הרואה כתב:צופה_ומביט כתב:בנוגע ל"בטלנות לא יאומן כי יסופר" של הגר"ח שהביא הרב השוחט,
נפשי בשאלתי ואני מנסה להבין, בכנות וברצינות:
האם להלכה למעשה בכל תחום לא צריך להתמצא היטב בריאליה של התחום?
והנהגת הציבור האם לא דורשת לידע מה נעשה בעולם הנוגע לציבור?
כללו של דבר: הלוא גם בנוגע להלכה וגם בנוגע להנהגה לפני ההכרעה כיצד לנהוג צריך לידע היטב את הנתונים במציאות.
האם אפשרי לפסוק הלכה ברוח הקודש שלא כדרכה של תורה? [ברמב"ם בהקדמת פיה"מ כתוב שלא].
לגבי הנהגה אולי תלוי יותר ברוח הקודש מאשר בהגיונות בני אדם גם אם הם דעת תורה.
או שהסייעתא דשמיא שלו היתה שבכל מה שנגע להלכה ולהנהגה הוא ידע והבין מצוין, ורק השאר לא נכנס במוחו כלל?
יש מושג שתלמיד חכם אמיתי פטור מהרבה דברים, אם ניקח דוגמא קיצונית זה בן עזאי שלא קיים פו"ר.
כמובן שאין זו הוראה לכלל הציבור שצריכים תורה עם דרך ארץ.
צופה_ומביט כתב:בנוגע ל"בטלנות לא יאומן כי יסופר" של הגר"ח שהביא הרב השוחט,
נפשי בשאלתי ואני מנסה להבין, בכנות וברצינות:
האם להלכה למעשה בכל תחום לא צריך להתמצא היטב בריאליה של התחום?
והנהגת הציבור האם לא דורשת לידע מה נעשה בעולם הנוגע לציבור?
כללו של דבר: הלוא גם בנוגע להלכה וגם בנוגע להנהגה לפני ההכרעה כיצד לנהוג צריך לידע היטב את הנתונים במציאות.
האם אפשרי לפסוק הלכה ברוח הקודש שלא כדרכה של תורה? [ברמב"ם בהקדמת פיה"מ כתוב שלא].
לגבי הנהגה אולי תלוי יותר ברוח הקודש מאשר בהגיונות בני אדם גם אם הם דעת תורה.
או שהסייעתא דשמיא שלו היתה שבכל מה שנגע להלכה ולהנהגה הוא ידע והבין מצוין, ורק השאר לא נכנס במוחו כלל?
צופה_ומביט כתב:בנוגע ל"בטלנות לא יאומן כי יסופר" של הגר"ח שהביא הרב השוחט,
נפשי בשאלתי ואני מנסה להבין, בכנות וברצינות:
האם להלכה למעשה בכל תחום לא צריך להתמצא היטב בריאליה של התחום?
והנהגת הציבור האם לא דורשת לידע מה נעשה בעולם הנוגע לציבור?
כללו של דבר: הלוא גם בנוגע להלכה וגם בנוגע להנהגה לפני ההכרעה כיצד לנהוג צריך לידע היטב את הנתונים במציאות.
האם אפשרי לפסוק הלכה ברוח הקודש שלא כדרכה של תורה? [ברמב"ם בהקדמת פיה"מ כתוב שלא].
לגבי הנהגה אולי תלוי יותר ברוח הקודש מאשר בהגיונות בני אדם גם אם הם דעת תורה.
או שהסייעתא דשמיא שלו היתה שבכל מה שנגע להלכה ולהנהגה הוא ידע והבין מצוין, ורק השאר לא נכנס במוחו כלל?
הרואה כתב:שמעתי מר"נ רוטמן שליט"א שפעם דיבר על מעלת תורה עם דרך ארץ בהיותו ר"מ בישיבת מיר ברכפלד, ואחד הרמ"ים שם החליט שזה דברי אפיקורסות וצריך לסלק אותו מתפקידו בישיבה, וראשי הישיבה החליטו לשאול את ר' חיים על כך. ור' חיים אמר כשם שהתורה נקנית בי"ג בריתות כך דרך ארץ וכו' (כך זכור לי שאמר ואני לא מוצא את מקור הציטוט כעת), והוסיף הלואי שהייתי זוכה לזה.
צופה_ומביט כתב:הרואה כתב:צופה_ומביט כתב:בנוגע ל"בטלנות לא יאומן כי יסופר" של הגר"ח שהביא הרב השוחט,
נפשי בשאלתי ואני מנסה להבין, בכנות וברצינות:
האם להלכה למעשה בכל תחום לא צריך להתמצא היטב בריאליה של התחום?
והנהגת הציבור האם לא דורשת לידע מה נעשה בעולם הנוגע לציבור?
כללו של דבר: הלוא גם בנוגע להלכה וגם בנוגע להנהגה לפני ההכרעה כיצד לנהוג צריך לידע היטב את הנתונים במציאות.
האם אפשרי לפסוק הלכה ברוח הקודש שלא כדרכה של תורה? [ברמב"ם בהקדמת פיה"מ כתוב שלא].
לגבי הנהגה אולי תלוי יותר ברוח הקודש מאשר בהגיונות בני אדם גם אם הם דעת תורה.
או שהסייעתא דשמיא שלו היתה שבכל מה שנגע להלכה ולהנהגה הוא ידע והבין מצוין, ורק השאר לא נכנס במוחו כלל?
יש מושג שתלמיד חכם אמיתי פטור מהרבה דברים, אם ניקח דוגמא קיצונית זה בן עזאי שלא קיים פו"ר.
כמובן שאין זו הוראה לכלל הציבור שצריכים תורה עם דרך ארץ.
איך זה עונה ובמה זה קשור למה ששאלתי?
.השוחט כתב:יש אותם בהידברות.
צופה_ומביט כתב:בנוגע ל"בטלנות לא יאומן כי יסופר" של הגר"ח שהביא הרב השוחט,
נפשי בשאלתי ואני מנסה להבין, בכנות וברצינות:
האם להלכה למעשה בכל תחום לא צריך להתמצא היטב בריאליה של התחום?
והנהגת הציבור האם לא דורשת לידע מה נעשה בעולם הנוגע לציבור?
כללו של דבר: הלוא גם בנוגע להלכה וגם בנוגע להנהגה לפני ההכרעה כיצד לנהוג צריך לידע היטב את הנתונים במציאות.
האם אפשרי לפסוק הלכה ברוח הקודש שלא כדרכה של תורה? [ברמב"ם בהקדמת פיה"מ כתוב שלא].
לגבי הנהגה אולי תלוי יותר ברוח הקודש מאשר בהגיונות בני אדם גם אם הם דעת תורה.
או שהסייעתא דשמיא שלו היתה שבכל מה שנגע להלכה ולהנהגה הוא ידע והבין מצוין, ורק השאר לא נכנס במוחו כלל?
צופה_ומביט כתב:האם להלכה למעשה בכל תחום לא צריך להתמצא היטב בריאליה של התחום?
גיזונטע קאפ כתב:לפי פשוטו כתב:כמה סיפורים ששמעתי מכלי ראשון.
סיפרה הרבנית: תקופה קצרה אחר הנישואים התגוררנו בירושלים והלכנו ביחד לחתונה של חברה ור' חיים ישב בצד ונרדם, והיו לי מכך בושות, ונכנסתי לאבי הגרי"ש ובכיתי לו על כך ואמר לי עוד יהיה לך כבוד גדול ממנו."
סיפר לי נכדו של הגר"ר פיין שכאשר נפטר סבו ר' אליעזר אלפא הגיעה לנחם הרבנית קנייבסקי ואמרה שחייבת לו את החיים, כי בתור חתן וכלה טיילו ברחוב והגר"ח היה ביישן גדול ולא היה לו מה לדבר איתה, והחליטה שזה לא בשבילה, הלך שם ברחוב ב"ד ר"א אלפא ונתקל בהם, ובחכמתו ראה את המצב, ונגש אליה ואמר לה את לא יודעת מי זה החתן שלך , איזה זכות יש לך וכיוצ"ב, ובזכות זה נשארה איתו
נוטר הכרמים כתב:אם כי אצל הגר"ח מעולם לא סיפרו על איזה קושי...
אברהם כתב:דברים שכתב נכדו של ר' שמער'ל גריינימן - אחיין של ר' חיים.
פעם הייתי עם אחי - שניבדל לחיים ארוכים - אצל ר' חיים בשעת קבלת קהל.
המתנו מאחוריו לרגע שיתפנה ויוכל לדבר איתנו.
אל החדר נכנס יהודי בעל תשובה ברסלבר, גבוה וגברתן.
הוא מתכופף, מנשק את ידו של ר' חיים, ואומר:
כבוד הרב, יש לי בעיה. אני כל הזמן קר לי כבוד הרב. מה לעשות?
תלבש מעיל חם, עונה לו ר' חיים.
אבל הנה, יש לי מעיל מצמר כבוד הרב, אומר האיש ומושך בשרוול מעילו ומראה לר' חיים.
ר' חיים ממשש את המעיל, חושב רגע, ושואל:
איפה אתה גר?
בצפת, כבוד הרב.
בצפת קר. תבוא לבני ברק. פה חם.
רגע של מבוכה.
אבל כבוד הרב, אשתי עובדת בטבריה. אולי שנעבור לטבריה?
ור' חיים צוחק ואומר לו; טבריה זה קרוב לצפת, בטח גם שם קר. תבוא לבני ברק. פה חם.
האיש מנשק את ידו של ר' חיים, ויוצא.
אחי מסתכל על ר' חיים מוכה תדהמה, ושואל אותו: איך יש לרב כח לכל השאלות האלו?
מה אפשר לעשות? עונה לו ר' חיים במעין התנצלות, כתוב במשנה 'והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות'...
אני באמת לא יודע מה לכתוב על ר' חיים.
מאז שאני זוכר אותו, עוד הרבה לפני שהתחילו להציק לו בשאלות על מזג האויר, כל מה שאני זוכר ממנו זה לימוד. שום דבר אחר לא.
הוא יושב בראש המדרגות של ביתו, ולומד.
הוא יושב בספסל האחורי של כולל חזו"א, ולומד.
הוא מתפלל שמונה עשרה 3-4 דקות, ולומד.
אין לי זיכרון ממנו שלא קשור ללימוד.
אכלתי אצלו פעם בליל שבת. היינו זוג צעיר והתגוררנו בבני ברק, והרבנית ע"ה היתה מזמינה אותנו מפעם לפעם לסעודה.
ר' חיים יושב בראש השולחן, לידו סטנדר.
הוא עושה קידוש, והראש בתוך הספר.
בינתיים כולם נוטלים ידיים.
כשכולם סיימו ליטול, הוא קם, נוטל ידיים, מתיישב, מברך המוציא, פורס את החלה, ושוב הראש בספר.
כעבור חמש דקות הוא שואל את הרבנית:
אפשר כבר לברך?
רגע, הרב, עוד לא אכלנו דגים.
שוין, הוא מחזיר את הראש לספר.
הרבנית מגישה את הדגים, ר' חיים אוכל את הדג, והראש בחזרה בספר.
כעבור חמש דקות: אפשר כבר לברך?
רגע, הרב, עוד לא אכלנו מרק.
שוין, הראש בחזרה בסטנדר.
וחוזר חלילה עד סוף הסעודה.
באירוסי בתו הקטנה, ישב לידו מחותנו הרב הוניגסברג.
בשלב כלשהו, ר' חיים ופנה אליו עם דאגה על פניו, ואומר לו; מה יהיה עם החובות?
הרב הוניגסברג הזדעזע כולו.
למחרת בבוקר הוא נכנס לרב שטיינמן, ואומר לו: רב'ה, מוכרחים לדאוג לר' חיים, אין לו מנוחה מהחובות!
הרב שטיינמן התפרץ בצחוק, ואמר לרב הוניגסברג: תירגע, הוא מדבר על החובות של הלימוד...
בשביל מי שלא חי את האטמוספרה הזו של תורה, כל התורה ורק התורה, ר' חיים היה אדם משעמם מאד.
הלוואי וזה היה נשאר ככה עד יומו האחרון.
אבי שיחי' סיפר לי פעם, שכשהחזו"א נפטר, סבי זצ"ל נכנס למרה שחורה ממש.
עבר שבוע, עבר חודש, ובבית אוירה של תשעה באב.
הם כבר לא יכלו לסבול את זה, ויום אחד הוא ואחיו נגשו לאבא שלהם, ואמרו לו; נכון, החזו"א נפטר והכל, אבל החיים צריכים להימשך. עד אנה בכיה בציון ומספד בירושלים?
סבא הסתכל עליהם במבט שכולו רחמים, החל לבכות, ואמר להם: אני עוד ראיתי איך נראה אדם גדול. מה יהיה איתכם? לאיזה עולם אתם תגדלו?
כשהייתי רואה את ר' חיים, כל הסיפורים שגדלתי עליהם מליטא, מוילנא, מהגר"א, כולם היו עומדים לנגד עיני. הוא היה הביטוי המוחשי ביותר לכל הסיפורים הללו, שהמכנה המשותף שלהם היה; תורה.
נכנסתי אליו פעם עם בחור שרצה לעזוב את הישיבה. אין לו חשק בלימוד.
ר' חיים מסתכל עליו בחיוך, ואומר לו: 70 שנה אני לומד בלי חשק... מה זה קשור? צריך ללמוד וזהו.
ר' חיים היה תמים. הוא לא הבין חכמות.
ולכן, כשאמרו לו שצריך ללמוד תורה כל הזמן, הוא הבין את זה כפשוטו... אז הוא למד תורה כל הזמן.
וכשהמשנה אומרת 'והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות', הוא הבין את זה כפשוטו... אז הוא קיבל כל אדם בסבר פנים יפות.
וכך בכל התורה כולה. הכל כפשוטו.
והוא הוכיח שזה אפשרי, ללמוד את כל התורה כפשוטה...
ר' חיים שאול קרליץ זצ"ל אמר פעם, שכשהחזו"א נפטר, כל אחד מתלמידיו לקח משהו מדרכו. זה לקח את דקדוק ההלכה, זה לקח את עמל העיון, זה לקח את עמל התפילה, כל אחד לקח משהו.
רק את המידות של החזו"א אף אחד לא לקח...
וזה מחזיר אותי לסיפור שאיתו פתחתי.
השגה בלימוד תורה אולי יש לי. אבל השגה בהתמדה של ר' חיים - אין לי.
השגה בלדעת קצת תורה אולי יש לי, אבל השגה בהיקף הידע המבהיל של ר' חיים ("מרא דכולא תלמודא" כתב עליו החזו"א כשהיה בן 20) - אין לי.
השגה בלשבת כמה שעות וללמוד אולי יש לי, אבל השגה במערת רשב"י שבה הוא נולד וממנה לא יצא לעולם - אין לי.
אבל אני ראיתי בן אדם!
ראיתי את הסבלנות האינסופית שלו לכל אחד.
ראיתי איך הוא היה מסוגל אינספור פעמים לקחת את הרכוש הכי יקר עלי אדמות שהיה ברשותו - הזמן - ולתת אותו לאדם ש'קר לו, כבוד הרב, מה לעשות?'.
ופה כבר אין לי תירוץ של השגה.
"כי חייב אדם לטרוח בדרישת טוב לעמו, ולשקוד בעמל נפשו על תקנת חברו, אם דל ואם עשיר, וזהו מן החמורות ומן העיקרים הנדרשים מן האדם, שנאמר; הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ". (רבנו יונה)
"וכה היה דברו אלי תמיד, כי האדם לא נברא לעצמו כלל, רק להועיל לאחריני בכל אשר תמצא ידו!" (ר' איצל'ה מוולוז'ין על אביו הגר"ח)
ודבר אחרון.
אחרי החתונה, למדתי בכולל חזו"א בחברותא עם דוד שלי.
פעם הגענו לגמרא בסנהדרין כ"ב, וכתוב שם; אין איש מת אלא לאשתו, ואין אשה מתה אלא לבעלה.
ודוד שלי שקע בהרהורים, ואמר לי בזו הלשון:
את האמת אומר לך, אני לא מבין את הגמרא הזו. אבל הכרתי שני אנשים שכן הבינו אותה; הסטייפלר, ור' גדליה נדל...
ובכן, אני לא הכרתי לא את הזוגיות של הסטייפלר, ולא את הזוגיות של ר' גדליה.
אבל הכרתי קצת את הזוגיות של ר' חיים ושל דודה בת שבע.
הם הבינו את הגמרא הזו היטב...
ערב אחד ישבתי אצלו אחרי מעריב.
זה היה כבר אחרי האירוע המוחי הראשון שהוא עבר, ושמאז הוא הפסיק לנסוע לשמחות מחוץ לבני ברק, גם לא של נכדיו.
באותו ערב היתה חתונה של אחד מנכדיו בירושלים, כיון שהם רצו שהסבא הרב אלישיב יסדר קידושין.
הרבנית נכנסת לחדרו, ואומרת: הרב (כשהיו עוד אנשים בחדר היא היתה קוראת לו הרב), אני נוסעת עם שייע לחתונה לירושלים.
ר' חיים מסתכל עליה ואומר: אולי לא תסעי?
אבל הבטחתי להם, הם מחכים לי.
את בטוחה שאת חייבת לנסוע?
כן, אני בטוחה. אמרתי להם שאני אבוא.
טוב. ומתי תחזרי?
ב11 בערך.
אולי תחזרי יותר מוקדם?
נראה לפי המצב. אם יתאפשר נצא מוקדם יותר.
בסדר. פור געזונטער הייט.
הוא קם, ליווה אותה ארבע אמות, וחזר לחדר.
יצאתי אחרי הרבנית, ושאלתי אותה: למה הוא לא רוצה שתסעי?
היא צחקה את הצחוק המתוק והבלתי נשכח שלה, ואמרה לי: הוא אומר שכשאני לא בבית הוא לומד פחות טוב...
אני נזכר בסיפור הזה, ובוכה ובוכה ובוכה.
אין לי מספיק מילים לתאר כמה אהבה וכמה קרבה מונח במשפט הזה שלה.
איזו ברית עמוקה הצליחו ר' חיים והרבנית לכרות ביניהם, כשהיא מסתובבת בעולם בידיעה ש'כשהיא לא בבית ר' חיים לומד פחות טוב'...
וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי מוֹתוֹ.
מהו "איש האלהים"? א"ר אבין: מחציו ולמטה "איש", מחציו ולמעלה "האלהים".
לְשִׁמְךָ וּלְזִכְרְךָ תַּאֲוַת נָפֶשׁ
לפי פשוטו כתב:כמה סיפורים ששמעתי מכלי ראשון.
סיפר הגר"ח לר"י דבורץ מפ"ת, שפ"א נכנס ללמד תינוקות(לא ידוע באיזו סיטואציה) והתלמידים ביקשו לצאת לשירותים בזאח"ז, וכמובן לא חזרו עד סוף השיעור,ואמר הגר"ח שבזה ידע שאינו יכול להיות "מלמד"
אברהם כתב:דברים שכתב נכדו של ר' שמער'ל גריינימן - אחיין של ר' חיים.
ערב אחד ישבתי אצלו אחרי מעריב.
זה היה כבר אחרי האירוע המוחי הראשון שהוא עבר, ושמאז הוא הפסיק לנסוע לשמחות מחוץ לבני ברק, גם לא של נכדיו.
באותו ערב היתה חתונה של אחד מנכדיו בירושלים, כיון שהם רצו שהסבא הרב אלישיב יסדר קידושין.
הרבנית נכנסת לחדרו, ואומרת: הרב (כשהיו עוד אנשים בחדר היא היתה קוראת לו הרב), אני נוסעת עם שייע לחתונה לירושלים.
ר' חיים מסתכל עליה ואומר: אולי לא תסעי?
אבל הבטחתי להם, הם מחכים לי.
את בטוחה שאת חייבת לנסוע?
כן, אני בטוחה. אמרתי להם שאני אבוא.
טוב. ומתי תחזרי?
ב11 בערך.
אולי תחזרי יותר מוקדם?
נראה לפי המצב. אם יתאפשר נצא מוקדם יותר.
בסדר. פור געזונטער הייט.
הוא קם, ליווה אותה ארבע אמות, וחזר לחדר.
יצאתי אחרי הרבנית, ושאלתי אותה: למה הוא לא רוצה שתסעי?
היא צחקה את הצחוק המתוק והבלתי נשכח שלה, ואמרה לי: הוא אומר שכשאני לא בבית הוא לומד פחות טוב...
אני נזכר בסיפור הזה, ובוכה ובוכה ובוכה.
אין לי מספיק מילים לתאר כמה אהבה וכמה קרבה מונח במשפט הזה שלה.
איזו ברית עמוקה הצליחו ר' חיים והרבנית לכרות ביניהם, כשהיא מסתובבת בעולם בידיעה ש'כשהיא לא בבית ר' חיים לומד פחות טוב'...
וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי מוֹתוֹ.
מהו "איש האלהים"? א"ר אבין: מחציו ולמטה "איש", מחציו ולמעלה "האלהים".
לְשִׁמְךָ וּלְזִכְרְךָ תַּאֲוַת נָפֶשׁ
ועל דעת הירושלמי (שבת פ"י ה"ג) הכתוב בפירושי רש"י (שבת צב. ד"ה שכן) שהוא נושא אותם, יהיה משא גדול, כי הקטורת שס"ה מנה (כריתות ו א) ומשה רבינו לא פטמה לחצאין, ושמן המאור לשנה שלימה רב מאד קפ"ג לוגין, ומנחת התמיד לא ידענו לכמה ימים ישא ממנה. אבל היה אלעזר חזק ואמיץ כיעקב אבינו, וכן משה רבינו ואהרן אחיו, וקוי ה' יחליפו כח:
נוטר הכרמים כתב:ואני לא מחפש ביקורת, יש הרבה, על אופן ניהול ההלויה
עושה חדשות כתב:טרקטור כתב:נחל איתן – שנת 'עזרתני' – תשל"ג [מ] (49)
זוהי שנת הדפסת המהדורה הרביעית. ובהקדמה שם מוזכר שעיקרו נכתב בשנת תש"ט.
מהר שלל חש בז כתב:יש דברים שאפשר ממש לחקות, ובהצלחה רבה
http://news-beitalef.com/?page_id=4658& ... 7%B4%D7%9C
נוטר הכרמים כתב:אכן, צודק השעיר החיי.
על רבינו זצוק"ל כבר יצאו בחייו מדפים שלמים של סיפורים והנהגות ותמונות מכל הסוגים והמינים.
לא יפה עשו מי שעשו שבגליון אבל מיוחד העניקו את כל הבמה (כמעט) לעסקנים ופוליטיקאים,
שרובם אפילו לא נמנו על מקורביו ובאי ביתו, בלי שום ניחוח תורני וחינוכי.
למה?
מילא, מודעות פרסום רדודות וצעקניות מכל המשק, זה בשביל הכסף,
אבל האם ה'כתובות' הראשונות אחר מיטת רבינו הם חברי מועצות הערים?
(ואני לא מחפש ביקורת, יש הרבה, על אופן ניהול ההלויה,
ע"ז יש כל מיני הסברים שמן הסתם חלקם נכונים, ולימוד זכות,
כאן זה לא ביקורת, אלא באמת נקודה בסיסית מאוד, ועם אפשרות לנסות לתקן).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 340 אורחים