לבי במערב כתב:כמעשיהם בראשונה. וקריינא דאגרתא כו'.תלישא קטנה כתב:היה מומלץ אולי לפתוח אשכול מיוחד להגדות חדשות מהשנה ועם ישישים חכמה
לבי במערב כתב:כמעשיהם בראשונה. וקריינא דאגרתא כו'.תלישא קטנה כתב:היה מומלץ אולי לפתוח אשכול מיוחד להגדות חדשות מהשנה ועם ישישים חכמה
על קצה הקולמוס כתב:הגדה של פסח - ספיר ויהלום
נוטר הכרמים כתב:הגש"פ
"מלחמות ד'",
ליקוט מתורת הרמב"ן,
עם חידושים והערות
מהגאון רבי שלמה אריאלי שליט"א.
כתבנית ההגש"פ מתורת הרמב"ם שהוציא לפני כמה שנים.
גימפעל כתב:רשימה של הגדה של פסח שיו"ל תשפ"ב
...
3) הגדה הגדת העתיד...
"הגדה של פסח" לעתיד לבוא
עריכת ליל הסדר, כפי שנערכנו אי"ה לימות המשיח
בשורה משמחת ומרנינה, פושטת בקרב המוני בני ישראל, עם הופעתו של הספר הנכבד יקר הערכין "הגדת העתיד" – והוא סדר ההגדה של פסח, ערוך ומסודר כפי שנערכנו אי"ה לעתיד לבוא, בביאת משיח צדקנו, בקיום כל המצוות שיתחדשו עם בנין בית המקדש בב"א, כהקרבת קרבן פסח ועליה לרגל, ועוד.
הגדה זו – ייחודית במינה, מרוממת את הלבבות, מחדירה את הידיעות הנחוצות, מחדדת את השינויים הרבים שימצאו את מקומם בעריכת ליל הסדר, ובקיום כל מצוות החג והקודמים לחג, בביאת הגואל במהרה.
מערכת מסועפת ומרתקת של הלכות נחוצות, המתחילה החל משלושים יום קודם לחג, בהכנות לעליה לרגל ולהקרבת קרבן הפסח, עם ציוני דרך לפעולות שונות הצריכות להתבצע בתאריכים מסוימים. כגון, הידעתם מה נדרשים לבצע בתאריכים: י"ד וט"ו אדר, כ"ט בו, ראש חודש ניסן, ז' וט' בניסן? האם יהא מותר לעלות ברכב או באוטובוס לירושלים? היכן יחנו? ואלו מנעלים ינעלו? האם מותר לאכול את קרבן הפסח בדירה הממוקמת בקומה עליונה, או שמא יצטרכו דייקא לאכלה בקומת הקרקע?
שינויים לרוב בסדר ה'הגדה' שתאמר לימות המשיח: סדר הקידוש שיהא אולי שונה... האם יאמרו 'הא לחמא עניא'? אלו קושיות ישאלו ב'מה נשתנה'? סדר האכילה של פסח מצה ומרור... נוסח ברכות המצוות... האם ילבשו 'קיטל והאם יאכלו ביצה? האם יפתחו הדלת ל'שפוך חמתך', והיכן יאמרו את ההלל? וכך בכל פרט ופרט מסדר ליל החג, ישנה התייחסות מפורטת ומדוקדקת, בליבון ועיון עד דק, האם ואיך ינהגוה ויקימוה לעתיד לבוא. וכגון, ברכת האילנות, האם ואיך יברכוה על אילנות שעתידים להוציא פירות מדי חודש, או על אילנות שיוציאו זהב? ועוד כהנה וכהנה.
לשון הספר יחודי, שמדבר על העתיד בלשון הווה. וכך מוצא הלומד את עצמו עם תחושה אמתית וחזקה, שאין המדובר על עתיד רחוק, אלא על הווה מרומם.
יצירת פאר זו, הינה מעשה ידיו של האי גברא רבא, הרב הגאון רבי שאול יחזקאל וייס שליט"א, מחשובי תלמידי החכמים בלונדון יצ"ו, אשר אתמחי גברא ואתמחי קמיעא בהוצאת 'אוצר דברי המפרשים' על הגדה של פסח, ועל ספר חובת הלבבות, שנתקבל בחיבה רבה בקרב המוני בית ישראל, וכן בחיבוריו החשובים 'אוצר דברי הפוסקים' על השו"ע, אשר הגה ברוחו הכבירה לסדר הגדה זו, להביא לימות המשיח.
המלצותיהם הנלהבות של רבני לונדון ואירופה המעטרים את הספר, המה מעידים על יקר ערכו של חיבור זה, ועל גודל הנחיצות לדעת את כל פרטי ההלכות שתהיינה נצרכות לידיעה למעשה בעגלא ובזמן קריב. וכה כותב הגאון רבי אהרן שיף שליט"א רב אב"ד דקהלה החרדית "מחזיקי הדת" באנטווערפן: 'שמחתי לראות החיבור החדש "הגדת העתיד", שבו מבאר סדר הפסח לעתיד לבוא, כמאמר חז"ל בסוכה (מא.) 'דורש אין לה – מכלל דבעי דרישה', וזה חלק מן להיות מוכן לביאת המשיח'. ודודו של בעל המחבר, ה"ה הגאון רבי אברהם יונה שווארץ שליט"א אב"ד דק"ק קהל חסידים-קהל ישראל בווינא יצ"ו, מציין: 'ואם אדוננו בעל החפץ חיים זי"ע כתב, כי חוב מוטל על הכהנים לדעת הלכות עבודה וקדושת המקדש כדי שיהיו מוכנים כשירד בית המקדש, וכדברי הנביא 'פתאום יבוא אל היכלו', לפי זה גם כלל ישראל חייבים לדעת מה שנוגע לכולנו, ובהם הלכות של ליל הק' הזה'. והגאון רבי זאב הלוי פלדמן שליט"א מפליג בשבח החיבור הלז: 'הכל נערך כשולחן ערוך להפליא, עם מקורות נאמנים. ואין ספק כי הגדה זו מחזקת את אמונת אומן שמקננת בלבבות ישראל, ואשרי חלקו שזיכה את הרבים בזה'.
בני ישראל הנלבבים – מהרו להביא ברכה אל בתיכם: "הגדת העתיד" – שתיהפך ל"הגדת ההווה", עוד בהאי שתא!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים