מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אב-י
הודעות: 99
הצטרף: א' דצמבר 18, 2011 8:04 pm

בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי אב-י » ד' פברואר 22, 2012 5:05 pm

בשנה זו (תשע"ב) יחול פורים דמוקפים ט"ו באדר בערב שבת קודש, כתב הרמ"א1: כשחל פורים ביום שישי יעשו הסעודה בשחרית משום כבוד השבת. וכתב במ"ב2: והיינו קודם חצות היום לכתחילה. וביד אפרים כתב בשם מהרי"ל להתיר קודם תחילת שעה עשירית. (בשעות זמניות)
יש הנוהגים בכהאי גוונא עקב כך שבבוקרו של יום לאחר קריאת המגילה עסוקים הם עד הצהרים במצוות מתנות לאביונים ובמשלוחי מנות3 ולאחמ"כ תפילת מנחה, ולאחמ"כ מתכוננים לשבת, ואח"כ אין באפשרותו לאכול סעודת פורים כמו שמבוא' בהלכה מפני שלא יוכל לאכול סעודת ליל שבת שהיא סעודת מצוה. ואשר על כן נוהגים הם "פורס מפה ומקדש" דהיינו מתחילים את סעודת פורים קודם שעה תשיעית (שעות זמניות, מפני שלאחמ"כ אסור כבר לאכול סעודה מפני כבוד השבת, עי' שו"ע סי' רמט' סעי' ב' ומ"ב שם). נוטלים ידיים ואוכלים כביצה לחם ועוד, כמחצית השעה קודם השקיעה האשה מדלקת נרות, והבעל מקבל את השבת ע"י דיבור או ע"י אמירת (עי' במ"ב סי' רסא' ס"ק כא') ואז פורס הוא מפה על הפת הנמצאת על השולחן ואינו צריך להביא לחם משנה, וי"א שצריך הוא להביא לחם משנה. (ולכסותם) ומוזג כוס יין ומקדש ויכולו וכו', ואם כבר שתה יין בתחילת הסעודה אינו מברך כעת שוב 'בורא פרי הגפן' אלא ממשיך עד 'מקדש השבת'. ושותה ומחלק לכל המסובין, ואינו צריך לברך שוב על הפת מפני שכבר בירך בתחילת הסעודה, אך צריכים כולם עתה לאכול כביצה (עי' מ"ב סי' רצא' ס"ק ב') מן החלה מפני שאין קידוש אלא במקום סעודה וממשיך בסעודתו, ולאחר צאת הכוכבים ממשיך לאכול סעודתו ויקפיד לאכול אז עוד פת או מזונות קצת יותר מכביצה ומתכוין לצאת בזה גם יד"ח סעודת שבת, ויצא יד"ח סעודת פורים וסעודת שבת. ולאחר ברכת המזון מתפלל ערבית. (יוצא לנו למסקנא שצריך לאכול מתחילת הסעודה לכל הפחות ג' כזיתים, א' בתחילת הסעודה. ב' לאחר הקידוש. ג' לאחר צאת הכוכבים. (עי' מ"ב סי' רסז' ס"ק ה')
ועתה נשאלת השאלה מה מזכיר בברכת המזון, האם רק 'רצה' כי עכשיו שבת ולא פורים, או רק 'על הניסים' כי בתר תחילת הסעודה אזלינן4, או שאומר גם 'על הניסים' וגם 'רצה'. כתב המשנה ברורה5: כשחל פורים בערב שבת ומשכה סעודתו עד הלילה חייב להזכיר של עכשיו דהיינו רצה וא"כ איך יאמר על הניסים דהוי תרתי דסתרי וכיון דאין הזכרת על הניסים חמור כל כך לכן יאמר רק של שבת6.
אמנם המאירי7 כתב: ואף אנו ואבותינו נוהגים בפורים שחל להיות ערב שבת שמתחילין בסעודה מבעוד יום עד שיקדש היום ופורסין מפה ומקדשין וגומרין את הסעודה ומזכירין בה של פורים מטעם זה שהרי אף חמשה עשר יום נס הוא והדין נותן להזכיר בה של פורים אף על פי שעבר יום ארבסר בשעת הברכה הא בשאר סעודות שבערבי שבתות וימים טובים וראשי חדשים ומוצאיהם הכל הולך כשעת הברכה ואפילו אכל מבעוד יום ושכח ולא בירך ומשחשיכה נזכר מברך כראוי לשעת הברכה, ועי"ש. ולפי דברי המאירי אם ט"ו חל בערב שבת ופרס מפה וקידש, בברכת המזון לא יאמר 'על הניסים' אלא רק 'רצה' משום שט"ז אינו יום נס, אמנם בספר מנהגי ארץ ישראל8 כתב: וכשחל פורים בערב שבת המנהג היפה והנעים הוא לעשות הסעודה בערב אחר תפלת המנחה ובאמצע הסעודה פורס מפה ומקדש וחוזר ואוכל סעודת שבת. וכן כתב מהריק"ש בהגהותיו ואחר כך מברכים זמן ואומר על הניסים דבתר התחלת הסעודה אזלינן כדפסק מרן9 ואח"כ מתפללים ערבית של שבת וזו היא הדרך היותר ישרה, וכן הוא מנהגינו בעיה"ק ירושלם ת"ו. מבוא' מדבריו שגם אם חל ט"ו בערש"ק ופרס מפה וקידש בליל ט"ז אומר גם 'על הניסים'.
מקורות וציונים
1. סי' תרצ"ה סעי' ב'. 2. ס"ק י'. 3. עי' מ"ב סי' תרצ"ה ח'. 4. עי' שו"ע תרצ"ה ג'. 5. תרצ"ה ס"ק ט"ו. 6. עי' בשער הציון אות י"ט. 7. כתובות ז' ע"ב. 8. פורים-י"ח. 9. בסימן תרצ"ה.
(מאמר זה מבוסס על מאמר שהתפרסם בעלון 'שערי יושר' ע"י ר"א פלשניצקי בשנת תשס"ח שפורים דפרזים חל ביום ו')
ואת אחי אני מבקש, האם אפשר לנהוג זאת בשנה זו? וא"כ מדוע לא שומעים על כך?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי הבונה » ד' פברואר 22, 2012 5:09 pm

שמעתי שאלו שנהגו לפרוס מפה ולקדש, עשו זאת רק במוצאי פורים דפרזים שהוא עדיין ליל פורים דמוקפין, אבל לפלוש לשבת שאחרי פורים בכל מקום אין ענין.

אב-י
הודעות: 99
הצטרף: א' דצמבר 18, 2011 8:04 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי אב-י » ד' פברואר 22, 2012 5:12 pm

מספר מנהגי ארץ ישראל (המובא בדברים) מוכח להדיא שגם בפורים דמוקפין עשו 'פורס מפה', ע"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 22, 2012 5:14 pm

זכורני שמרן הגר"ש דבליצקי שליט"א כתב שאין לנהוג כן אפילו בפורים דפריזים

מי נהר
הודעות: 89
הצטרף: ד' דצמבר 14, 2011 6:20 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי מי נהר » ד' פברואר 22, 2012 5:17 pm

הבונה כתב:שמעתי שאלו שנהגו לפרוס מפה ולקדש, עשו זאת רק במוצאי פורים דפרזים שהוא עדיין ליל פורים דמוקפין, אבל לפלוש לשבת שאחרי פורים בכל מקום אין ענין.

אם אין ענין אזי בכל שנה אין בזה ענין, והמנהג הוא לא כן, אלא ממשיכים סעודת פורים אל תוך הלילה. וכידוע אצל החסידים שמתחילים הסעודה לקראת לילה.
אמנם מה שהובא לעיל בשם המאירי, שמזכיר על הניסים בברכת המזון משום שהוא ליל חמיסר, זהו דווקא בפרזים, אבל במוקפים זה כמובן לא שייך.

אב-י
הודעות: 99
הצטרף: א' דצמבר 18, 2011 8:04 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי אב-י » ד' פברואר 22, 2012 5:19 pm

ובכ"א בספר מנהגי א"י כתב כן לומר על הניסים בליל שבת, ע"ש.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי ס''ק » ד' פברואר 22, 2012 11:10 pm

אין לעשות כן מפני שיפסידו ערבית בציבור [ואף בקהילות שמארגנים ערבית אחר הסעודה, הנה שכור אסור בתפילה, וצריך לישן להפיג יינו, וצריך לקרוא ק"ש קודם שינתו, ואף אם ימצא מעורר ציבור כבר צ"ע אם יהי' לו]. ע"כ יצא שכרו בהפסדו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 27, 2012 5:01 pm

מנהגו של רבינו פרץ מקורביל
מוריה, שנה יז.png
מוריה, שנה יז.png (14.14 KiB) נצפה 15018 פעמים

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' פברואר 27, 2012 11:43 pm

לגבי תפילת ערבית במוצאי פורים, שהעיר לזה ס"ק, הנה היה מנהג נפוץ כבר מזמן הראשונים להתפלל ביחיד במוצאי פורים, ראה מה שציינתי בעוניי בלקט יושר הנדפס מחדש, מהד' מכון שלמה אומן, עמ' שס ובהערה 244.

ולגבי פורס מפה ומקדש, ראה בשו"ת מהרי"ל סי' נו [בשואל שם, ומהרי"ל לא התנגד, עיי"ש], שהוא רק בדיעבד, אלא שיש לו צד לומר שפורים שחל בע"ש נקרא בדיעבד.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי אליהוא » ג' פברואר 28, 2012 1:20 pm

שמעתי פעם על הגמ' ריש ערבי פסחים הגם לכבוש את המלכה עמי בבית, שהיה בפורים שחל בע"ש שאז היו רגילים לעשות כן, ואמר לו מעניני דיומא.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מרץ 08, 2012 12:09 am

ובלקט יושר עמ' 156, ובמהד' מכון שלמה אומן מכון ירושלים עמ' שנג, ש"אין נוהגין לקדש על השלחן".

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' פברואר 20, 2013 7:11 am

אליהוא כתב:שמעתי פעם על הגמ' ריש ערבי פסחים הגם לכבוש את המלכה עמי בבית, שהיה בפורים שחל בע"ש שאז היו רגילים לעשות כן, ואמר לו מעניני דיומא.

כ"ה בשיחות הרצי"ה בשם אביו.

אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' פברואר 22, 2018 11:05 pm

בראשית הדברים ברצוני להבהיר שהדברים הנאמרים במאמר זה הם הדברים הכתובים כהוייתם, אך להלכה למעשה כל אחד ישאל את רבו אם נכון לעשות מה שכתוב להלן, מפני שרבים הם ההלכות בזה הענין ויכולים לבוא לידי מכשול ח"ו.
בשנה זו (תשע"ח) יחול פורים דמוקפים ט"ו באדר בערב שבת קודש, וכתב הרמ"א ( סי' תרצ"ה סעי' ב'): כשחל פורים ביום שישי יעשו הסעודה בשחרית משום כבוד השבת. ובמ"ב ביאר (ס"ק י'): והיינו קודם חצות היום לכתחילה. וביד אפרים כתב בשם מהרי"ל להתיר קודם תחילת שעה עשירית (בשעות זמניות).
יסוד הדברים
יש נוהגים בכהאי גוונא עקב כך שבבוקרו של יום לאחר קריאת המגילה עסוקים הם עד הצהרים במצוות מתנות לאביונים ובמשלוחי מנות (עי' מ"ב סי' תרצ"ה ח') ולאחמ"כ תפילת מנחה, וההכנות לשבת קודש לשבת ועוד, ואז לכאו' אין באפשרותו לאכול סעודת פורים כמו שמבוא' בהלכה מפני שלא יוכל לאכול בסעודת ליל שבת. ואשר על כן נוהגים הם 'פורס מפה ומקדש' (עי' היטב בגמ' פסחים ק' ע"ב. וע"ע בשו"ע סי' ער"א) וז"ל הרמב"ם בהלכות שבת (פרק כט'): מי שהיה אוכל בערב שבת וקדש עליו היום והוא בתוך הסעודה פורס מפה על השולחן ומקדש וגומר סעודתו ואחר כך מברך ברכת המזון, ע"ש. וכך נהגו חלק מן הראשונים בפורים שחל ביום ו' כמבואר לקמן בדברי המאירי. וגם בספר אורחות חיים (מובא בבית יוסף סי' תרצ"ה) וז"ל: פורים שחל להיות בערב שבת עבדינן סעודת פורים מבעוד יום ובלילה צריכין לקדושי, וצריכין נמי למיטעם מידי בתר קידושא, עכ"ד. וכן הוא במרדכי (מובא במג"א הל' פורים סי' תרצ"ה ס"ק ט').
סדר הדברים
מתחילים את סעודת פורים קודם שעה תשיעית - שעות זמניות. (והטעם, מפני שלאחמ"כ אסור כבר לאכול סעודה מפני כבוד השבת, עי' שו"ע סי' רמט' סעי' ב' ומ"ב שם. ואפשר שבכה"ג של פורס מפה ומקדש מותר אפי' אחר שעה תשיעית, מפני שמצרפים סעודת פורים עם סעודת ליל שבת). נוטלים ידים לסעודת פורים, ואוכלים כביצה לחם (עי' מ"ב סי' רצא' ס"ק ב') ושאר מאכלים, וכארבעים דקות (כמנהג י"ם) או פחות מכך קודם השקיעה, ואפשר כבר מפלג המנחה, האשה מדלקת נרות, והבעל מקבל את השבת ע"י דיבור (עי' במ"ב סי' רסא' ס"ק כא'), ואז פורס הוא מפה על הפת הנמצאת על השולחן (עי' שו"ע סי' רעא' סעי' ט'), ואינו צריך להביא לחם משנה, וי"א שצריך הוא להביא לחם משנה (ולכסותם). ומוזג כוס יין ומקדש ויכולו וגו', ואם כבר שתה יין בתחילת הסעודה אינו מברך כעת שוב 'בורא פרי הגפן' אלא ממשיך עד 'מקדש השבת'. ושותה ומחלק לכל המסובין, ואינו צריך לברך שוב על הפת מפני שכבר בירך בתחילת הסעודה, אך צריכים כולם עתה לאכול כביצה, (עי' מ"ב סי' רצא' ס"ק ב') מן החלה מפני שאין קידוש אלא במקום סעודה וממשיך בסעודתו. ולאחר צאת הכוכבים ממשיך לאכול סעודתו ויקפיד לאכול אז עוד פת או מזונות קצת יותר מכביצה ומתכוין לצאת בזה גם יד"ח סעודת שבת, ויצא יד"ח סעודת פורים וסעודת שבת. ולאחר ברכת המזון מתפלל ערבית. דהיינו תחילת סעודתו הייתה סעודת פורים והמשיכה לסעודת שבת. (יוצא לנו למסקנא שצריך לאכול מתחילת הסעודה לכל הפחות ג' כזיתים, א' בתחילת הסעודה. ב' לאחר הקידוש. ג' לאחר צאת הכוכבים - עי' מ"ב סי' רסז' ס"ק ה').
איזה הזכרה אומר בברכת המזון
ועתה נשאלת השאלה העושה 'פורס מפה ומקדש' מה מזכיר בברכת המזון, האם רק 'רצה' כי עכשיו שבת ולא פורים, או רק 'על הניסים' כי בתר תחילת הסעודה אזלינן (עי' שו"ע תרצ"ה ג'), או שאומר גם 'על הניסים' וגם 'רצה'. כתב המשנה ברורה (תרצ"ה ס"ק ט"ו): כשחל פורים בערב שבת ומשכה סעודתו עד הלילה חייב להזכיר של עכשיו דהיינו רצה וא"כ איך יאמר על הניסים דהוי תרתי דסתרי וכיון דאין הזכרת על הניסים חמור כל כך לכן יאמר רק של שבת. [עי' בחיי אדם כלל קנה' סעי' לב'. ובשער הציון אות י"ט. וע"ע במ"ב סי' קפח' סעי' לג'. המ"ב בדבריו לא ביאר לנו איך נמשכה סעודתו עד הלילה, דהיינו שהתחיל סעודתו בהיתר ונמשכה סעודתו ולא בירך ברכת המזון ופתאום הוא רואה שעכשיו ליל שבת, או שלכתחילה כוונתו הייתה לעשות 'פורס מפה ומקדש' כמו שביארנו לעיל והמשיך סעודתו בליל שבת].
המאירי (כתובות ז' ע"ב) כותב אודות יום י"ד באדר 'פורים דפרזים' שחל להיות בער"ש, וז"ל: ואף אנו ואבותינו נוהגים בפורים שחל להיות ערב שבת שמתחילין בסעודה מבעוד יום עד שיקדש היום, ופורסין מפה ומקדשין, וגומרין את הסעודה ומזכירין בה של פורים מטעם זה שהרי אף חמשה עשר יום נס הוא, והדין נותן להזכיר בה של פורים אף על פי שעבר יום ארבסר בשעת הברכה הא בשאר סעודות שבערבי שבתות וימים טובים וראשי חדשים ומוצאיהם הכל הולך כשעת הברכה ואפילו אכל מבעוד יום ושכח ולא בירך ומשחשיכה נזכר מברך כראוי לשעת הברכה, ע"ש. (עי' במג"א סי' תרצה' ס"ק ט' מה שכתב בשם המרדכי) ולפי דברי המאירי אם ט"ו חל בערב שבת ופרס מפה וקידש, בברכת המזון לא יאמר 'על הניסים' אלא רק 'רצה' משום שט"ז אינו יום נס. אמנם בספר מנהגי ארץ ישראל (פורים - י"ח) כתב: וכשחל פורים בערב שבת המנהג היפה והנעים הוא לעשות הסעודה בערב אחר תפלת המנחה ובאמצע הסעודה פורס מפה ומקדש וחוזר ואוכל סעודת שבת. וכן כתב מהריק"ש בהגהותיו ואחר כך מברכים זמן ואומר על הניסים דבתר התחלת הסעודה אזלינן כדפסק מרן (בסימן תרצ"ה) ואח"כ מתפללים ערבית של שבת וזו היא הדרך היותר ישרה, וכן הוא מנהגינו בעיה"ק ירושלם ת"ו. מבוא' מדבריו שגם אם חל ט"ו בערש"ק ופרס מפה וקידש בליל ט"ז אומר גם 'על הניסים'. אמנם בסוף הספר שם הביא ממרן הגרש"ז אויערבך, שהמדקדקים נוהגים כהרמ"א לעשות הסעודה קודם חצות. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 22, 2018 11:10 pm

דובבת כאן.

אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' פברואר 22, 2018 11:17 pm

עושה חדשות כתב:דובבת כאן.

המאמר החדש, עבר שיפוץ מן היסוד

אוהב תוכחה
הודעות: 174
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 2:21 am

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי אוהב תוכחה » ג' מרץ 19, 2019 11:17 pm

אריה הכהן כתב:סדר הדברים
מתחילים את סעודת פורים קודם שעה תשיעית - שעות זמניות. (והטעם, מפני שלאחמ"כ אסור כבר לאכול סעודה מפני כבוד השבת, עי' שו"ע סי' רמט' סעי' ב' ומ"ב שם. ואפשר שבכה"ג של פורס מפה ומקדש מותר אפי' אחר שעה תשיעית, מפני שמצרפים סעודת פורים עם סעודת ליל שבת).

יישר כח על כל העבודה הנאה
אשמח לקבל מקור של המשפט שהדגשתי, תודה.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי גימפעל » ב' פברואר 22, 2021 10:32 pm


אצרן
הודעות: 119
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי אצרן » ג' פברואר 23, 2021 6:38 am

האם פורס מפה ומקדש הוא לכתחילה
להתחיל סעודת פורים שעה אחת קודם חשיכה לכתחילה, או הוא רק בדיעבד, אם נטל ידיו לסעודה אין צריך להפסיק סעודתו?

2) בברכת המזון (אחר חשיכה) אומרים על הניסים או רצה?

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' פברואר 23, 2021 8:30 am

אצרן כתב:האם פורס מפה ומקדש הוא לכתחילה
להתחיל סעודת פורים שעה אחת קודם חשיכה לכתחילה, או הוא רק בדיעבד, אם נטל ידיו לסעודה אין צריך להפסיק סעודתו?

