איש_ספר כתב:
ארון וכפורת הבנתי. מאי משמע 'בדים'?
גם מה הקשר של מרן לאוצה"ח? התוכל להרחיב?
איש_ספר כתב:
אליסף כתב:איש_ספר כתב:
ארון וכפורת הבנתי. מאי משמע 'בדים'?
גם מה הקשר של מרן לאוצה"ח? התוכל להרחיב?
.השוחט כתב:לאראל. כל ההספד הוא התמצית של ספר החובות. כדאי לשנן אותו. ספר דק וקריא. (וכמעט בלי טעויות להבדיל ממנחת תודה).
לא יתכן לקוראו ולא לעלות כמה רמות בחשק לידיעת התורה.
ולשילה. אכן כל שנה סיים בי"ד ניסן. ובשנה מעוברת סיים הכל בשושן פורים, ושייר רק כמה שורות לסיום בערב פסח.
(היה לו זמן אז לענות יותר מכתבים ולכתוב ספרים).
ואומרים שאכן נתבקש לישיבה של מעלה מיד לאחר שסיים את סדר לימודיו לשנה זו.
ראה תמונה למעלה 5 ימים לפני הפטירה שהוא יושב עם החובות.
שכן נפטר בו ביום ממש.ומנין שבשבעה באדר נולד משה? שנאמר: ויאמר אליהם בן מאה ועשרים שנה אנכי היום לא אוכל עוד לצאת ולבא, שאין ת"ל היום, מה ת"ל היום? מלמד, שהקב"ה יושב וממלא שנותיהם של צדיקים מיום ליום ומחדש לחדש, שנאמר: את מספר ימיך אמלא
צופה_ומביט כתב:יש לפרש "שנותיהם" מלשון "שינון". [ולא רמז בעלמא הוא, אלא שהרי "שנה" בעצמה נקראת "שנה" משום מחזור השמש ששונה וחוזר על עצמו ומתחיל מחדש].
כמו כן, אצל מי שהתורה היתה חייו ממש, ובאם יש לו סדר שינון קבוע שחוזר חלילה, הרי שלהשלים משנתו הוא להשלים חייו-שנותיו כפשוטו.
מחולת המחנים כתב:האם שיטתו של מרן זצוק"ל נגד השתדלות בהרבה ענינים נבעה מדרך נובהרדוק בה למד אביו מרן הסטייפלער זצ"ל, שכידוע דגלו בשיטת "בטחון בלי השתדלות"?
אחרון התלמידים כתב:מ,א,ור כתב:אולי כבודו יתאר לנו כיצד היה הלימוד של הגאון ר' חיים ישראל שפירא עם מרן הגר"ח האם מרן זצ"ל היה קורא במהירות את שמונת הדפים או שהיה איזה שיתוף פעולה עם החברותא בזה כעין מו"מ
בס"ד
די! די! די!
כל השאלות הכביכול תמימות הללו, ש'כמובן' לא באים לזלזל ח"ו אלא הלמדנים שלנו רק לא מבינים - מסכנים... משום מה תמיד באים מאנשים מקבוצות מאוד מסוימות (רק חפשו את הודעות המשמתש של זה ושל השואלים האחרים להיכן הוא שייך). מספיק דיברתם בחוסר כבוד בחייו, עכשיו אנו מצפים מכם רק לשמוע מילות חרטה. הגיע הזמן לעשות תשובה ולא לשנות בחטא.
מ,א,ור כתב:על מה המתקפה הבנאלית הזו סה"כ מבקש באמת לתאר היאך מספיקים בכזו ס"ד כמות כה גדולה של הש"ס ?
גימפעל כתב:גאונות בשורות בודדות,
ווארט קצר בספר טעמא דקרא (נדפס שנת תשכ"ט), פרשת כי תצא:
"כתבו בשם הגר"א ז"ל דלכך נקרא 'גט', משום שאותיות ג"ט לא מצינו סמוכים זה לזה בכל הפסוקים, ולכך הוא סימן להרחקה. וצ"ע דגם אותיות ג"ק ז"ט ז"ץ ז"ס ס"ץ לא מצאתי סמוכים בפסוקים [אבל השאר נמצאים או ישר או הפוך]. וי"ל דגט הוא הראשון שאינו סמוך"
שמעו והתבוננו ושוו בנפשכם:
מי יכול בדור הזה (ומסתמא בכמה וכמה דורות קודמים) לציין 5 סטים של אותיות, שאינם סמוכים זה לזה,
שימו לב שבתנ"ך ישנם מעל מיליון אותיות,
קחו בחשבון, 'אותיות' לבד אין בהם שום הבנה ושכל - חייב פטור וכיוצא בזה.
ליהוי ידוע, שבשנת תשכ"ט עדיין לא היה אוצר החכמה ושאר תוכנות המחשב,
גביר כתב:דומה שליצירתו של הרב, המבוססת על בקיאות רחבה, ישנן שתי תכונות בולטות -
הראשונה - היכולת לראות מקורות רבים ומגוונים, לפעמים גם כאלה העוסקים בעניינים שונים, בסקירה אחת, ולפרשם ולנמקם זה לפי זה.
השנייה - היכולת לתמצת ולסכם בצורה מקיפה ברורה ובהירה מספר רב של מקורות.
בהתאם לכך, גם אם שתי התכונות באות לידי ביטוי בכל, או לכל הפחות ברוב המכריע, של חיבוריו, יש מהם שניכרת בהם בעיקר התכונה הראשונה, הבקיאות היוצרת, המקרבת רחוקים ומתוך כך מוצאת הסברים ונימוקים מחודשים. ויש מהם שניכרת בהם בעיקר התכונה השנייה, הללו עשויים מקורות שונים המותכים זה בזה לכלל לביאור מקיף ותמציתי.
אמור מעתה - ניתן למיין ולקטלג את חיבורי הרב לפי תכונותיהם אלה, ולהבחין בתוכם בין ספרים שעיקרם פרשנות והנמקה, שלמרות שימושם במקורות קודמים, יש בחיבור ביניהם הרבה מהיצירה עצמית, לבין ספרים שעיקרם סיכום ותמצות, שאף שגם מהם לא נעדרת אותה מקוריות, עיקרם סיכום הדברים והגשתם בפני הלומד בצורה מקיפה מחד ומתומצתת מאידך.
דומה שישנם עוד שני מאפיינים לדרכו של הרב -
האחד - הנטייה לעסוק בהרחבה יחסית גם בנושאים שמעטים הם העוסקים בהם.
השני - מתן משקל, הן פרשני והן הלכתי, למקורות שלא הכל נותנים אליהם את לבם ואף אין הכל מכירים אותם.
נראה שדי במאפיינים אלה לעשות את יצירתו לחטיבה ייחודית בספרות התורנית, מעין תת סוגה בפני עצמה, ואולי שיטה עתידית ומשוכללת של קטלוג ומיון תורניים תמצא את הדרך להביע זאת בשפה ספרנית.
שמעתי מר' יהושע הרטמן, מהדיר ספרי מהר"ל: בשנת תשמ"ט (כמדומני) הזדמנתי לארץ ופגשתי במרן הגרח"ק צועד ברחוב רשב"ם לבדו, ניגשתי אליו וביקשתי רשות לשאול שאלה, ושאלתי: בספר גו"א כתב מהר"ל בשם חז"ל שתחיית המתים תחל במערת המכפלה (או בחברון), ולא עלה בידי למצוא היכן נרמז כן בחז"ל. את המראה שראו עיני לא אשכח כל ימי, הגרח"ק עמד על מקומו, ואומר בינו לבין עצמו: בבלי, ס'איז ניט דא, בירושלמי ס'איז ניט דא, בספרי ספרא וכו' ס'איז ניט דא, ברבה... בתנחומא... בזוה"ק... ואז סיים ואמר, אכן יש משמעות בתיקוני זוהר...!
לדברי הרי"ט, זוה"ק נזכר בד' מהר"ל בכ"מ אבל יותר ממה שנזכר מוכח שהשתמש בו במקומות רבים מאד.
ש. ספראי כתב:https://www.kolhalashon.com/ToraBank/ToraBankMediaPlayer.aspx?FileID=33290619&English=False&Type=Audio
אברהם כתב:דברים שכתב נכדו של ר' שמער'ל גריינימן - אחיין של ר' חיים.
מאז שאני זוכר אותו, עוד הרבה לפני שהתחילו להציק לו בשאלות על מזג האויר, כל מה שאני זוכר ממנו זה לימוד. שום דבר אחר לא.
הוא יושב בראש המדרגות של ביתו, ולומד.
הוא יושב בספסל האחורי של כולל חזו"א, ולומד.
הוא מתפלל שמונה עשרה 3-4 דקות, ולומד.
אליסף כתב:איש_ספר כתב:
ארון וכפורת הבנתי. מאי משמע 'בדים'?
אליסף כתב:גם מה הקשר של מרן לאוצה"ח? התוכל להרחיב?
תוכן כתב:גביר כתב:הגישה אליו היתה, מטבע הדברים קלה יותר. בביתו מכרו אז ביצים ונדמה לי שגם תפוחי אדמה ובמבואה היו בדרך כלל מגדלי תבניות ביצים, איני יודע עם עסק בכך בעצמו או שבני ביתו הם שטיפלו בעניין זה.
מי שמכר את הביצים לא היה רח"ק זצ"ל אלא שכנו בקומה מתחת, ר' גדליה נדל.
אין מילים לתאר את אבדת האיש שהתקיימה אצלו: 'ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים'. גדולה האבידה מאד מאד, ואין לה תמורה.
עזריאל ברגר כתב:שאלה של "עם הארץ":
מאיפה הגיעה הנהגתו ללבוש את הטלית-קטן על הבגדים - דבר שאיננו מקובל בדרך-כלל בציבור הליטאי?
איש_ספר כתב:מרא דכולא תלמודא
שבחי מצויני ישיבת לומז'א
דינים שלא מופיעים במסכת המקורית - בוחן נפלא (בנתים כבר נדפס כולו בכ"מ)
יש בפורום עוד אשכולות מענין אשכול זה. כדאי לקשר.שמעתי מר' יהושע הרטמן, מהדיר ספרי מהר"ל: בשנת תשמ"ט (כמדומני) הזדמנתי לארץ ופגשתי במרן הגרח"ק צועד ברחוב רשב"ם לבדו, ניגשתי אליו וביקשתי רשות לשאול שאלה, ושאלתי: בספר גו"א כתב מהר"ל בשם חז"ל שתחיית המתים תחל במערת המכפלה (או בחברון), ולא עלה בידי למצוא היכן נרמז כן בחז"ל. את המראה שראו עיני לא אשכח כל ימי, הגרח"ק עמד על מקומו, ואומר בינו לבין עצמו: בבלי, ס'איז ניט דא, בירושלמי ס'איז ניט דא, בספרי ספרא וכו' ס'איז ניט דא, ברבה... בתנחומא... בזוה"ק... ואז סיים ואמר, אכן יש משמעות בתיקוני זוהר...!
לדברי הרי"ט, זוה"ק נזכר בד' מהר"ל בכ"מ אבל יותר ממה שנזכר מוכח שהשתמש בו במקומות רבים מאד.
גימפעל כתב:
מקדש מלך כתב:עזריאל ברגר כתב:שאלה של "עם הארץ":
מאיפה הגיעה הנהגתו ללבוש את הטלית-קטן על הבגדים - דבר שאיננו מקובל בדרך-כלל בציבור הליטאי?
כמדומני שכל תלמידי חזון איש הולכים כך, על פי הנהגתו, ובט"ק של כותנה דייקא (לא צמר).
אביו והחזו"א לא מספיק?
והרי לא שינה מהם כחגירת צפורן. (המון מתלמידי החזו"א הולכים כך. ויש להם ענין בזה מצד שיעור הט"ק שיכסה את רוב הגוף, שלפי החזו"א משערין אמה מלפניו מחוץ לפתח הצוואר).
בר מן דין שהוא לא היה ליטאי, אולי מצד אמו, הרי אביו היה מזרע חסידים מאוקראיינה.
דודי צח כתב: 22X22= 448.
סייג לחכמה כתב:איש_ספר כתב:מרא דכולא תלמודא
שבחי מצויני ישיבת לומז'א
דינים שלא מופיעים במסכת המקורית - בוחן נפלא (בנתים כבר נדפס כולו בכ"מ)
יש בפורום עוד אשכולות מענין אשכול זה. כדאי לקשר.שמעתי מר' יהושע הרטמן, מהדיר ספרי מהר"ל: בשנת תשמ"ט (כמדומני) הזדמנתי לארץ ופגשתי במרן הגרח"ק צועד ברחוב רשב"ם לבדו, ניגשתי אליו וביקשתי רשות לשאול שאלה, ושאלתי: בספר גו"א כתב מהר"ל בשם חז"ל שתחיית המתים תחל במערת המכפלה (או בחברון), ולא עלה בידי למצוא היכן נרמז כן בחז"ל. את המראה שראו עיני לא אשכח כל ימי, הגרח"ק עמד על מקומו, ואומר בינו לבין עצמו: בבלי, ס'איז ניט דא, בירושלמי ס'איז ניט דא, בספרי ספרא וכו' ס'איז ניט דא, ברבה... בתנחומא... בזוה"ק... ואז סיים ואמר, אכן יש משמעות בתיקוני זוהר...!
לדברי הרי"ט, זוה"ק נזכר בד' מהר"ל בכ"מ אבל יותר ממה שנזכר מוכח שהשתמש בו במקומות רבים מאד.
(בנתים כבר נדפס כולו בכ"מ)
מהו השם של הכרך והאם הספר באוצר החכמה ?
עזריאל ברגר כתב:מקדש מלך כתב:עזריאל ברגר כתב:שאלה של "עם הארץ":
מאיפה הגיעה הנהגתו ללבוש את הטלית-קטן על הבגדים - דבר שאיננו מקובל בדרך-כלל בציבור הליטאי?
כמדומני שכל תלמידי חזון איש הולכים כך, על פי הנהגתו, ובט"ק של כותנה דייקא (לא צמר).
יישר כח, ויותר באריכות כתב לי אחד החברים בפרטי:אביו והחזו"א לא מספיק?
והרי לא שינה מהם כחגירת צפורן. (המון מתלמידי החזו"א הולכים כך. ויש להם ענין בזה מצד שיעור הט"ק שיכסה את רוב הגוף, שלפי החזו"א משערין אמה מלפניו מחוץ לפתח הצוואר).
בר מן דין שהוא לא היה ליטאי, אולי מצד אמו, הרי אביו היה מזרע חסידים מאוקראיינה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 216 אורחים