בקרו טלה כתב:אחרון התלמידים כתב:האם תוכל לשלוח צילום? .
מוה"קמקדש מלך כתב:הכוונה לסיפור על רבי זושא והמטבע עם צלם שנמצאה בקבר?
בענין זה כבר נכב"ב באתרא הדין
viewtopic.php?f=7&t=21460&p=211242#p210886
טרקטור כתב:הגיעו לרבינו מס' ת"ח חסידי צאנז העוסקים בההדרת והדפסת תורתו של הדברי חיים מצאנז, ובפיהם שאלה:
בדברי חיים כתב בכתביו כי רש"י הקדוש ידע קבלה כדמוכח בג"ט.
ונלאו כל חכמי לב להבין עומק דבריו, מהו בג"ט, ר"ת, גימטריה, ציון לאיזהו מקומן.
רבינו הרהר דקה, והשיב בגאונות מפליאה, בג"ט היינו ראשי תיבות בג' טיפין, וכוונת הדברי חיים הינה לדברי רש"י במנחות כ"ט ב' שהביא דברי ספר יצירה לענין ג' טיפין, ומוכח שרש"י ידע קבלה וספר יצירה.
וז"ל רש"י שם: 'אחת בה"י ואחת ביו"ד - חלק את שמו והטיף מכל אות ג' טיפין ומאותן טיפין נעשו מים ואש ואויר וכל העולם כולו וכן כתוב בספר יצירה'.
באמונתו כתב:צופה_ומביט כתב:יש לפרש "שנותיהם" מלשון "שינון". [ולא רמז בעלמא הוא, אלא שהרי "שנה" בעצמה נקראת "שנה" משום מחזור השמש ששונה וחוזר על עצמו ומתחיל מחדש].
כמו כן, אצל מי שהתורה היתה חייו ממש, ובאם יש לו סדר שינון קבוע שחוזר חלילה, הרי שלהשלים משנתו הוא להשלים חייו-שנותיו כפשוטו.
ואם חשבוני הנ"ל נכון, הרי ימי "שנותינו" בהם שבעים שנה, התקיים בו בסדרו המפליא, שבעים שנים מיום ליום ממש.
טרקטור כתב:הגיעו לרבינו מס' ת"ח חסידי צאנז העוסקים בההדרת והדפסת תורתו של הדברי חיים מצאנז, ובפיהם שאלה:
בדברי חיים כתב בכתביו כי רש"י הקדוש ידע קבלה כדמוכח בג"ט.
ונלאו כל חכמי לב להבין עומק דבריו, מהו בג"ט, ר"ת, גימטריה, ציון לאיזהו מקומן.
רבינו הרהר דקה, והשיב בגאונות מפליאה, בג"ט היינו ראשי תיבות בג' טיפין, וכוונת הדברי חיים הינה לדברי רש"י במנחות כ"ט ב' שהביא דברי ספר יצירה לענין ג' טיפין, ומוכח שרש"י ידע קבלה וספר יצירה.
וז"ל רש"י שם: 'אחת בה"י ואחת ביו"ד - חלק את שמו והטיף מכל אות ג' טיפין ומאותן טיפין נעשו מים ואש ואויר וכל העולם כולו וכן כתוב בספר יצירה'.
ולכן לא קשה מידי מה שהקשה בחתם סופר על רבותינו למה לא התפללו בנוסח האר"י ז"ל, כיון שלא ידעו מאיזה שבט המה, ולכן דחה דברי המקובלים הנ"ל ז"ל, אך באמת רבותינו הקדמונים היו גדולי בעלי קבלה, כידוע שרש"י ז"ל הי' מקובל גדול, כנראה מכמה מקומות שהביא שם ע"ב, וגבי שלש טיפות, וכמה מקומות עצמו מספר, וכן גם כן הר"ת והר"י היו מקובלים גדולים, וכן שארי בעלי תוס' כגון רבינו יהודה חסיד ותלמידו הסמ"ג ור"י מאורלייניש כידוע בתשובה מן השמים, ולכן המה ידעו שורש נשמתן ונשמת תלמידיהם, כי המה שרשם מנוסח אשכנז, והמוני עם המה מתפללים לתומם, וגם אולי ידעו גדולי הראשונים שגם כל הדור הי' משבט זה נפשם השייך לשער נוסח אשכנז. אך בבוא האר"י הקדוש והכין שער הכולל לכל מי שהוא משבט שיהי', והי' מתקן נוסח תפילת האר"י ז"ל, ולכן כתב משנת חסידים, דמי שלא ידע שורש נפשו יתפלל בנוסח האר"י ז"ל:
באמונתו כתב: .
