לבי במערב כתב:כמעשיהם בראשונה. וקריינא דאגרתא כו'.תלישא קטנה כתב:היה מומלץ אולי לפתוח אשכול מיוחד להגדות חדשות מהשנה ועם ישישים חכמה
הבטחתי כתב:מעבר יבק - לר' אהרן ברכיה ממודינא
אהבת שלום, מהדורה חדשה תשפ"ב
כאשר אנו מעיינים בתולדות חייהם של התנאים הקדושים ותקופותיהם, הרי שלא ראי זה כראי זה. הקב"ה ברחמיו העצומים על עמו נתן לנו גדולי תורה, וע"פ תורתם ורוח קדשם הורה לדורם דעת תורה בענינים הנשגבים ביותר, עד אשר רעשו ארץ גם שמים, מתורתם ודבריהם. ולא רק בדור מסויים, אלא בכל דור ודור - "יפתח בדורו כשמואל בדורו"
- להביע לשונם ודעתם לפני הצבור בעבודת היום ובענינים המיוחדים לדור ההוא.
ולכן לקחתי על עצמי לברר וללבן את קורות חיי התנאים, תקופותיהם, ומצב העולם בכללותו בזמנם, כדי להבין ולהשכיל את דבריהם הקדושים מתוך מבט אמיתי להקשר של דבריהם. וכיון שראיתי שגדולי עולם כמו הגר"ח מוולזין, התשב"ץ, ויותר קרוב לימינו הגאון רבי יעקב קמניצקי ז"ל ועוד, פירשו את מסכת אבות על דרך זו, אמרתי אף אני אוסיף קצת נופך משלי, להבין ולהשכיל עומק דעת תורה של כל דור ודור.
ומצאתי שבדרך זו אנו מבינים לא רק מדוע אמר התנא מה שאמר, אלא אף עצם הדברים מובנים הם באור חדש לגמרי. ושמעתי בשם האריז"ל שפתגמים אלו שאמרו התנאים בפרקי אבות, אמרום בשכבם על ערש דוי לפני מותם - היינו שבשעת מיתתם של קדושים אלו נאספו תלמידיהם סביב למטתם הקדושה ובקשו מרבותיהם ללמד להם ה"סוף דבר", כלומר תמצית תורתו של רבם, הכוללת בתוכה את כל דבריו. ואלה הם האבות לחכמה שנמצאו בפרקי אבות מגדולי הדור שהיו בדורות התנאים שהכינו את כלל ישראל לאורך הגלות.
ואמרתי לעצמי, שהיום שאנו שרויים בזמנים ובמקומות סבוכים כל כך, עיקבתא דמשיחא, ובכותבי שורות אלו הוא זמן מגיפה בארץ ובכל העולם, וזמן של ערפל בעניני חינוך ועוד דברים רבים הנוגעים לעצם חיינו, יהדותינו, וארצינו הקדושה, אנו צריכין כ"כ לה"הוא היה אומר" של גדולי התורה של דורינו, לפרש לנו החדשות ולהדריך אותנו לבל נלך בדרכים עקלקלות. ומי יורה דרך בלימוד, בהשקפה, בחיים, בדרך ארץ וביחסנו כלפי העולם. וכס הרבנות כמעט כעבודה בזויה בימינו. ואין לנו אלא דברי גדולי הדור ובעלי המסורה כדי לדעת הדרך אשר ילכו בה.
קראתי לספר זה "לב אבות", כיון שחיפשתי ויגעתי עד מקום שידי מגעת, לא רק במאמריהם של רבותינו, אלא גם להבין ולהשכיל מה יוצא היה מלבם - שיכול להכנס ללבנו.
וחלקתי הפירוש לשני חלקים: "לב אבות" הוא הפירוש המבאר את דברי רבותינו ע"פ פירושי הקדמונים והבנת תקופתם, ומביא את דברי התנאים להתגלות אור חדש.
החלק השני - "בנים על אבותם" הוא בעיקר סדר התולדות וקורות החיים של כל תנא ותנא, להבין רקע המשנה ותקופתם.
בחלק זה העתקתי בעיקר מספר "תולדות תנאים ואמוראים" מאת הרב אהרן היימן ז"ל. לקחנו מתוך ספרו את דבריו על התנאים שדבריהם שנויים בפרקי אבות, וערכנו אותם על מנת שיתאימו לספר זה. גם למדנו הרבה מספר סדר הדורות, והבאנו את דבריו לעתים בהערות, וממקורות נוספים שחברום מומחים לדבר. וגם הוספתי קצת נופך משלי. אני מקוה שידיעות אלו יהיו לתועלת גדול ללומדי התורה ולמורי העם.
שְׁמוּעָ֥ה ט֝וֹבָ֗ה תְּדַשֶּׁן־עָֽצֶם!מה שנכון נכון כתב:'מכלול' לרד"ק ע"פ כת"י ודפו"ר, מכון שלמה אומן. ['השרשים' בקרוב].
אמרתי אחכמה כתב:פאפא
טשרנוביץ כתב:אמרתי אחכמה כתב:פאפא
ניתן לראות את הספר היכן שהוא בבני ברק .ולרכשו?
הבטחתי כתב:פרסום יד אהרן
יוסף חיים אוהב ציון כתב:נוריאל עזרא כתב:עניו כמשה כתב:הבטחתי כתב:פרסום יד אהרן
מה המייל של הרב ביתן בבקשה
[email protected]...
הנקודה בהתחלה מיותרת
ע. דשא כתב:ספר ליקוטי מדרשים חלק א'
[קכ"ה עמודים]
פרק קניין תורה - פרק רבי מאיר נוסח א'
פרק קניין תורה - פרק רבי מאיר נוסח ב'
פרק יראת חטא
הוספה לפרק קניין תורה
ברייתא דרבי פינחס בן יאיר
פרק עמי הארץ
דרשה בשבח התורה
ספר ליקוטי מדרשים חלק ב'
[קס"ו עמודים]
מדרש שמע ישראל נוסח א'
מדרש שמע ישראל נוסח ב'
דרש טוב
דרש שיר השירים - קדש קדשים
מדרש עה"פ שובו בנים שובבים
מדרש עה"פ גפן ממצרים תסיע
מדרש עה"פ כשושנה בין החוחים
מדרש עה"פ וזכור את בוראך
פרק נחמה בעד אתאי
מדרש עה"פ אל תהי צדיק הרבה
מדרש עה"פ עץ חיים היא למחזיקים בה
ליקוט דברי חכמים / מעשיות
מדרש עה"פ טוב שם משמן טוב
שבעה שערים ללב
פרק הדין
מדרש דין השטן
קטע ממדרש אלפא ביתא
הוספות
ספר ליקוטי מדרשים חלק ג'
[קע"ג עמודים]
מדרש לעולם
מדרש גדול וגדולה
גדול השלום
מדרש ברכת כהנים
ליקוט דברי חכמים
קטעי מדרשים מכתבי יד מן הגניזה
מדרש שנות השבטים
מדרש על דגלי המדבר
הוספות
שומר כתב:יצא במהדורה חדשה מעבר יבק עי אהבת שלום מישהו יכול לצלם דוגמאות
הבטחתי כתב:מעבר יבק - לר' אהרן ברכיה ממודינא
אהבת שלום, מהדורה חדשה תשפ"ב.
חיים שאול כתב:הוא הוציא ספרים בחייו? (אלו עם קונטרס כבוד התורה חידו"ת מבעלי מוסר?)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 767 אורחים