2) בברכת המזון (אחר חשיכה) אומרים על הניסים או רצה?

1. משנה ברורה ועוד אומרים שלא לכתחילה, אבל אם עושה מחצות או שעה עשירית יתכן שכבר לא כ"כ טוב, והאמת שהתאבון בפרט לאסטניסים ולאנשים בוגרים שהעיכול אצלם איטי זה מאד קשה, ריבוי הסעודות, וכן יש שתמיד מאחרים הסעודה, כי דרכם כך, ולכן עושים גם ביום שישי מאוחר
לעניין רצה ועל הניסים, משנה ברורה רק רצה, וזה פשוט כי אחר צא"כ זה יום השבת, וא"א לומר תמיד עה"נ רק מפני שנמשך, אחר התחלה, אבל כאן זה תרתי דסתרי, ויש שלא חשו לזה גם בר"ח שחל להיות במצו"ש, ונוהגים כהט"ז שאין חשש לתרתי, והם יגידו גם על הניסים
אלו שחוששים יכולים להוסיף בהרחמן, (אם נוהגים לומר בשבת) או לומר מזמור תודה באמצע הסעודה (עי' בספר פורים משולש להגרש"ד דבילצקי איזה מזמור עפ"י רמ"ע מפאנו)
בכל זאת יש להוסיף שכיון ועכ"פ זה טו אפשר להקל יותר לומר עה"נ, בפרט בערי ספיקות, או אפי' חשש ספיקות אפשר לצרף בדוחק גם זאת.
להפסיק הסעודה א"צ לעולם מהדין
ללכת להתפלל באמצע, לספרדים לדעת המחבר עפ"י הגאונים והרמב"ם א"א, אבל האשכנזים מקלים
להתפלל באמצע בבית אין בעיה רק לרבי יו"ט משום הפסק
להתפלל אחר כך ביחידות, זה דווקא אולי ראוי כי לפעמים עיפיים מהיין, ואין ראוי לעמוד ובפרט בשבת..
ואם יש לו מנין מאוחר, ראוי להדר שהלא אמרו יין קשה שינה מפגיתו, אבל גם דרך, ואם אוויר טוב מצננו
פורים שמח

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' פברואר 23, 2021 10:00 am

ביורשלים שבה יצא פורים בער"ש כמה פעמים בזמן האחרון עשו בהרבה מקומות מניין נוסף בליל שבת בשעה מאוחרת.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 25, 2021 3:25 am

האם יש דיעה שאפשר לומר על הניסים בברהמ"ז כשעשו פורס מפה והפסיקו באמצע גם לתפילת ערבית

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' פברואר 25, 2021 6:11 am

כמדומה שלא (ראה שו"ע אדה"ז סי' קפח סי"ז, וש"נ).

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי גימפעל » ה' פברואר 25, 2021 7:56 am

מאירי כתובות ז ע"ב
ביאור 2021-02-25 080352.jpg
ביאור 2021-02-25 080352.jpg (80.95 KiB) נצפה 10598 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' פברואר 25, 2021 8:01 am

אך לא התפללו ערבית מקודם, ופשוט.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 25, 2021 9:42 am

גימפעל כתב:
עומק הפשט 301 תצוה תשפ''א - פורס מפה ומקדש בפורים.pdf


האם יש אפשרות להעלות או לשלוח קישור לקונטרס "פריסת שלומים" המוזכר כאן

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 25, 2021 12:13 pm

לבי במערב כתב:אך לא התפללו ערבית מקודם, ופשוט.

אינו מוכח מדברי המאירי

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי גימפעל » ה' פברואר 25, 2021 1:50 pm

בברכה המשולשת כתב:
גימפעל כתב:
עומק הפשט 301 תצוה תשפ''א - פורס מפה ומקדש בפורים.pdf


האם יש אפשרות להעלות או לשלוח קישור לקונטרס "פריסת שלומים" המוזכר כאן

כאן תיקייה בגוגל של המקורות: https://www.jumbomail.me/l/he/gallery/3 ... 3838673D3D

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' פברואר 25, 2021 2:45 pm

אהרן תאומים כתב:אינו מוכח מדברי המאירי
עצם זה שלא הזכיר התפלה תוך הסדר - מוכיח שלא התפללו מקודם; ואת"ל, עכ"פ סברא הוא - דודאי תרתי דסתרי לא עבדי.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 25, 2021 2:53 pm

לבי במערב כתב:
אהרן תאומים כתב:אינו מוכח מדברי המאירי
עצם זה שלא הזכיר התפלה תוך הסדר - מוכיח שלא התפללו מקודם; ואת"ל, עכ"פ סברא הוא - דודאי תרתי דסתרי לא עבדי.

"סברת" זה לא הוכחה, ומצינו נוהגים לגבי תפילת מנחה מעריב בצמידות בזמן תרתי דסתרי

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' פברואר 25, 2021 2:56 pm

מעמיד ומקשה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 25, 2021 3:12 pm

גימפעל כתב:
בברכה המשולשת כתב:
גימפעל כתב:
עומק הפשט 301 תצוה תשפ''א - פורס מפה ומקדש בפורים.pdf


האם יש אפשרות להעלות או לשלוח קישור לקונטרס "פריסת שלומים" המוזכר כאן

כאן תיקייה בגוגל של המקורות: https://www.jumbomail.me/l/he/gallery/3 ... 3838673D3D


תודה רבה!

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' פברואר 28, 2021 1:20 am

לבי במערב כתב:אך לא התפללו ערבית מקודם, ופשוט.

למה התפללו גרוע מעשו קידוש.

מוטוש
הודעות: 227
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: בענין 'פורס מפה ומקדש' בפורים

הודעהעל ידי מוטוש » א' פברואר 28, 2021 2:54 pm

בברכה המשולשת כתב:זכורני שמרן הגר"ש דבליצקי שליט"א כתב שאין לנהוג כן אפילו בפורים דפריזים

בכלל. על פי הקבלה!
יש עניין לאכול את סעודת פורים.
מוקדם בבוקר! עד לחצות היום!

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 05, 2021 2:11 pm

גימפעל כתב:כאן תיקייה בגוגל של המקורות: https://www.jumbomail.me/l/he/gallery/3 ... 3838673D3D

נתבקשתי להכניס:
אם אפשר להעלות שוב (פג תוקף).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 08, 2021 8:39 pm

ראיתי בעלון סדיגורא ב"ב, שב5.15 עלה אחד החסידים והדליק נרות בברכה. היכן מצינו לברך על הדלקת נרות שבת בבהכ"נ?

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' מרץ 08, 2021 9:17 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:ראיתי בעלון סדיגורא ב"ב, שב5.15 עלה אחד החסידים והדליק נרות בברכה. היכן מצינו לברך על הדלקת נרות שבת בבהכ"נ?

כנראה היו שאכלו שם סעודה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 08, 2021 9:18 pm

הבאר ההיא כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ראיתי בעלון סדיגורא ב"ב, שב5.15 עלה אחד החסידים והדליק נרות בברכה. היכן מצינו לברך על הדלקת נרות שבת בבהכ"נ?

כנראה היו שאכלו שם סעודה.

הם נפטרים בהדלקת נשותיהן כמבואר בפוסקים.
הרי חזרו לביתם.

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 08, 2021 10:59 pm

מתי חזרו לביתם?
אם שילבו בין סעודת פורים לסעודת ליל שבת הרי שאת סעודת ליל השבת הם אכלו בבת הכנסת.
באילו פוסקים מצאנו שנשים פוטרות את בעליהן מחיוב הדלקת נרות במקום האכילה של הבעלים כאשר הנשים מדליקות במקום אחר?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' מרץ 09, 2021 12:10 am

על כב' להביא ראיה להיפך מדברי.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פורס מפה ומקדש - פורים דמוקפין

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מרץ 09, 2021 2:27 am

ראה שו"ע אדה"ז סי' רסג ס"ט:
אֲבָל כְּשֶׁאֵינוֹ אֵצֶל אִשְׁתּוֹ – אֵינוֹ נִפְטָר בְּבִרְכַּת אִשְׁתּוֹ כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ חֶדֶר מְיֻחָד שָׁם בְּמָקוֹם שֶׁמִּתְאָרֵחַ.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים