מתון כתב:ראיתי נכון להביא כאן הסכמת החתם סופר, ור' שמואל פריינד במח"ס זרע קודש על משניות, ומגיה סדר זרעים וטהרות של הפראגער ש"ס שי"ל ע"י ר' משה לנדא, על החומש שי"ל ע"י ר' ליב דוקעס, שתירגם רש"י ללשון אשכנז מבואר בטוט"ד. (קרדיט להפרום האידישאי אייוועלט).
הסכמת ר' שמואל מסכם במילים קצרות וברורות בעיות הפירוש המבוסס רק על פשוטו של מקרא.
ספרים וועלט כתב:מה השם של החומש הזה? נמצא באוצר?
ב. סיד כתב:ועכשיו מראשי ישיבת לייקווד ועוד גדולי ארה"ב
גם ראשי הישיבות בארץ רובם לא הביעו את דעתם. יתכן שהם סבורים שתלמידיהם לא לומדים חורש"י וממילא מה להם ולזה, ומלבד תלמידיהם אין איש שומע להם. או שהם מסתפקים במכתב בתי הדין דלמעלה.דרומי כתב:טוב מאוד.
חבל שמהחסידים לא יוצאים מחאות
וואלף כתב:הייתי נוכח בדברי הגראמ"ק בועידת תורה ומסורה והקדים לדבריו את דברי זקנו הגר"א אודות לימוד חומש לתשב"ר הנדפס בכמה מקומות, ודברתי עמו אח"כ ואמר לי שהרב חיים ירוחם גינזבורג (היה ראש ישיבת פאנאוויז לתקופה) הראה לו הרבה דברים שאינם בסדר בהפירוש (ראה דבריו בהקול קורא).
כתבו 'כוונתם גלויה' והיינו גלויה מתוך הספר. כלומר מצורת ההגשה, העימוד, המרכזיות של הפירוש והרצף שלו על כל מילה וכו'. אפשר בהחלט להתרשם כך .ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הם לא כתבו 'במתכוון או בשגגה', הם כתבו 'במתכוון', וזה שקר גס שא"א להם לדעת כלל.
וענין 'ריח ההשכלה' הוא עוד נסיון לטשטש את העניינים.
דרומי כתב:כבר כתבו ע"ז הרבה והתעייפתי...
במלה אחת, הקביעה כאילו פשט אינו מיסטי היא הבעיה האמיתית.
כל ההבדל בין פשט לדרש הוא שבפשט יש ללמוד את המלים עצמם בלי להוסיף עליהם תוספות 'מבחוץ' ואילו בדרש אפשר 'להעמיס' על המלים הכתובות עוד משמעויות.
אך אין הפירוש שמי שלומד פשט מחובר יותר לדרכי הטבע מאשר מי שלומד דרש!
ורש"י זה הפשט שנתקבל בכל תפוצות ישראל.
[לגבי דברי הרב רייזמן כאילו 'פוסלים ספרים בפזיזות' - נראה כי הדברים האלה עצמם נאמרו בפזיזות... במחכ"ת].
דרומי כתב:אבל היתכן לומר שהתורה כפשוטה אינה 'מיסטית'?
וכי סיפור קריעת ים סוף הוא טבעי?
האש שירדה ולחכה את קרבן הבל אינו 'מיסטי'?
ואטו כי רוכלא כו'
דרומי כתב:האם פרשת סוטה לפי פשוטה נתפסת בשכל האדם?
האם ירידת האש מן השמים בעת חנוכת המשכן נתפסת בשכל?
לית דין בר נש לכתוב בגסות כזו על ראשי ישיבות מרביצי תורה, מהם שפקיע שמם כגדולי תורה ויראי ה'. לטעמי, אם ראש ישיבה מתרשם מספר מסוים, שהרוח העולה ממנו, רוח זרה והשימוש בו עשוי להזיק, חובתו להודיע ע"כ לשומעי לקחו, גם אם אין לו אפשרות להוכיח את טענותיו.ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ריח ההשכלה היא דבר שלא ניתן להוכיח ולהראות, וגישה זו שעומדים אנשים ומפיחים את רוחם על הציבור הוא דבר בלתי נסבל. פרסמו איסורים, לא רוחכם וריחכם.
או תוכיחו, או תשתקו!
הענין הוא, שרובא דרובא בין המעיינים בחומש - לא ממש מקפידים על כל רשימת המטלות דלעיל... וק"ל.ליטוואק פון בודאפעסט כתב:פשוטו של מקרא נועדה עבור מי שמחפש משהו אחר. ז.א. שלמד רש"י, וגם דף יומי, וגמר את החק, ולמד את החת"ת היומי, וגם עשה מחשבה אחת של מוסר ליתר שאת, חישבן את החשבון הנפש יומי, שלח מעות לקופת העסקנים שע"י רמבעה"נ וצחצח את שיניו. והוא גם רצה ללמוד את ה'פשוטו של מקרא'. זהו.
רוצים לעשות מושב הביד''צ העדה החרדית בשבוע הבא יום שני חיי שרה
כל מי שיכול לפעול בזה להציל העם ממינות ואפיקורסות להביא ולהוכיח ולהראות לביד''צ
כל מה שעוללו המוציאים לאור, שכרם וזכותם הרבה מאוד
בריה נמוכה כתב:ויש בו ספר הנקרא אבן עזרא ובו כתב שיש להפסיק ללמוד רש"י. (בפירוש הקצר בהקדמה לתורה מתאר האבן עזרא את דרכם של חכמי ישראל בארצות הנוצרים, שפירושיהם אינם אלא העתקה של מדרשי חז"ל על הכתובים. האבן עזרא טוען כי פירושים אלו מיותרים - מי שרוצה ללמוד את דברי חז"ל יכול פשוט לפתוח את מדרשי חז"ל. למרות זאת דרך זו היא קרובה לנקודה והיא הכי אמיתית עד עכשיו. ובלשונו - ”ואחר שימצאו המדרשים בספרי הקדמונים, למה ייגעונו לכתבם שנית אלה האחרונים?”)
אין ספק שהם (=חז"ל) ידעו הדרך הישרה כאשר היא, על כן אמרו כלל: אין מקרא יוצא מידי פשוטו, והדרש הוא תוספת טעם. והדורות הבאים שמו כל דרש עיקר ושרש, כרב שלמה ז"ל שפירש התנ"ך על דרך דרש, והוא חושב כי הוא על דרך פשט, ואין בספריו רק פשט אחד מני אלף, וחכמי דורנו יתהללו באלה הספרים.
צופה_ומביט כתב:מה הטעם בכל הקמח הטחון לעייפה הזה, פירוש האב"ע והמסתעף. כאילו נולדנו היום.
טענת הרבנים ברורה [וממילא כל המובאות האלה וכיו"ב לא נוגעות לכאן כלל]:
עובדה היא שבעם ישראל כולו התקבל פירוש רש"י כאבן יסוד, והלכה למעשה 1. הוא הנלמד בהעברת הסדרא שמו"ת כנפסק בפוסקים, 2. והוא הנלמד לצעירי הצאן בלימוד המקרא.
1. מוכיח שפירוש רש"י אכן נתפס להלכה כביאור פשוטו של מקרא. ולא כפירוש דרשני, וכן שהוא הפירוש הבסיסי [=תרגום] למקרא.
ומעתה,
רוצה מי שרוצה - יוציא "חומש [ביאור משולב על פי] הפשטנים", [בעיבוד שהוא על אחריות המו"ל ומדעתו, ומשקף את דעתו, מה הוא מביא ומה לא, כיצד הוא מעבד ואיך הוא משלב וכו'], יקרא לו כך בשמו, ולא ילמדו אותו עם תינוקות של בית רבן כהיכרותם הראשונה עם המקרא, והכל בסדר.
מן הסתם רק חובבי המפרשים הפשטנים יקראו את המקרא כסדר על פי זה, בתור ה"שוטנשטיין" שלהם למקרא.
יש מדרשי אגדה רבים, וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות, ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא, ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו.
צופה_ומביט כתב:מה הטעם בכל הקמח הטחון לעייפה הזה, פירוש האב"ע והמסתעף. כאילו נולדנו היום.
טענת הרבנים ברורה [וממילא כל המובאות האלה וכיו"ב לא נוגעות לכאן כלל]:
עובדה היא שבעם ישראל כולו התקבל פירוש רש"י כאבן יסוד, והלכה למעשה 1. הוא הנלמד בהעברת הסדרא שמו"ת כנפסק בפוסקים, 2. והוא הנלמד לצעירי הצאן בלימוד המקרא.
1. מוכיח שפירוש רש"י אכן נתפס להלכה כביאור פשוטו של מקרא. ולא כפירוש דרשני, וכן שהוא הפירוש הבסיסי [=תרגום] למקרא.
2. מוכיח שפירוש רש"י הוא הבסיס לגישה הנכונה והראשונה למקרא. רק כשפירושו ויסודותיו נטועים מכבר, אפשר ללמוד בעוד דרכים.
ושם בביאור הלכה:מי שאינו בר הכי שיבין את פירש"י ראוי לקרות בפירוש התורה שיש בלשון אשכנז בזמנינו כגון ספר צאינה וראינה וכיוצא בו המבארים את הפרשה ע"פ פירש"י ושאר חכמינו ז"ל הבנוים על יסוד התלמוד.
המעיין בתוס' והרא"ש יראה דס"ל דדוקא לשון לעז שאין פירוש מספיק גריעא מתרגום אבל פירוש התורה שמפרש את הענין והמלות [וע"פ יסודות של חז"ל] וכמו פירש"י לא גריעא מתרגום
צופה_ומביט כתב:דמי מעלתו כמי שלא הבין דבריי כלל.
לפי הנחת מעלתו בגדר פירוש רש"י,
האם מעלתו טוען שלדעת השו"ע וכל הפוסקים הסיבה שחובה ללמוד "תרגום" עם המקרא היא כי חובה לדעת [גם] את הדרש?
האם הסיבה שאותם הפוסקים משווים את פירוש רש"י לתרגום בזה - הוא משום שחובה ללמוד דרש עם המקרא?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 337 אורחים