יהושע100 כתב:איני יודע מה כתב הרש"ד אבל זה ב"י מפורש ביו"ד סימן קצה שלרמב"ם אסור למשש הדפק של אשתו אפי' במקום פיקו"נ וע' בש"ך ס"ק כ שהק' דלרמב"ם אינו אסור מן התורה אלא מגע של חיבה ובתשובת פנ"י ח"ב אבן העזר סי' מד כ' שמחמיר משום דחשיב אביזרייהו דג"ע אפי' שאינו במקום חיבה
דורשי יחודך כתב:מסתמא מביא שם מדברי האגרות משה אהע"ז ח"א סי' נ"ו:
מפני פ"נ דהא הגמ' בסוטה דף כ"א שהוא חסיד שוטה ומבלי עולם בטבעה איתתא בנהרא ואמר לאו אורח ארעא לאיסתכולי בה ולאצולה וברור שאף אם ברי לו שיבא לידי הרהור מחוייב לאצולה וברור שאין חלוק בין אצולי נפשיה לאצולי אחרים דבהג' דברים אסור לעבור אף בשביל אצולי אחרים אלא ודאי שזה לא הוי מאיסורי ג"ע מיון שרק מדין הרהור הוא האיסור ואף שמחוייב גם ליגע בה ולחבקה בידיו אף שהנגיעה בגופה הוא מלאו דקריבה שהוא לאו דג"ע נראה פשוט משום דעצם הנגיעה והחבוק איש משום חבה והאיסור דחבוק ונשוק וכל נגיעה הוא רק כשעושה דרך תאוה ואף שידע בנפשו שכשיגע בה ויחבקנה בידיו להוציאה מן הנהר יתכוין גם ליהנות ממגה אין להחשיב איסור זה על מעשה הנגיעה והחבוק שעושה כיון שהמעשה ודאי אינו דרך תאוה כיון דאף מי שאין לו שום תאוה היה עושה זה והוי האיסור רק הנאה שבלב שיש לו מזה ממילא אין ע"ז איסור קריבה אלא איסור הרהור מקרא דונשמרת שזה נדחה מפני פ"נ עד כאן דברי האג"מ.
בנדה יש עוד שיקול דאינו ברור כלל שהוא ביהרג ואל יעבור, שו"ת פנ"י שם סובר שאינו, וכן עוד אחרונים ובס' טהרת הבית להגרע"י זצ"ל נראה שנוטה לפסוק כן.
במקום כהן כתב:דורשי יחודך כתב:מסתמא מביא שם מדברי האגרות משה אהע"ז ח"א סי' נ"ו:
מפני פ"נ דהא הגמ' בסוטה דף כ"א שהוא חסיד שוטה ומבלי עולם בטבעה איתתא בנהרא ואמר לאו אורח ארעא לאיסתכולי בה ולאצולה וברור שאף אם ברי לו שיבא לידי הרהור מחוייב לאצולה וברור שאין חלוק בין אצולי נפשיה לאצולי אחרים דבהג' דברים אסור לעבור אף בשביל אצולי אחרים אלא ודאי שזה לא הוי מאיסורי ג"ע מיון שרק מדין הרהור הוא האיסור ואף שמחוייב גם ליגע בה ולחבקה בידיו אף שהנגיעה בגופה הוא מלאו דקריבה שהוא לאו דג"ע נראה פשוט משום דעצם הנגיעה והחבוק איש משום חבה והאיסור דחבוק ונשוק וכל נגיעה הוא רק כשעושה דרך תאוה ואף שידע בנפשו שכשיגע בה ויחבקנה בידיו להוציאה מן הנהר יתכוין גם ליהנות ממגה אין להחשיב איסור זה על מעשה הנגיעה והחבוק שעושה כיון שהמעשה ודאי אינו דרך תאוה כיון דאף מי שאין לו שום תאוה היה עושה זה והוי האיסור רק הנאה שבלב שיש לו מזה ממילא אין ע"ז איסור קריבה אלא איסור הרהור מקרא דונשמרת שזה נדחה מפני פ"נ עד כאן דברי האג"מ.
בנדה יש עוד שיקול דאינו ברור כלל שהוא ביהרג ואל יעבור, שו"ת פנ"י שם סובר שאינו, וכן עוד אחרונים ובס' טהרת הבית להגרע"י זצ"ל נראה שנוטה לפסוק כן.
ועדיין יש לדון כאן האם נגיעה של חיבה לצורך פיקו"נ, אם נחשב נגיעה של הצלה כיוון שתכלית הנגיעה נעשית לשם הצלת נפשות, או שכאן שאני שעצם הנגיעה עניינה הוא נגיעה של חבה.
עליך עיננו כתב:סנהדרין עה' ימות ואל יספר עמה מאחורי הגדר.
אין שום היתר בנגיעה של חיבה משום פיקוח נפש.
מלכיאל גרינוולד כתב:הגרמ"פ התייחס לכך במפורש באו"ח ח"א סי' קלב. ושם: "אבל מ"מ לדינא כיון דמצינו ביולדת שעלולה להסתכן מחמת פחד מי הוא שיכול לסמוך על חילוקים בחשש פקוח נפש".
וראה כאן: https://www.maalegilboa.org/article/%D7 ... 7%9C%D7%99
שים-שלום כתב:עליך עיננו כתב:סנהדרין עה' ימות ואל יספר עמה מאחורי הגדר.
אין שום היתר בנגיעה של חיבה משום פיקוח נפש.
הפת"ש באות טו מביא מתשובת רדב"ז דלא דמי כלל.
דורשי יחודך כתב:הנגיעה שהיא אביזרייהו היא נגיעה של תאוה, ונקרא לפעמים ג"כ חיבת ביאה, ויש פוסקים שכתבו בלשון קצרה "דרך חבה", אבל הענין הוא תאוה השייך ללא תקרבו לגלות ערוה, ולכאורה פשוט שזה לא מה שנצרך כאן.
פלוריש כתב:יהושע100 כתב:איני יודע מה כתב הרש"ד אבל זה ב"י מפורש ביו"ד סימן קצה שלרמב"ם אסור למשש הדפק של אשתו אפי' במקום פיקו"נ וע' בש"ך ס"ק כ שהק' דלרמב"ם אינו אסור מן התורה אלא מגע של חיבה ובתשובת פנ"י ח"ב אבן העזר סי' מד כ' שמחמיר משום דחשיב אביזרייהו דג"ע אפי' שאינו במקום חיבה
האחרונים השיגו על הב"י שאין אלו דברי הרמב"ם אלא דברי רבנו יונה, ואילו הרמב"ם והרשב"א חולקים
כולל יונגערמאן כתב:כפי שכתבו, זה לא דרך תאות עריות אלא חיבה ותמיכה של בין אדם לחבירו, בדיוק כמו שאמה או חברותיה היו שם ומחבקים אותה, ופשוט שאף אשה בשעה שכורעת לילד אינה רוצה בחיבת ביאה וכדומה
ובהגמרא של ימות ואל תספר לפניו ערומה וכו' מיירי מאדם שמחמת חולי התאווה בא לידי סיכון (וגם זה יש מפרשים שזה בעיקר משום תקנת בנות ישראל ולא מעיקר הדין).
דורשי יחודך כתב:דורשי יחודך כתב:הנגיעה שהיא אביזרייהו היא נגיעה של תאוה, ונקרא לפעמים ג"כ חיבת ביאה, ויש פוסקים שכתבו בלשון קצרה "דרך חבה", אבל הענין הוא תאוה השייך ללא תקרבו לגלות ערוה, ולכאורה פשוט שזה לא מה שנצרך כאן.
ואוסיף שלנע"ד מטבע הלשון הזו של "דרך חבה", שהוא לא מדוייק, גרם להרבה בלבול בסוגיא זו. ויש לחזור ללשון הרמב"ם המקורי שהוא "דרך תאוה" כדי שהגדרים יהיו ברורים.
יאיר1 כתב:.....
למען הגילוי הנאות, אציין כאן שראיתי בשם הרב שלמה דיכובסקי בתחומין כג (תשס"ג) עמוד 237 התיר, עם אי אלו הסתייגויות.
תודה רבה.
יאיר כתב:לא קראתי הכל אבל לכאורה כשמפחדת לפני לידת ניתוח קיסרי לכאורה אין היתר נגיעה שהרי היא לא בפיקו"נ כעת אלא רק בזמן הניתוח ושם ממילא לא יוכל לגעת וגם זה לא יעזור להצלחת הניתוח.
כדכד כתב:יאיר כתב:לא קראתי הכל אבל לכאורה כשמפחדת לפני לידת ניתוח קיסרי לכאורה אין היתר נגיעה שהרי היא לא בפיקו"נ כעת אלא רק בזמן הניתוח ושם ממילא לא יוכל לגעת וגם זה לא יעזור להצלחת הניתוח.
א. לא יעזור להצלחת הניתוח אבל אולי יעזור להרגעת האשה בזמן הניתוח.
ב. אם הניתוח מתוכנן לא פשוט שנאסרים קודם אליו
יאיר כתב:כדכד כתב:יאיר כתב:לא קראתי הכל אבל לכאורה כשמפחדת לפני לידת ניתוח קיסרי לכאורה אין היתר נגיעה שהרי היא לא בפיקו"נ כעת אלא רק בזמן הניתוח ושם ממילא לא יוכל לגעת וגם זה לא יעזור להצלחת הניתוח.
א. לא יעזור להצלחת הניתוח אבל אולי יעזור להרגעת האשה בזמן הניתוח.
ב. אם הניתוח מתוכנן לא פשוט שנאסרים קודם אליו
א. אכן אבל אז מי התיר?
ב. כוונתי בזמן שאסורים בלאו הכי
כולל יונגערמאן כתב:מהיכן האיסור להיות נוכח?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 409 אורחים