.השוחט כתב:קיבלתי במייל הספד של הגראי"ש שפירא שליט"א בעל מנחת איש שלמד בעצמו בחברותא עם רבינו הגדול, ונוגע במהות המרכזית.
וקטני ורפי השכל והלב עלולים ח"ו לעשות הנחות לעצמם, ותחת לדבוק בעצמות דרכו ומהותו יערב להם לדבוק ולעסוק בענינים הטפלים ונלוים של "איזה מנהיג דגול" או של "איך שועי עולם שיחרו לפתחו" ו"ההלויה הגדולה ביותר" ועוד שאר ירקות, והרי זה ממש ח"ו כמו לדרוך על קברו של רבינו זללה"ה.
שהרי כולנו בעלי חוב גמורים לרבינו זללה"ה, שהרי בואו וניקח בכל ת"ת או ישיבה או כולל-אברכים ונעבור מאחד לשני, מי אינו בעל חוב דיליה? זה נתקבל לישיבה זו שרצה לילך אליה באופן פלאי בזכות ברכת רבינו זללה"ה, וזה לימינו היתה תקופה שנפשו לא חשקה בתורה כ"כ ואביו נכנס בדמעות שליש להתברך ולהזכיר תפילה קמי רבינו זללה"ה ונושע מברכות פי-קודש של רבינו זללה"ה שנעשה כביכול התורה בעצמה, וזה לשמאלו עוד כשהיה בבטן אמו הרופאים חששו לבריאותו ואחר ברכת רבינו זללה"ה היו ישועות ניסיות, וכך הלאה והלאה לכל אחד ואחד אם מעצמו ואם מאביו או מאמו ואם מאשתו ואם מבניו או מבנותיו וכו' וכהנה וכהנה.
טרקטור כתב:רשימת ספרי רבינו זצוק"ל לפי סדר שנת הדפסתם, (וכן גיל רבינו בשעת ההוצאה).
[ישנה שמועה שרבינו בדפיס ספרים בשנים מעוברות שבהם היו לו חודש פנוי מה'חובות', ברשימה צויין איזו שנה מעוברת באות מ]
אמת וצדק על מסכת גרים – שנת 'תנו רבנן' – תשי"ג (25)
קלף ודוכסוסטוס על מסכת ספר תורה - שנת 'תנו רבנן' – תשי"ג (25)
טעם ודעת על ברייתא דמלאכת המשכן – שנת 'ללמוד תורה' – תשכ"א (33)
תכלת וארגמן על מסכת ציצית – שנת 'תישבי' – תשכ"ב [מ] (34)
מצרף ומטהר על מסכת כותים – שנת 'להיות לו לעם סגולה' – תשכ"ח (40)
שיח השדה א' – בספר לא מצויין שנה, ובטעמא דקרא כתב שנדפס בשנת תשכ"ט (41)
קנין הגוף וקנין פירות על מסכת עבדים – שנת 'חד"ת בעניני עבדים' – תש"ל (42)
קונ' בשער המלך על הרמב"ם – שנת 'אשתחוה' - תש"ל (42)
טעמא דקרא – נדפס כקונ' בשנת תשכ"ט, ולאחמ"כ עם תוספות בשנת 'טעם ודעת למדני' - תשל"ג [מ] (45)
שיח השדה ב' - שנת 'עזרתני' – תשל"ז [מ] (53)
נחל איתן – שנת 'עזרתני' – תשל"ז [מ] (53)
קרית מלך – [הו' ראשונה בתשי"ח, שניה בתשכ"ו, ובמהדורה מורחבת] בשנת 'נשגב שמו לבדו' - תשמ"ג (55)
דרך אמונה א' – שנת 'תלויה בארץ' – תשד"מ [מ] (56)
שונה הלכות א' – שנת 'נר לרגלי דברך' – תשמ"ט [מ] (61)
דרך אמונה ב' – שנת 'תלוייה בארץ' – תשנ"ד (66)
דרך אמונה ג' – שנת 'תלוייה בארץ' – תשנ"ד (66)
דרך אמונה ד' – שנת 'הדרן עלך כל זרעים' – תשנ"ו (68)
שקל הקודש – שנת 'הל' שקלים ודין מולד הלבנה' - תשנ"ז [מ] (69)
ארחות יושר – שנת 'בדרכי היושר' – תשנ"ז [מ] (69)
שערי אמונה – שנת 'בד' הר"ש והר"מ' – תשס"ב (74)
דרך אמונה ה' – שנת 'מראי מקום דרך אמונה' – תשס"ג [מ] (75)
שונה הלכות ב' - שנת 'לכבוד שבת' – תשס"ד (76)
דרך חכמה – שנת 'לשם שבו ואחלמה - תשס"ח [מ] (80)
שונה הלכות ג' – שנת 'לא שכחתי' – תשס"ט – (81)
שיח השדה ג' – שנת ישועה ורחמים וחיים – תשע"א [מ] (83)
למכסה עתיק -
איש_ספר כתב:קרית מלך נדפס לראשונה ברמב"ם הוצאת פרדס שהופיע בשנת?
בהרבה מקומות ובפרט בספר המדע ישנן הערות חתומות (רא"נ). לדברי הגאון ר' טוביה, פתרונן: ר' אביגדור נבנצאל.
איש_ספר כתב:---
קרית מלך נדפס לראשונה ברמב"ם הוצאת פרדס שהופיע בשנת?
בהרבה מקומות ובפרט בספר המדע ישנן הערות חתומות (רא"נ). לדברי הגאון ר' טוביה, פתרונן: ר' אביגדור נבנצאל.
איש_ספר כתב:טרקטור כתב:ומעניינת התייחסותו של הגר"י סרנא בהסכמה לספר שם, כשהוא מתאר את הגרח"ק בביטוי לא שגרתי 'נקי הדעת' ואת החיבור 'טהור ונקי. לא ידוע מאין הכירו.
.השוחט כתב:קיבלתי במייל הספד של הגראי"ש שפירא שליט"א בעל מנחת איש שלמד בעצמו בחברותא עם רבינו הגדול, ונוגע במהות המרכזית.
נוטר הכרמים כתב:.השוחט כתב:קיבלתי במייל הספד של הגראי"ש שפירא שליט"א בעל מנחת איש שלמד בעצמו בחברותא עם רבינו הגדול, ונוגע במהות המרכזית.
קראתי בענין רב הדברים כדרבנות, רובם דברים נכוחים ואמיתיים, מיוחדים ומועילים.
רק יש כמה רעיונות שממש סותרים את כל האופי והסגנון, הרמה והתועלת,
ולמשל, כל הענין של ה'פרעון חוב' והחשבונות במה הועיל לדור,
בקורונה (שכידוע כמעט ולא נשמעו לו עד ממש לבסוף, וכהיום הזה משקרים ומסלפים את הידוע והזכור לכל) ובמלחמת המפרץ,
ובאמת יש כאן ממ"נ, שאם בדרך הסגולית השמיימית,
מה לנו יותר מאדם שדבוק בתורה הק' בצורה כה עילאית ונדירה,
ואם בדרך הטבעית, כמעט פשוט שבענין זיכוי הרבים נמצא עוד דמויות גם בדורינו,
בכל מיני בחינות.
וכן הפרשנות על ענין ה'שעון יד' משונה מאוד, וכי לוקחים לאו ד'לא ילבש' והופכים אותו לטקטיקה כיצד לעורר נגד חיצוניות הלבוש??,
מוטב להותיר הקושיות במקומם או להסביר נימוקים שעומדים במבחן הלכה.
לא שייך שורה אח"כ לצעוק על דקדוקי הלכה, הלכה כמאמרה בתמימות, וקודם לכן לומר שתוכחת לאו היא בשביל להילחם במודרניזציה.
ולא הייתי בא בביקורת לולי אהבת הביקורת של בעל הדברים, ת"ח מובהק, כנראה מכל סגנונו,
ובבחינת 'בקרו טלה'.
דודי צח כתב:כמדומה שרוב גדולי התורה לא ענדו עניבה
טרקטור כתב:רשימת ספרי רבינו זצוק"ל לפי סדר שנת הדפסתם, (וכן גיל רבינו בשעת ההוצאה).
...
קונ' בשער המלך על הרמב"ם – שנת 'אשתחוה' - תש"ל (42)
טרקטור כתב:קרית מלך – [הו' ראשונה בתשי"ח, שניה בתשכ"ו, ובמהדורה מורחבת] בשנת 'נשגב שמו לבדו' - תשמ"ג (55)
איש_ספר כתב:קרית מלך נדפס לראשונה ברמב"ם הוצאת פרדס שהופיע בשנת?
דודי צח כתב:כמדומה שרוב גדולי התורה בדור האחרון היה להם טלית קטן בחוץ:
... (בקיצור, מי שלא ענד עניבה?)
עושה חדשות כתב:טרקטור כתב:נחל איתן – שנת 'עזרתני' – תשל"ג [מ] (49)
זוהי שנת הדפסת המהדורה הרביעית. ובהקדמה שם מוזכר שעיקרו נכתב בשנת תש"ט.
חיימקה כתב:ועצ"ל ש'עזרתני' תרגומו תשל"ז!!!
טרקטור כתב:מבדיקה מקיפה נראה שבהדפסת המהדורות החוזרות לא שונה שנת ההוצאה, [ויתכן שיש ספרים בודדים יוצאים מן הכלל] למעט בספרים שצויין בפירוש.
עליך עיננו כתב:נוטר הכרמים כתב:....השוחט כתב:קיבלתי במייל הספד של הגראי"ש שפירא שליט"א בעל מנחת איש שלמד בעצמו בחברותא עם רבינו הגדול, ונוגע במהות המרכזית.
הלשון של 'חייבים לו' כבר אמר ר' גרשון בלוויה
ופשוט שרוב הציבור שמע לו בכל נושא הקורונה כל החיידרים כמעט נפתחו אחרי הוראתו, ועד היום החילונים מדברים על זה.
ופשוט שחייבים לו מכל הבחינות.
יש כאלה שקשה להם עם המציאות של חד בדרא!
אבל חזקה עלינו דברי הגר"ד לנדא בהספדו שידוע כאיש אמת ולא מגזים בכלל.. שאמר עליו שפשוט שהיה חד בדרא וגם עם היה בדורות קודמים היה מיוחד מאד זה לשונו. והוא הכיר אותו היטב.
ש. ספראי כתב:חנוכה תשל"א הגר"ח בן 42
רבי מיכל הומינר שולח לו סדרת מאמרים שאינו יודע את מקורם
ר' חיים משיב לו בו היום בסדרת מקורות מגמרות, בראשית רבה, ועוד
מקדש מלך כתב:דורשי יחודך כתב:ייש"כ להרבנים משוש ואברהם.
בכל זאת שונה, למשל על החזו"א מסופר איך שהיו רואים גם רואים את ההתרגשות בתפילה. כמו"כ בספריו אמו"ב ובקוב"א רואים הרבה רגש. וכן על זה הדרך אצל גדולים ליטאים אחרים. כאן היה נראה אחרת ממש. ועכ"ז יש את המעשים האלה של ההתרגשות. מעניין עד למאד לענ"ד.
כעת אני נזכר שקראתי פעם ראיון עם אחד מבניו של הגר"ח שמתייחס להעדר הרגש אצלו, וטוען שהוא דומה בזה לחזו"א וכל הקרליצים שלא הראו רגש בכלל.
לדבריו שם, החזון איש הביע רגשות עזים בכתיבה, אבל לא ראו עליו את זה בהתנהגותו (אהבת אדם ראו היטב, גם אצל החזון איש, וגם אצל הגרח"ק).
בתפילה של החזון איש ראו ריכוז, וגם ארך זמן רב, בשונה ממה שמספרים כאן על הגרח"ק, אבל לא ראו רגש (כמדומני שכשהיה ביחידות לא ידע שרואים אותו, זה היה קצת שונה).
ש. ספראי כתב:הספד על מרן רבינו הגר"ח קניבסקי זיע"א בישיבת משאת המלך
שמואל ברוך גנוט
https://drive.google.com/file/d/1cqktEM ... sp=sharing
.השוחט כתב:הנני להמשיך עוד מעט.
מג. דובר הרבה על ההתמדה, על היגיעה, על הידיעה, על דקדוק ההלכה, על החסד עם הבריות, קצת על הקדושה הנוראה, ועדיין לא דובר מספיק על המידות המופלאות. ההליכה בתמימות, הענווה המוחלטת והפשטות, האמת, ועל כולנה המאור פנים והסובלנות.
מסתובבת שמועה שהרב שמואל מאיר אמר לרבינו שבגלללו הוא מפקפק בחכמת הגרפולוגיה למרות שהוא עושה בה שימוש רב לסייע. כי הראו לו את הכתב של רבינו בלי לומר לו מי זה והוא אמר שהכותב כעסן. והרי רבינו ממש ההיפך. רבינו אמר לו שאכן יש לו טבע של כעסן והוא צריך כל יום לעבוד על זה. אני לא בטוח שזה נכון, לא הסיפור ולא המציאות הזו. אבל מסתבר שמיום ברוא אלוקים אדם על פני האדמה עוד לא היה מי שסבל נודניקים כמוהו.
הרי בדרך כלל לאדם רגיל לא באים הרבה, ולגדולים אין גישה. אבל אצלו באו כל העולם, והדלת כמעט תמיד פתוחה. הטרידוהו בשטויות וזוטות שאין לתאר ואין לשער, ומימיו לא נראה בו קוצר רוח, ולא מילה תקיפה. לית דין בר נש כלל וכלל.
בריה נמוכה כתב:מקדש מלך כתב:דורשי יחודך כתב:ייש"כ להרבנים משוש ואברהם.
בכל זאת שונה, למשל על החזו"א מסופר איך שהיו רואים גם רואים את ההתרגשות בתפילה. כמו"כ בספריו אמו"ב ובקוב"א רואים הרבה רגש. וכן על זה הדרך אצל גדולים ליטאים אחרים. כאן היה נראה אחרת ממש. ועכ"ז יש את המעשים האלה של ההתרגשות. מעניין עד למאד לענ"ד.
כעת אני נזכר שקראתי פעם ראיון עם אחד מבניו של הגר"ח שמתייחס להעדר הרגש אצלו, וטוען שהוא דומה בזה לחזו"א וכל הקרליצים שלא הראו רגש בכלל.
לדבריו שם, החזון איש הביע רגשות עזים בכתיבה, אבל לא ראו עליו את זה בהתנהגותו (אהבת אדם ראו היטב, גם אצל החזון איש, וגם אצל הגרח"ק).
בתפילה של החזון איש ראו ריכוז, וגם ארך זמן רב, בשונה ממה שמספרים כאן על הגרח"ק, אבל לא ראו רגש (כמדומני שכשהיה ביחידות לא ידע שרואים אותו, זה היה קצת שונה).
מפי הרב ואזנר
על ביקור נוסף אצל ה'חזון איש' סיפר רבינו, כי הגיע פעם למעונו בתחילת הלילה, ומצאו כשהוא יושב בחצר הבית ועיניו נשואות אל על כשמבטו משוטט בין כוכבי הליל הנוצצים ברקיע השמים. משך דקות ארוכות ישב כך, כשהוא אחוז דבקות והתפעלות, ומעיניו זולגות דמעות התרגשות ומבלי שיבחין כלל בנוכחותו. לאחר מכן משהרגיש בו נענה ואמר: "כשמתבוננים במערכות השמים, אפשר לראות בנקל מעשי א-ל ונפלאותיו"…https://www.dirshu.co.il/205165-2/#:~:text=%D7%A2%D7%9C%20%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A8%20%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%A3,%D7%90%2D%D7%9C%20%D7%95%D7%A0%D7%A4%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95%22%E2%80%A6
איש_ספר כתב:
הראני הגאון ר' טוביה שולזינגר שליט"א: בשנת תשי"ז הדפיס הגרב"י זילבר זצ"ל את ארחות חיים שלו וצירף אליו חיבור מהגרח"ק 'השם ארחתיו'
ומעניינת התייחסותו של הגר"י סרנא בהסכמה לספר שם, כשהוא מתאר את הגרח"ק בביטוי לא שגרתי 'נקי הדעת' ואת החיבור 'טהור ונקי. לא ידוע מאין הכירו.
שיף כתב:דודי צח כתב:כמדומה שרוב גדולי התורה לא ענדו עניבה
והיו עם פאות בחוץ?!
דודי צח כתב:שיף כתב:דודי צח כתב:כמדומה שרוב גדולי התורה לא ענדו עניבה
והיו עם פאות בחוץ?!
לקנטר ??
אתמהה מדוע עשה כזאת לצטט לשון שלא כתבתי,
גדוה"ת שכתבתי, התכוונתי כמובן לגדוה"ת הליטאיים, שכלל ישראל התפאר בהם בחיי חיותם.
ולא באתי להטיף, או לתת ציונים. סתם, מישהו שאל שהוא מצא בהגרח"ק דבר חריג, ועניתי שכך נהגו גדוה"ת דילן, אלה שמניתי. כך שאין צריך למצוא להם שורשים חסידיים וכדומה.
אליסף כתב:היש למי את הספדו של ר' דוב לנדו בכולל חזו"א?
הוא הרי מקריא מתוך הכתב
נאספנו כאן לקשור מספד על עטרת ראשנו מאור עינינו גאון עולם להפליא, לא מדרונו אלא מדרי קמאי שגם בהם היה נחשב לעטרת תפארת ברוממות גאונותו מפליאה לבבות מורנו ורבנו חיים קנייבסקי בן למרן רבנו הקהלות יעקב וְאַחְיָנוֹ של רבנו הגדול החזו"א זכר צדיקים יסודי עולם לברכה
ואתחיל בדברים שנשא הנוב"י במספד על אחד מגדולי דורו וזה לשון קדשו [בהשמטת דברים הבלתי נוגעים לענינו] מה נאמר ומה נדבר ומה נצטדק אלוקים מצא את עוון עבדיך, נאלמתי דומיה באין מצח להרים ראש אם מצד עוצם גדלותו וכבוד תורתו ועוצם מעשיו הנפלאים הנה איך אפתח פה לדבר קצת מגדלותו משל למרגניתא דלית בה טימא, ואם לעורר לב העם להודיע להם את אשר חסרו, גם בזה חדלתי לדבר כי אין צריך להתעוררות הזה לאשר שהחסרון ניכר יותר משמש בצהרים ומי עוד לא יראה בעיניו ולבבו יבין את שבר הגדול הזה הלא תדעו כי שר וגדול נפל בישראל ביום הזה ובגדול כזה הכל מרגישין בו, ואיך אדבר אני בהספידו ודומה ח"ו כפוגע בכבודו הגדול והנישא מאוד, ועל כיו"ב אמר הכתוב בחבירי איוב וישאו קולם ויבכו וכו' כי גדול הכאב מאוד הרי כשהכאב גדול מאוד אין דובר דבר ומעתה היש מכאוב כמכאובינו והכאב גדול מאוד מאוד ואיך אדבר דבר זולתי להרים קול בכי, ועוד ממשיך הנוב"י בזה בדברים מעוררי לבבות מזעזעי נפשות ומדמיעי עיניים לבכי גדול בל יעצר.
מה נאמר אנחנו הנאספים פה לקשור מספד ולעורר בכי ואם יבשו עינינו מבכי-עיניים הלא נבכה פנימה בכי-לבבות, בכי מר ומר, אוי נא לנו כי חטאנו, כי אבד הצדיק, אבד מאיתנו, ניתן לב, ולא נהי' כאיש לא שם אל לב.
ונתחיל במילי דהספידא. מורנו ורבנו, מי שהכירו אפי' מעט נדהם, תדהמה רבה, מעוצם גדלותו הנשגבה, נפלאה מאד, בידיעת התורה ולימודה, בבהירות ובברירות ידיעתו, המקיפה והברורה בעצמתה, בכל חדרי התורה, בכל דברי חז"ל בתלמודים, תלמוד בבלי וירושלמי, ספרא וספרי ומכילתא, וכל מדרשי חז"ל, ושקידתו הנפלאה לחזור וללמדם, שוב ושוב, עד כי ניתן להתבטא עד אין מספר, - בספריו הנפלאים עוד משחר נעוריו ועד זקנה וְשֵיבָה, מספר נחל איתן, קרית מלך על הרמב"ם, ביאוריו וחידושיו על מסכתות קטנות, ספרי הלכה החשובים מאד והנלמדים בכל אתר ואתר, ספר שונה הלכות על שו"ע או"ח, וספר "דרך-אמונה" על רמב"ם ספר זרעים, מלבד עוד ועוד חבורים במקצועות רבים ושונים בתורה, ועוד כהנה וכהנה. מה נפלא הדבר בהֵרָאוֹת לפנינו עושר כבוד מלכות תורתו להפליא ולהִפָלֵא.
וְאַזְכִּיר כאן קשר גדול מקדמת-דנא ואח"כ שנים רבות שהיה לי עמו בהשיבו לי ברוּבֵּי מכתביו הנפלאים על ספקות ועיונים שנתעוררו בעת הלימוד. אוצרות גדולים מעֹשֶר ידיעותיו ויוֹשֶר עיוניו. ועוד יש להוסיף כהנה וכהנה.
יש להזכיר את אישיותו הזכה והטהורה בעַנְוַת-חן ובצניעות-הליכות, לוקחי לבבות רחוק רחוק מהמיית החיים, רחוק רחוק מכל הִתְעַרְבוּת במה שמחוץ ללימודיו ועבודתו בקודש, תורה ולימודה, תורה ומעשים טובים, תורה וקידוש שם שמים בכל תהלכותיו, ותו לא מידי.
אינני יודע אם זכיתי למצות הדברים כראוי להוד גדולתו, אבל זאת אשר עלתה בלבי בהיזכרי ובהעלותי על לב כעת מאשר חזיתי ושמעתי מִנִי אז ולאח"כ.
תהי' נשמתו צרורה בצרור החיים ותגן זכותו עלינו ועכב"י. אמן.
ראש כתב:דודי צח כתב:שיף כתב:דודי צח כתב:כמדומה שרוב גדולי התורה לא ענדו עניבה
והיו עם פאות בחוץ?!
לקנטר ??
אתמהה מדוע עשה כזאת לצטט לשון שלא כתבתי,
גדוה"ת שכתבתי, התכוונתי כמובן לגדוה"ת הליטאיים, שכלל ישראל התפאר בהם בחיי חיותם.
ולא באתי להטיף, או לתת ציונים. סתם, מישהו שאל שהוא מצא בהגרח"ק דבר חריג, ועניתי שכך נהגו גדוה"ת דילן, אלה שמניתי. כך שאין צריך למצוא להם שורשים חסידיים וכדומה.
הגרי''ג שליט''א לא גידל פאות הראש כלל כל ימיו.
דודי צח כתב:שיף כתב:דודי צח כתב:כמדומה שרוב גדולי התורה לא ענדו עניבה
והיו עם פאות בחוץ?!
אתמהה מדוע לצטט לשון שלא כתבתי,
זהו שורת הסיכום שבדבריך. אמנם כתבת גם שלבשו טלית קטן בחוץ
גדוה"ת שכתבתי, התכוונתי כמובן לגדוה"ת הליטאיים, שכלל ישראל התפאר בהם בחיי חיותם. ולא באתי להטיף, או לתת ציונים. סתם, מישהו שאל שהוא מצא בהגרח"ק דבר חריג, ועניתי שכך נהגו גדוה"ת דילן, אלה שמניתי. כך שאין צריך למצוא להם שורשים חסידיים וכדומה.
.השוחט כתב:יתומים היינו ואין אב.
שלא להתעצל, אחל לרשום מעט, מפוזר ומפורד ומבולבל. בל"נ אח"כ אסדר.
נוטר הכרמים כתב:הרב השוחט,
תשואות חן.
אנא אל תמנע טוב.
חד ברנש כתב:הרה"ג השוחט,
יישר כוחך על הדברים היפים והמעצימים שכתבת!.
מ,א,ור כתב:להרב השוחט דברים נפלאים ומחזקים
אולי כבודו יתאר לנו כיצד היה הלימוד של הגאון ר' חיים ישראל שפירא עם מרן הגר"ח האם מרן זצ"ל היה קורא במהירות את שמונת הדפים או שהיה איזה שיתוף פעולה עם החברותא בזה כעין מו"מ
בתוך הגולה כתב:.השוחט כתב:
אפרים זלמן כתב:בענין לבישת הט"ק בחוץ, לכאו' יש בזה גם משום צניעות, וכפי שהזהיר החזו"א על מעיל ארוך
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 350 אורחים