הפשוט בפשטותו כתב:אשמח אם מאן דהו יכול להעלות את הספדו של הרב פייבלזון
דודי צח כתב:רק בשנים האחרונות ממש, נכתבו חלק מן התשובות ע"י הבנים. יש אומרים שהם שוכתבו על ידו, בכתב מזוקן ומשובש, והם העתיקוהו, ויש אומרים שהם עצמם כתבוהו (וכך נ"ל)..
באמונתו כתב:בריה נמוכה כתב:גימפעל כתב:גאונות בשורות בודדות,
ווארט קצר בספר טעמא דקרא (נדפס שנת תשכ"ט), פרשת כי תצא:
[size=150]"כ
וענהו הגר"ח אכן התירוץ לכשלעצמו נאה אך אין להאמינו שכך אמר כבר הגר"א הוא הרי חשוד על הסילוף....
ז"ט??
עכ"פ, כבר מקודם לגר"א זצ"ל, מצאנו בקהלת יעקב - מענה לשון לשון חכמים מערכת אות ג סימן קסג:אמר [המחבר], ו.
דורשי יחודך כתב:דודי צח כתב:רק בשנים האחרונות ממש, נכתבו חלק מן התשובות ע"י הבנים. יש אומרים שהם שוכתבו על ידו, בכתב מזוקן ומשובש, והם העתיקוהו, ויש אומרים שהם עצמם כתבוהו (וכך נ"ל)..
האם אין אפשרות לברר את זה? בודאי שנפק"מ טובא לאלה שקיבלו את המכתבים...
והאם אין כאן האשמה של גניבת דעת בסדר גודל ענקי?
פולסברג כתב:לפני שנים, באסיפת לב לאחים בלייקווד היה שידור חי מהגר''ח אחר תפילת ותיקין, יחד אם גיסו הגרי''ז, והיה שם ששון ושמחה...[שמעתי שהוצרכו לצנזר כמה דברים]
מישהו יודע איפה ניתן לצפות בם [היה לכמה שנים]?
נחומצ'ה כתב:אוהב ציון כתב:בס"ד
רבי מאיר אומר כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה. ולא עוד אלא שכל העולם כלו כדאי הוא לו.
נקרא ריע, אהוב, אוהב את המקום, אוהב את הבריות, משמח את המקום, משמח את הבריות, ומלבשתו ענוה ויראה, ומכשרתו להיות צדיק חסיד ישר ונאמן, ומרחקתו מן החטא, ומקרבתו לידי זכות, ונהנין ממנו עצה ותושיה בינה וגבורה.
שנאמר (משלי ח יד) "לי עצה ותושיה אני בינה לי גבורה", ונותנת לו מלכות וממשלה וחקור דין, ומגלין לו רזי תורה, ונעשה כמעין המתגבר וכנהר שאינו פוסק, והוי צנוע וארך רוח, ומוחל על עלבונו, ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים.
לכשתמצי לומר, אם הייתי נותן שֵם לתמונה: ר' חיים מטעין דלק...
התורה היא משוש חייו. והיא הטיפה שמחייה ומחזיקתו. בכל רגע ובכל מעצור או המתנה.
שמעתי בשם א' המשגיחים בישיבות. שכך היה אומר:
אצל החסידים מקובל לסַפר, את הווארט של רבי זושא זצ"ל, שבשמים לא ישאלוהו מדוע לא היית כאברהם אבינו, אלא מדוע לא היית זושא.
[כלומר: אל לך לתבוע פסגות גבוהות של גופים אחרים, אלא את המידות שלך פנימה, 'כי קרוב אליך'].
דומני, המשיך אותו משגיח, שאותנו ישאלו מדוע לא היינו רבי חיים.. הרי אם כל אחד ינצל את כשרונותיו, את יכולותיו, את זמניו ורגעיו, לא ימלט שלא יגיע..
התמדה, ושוב התמדה ורק התמדה, ושוב ושוב..
הבן הקטן שאלני במוצ"ש, אבא אז מי יהיה עכשיו רֶב חיים? מי יהיה 'גדול הדור'?
עניתי: מה הפירוש? מי שישב וילמד ויצל כל רגעיו, הוא הגדול הדור.
רֶב חיים לימדנו, שאי"צ ל'שטעלעס', תארים, מִשרות. צריך סטענדר וגמרא, שולחן וספרים. הא ותו לא.
.השוחט כתב:נו. וכתנא דמסייע לכל הענין הזה. כשכתב רבינו את ה"שונה הלכות" לפני למעלה מיובל בהשתתפות עם הגרא"צ טורצ'ין זצ"ל, זוכר המספר [הגרחי"ש שליט"א] איך שהיה רבינו עמל מאד על החזו"א או"ח להוציא להלכה אם חולק על המ"ב בפרטים מסויימים, [א.ה. אחר כך, לכל העולם היה כבר עבודה קלה, להוציא מתוך השונ"ה את מסקנת החזו"א, ורבים התהדרו בנוצות לא להם כאילו עשו בעצמם את העבודה, כידוע]. וכשכתב על עירובין היה נכנס הרבה אצל הגר"ג נדל ואצל הגר"י שפירא זכר צדיקים וגאונים לברכה שילמדו עמו קטעים ויסייעו בידו להכריע מה מסקנת הדברים.
הספר שונה הלכות יש בו סכום המשנ"ב וכן סכום דעת החזו"א. אדמו"ר זללה"ה [=הגרשז"א] היה מעיין בספר הזה כאשר היה מסתפק בכוונת המשנ"ב...
(במשנ"ב מהדורת 'ביצחק יקרא', קונטרס ההנהגות שבסוף כרך ו, עמ' ה, הנהגות ומנהגות אות א)
נחומצ'ה כתב:שמעתי בשם א' המשגיחים בישיבות. שכך היה אומר:
אצל החסידים מקובל לסַפר, את הווארט של רבי זושא זצ"ל, שבשמים לא ישאלוהו מדוע לא היית כאברהם אבינו, אלא מדוע לא היית זושא.
[כלומר: אל לך לתבוע פסגות גבוהות של גופים אחרים, אלא את המידות שלך פנימה, 'כי קרוב אליך'].
דומני, המשיך אותו משגיח, שאותנו ישאלו מדוע לא היינו רבי חיים.. הרי אם כל אחד ינצל את כשרונותיו, את יכולותיו, את זמניו ורגעיו, לא ימלט שלא יגיע..
התמדה, ושוב התמדה ורק התמדה, ושוב ושוב..
הבן הקטן שאלני במוצ"ש, אבא אז מי יהיה עכשיו רֶב חיים? מי יהיה 'גדול הדור'?
עניתי: מה הפירוש? מי שישב וילמד ויצל כל רגעיו, הוא הגדול הדור.
רֶב חיים לימדנו, שאי"צ ל'שטעלעס', תארים, מִשרות. צריך סטענדר וגמרא, שולחן וספרים. הא ותו לא.
אם הרצון נשאר לבד - סימן שזה בסך-הכל "מצא חן בעיניך" וזה לא אומר שרצית. רצון אמיתי - הוא דוחף. רצון לשון מרוצה, זה מריץ אותך.
יש לפעמים שמשהו "מוצא חן בעינינו", כמו שבעינינו מוצא חן להיות בקיאים בש"ס, אז מדוע איננו בקיאים בש"ס? כי זה רק מוצא חן בעינינו. אילו היה אפשר לעשות את זה ע"י לחיצת כפתור או אמירת איזה פסוק - אז היינו משתפים פעולה.
אבל מי שבאמת רוצה להיות בקי בש"ס - אני זוכר את ר' חיים קנייבסקי שהיה שכן שלנו בית ליד בית, ואותו שמעו מאחרי שחרית ועד מנחה קטנה - שמעו אותו בחצי רחוב שהיה יושב ולומד, כל יום הוא למד 7 דפי גמרא, וכל שנה הוא גמר את כל הש"ס.
במשך כמה שנים כך.
אז הוא באמת רצה להיות בקי בש"ס.
הוא פשוט ישב ולא זז מהמקום, הוא השקיע!
זה נקרא לרצות! כל היתר - רצו?! זה מצא חן בעיניהם!
התפקיד שלנו זה לרצות, לעורר את הרצון, וזוהי נקודת המפגש בין הפוטנציאל להצלחה.
דורשי יחודך כתב:מעניין לראות במוסף השבת של היתד את דברי הג"ר מיכל זילבר. הוא אומר בתוך הדברים שלא יהיה עוד אדם כזה עד ביאת גואל צדק...מצד שני הוא מציב שם דרישות שכל אחד צריך לרצות וכו', אבל הוא גם מדגיש שכל אחד יהיה מה שהוא, וישמח במה שהוא משיג ולא יסתכל על אחרים.
בקיצור, אין ספק שצריך ללמוד הרבה מרבינו זצוק"ל וכל אחד צריך להתאמץ ולסדר לעצמו צורת חיים נעלית יותר בלימוד התורה כו', אבל אני חושב שזה לגמרי לא נכון, וגם מזיק, לחשוב שכל אחד (או שיש אפילו מישהו ש) יכול לצמוח ר' חיים קנייבסקי.
דורשי יחודך כתב:מעניין לראות במוסף השבת של היתד את דברי הג"ר מיכל זילבר. הוא אומר בתוך הדברים שלא יהיה עוד אדם כזה עד ביאת גואל צדק...מצד שני הוא מציב שם דרישות שכל אחד צריך לרצות וכו', אבל הוא גם מדגיש שכל אחד יהיה מה שהוא, וישמח במה שהוא משיג ולא יסתכל על אחרים.
בקיצור, אין ספק שצריך ללמוד הרבה מרבינו זצוק"ל וכל אחד צריך להתאמץ ולסדר לעצמו צורת חיים נעלית יותר בלימוד התורה כו', אבל אני חושב שזה לגמרי לא נכון, וגם מזיק, לחשוב שכל אחד (או שיש אפילו מישהו ש) יכול לצמוח ר' חיים קנייבסקי.
אוהב ציון כתב:האם אפשר לבקש מהחברים בקשה?
כל מי שיודע על הספד שמתקיים (לפני מעשה ולא לאחריו), אנא שיכתוב זאת כאן.
שמא יש מקום לפתוח אשכול מיוחד לזה, לצערי אין מקום שמעדכן בזה וחבל.
גביר כתב:אודה למי שיוכל להעלות את ההספד של ר' מיכל ['יתד נאמן' אינו מגיע לכאן]
פלוריש כתב:
..... ואת הירושלמי ללמוד במקביל לבבלי (כך שבקדשים היה לו הרבה זמן פנוי, ובזרעים היה צריך ללמוד כ50 דפים ביום). מה העניין?
אוהב ציון כתב:האם אפשר לבקש מהחברים בקשה?
כל מי שיודע על הספד שמתקיים (לפני מעשה ולא לאחריו), אנא שיכתוב זאת כאן.
שמא יש מקום לפתוח אשכול מיוחד לזה, לצערי אין מקום שמעדכן בזה וחבל.
פלוריש כתב:האם היה קשר בין ר' מיכל זילבר שליט"א לבין הגרח"ק?...
כי אני מודיע לכם בזאת, שלא יהיה עוד בעולם רבי חיים קניבסקי (ועד) [עד] ביאת גואל צדק במהרה בימינו... כפי שנראה לעניות דעתי, לא היה לנו כזה אדם מימי מרן ה"חתם סופר", וגם לא יהיה עוד כזה יהודי!...
(בהתרגשות) אני כמעט לא מעז להוציא את השם הפרטי ולומר: "רבי חיים" (מחמת יראת הכבוד), הוא האדם שכל מה שכתבו עליו ויכתבו, זה רק קצת מהידע הנכון עליו...
שמואל דוד כתב:יש לי ב׳ שאלות ואשמח אם יש למישהו מידע בזה.
א. האם היה שום שיייכות בין מרן הגר״ח ז״ל למרן בעל האגרות משה הגרמ״פ ז״ל, ראיתי בספר הרוקח, שהגיה הגר״ח ז״ל, הסכמה מהגרמ״פ ז״ל וכתב שם ״ידידי הר״ח קאנעווסקי״ כו׳...
בריה נמוכה כתב:באמונתו כתב:בריה נמוכה כתב:גימפעל כתב:גאונות בשורות בודדות,
ווארט קצר בספר טעמא דקרא (נדפס שנת תשכ"ט), פרשת כי תצא:
...
וענהו הגר"ח אכן התירוץ לכשלעצמו נאה אך אין להאמינו שכך אמר כבר הגר"א הוא הרי חשוד על הסילוף....
ז"ט??
עכ"פ, כבר מקודם לגר"א זצ"ל, מצאנו בקהלת יעקב - מענה לשון לשון חכמים מערכת אות ג סימן קסג:אמר [המחבר], ו.
לגבי השאלה מז"ט אפשר ליישב שכאשר נשארים רק ב' אופנים שוב אין שייך להקשות מדוע בחר באחד כי במה שרק יבחר שוב יקשה אותו שאלה
ושאלת הגר"ח ומימון הקשה כבר בספר אמרי דעת לרבי נתן ליברמן מקליינוורדיין על משניות שנדפס בתרנ"ב ומצו"ב
ורשימה זו של הדברים שאין להם חיבור כבר כתב במחברת מנחם בן סרוק עמוד 10
באמונתו כתב:פלוריש כתב:האם היה קשר בין ר' מיכל זילבר שליט"א לבין הגרח"ק?...
לדבריו בראיון לר"א חפץ, יתד השבוע - עש"ק שמיני, התשובה חיובית, ועפ"י רוב, באמצעות חתנו של ר"מ, שם אף מספר איזה חידוש שחידש לרבינו זצ"ל, בעניין השור של בראשית.
שם אף מופיע, ז"ל:כי אני מודיע לכם בזאת, שלא יהיה עוד בעולם רבי חיים קניבסקי (ועד) [עד] ביאת גואל צדק במהרה בימינו... כפי שנראה לעניות דעתי, לא היה לנו כזה אדם מימי מרן ה"חתם סופר", וגם לא יהיה עוד כזה יהודי!...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: תולדות ו־ 510 אורחים