שמבין בשכל ישר שהשבת אבידה נועדה למנוע צער מן המאבד ולא להנות את המוצא במצוה השבת אבידה...
הגאון המנוח יד"נ ר' ברוך פינס שנלב"ע במבחר ימיו האריך בסוגיא רחבה זו בדברים יקרים ונעימים והמה בכתובים.
איש_ספר כתב:בהקדמת אור יה"ל מסופר שפעם ביקש ר' לייבצ'יק מבחור אם יכול להכין עבורו כוס תה, הבחור נזדרז מיד והפטיר, בודדאי הלא גדול שימושה יותר מלימודה, נזף בו ר' לייבצ'יק ואמר, יהודי זקן מבקש טובה, אי אפשר להעתר לו גם בלי 'גדול שימושה'...?!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 517 אורחים