מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי סליחות » א' מרץ 13, 2022 11:44 pm

במהלך הדורות היו דברים שנלמדו במידות שהנ"ב, ומסתמא בזמן כנסת הגדולה ולפני ואחרי התחדשו דינים ע"י המידות שהנ"ב, כי סו"ס רק גזירה שווה אין אדם דן אלא אם כן קבלה מרבו.
האם יש דברים שנלמדו במידות בדור אחד, ולפני כן עשו או הבינו להיפך?

אמנם במדרש כתוב שמקרא ומשנה הלכות תוספתות והגדות ומה שתלמיד ותיק עתיד להורות, כבר היה וניתן הלכה למשה מסיני. ואעפ"כ, אין זה בהכרח עונה השאלה.
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ג' מרץ 15, 2022 10:39 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

תלמוד_ישן
הודעות: 524
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: [email protected]

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ב' מרץ 14, 2022 3:17 am

יש לציין שרש"י בסוכה (דף לא. ד"ה לא מקשינן) סובר שלכל הי"ג מדות צריכים מסורה.
לא ניתן לדרוש מעצמו מכל י''ג מדות שהתורה נדרשת בהן אלא ק''ו

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 14, 2022 1:34 pm

תלמוד_ישן כתב:יש לציין שרש"י בסוכה (דף לא. ד"ה לא מקשינן) סובר שלכל הי"ג מדות צריכים מסורה.
לא ניתן לדרוש מעצמו מכל י''ג מדות שהתורה נדרשת בהן אלא ק''ו

דברי רש"י האלו - מופלאים. ותוס' הקשו עליו, ודחאום.
מעניין מה כתבו מתרצי רש"י על זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 14, 2022 1:37 pm

אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סליחות » ב' מרץ 14, 2022 2:24 pm

עזריאל ברגר כתב:
תלמוד_ישן כתב:יש לציין שרש"י בסוכה (דף לא. ד"ה לא מקשינן) סובר שלכל הי"ג מדות צריכים מסורה.
לא ניתן לדרוש מעצמו מכל י''ג מדות שהתורה נדרשת בהן אלא ק''ו

דברי רש"י האלו - מופלאים. ותוס' הקשו עליו, ודחאום.
מעניין מה כתבו מתרצי רש"י על זה.

כמדומה שדעת התוס' היא שיטת רוב הראשונים.
ולפי הרשב"ץ (שע"ד פ"ב אות כ) ביבין שמועה, אף רש"י עצמו ס"ל כך.
בחיד"א ביעיר אזן (מערכת ה'): "אמנם הרב יבין שמועה כתב דמעולם לא כתב כן רש"י אלא לדעת ר' יהודה אבל לרבנן אדם דן כל המדות מעצמו חוץ מגז"ש וקי"ל כרבנן".

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סליחות » ב' מרץ 14, 2022 2:26 pm

עזריאל ברגר כתב:אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

הכל בפירוש רס"ג לי"ג מידות שנדפס בתרביץ בשנה או בשנתיים האחרונות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 14, 2022 5:13 pm

סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

הכל בפירוש רס"ג לי"ג מידות שנדפס בתרביץ בשנה או בשנתיים האחרונות.

איפה אפשר לראותו?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 14, 2022 7:41 pm

עזריאל ברגר כתב:אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

הזדמן לי פעם למסור שיעור על י"ג מדות שהתורה נדרשת בהן, וליקטתי דוגמאות לכל המדות. ראה בדף המצורף (הפסוקים בלבד).
קבצים מצורפים
מידות שהתורה נדרשת.pdf
(60.52 KiB) הורד 89 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 14, 2022 7:49 pm

סגי נהור כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

הזדמן לי פעם למסור שיעור על י"ג מדות שהתורה נדרשת בהן, וליקטתי דוגמאות לכל המדות. ראה בדף המצורף (הפסוקים בלבד).

אשמח להסבר על ג הדרשות האלו, כי אינני מכיר/זוכר אותן.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 14, 2022 7:52 pm

ראה בכ"ז אנצ"ת סוף כרך ו.

נחמת ארי
הודעות: 114
הצטרף: ב' מאי 04, 2020 3:17 pm

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי נחמת ארי » ב' מרץ 14, 2022 10:56 pm

עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

הכל בפירוש רס"ג לי"ג מידות שנדפס בתרביץ בשנה או בשנתיים האחרונות.

איפה אפשר לראותו?

שטמפפר, פירוש יג מידות לרסג.pdf
(650.23 KiB) הורד 211 פעמים

אבקברד
הודעות: 215
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי אבקברד » ג' מרץ 15, 2022 12:06 am

בברייתא דרבי ישמעאל בתחילת הספרא
מופיעות דוגמאות לכל המידות כולן

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סליחות » ג' מרץ 15, 2022 1:09 am

סליחות כתב:במהלך הדורות היו דברים שנלמדו במידות שהנ"ב, ומסתמא בזמן כנסת הגדולה ולפני ואחרי התחדשו דינים ע"י המידות שהנ"ב, כי סו"ס רק גזירה שווה אין אדם דן אלא אם כן קבלה מרבו.
האם יש דברים שנלמדו במידות בדור אחד, ולפני כן עשו או הבינו להיפך?

יש להעיר שבמדרש כתוב שמקרא ומשנה הלכות תוספתות והגדות ומה שתלמיד ותיק עתיד להורות, כבר היה וניתן הלכה למשה מסיני. ואעפ"כ, אין זה בהכרח עונה השאלה.

והדרא שאלה לדוכתא...

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מרץ 15, 2022 3:02 am

סליחות כתב:
סליחות כתב:במהלך הדורות היו דברים שנלמדו במידות שהנ"ב, ומסתמא בזמן כנסת הגדולה ולפני ואחרי התחדשו דינים ע"י המידות שהנ"ב, כי סו"ס רק גזירה שווה אין אדם דן אלא אם כן קבלה מרבו.
האם יש דברים שנלמדו במידות בדור אחד, ולפני כן עשו או הבינו להיפך?

יש להעיר שבמדרש כתוב שמקרא ומשנה הלכות תוספתות והגדות ומה שתלמיד ותיק עתיד להורות, כבר היה וניתן הלכה למשה מסיני. ואעפ"כ, אין זה בהכרח עונה השאלה.

והדרא שאלה לדוכתא...

גמ' בשבת: מתחילה למדו מ'והדוה בנדתה' שאשה לא תכחול, עד שבא רבי עקיבא

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סליחות » ג' מרץ 15, 2022 10:33 am

פלוריש כתב:
סליחות כתב:
סליחות כתב:במהלך הדורות היו דברים שנלמדו במידות שהנ"ב, ומסתמא בזמן כנסת הגדולה ולפני ואחרי התחדשו דינים ע"י המידות שהנ"ב, כי סו"ס רק גזירה שווה אין אדם דן אלא אם כן קבלה מרבו.
האם יש דברים שנלמדו במידות בדור אחד, ולפני כן עשו או הבינו להיפך?

יש להעיר שבמדרש כתוב שמקרא ומשנה הלכות תוספתות והגדות ומה שתלמיד ותיק עתיד להורות, כבר היה וניתן הלכה למשה מסיני. ואעפ"כ, אין זה בהכרח עונה השאלה.

והדרא שאלה לדוכתא...

גמ' בשבת: מתחילה למדו מ'והדוה בנדתה' שאשה לא תכחול, עד שבא רבי עקיבא

תחת איזו מידה אפשר להכניס הלימוד הזה?

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי סליחות » ג' מרץ 15, 2022 10:37 am

אגב, אם זכרוני אינו מטעני, יוספוס פוליביוס כותב באחד מספריו שבקרב הפרושים פיקוח נפש לא דחה שבת. האם רמז לדבר כזה בחז"ל?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 15, 2022 10:56 am

נחמת ארי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגב, כמדומני שמעולם לא ראיתי דברים שנדרשים מ"כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טען/טעון אחד/אחר שהוא/שלא כענינו יצא להקל ו(לא) להחמיר".
וכן, לא זכור לי שראיתי "דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש אי אתה יכול להחזירו לכללו" (כלומר: ראיתי כמה מקרים שבא הכתוב להחזירו לכללו בפירוש, אבל מהם הדברים שאי אפשר להחזירם לכללם?).

הכל בפירוש רס"ג לי"ג מידות שנדפס בתרביץ בשנה או בשנתיים האחרונות.

איפה אפשר לראותו?

שטמפפר, פירוש יג מידות לרסג.pdf

יישר כח גדול.
יש שם דוגמאות לשתי השאלות הראשונות שלי (דבר שהיה בכלל ויצא לטעון וכו'), אך לא לשאלה השלישית - דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר חדש, ואין פסוק שבא להחזירו לכללו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 15, 2022 1:51 pm

העירוני בהודעה פרטית:
באנצ"ת יש ערך על כל מדה מהמדות שהתורה נדרשת, עם הסבר ודוגמאות.

נראה מתי אמצא זמן לעיין בע"ה.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מרץ 15, 2022 5:44 pm

• בעניין 'עמוני ולא עמונית' (יבמות עז.) - בועז דרש 'מואבי ולא מואביה' ונשא את רות, אבל לא הייתה זו הלכה רווחת, ובימי דוד ביקשו לשנותה ולקבוע 'מואבי וגם מואביה' ודוד פסול מלבוא בקהל, עד שבא עמשא וגילה שזו הלכה למשה מסיני ואין דרשה זו נתונה לוויכוח. אבל עד אז, לפי הדרשה יהם היו מוכנים לשנות מה שהיה נהוג לפסוק קודם לכן.
• ובעניין 'מזבח אדמה' (זבחים סא:) השתנתה ההלכה מבית ראשון לבית שני, בעקבות דרשה חדשה.

תלמיד-חכמים
הודעות: 429
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' יוני 20, 2022 11:27 pm

סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
תלמוד_ישן כתב:יש לציין שרש"י בסוכה (דף לא. ד"ה לא מקשינן) סובר שלכל הי"ג מדות צריכים מסורה.
לא ניתן לדרוש מעצמו מכל י''ג מדות שהתורה נדרשת בהן אלא ק''ו

דברי רש"י האלו - מופלאים. ותוס' הקשו עליו, ודחאום.
מעניין מה כתבו מתרצי רש"י על זה.

כמדומה שדעת התוס' היא שיטת רוב הראשונים.
ולפי הרשב"ץ (שע"ד פ"ב אות כ) ביבין שמועה, אף רש"י עצמו ס"ל כך.
בחיד"א ביעיר אזן (מערכת ה'): "אמנם הרב יבין שמועה כתב דמעולם לא כתב כן רש"י אלא לדעת ר' יהודה אבל לרבנן אדם דן כל המדות מעצמו חוץ מגז"ש וקי"ל כרבנן".

רס"ג סובר במפורש כרש"י (במאמר של שטמפפר הנ"ל, עמ' 660, מתוך קטעים מכתאב תחציל לרס"ג, צוקר):
והרי התברר ממה שאמרנו כאן, שחז"ל לא רשמו את י"ג המידות האלה מפני שמהן למדו [את ההלכות], אלא מפני שמצאו שההלכות שבידיהם [מן הקבלה] מתאימות לי"ג מידות אלה. אבל יסוד ההלכות אינו במידות.
וכגון זה אנו אומרים על המסורת של המקרא, התבוננו במקרא ומצאנו י' פעמים 'תיעשה', וט' 'בטוב', וח' 'בבבל'. ואין המספרים האלה מחמת המסורת, אלא המסורת מנתה ומצאה שהם כך. וכמו כך דייקו חכמי הדקדוק וזולתם ומצאו דברים וחילקו אותם לסוגים [...] וכך רשמו חכמינו את י"ג המידות האלה על פי מה שהבחינו תוך כדי התבוננות בדרכי ההלכה.

ורס"ג בזה לשיטתו, שכל ההלכות שבמשנה ותלמוד (בענייני המצוות השמעיות), מקורם מן הקבלה (ובזה הכחיש דעת הקראים שלמדו מצוות מן ההיקש השכלי, והקדיש לזה את 'כתאב תחציל אלשראיע אלסמעיה' שלו). עד שהוצרך לתרץ באופנים שונים את סיבת המחלוקות שבתלמוד (וכבר תמה על דבריו הרב קאפח בהקדמתו לספר אהבה שבמשנה תורה בהוצאתו), וז"ל (בהקדמת פירושו לבראשית, צוקר):

כל זמן שהיו בני ישראל בדעה אחת בארץ הנבחרת, היו המלך והכהנים שומרים בזכרונם מסורות אלה, ובפרט בתקופת הנביאים. וכשגלינו גלות ראשונה ופסקה הנבואה, יראו החכמים שמא תישכח התורה שבעל פה ונתנו דעתם עליה וקבעוה בכתב וקראוה משנה. והשאירו את הענפים תוך תקוה שישמרו אותם בזכרונם מאחר שכבר קבעו את עיקרי הענינים בכתב, וכך היה, ולא פסקה שמירת התולדות בזכרון עד שגלינו גלות שניה ונתפזרו פזור יותר רב מבראשונה, וחששו התלמידים שמא ישכחו את הדברים שקודמיהם לא קבעו בכתב, ונתנו דעתם גם על אלה וכתבום וקראום תלמוד.
ואם ישאל השואל כיצד יחסו מאמרים שבתוכם, כלומר, שבמשנה ובתלמוד, ליחידים? נאמר, מפני שהיחידים הללו עוררו את תשומת לב העדה לדברים אלה. ומפני שהם הזכירו אותם, נקראו הדברים על שמם, ולא מפני שחידשו אותם, וכן יחסה התורה פרשת "כל דבר אשר יבוא באש" לאלעזר מפני שהוא הזכיר אותה, לא מפני שהוא חידשה.
ואם ישאל אדם, כיצד נכנסו לתוך המשנה והתלמוד מחלוקות בין בעלי הקבלה? נאמר, אין אלה מחלוקות באמת, אלא נראות כמחלוקת בתחילת הגעת הדברים לשומע. ולאמיתו של דבר (המחלוקות שבתלמוד) הן משלושה סוגים: א. חכם הראה את עצמו כחולק על חברו והקניטו כדי שיוודע לו על ידי כך טיב דעתו (של חבירו), וכמו שהראה משה את עצמו ככועס על אהרן ובניו ששרפו את שעיר החטאת, כדי שיגלו לו את דעתם הם, כי משה לא האמין ששרפו (את שעיר החטאת) מחסרון ידיעה. ב. הדבר נשמע מפי הנביא בשני אופנים שונים: באופן אחד הוא מותר ובשני אסור. וקדם אחד מן החכמים והזכיר את האופן המותר ובא השני והזכיר את האסור. ודברי שניהם צודקים, כי הדבר ההוא אמנם מותר באופן אחד ואסור באופן אחר. ודוגמה לזה מה שאמר הכתוב: לא תשחית את עצה, ואמר: רק עץ אשר תדע וגו'. ואמר: בת כהן כל תהיה לאיש זר, לא תאכל, ואחרי כן נאמר: ובת כהן כי תהיה אלמנה, מלחם אביה תאכל, ואין הבדל (בין המקרים) שבהם הכתוב המכריע בין שני הפסוקים המקבילים קרוב אליהם, ובין המקרים שהוא רחוק מהם מרחק פסוקים ומתברר אחר כך, ג. אחד מן החכמים שמע דבר חלקי ודימה בנפשו שהוא שלם. ואחרים שמעו סופו של דבר. וכשהזכיר הראשון מה שעלה על דעתו, טענו נגדו ואמרו: אנו שמענו סופו של דבר והוא מצמצם את שמועתך אתה. ודוגמה לכך, אדם קורא בחומש השלישי שבתורה, ובגד כלאים שעטנז, והוא סובר שזה כולל הכל וכשהוא אומר דבר זה לפני מי שקרא את כל התורה, הלה מודיעו שהכתוב צמצם את הכלל בחלק החמישי ועשאו פרט, כאמור, צמר ופשתים, וכן כל כיוצא בזה.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי מעיין » ג' יוני 21, 2022 2:47 am

ברמב"ם ממרים מפורש שלחלוק על הקודמים בדרכי הדרשות אין צריך להיות גדול בחכמה ובמנין ועל כרחך הכוונה בפרטים וענפים של הי"ג מדות כגון ה' לא לא דריש, זמן זמנים זמניהם לא משמע ליה, וכן בכמה מדות יש צדדים ובתוס' כתבו במדה של כלל ופרט וכלל שדרשי' כעין הפרט שבכל ענין דרשי' כעין הפרט במילתא דמסתברא, ולכן יתכן מחלוקת בדרכי הדרשות אף שעיקר י"ג המדות מקובלים הן, וגם צריך להיות המחלוקת בדברים שלא הי' בזה מסורה ברורה על עצם ההלכה [וכמובן שאמוראים אין יכולין לחלוק על תנאים, וכבר האריכו בהטעם בזה].
ויש לציין שכמה ממפרשי הרמב"ם סוברים בדעתו דגם ג"ש אין מקובלים מסיני רק מדור הראשון היינו דבמדה של ג"ש שאפשר לעשות בזה פרצות ולשנות כל התורה כולה בכל דור לכן בזה יש צורך לקבלה מדורות הראשונים שסמוכים למתן תורה.
ויש בזה מחלוקת בין המלבי"ם להדורות הראשונים אי העיקר והרוב הם הדרשות או העיקר היא הקבלה והדרשות הן ע"פ רוב אסמכתות

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 21, 2022 4:00 pm

מעיין כתב:ברמב"ם ממרים מפורש שלחלוק על הקודמים בדרכי הדרשות אין צריך להיות גדול בחכמה ובמנין ועל כרחך הכוונה בפרטים וענפים של הי"ג מדות כגון ה' לא לא דריש, זמן זמנים זמניהם לא משמע ליה, וכן בכמה מדות יש צדדים ובתוס' כתבו במדה של כלל ופרט וכלל שדרשי' כעין הפרט שבכל ענין דרשי' כעין הפרט במילתא דמסתברא, ולכן יתכן מחלוקת בדרכי הדרשות אף שעיקר י"ג המדות מקובלים הן, וגם צריך להיות המחלוקת בדברים שלא הי' בזה מסורה ברורה על עצם ההלכה [וכמובן שאמוראים אין יכולין לחלוק על תנאים, וכבר האריכו בהטעם בזה].
ויש לציין שכמה ממפרשי הרמב"ם סוברים בדעתו דגם ג"ש אין מקובלים מסיני רק מדור הראשון היינו דבמדה של ג"ש שאפשר לעשות בזה פרצות ולשנות כל התורה כולה בכל דור לכן בזה יש צורך לקבלה מדורות הראשונים שסמוכים למתן תורה.
ויש בזה מחלוקת בין המלבי"ם להדורות הראשונים אי העיקר והרוב הם הדרשות או העיקר היא הקבלה והדרשות הן ע"פ רוב אסמכתות


וכידוע שדעת דוה"ר קדמו במטה דן
ויעויין במש"כ עכ"ז רבינו הנזיר זיע"א בקול הנבואה ח"ב (נדפס בתוך ספר הגיון תשנ"ה)
ולמיטב זכרוני נכב"ב

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי פלוריש » ב' אוגוסט 05, 2024 3:01 am

דוגמא מעניינת מצאתי בספרי במדבר פיסקה אה, על הפסוק "וּבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּחֲצֹצְרוֹת". וז"ל:
"הכוהנים" - בין תמימים בין בעלי מומים; דברי רבי טרפון.
רבי עקיבא אומר: תמימים ולא בעלי מומים. נאמר כאן 'כוהנים' ונאמר להלן 'כוהנים' (סביר שהכוונה לויקרא כא,כא: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם מִזֶּרַע אַהֲרֹן הַכֹּהֵן לֹא יִגַּשׁ לְהַקְרִיב אֶת אִשֵּׁי ה'", ו'כוהנים' אינו ציטוט מילולי כפי שמצוי לא אחת בגזירה שווה. אפשר שהכוונה ל'כוהנים' במקום אחר דוגמת "והקריבו בני אהרן הכוהנים" (ויקרא א,ה), שפורש ככוהנים תמימים ולא בעלי מומים). מה 'כוהנים' האמורים להלן - תמימים ולא בעלי מומים, אף 'כוהנים' האמורים כאן - תמימים ולא בעלי מומים.
אמר לו רבי טרפון (לרבי עקיבא): עד מתי מגבב (מקושש ומלקט פסוקים) ומביא? עקיבא, איני יכול לסבול! אקפח את בניי, אם לא ראיתי שמעון אחי אימא חיגר ברגלו אחת שהיה עומד ומריע בחצוצרת.
אמר לו: הין, שמא בהקהל ראית, שבעלי מומים כשרים בהקהל וביום הכיפורים וביובל (ביום הכיפורים של יובל).
אמר לו: העבודה, שלא בידיתה. אשריך, אברהם אבינו, שיצא מחלציך עקיבא. טרפון ראה ושכח, עקיבא דורש מעצמו ומסכים להלכה. הא כל הפורש ממך כפורש מחייו.

(את הציטוט העתקתי עם פירוש הרב יהושע בוך לירושלמי אור לישרים מגילה, מאתר ספריא)

בסיפור המאלף הזה רואים שרבי עקיבא, בן הגרים ונטול המסורת, לא נרתע מלהתעקש על הבנתו את הפסוקים, למרות שמביאים נגדו עובדה היסטורית שאירעה בבית המקדש. ולבסוף, הסברא של רבי עקיבא מדייקת את הסיפור ומעוררת את הזיכרון, וכך מתאחדות החדשנות הפרשנית עם המסורת מדור לדור.

אבל תהיתי לעצמי, מה היה עושה רבי עקיבא לו רבי טרפון לא היה מקבל את דבריו אלא אומר 'לא, לא היה זה בהקהל'. האם רבי עקיבא היה ממשיך להחזיק בפירושו או שהיה חוזר בו מחמת המסורת?

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' אוגוסט 05, 2024 9:34 am

השבוע למדתי ביבמות על מחלוקת ר"מ ור"א אם מעשר ראשון מותר לזרים או אסור לזרים, ור"מ דריש מהיקש לתרומה שאסור לזרים כתרומה.
ואני תמה, מה עשו עד שבא ר"מ וכי לא אכלו זרים במעשר ראשון, והאיך דרש נגד המקובל (וכמדומני שזה קשה לכו"ע כי כו"ע מודי שיש דברים בקבלה ממשה וא"א לדרוש נגדם וכמו שלא יהיה לדרוש מיג מידות דפרי עץ הדר הוא לימון).
ועשיתי חיפוש בדורות ראשונים ולא מצאתי שיתייחס לסוגיא זו.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 05, 2024 10:01 am

