yankev כתב:מדוע יד העדים משתתפת רק בסקילה?
שם פרק טו:אם לא נמצא לו זכות, מוציאין אותו; ועדיו--הם שהורגין אותו, בכל מיתה שיתחייב בה. ורוצח שלא הרגוהו עדיו--חייבין בית דין להמיתו, ביד כל אדם... במה דברים אמורים, ברוצח. אבל שאר חייבי מיתות--עד שיבואו עדיו הראשונים, ויעידו שנגמר דינו, ויהרגוהו בידם:
ערוך השולחן העתיד - הלכות סנהדרין סימן נג סעיף ח:מצות הנשרפין: היו משקיעין אותו בזבל, עד ארכובותיו, ונותנין סודר קשה בתוך הרך, וכורך על צווארו, ושני עדיו - זה מושך אצלו וזה מושך אצלו, עד שהוא פותח את פיו. ומתיכין את הבדיל או את העופרת וכיוצא בהן, וזורק לתוך פיו, והיא יורדת, ושורפת את בני מעיו... מצות הנחנקין: משקיעין את המחוייב בזבל, עד ארכובותיו, ונותנין סודר קשה לתוך הרך, וכורכין על צווארו; וזה מושך אצלו - וזה מושך אצלו, עד שנפשו יוצאה.
מצות הנהרגין מתיזין את ראשו בסייף כדרך שהמלכות עושה לחייבי מיתות. ומצות הנחנקין היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו והיו נותנין סודר קשה לתוך הרכה וכורך על צוארו זה מושך אצלו וזה מושך אצלו עד שנפשו יוצאה (שם). ונראה להדיא דגם באלו הג' מיתות נעשה ע"י העדים כמ"ש הרמב"ם בפי"ג, ולמדנו זה מסקילה דבה כתיב יד העדים וגו' כמ"ש בח"מ סי' ל סוף סעי' כז ע"ש, וכן משמע להדיא בגמ' (מה ב) דאמר שמואל נקטעה יד העדים פטור דבעינן קרא כדכתיב ואכל חייבי מיתות קאי דאל"כ כדפריך שם מברייתא על שמואל ליתרץ דהך דשמואל בסקילה והברייתא בשאר חייבי מיתות אלא וודאי דהכל אחד ולמדנו כולם מסקילה דאין שום טעם לחלק ביניהם בעניין זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים