יש היודע?עושה חדשות כתב:הגהות הרמ"ך הל' מאכ"א פ"ט הכ"ג -קערה שאכלו בה בשר ובשלו בה דגים אותם הדגים מותר לאוכלן בכותח:
היה לו לפרש דגים שנתבשלו עם הבשר או שעמדו בקדירה עם הבשר מותר לאוכלן בכותח, וכן נראה מההיא דשיפא בצעא שהצעה גופא קבלה טעם מן השיפא ובענין זה חולקים רב ושמואל שהדגים גופם קיבלו טעם הבשר. וכן פירשו כל רבני צרפת ויש להם ראיות הרבה וראיותיהם כתו' בספריהם. וכ"כ רבינו שלמה בסו"פ כל הבשר בקיבה שמלחה עם עורה דקרי לה נ"ט בר נ"ט אי לאו דחענ"נ. וההיא דקדירה שבשלו בה, קלה לתרץ דריחא חשבינן כגוף הדבר ולפיכך אסור פת ודגים שצלאן עם בשר לאכלן בכותח
ולא זכיתי להבין היכן מצא דעה יחידאית ומחודשת זו בדברי כל רבני צרפת.
א. 'גדולי קדמונינו (שבנרבונה)' הוא הר"א אב"ד. איני יודע אם שייך לנדו"ד.עושה חדשות כתב:א. את מי המאירי רגיל לכנות בשם "קדמונינו"?
ב. למי כוונתו "חכמי ההר"?
מלך שלם כתב:
יעב"ץ בלשון הרע [מותר לדבר כשאין נזק ממשי].
פולסברג כתב:מ''מ בבקשה
תורת המן כתב:פולסברג כתב:מ''מ בבקשה
לי הקטן ידוע לי על יעב"ץ אחר בענין לשון הרע, דמותר לספר על מי שהזיק לו, והוא בהערותיו על ח' פרקים להרמב"ם, נדפס בסוף ש"ס ווילנא מסכת ע"ז. (בדר"כ יש עדיפות לווגשל, לענין הערות יעב"ץ, ואיני זוכר כעת אם יש יותר בענין זה)
אם האיש הוא כשר בזולת זו הגנות שאינו רשע מחמתו, גם לא חטא נגדו, כי באופן כזה לא ימלט ממנו גם החסיד כמ"ש מעשים רבים, גם הר"מ ז"ל לא נמלט מכיוצא בה כנראה מאגרותיו למי שיסתכל בהם.
בזכות הפתיחה החינמית של האוצר אפשר לזכות לאותיות מחכימות...איש טלז כתב:שיטת הר"י מקורביל [הו"ד בליקוט ראשונים דעג'] ואור"י שאשה שהפר לה בעלה נדריה אם היא חפיצה בהפרה מופרים ואם אינה חפיצה בהפרה היא יכולה לקיים ויעלו לה אך בעלה יכול להדיחה מכל נכסיו ולא יעשה לה כמשפט הבנות עד תתקן דרכיה עכ"ד והוא שיטה מחודשת למאוד
עושה חדשות כתב:ז"ל הערוך - אין מעשרין את הודאי (שבת לד) פי' ספק חשיכה ספק אינו חשיכה זהו בין השמשות ואסור לעשות מלאכה מדרבנן וטבל ודאי אסור לתקנו שהיא מלאכה גמורה תיקון הטבל אבל דמאי שהוא ספק מותר לתקן כיון דספק מלאכה היא ובין השמשות אסור מדרבנן כולי האי לא גזרינן.
האויצרניק כתב:ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק ז אות לז
...וסיום הספר נמי נראה בעיני שהוא סעודת מצוה. וכן ראיה מפרק כל כתבי (שבת קי"ח ע"ב) דאמר אביי, תיתי לי, דכי חזינא צורבא מדרבנן דשלים מסכת, עבידנא יומא טבא לרבנן. ובסוף פרק זה אאריך בו בעזרת השם יתברך לעד ע"ש. ומשום זה היה נראה לברך שהשמחה במעונו בסיום מסכת. דאין לך שמחה יותר לפני הקדוש ברוך הוא, אלא שמחה ורינה של תורה. דאין להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה (ברכות ח' ע"א). דלא גרע מפדיון הבן. דלפרסום מצוה בעלמא הוא. וכן הוריתי פעם אחת הלכה למעשה. ונתבלבל השמחה במהומות גדולות, על ידי סיבות קשות. ותליתי הסרחון בי, שעברתי על דברי רבותיי, שלא שמעו מעולם דבר זה. על כן לא כתבו אלא בחתונה ובפדיון הבן. ובמילה ג"כ, לולי צערא דינוקא. אבל במצות אחרינא לא, ובוודאי כל דבריהם בקבלה, ובסודות פנימיות, על כל שיחה ומלה. ואיך נתקן דוקא לאותה מצוה, ולא לענין אחר. דהא בי"ט מחויב להרבות בסעודות, ולשמוח. ואפ"ה לא מברכינן. ומ"מ סיום הספר הוא סעודת מצוה לכולי עלמא
ש' שפיצר, "מנהגי הר"ר אברהם חילדיק", קבץ על יד, ט (תש"ם), עמ' 181: "כל מצוה שכתוב בה שמחה מברכין בסעודה שלה שהשמחה במעונו כגון ברכת חתנים דכתי' קול ששון וקול שמחה (ירמיה ז, לד), וכן כשעושין חזק מסכתא או לנער סיום פרשה מברכין שהשמחה דכת' פקודי ה' ישרים משמחי לב (תהלים יט, ט), אבל בסעודת ברית מילה אע"ג דכת' ביה שמחה שנאמר שש אנכי על אמרתיך (שם קיט, קסב), אעפ"כ אין מברכין שהשמחה במעונו מפני צער תינוק...".
קטע זה צוטט, בתוך: ספר המנהגים לר' אייזיק טירנא, מהדורת ש"י שפיצר, ירושלים תש"ס, עמ' קנז, הגהות המנהגים, אות יד
פולסברג כתב:שיטת המאירי (והמקובלים) שאיטר מניח תפילין ביד שמאל ככל האדם
כדכד כתב:יש כאלה שכן
לפחות כאלה שמורים להניח פעמיים
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:יש כאלה שכן
לפחות כאלה שמורים להניח פעמיים
מי?
פולסברג כתב:שיטת המאירי (והמקובלים) שאיטר מניח תפילין ביד שמאל ככל האדם
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:רשב"א ברכות מא. -ומיהו אפילו לת"ק דהתם דאמר דפרפרת פוטר מעשה קדרה הכא לא פטר אלא במתכוון לפטור את הזית אבל בלא מתכוון לא דאינו בדין שיפטור מי שאינו חשוב את החשוב דרך גררה אלא דרך כונה
וכן פסק הרמ"א בהלכות ברכת הפירות סימן ריא -וכל זה דצריך להקדים, היינו דוקא לכתחלה, אבל אם עבר ובירך על השני, אם הברכות שוות יוצא ואין צריך לחזור ולברך על זה שהיה לו להקדים, ובלבד שיהא דעתו ג"כ עליו בברכתו
ולכאו' לא מצינו ע"ז חולק להדיא, (אמנם הגר"ז כ' דיש חולקים. וצ"ע).
אבל הנצי"ב במרומי שדה כ' דלא ראינו שנוהגין כן.
וזו דוג' מיוחדת: חידוש מקורי של הרשב"א, נפסק ברמ"א, הפוס' לא השיגו עליו, אבל בוולוז'ין כביכול לא שמעו על זה...
ראיתי בביהכנ"ס קונטרס גדול על הענין הזה לבד, "בדינא דהרשב"א". המחבר הוא הרב "שמחה בונים שרון". אשריכם ישראל!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: התך ו־ 100 אורחים