לגבי אין אדם דן גז"ש מעצמו, איני זוכר היכן ראיתי [אולי במרגניתא טבא על ספר המצוות שורש שני?] שמקשים ע"ז ממחלוקות בש"ס מה לדרוש מגז"ש, ובכלל כיצד התחילו כל המחלוקות לגבי גז"ש הרי כל גז"ש מוכרחה להיות מסיני [אדם מרבו ורבו מרבו עד משה רבינו. וגם לומר מהדור הסמוך לסיני כפי שהובא לעיל לא יציל, כדברי הרמב"ם שבדורות ההם לא היו שום מחלוקות]. ומתרצים שהקבלה מרבו היא רק האם יש או אין במילים אלו דרשת גז"ש, אבל לא מה לדרוש ממנה.
[כעי"ז כתוב שם במרגניתא טבא ומאריך בזה שזו היא דעת הרמב"ם, שהגם שניתנו י"ג מידות מסיני להידרש, וממילא כל הנדרש מי"ג מידות הוא דאורייתא, אבל רק מה שמורה עליו פשט הכתוב או מה שפירש הקב"ה למשה שיש בכתוב פלוני דרשה פלונית ואיזה דין נדרש ממנה, רק הוא נקרא גופי תורה וראוי להימנות בתרי"ג מצוות. וכל השאר שדרשו חז"ל מדעתם וסברתם בי"ג מידות, ואינו מורה עליו פשט הכתוב, ולא שמע משה מפי הגבורה שיש כאן דרשה, או ששמע משה מפי הגבורה שיש כאן דרשה אבל לא שמע משה מפי הגבורה איזה דין נלמד מדרשה זו כאן, ואת הדין הנלמד מדרשה זו אמרו חכמים מדעתם וסברתם - נקרא הדין ההוא "דברי סופרים", שהם חידשוהו, ואף שהוא דאורייתא כי נדרש בי"ג מידות שניתנו מסיני להידרש, והנפק"מ שאינו יכול להימנות בתרי"ג מצוות אלא הוא בהכרח ענף לאחת מתרי"ג מצוות, עיי"ש].

יש גם מקומות שמקשים שנדרוש גז"ש ממילים מסוימות ועונים שעדיף לדרוש גז"ש ממילים אחרות שיותר דומות. למשל בר"ה ח, ב וכן שם ט, ב "וגמר שנה שנה מתשרי דכתיב (דברים יא, יב) מראשית השנה. ולגמור שנה שנה מניסן דכתיב (שמות יב, ב) ראשון הוא לכם לחדשי השנה, דנין שנה שאין עמה חדשים משנה שאין עמה חדשים ואין דנין שנה שאין עמה חדשים משנה שיש עמה חדשים". וצ"ב הרי גז"ש רק בקבלה מרבו ולא דן אותה אדם מסברתו, וכך קיבלו שבמילים אלו יש גז"ש ובמילים אלו אין, ומה כל השאלה "ולגמור", ומדוע צריך לתירוצים בסברה [שנותנים טעם בדמיון שזה יותר דומה וזה פחות דומה], וכי בנו הדבר תלוי.
ואולי הכוונה לנסות לרדת לסוף הקבלה שבידינו שזו גז"ש וזו לא גז"ש וליתן בה טעם. וצ"ת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 05, 2024 12:11 pm

ונתנו ידידים כתב:השבוע למדתי ביבמות על מחלוקת ר"מ ור"א אם מעשר ראשון מותר לזרים או אסור לזרים, ור"מ דריש מהיקש לתרומה שאסור לזרים כתרומה.
ואני תמה, מה עשו עד שבא ר"מ וכי לא אכלו זרים במעשר ראשון, והאיך דרש נגד המקובל (וכמדומני שזה קשה לכו"ע כי כו"ע מודי שיש דברים בקבלה ממשה וא"א לדרוש נגדם וכמו שלא יהיה לדרוש מיג מידות דפרי עץ הדר הוא לימון).
ועשיתי חיפוש בדורות ראשונים ולא מצאתי שיתייחס לסוגיא זו.

בדרך כלל נתנוהו ללויים, ואכלוהו הם ובני משפחתם...
אבל מעשר ראשון של דמאי - קשה מאוד לר"מ.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: דברים שנלמדו במידות שהנ"ב במהלך הדורות ושינו דברים קודמים

הודעהעל ידי במסתרים » ג' אוגוסט 06, 2024 1:02 am

סליחות כתב:האם יש דברים שנלמדו במידות בדור אחד, ולפני כן עשו או הבינו להיפך?

הותרו שבטים לבוא זה בזה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 421 אורחים