מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרור פחות מכזית

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי רון » ג' מרץ 13, 2018 12:20 am

כתב המשנ"ב דאין יוצאין יד"ח מרור בפחות מכזית אפילו אם אכל את העלה כברייתו דלענין ברכה אחרונה הוי בריה אך לענין מרור לא מהני. ובטעם הדבר כתב בשער הציון לבאר, דאף שבריה הוי דבר חשוב, אך הלא קבעה התורה מרור להיות זכר ל"וימררו את חייהם בעבודה קשה" וא"כ קבעה התורה שהשיעור לזכר הוא בכזית ובפחות מזה לא מהני להיות זכר.

האם מתאימים הדברים עם הדברים המיוחסים למרן הגר"ח דהדין כזית במרור אינו מצד עצמו ומוכח כן ברא"ש שכתב דהא דצריך כזית במרור הוא משום שלשון הברכה הוא "על אכילת מרור" ואין אכילה פחותה מכזית ומוכח שמצד הדין אכילת מרור בפ"ע ל"צ כזית. וטעם הדבר אסבר לן הגר"ח דהמרור אינו אלא הכשירא דקרבן פסח, והדין אכילה קאי רק על הקרבן פסח, אלא שצריך להיות מרור עמו ובזה סגי אף פחות מכזית. וכל זה לכאורה דלא כהשער הציון הנ"ל.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי מאור עינים » ג' מרץ 13, 2018 1:10 am

רון כתב:כתב המשנ"ב דאין יוצאין יד"ח מרור בפחות מכזית אפילו אם אכל את העלה כברייתו דלענין ברכה אחרונה הוי בריה אך לענין מרור לא מהני. ובטעם הדבר כתב בשער הציון לבאר, דאף שבריה הוי דבר חשוב, אך הלא קבעה התורה מרור להיות זכר ל"וימררו את חייהם בעבודה קשה" וא"כ קבעה התורה שהשיעור לזכר הוא בכזית ובפחות מזה לא מהני להיות זכר.

האם מתאימים הדברים עם הדברים המיוחסים למרן הגר"ח דהדין כזית במרור אינו מצד עצמו ומוכח כן ברא"ש שכתב דהא דצריך כזית במרור הוא משום שלשון הברכה הוא "על אכילת מרור" ואין אכילה פחותה מכזית ומוכח שמצד הדין אכילת מרור בפ"ע ל"צ כזית. וטעם הדבר אסבר לן הגר"ח דהמרור אינו אלא הכשירא דקרבן פסח, והדין אכילה קאי רק על הקרבן פסח, אלא שצריך להיות מרור עמו ובזה סגי אף פחות מכזית. וכל זה לכאורה דלא כהשער הציון הנ"ל.

עיקר הביאור ברא"ש דבאמת מצד חיוב מרור א"צ לאכול כזית, אלא רק משום הברכה,[ועיין שאגת אריה תשו' ק'] וד"ז צע"ג א"כ איך מברכים וציונו על אכילת וכו', והרי לא נצטוינו באכילה,[אלא בטעימה וכדו']
ושמעתי על אחד מגדולי ראשי הישיבות זצוק"ל שאם כי היה אוכל חסה היה מקפיד לאכול מעט מחזרת, ונימוקו עמו שעכ"פ יוצא ידי חובת האכילה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 13, 2018 2:36 am


רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי רון » א' מרץ 18, 2018 1:46 pm

רון כתב:כתב המשנ"ב דאין יוצאין יד"ח מרור בפחות מכזית אפילו אם אכל את העלה כברייתו דלענין ברכה אחרונה הוי בריה אך לענין מרור לא מהני. ובטעם הדבר כתב בשער הציון לבאר, דאף שבריה הוי דבר חשוב, אך הלא קבעה התורה מרור להיות זכר ל"וימררו את חייהם בעבודה קשה" וא"כ קבעה התורה שהשיעור לזכר הוא בכזית ובפחות מזה לא מהני להיות זכר.

האם מתאימים הדברים עם הדברים המיוחסים למרן הגר"ח דהדין כזית במרור אינו מצד עצמו ומוכח כן ברא"ש שכתב דהא דצריך כזית במרור הוא משום שלשון הברכה הוא "על אכילת מרור" ואין אכילה פחותה מכזית ומוכח שמצד הדין אכילת מרור בפ"ע ל"צ כזית. וטעם הדבר אסבר לן הגר"ח דהמרור אינו אלא הכשירא דקרבן פסח, והדין אכילה קאי רק על הקרבן פסח, אלא שצריך להיות מרור עמו ובזה סגי אף פחות מכזית. וכל זה לכאורה דלא כהשער הציון הנ"ל.



הנתיבות בהגדה שלו כתב דבאמת לא צריך כזית למרור וכמ"ש הרא"ש שכן היה ראוי להיות מעיקר הדין. אך הקשו עליו דא"כ שבכל שהוא יוצא יד"ח א"כ הרי אם אוכל יותר מכל שהו שאינו מחוייב בזה הרי השאר הוא אכילת רשות ומדוע לא נימא דאתי אכילת רשות ומבטל אכילת מצוה.
אך הישוב לזה הוא ברור לכאורה וזה עפ"י יסודו של הנצי"ב בכמה מקומות וכבר קדמו לו, דבמצוות שלא נתנה בהן התורה שיעור, הרי כל מה שעושה הוא מעשה המצוה, וכגון בנטילת לולב שלא כתבה התורה שיעור בזמן הלקיחה, הרי כל מה שנוטל הוי חלק ממעשה המצוה, אלא שיכול לצאת ב"מדאגביה נפק ביה".

וה"ה לענין אכילת מצה, הרי שאם אכל כזית יצא דגם זה מקרי אכילה, אבל כל מה שיאכל במעשה אחד הוי אכילה דקרא. וממילא גם לגבי מרור כל מה שאוכל מקרי אכילה דקרא אף שהוא יותר ממה שהוא מחוייב וא"ש דברי הנתיבות.

מבית לוי
הודעות: 34
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 9:07 pm

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי מבית לוי » ג' מרץ 24, 2020 7:17 pm

הדברים כולם נפלאים,
בפשיטות לכאו' מהשעה"צ באמת נראה דלא כהגר"ח
ורציתי ליתן מ"מ חשוב לדעת הגר"ח מהגמ' פסחים קכ: למטה אמר רבא וכו' דמבואר להדיא דלא כהגר"ח והרבה קולמוסין נשתברו על ענין זה.
עיין בשאגת אריה שהזכירו שם דהקשה כן.
ולא הבנתי מה הועיל עצת רה"י זצ"ל שהביא שם אם באמת לא נצטוו ע"ז. ייש להאריך בכ"ז.

מבית לוי
הודעות: 34
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 9:07 pm

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי מבית לוי » ג' מרץ 24, 2020 7:17 pm

מבית לוי כתב:הדברים כולם נפלאים,
בפשיטות לכאו' מהשעה"צ באמת נראה דלא כהגר"ח
ורציתי ליתן מ"מ חשוב לדעת הגר"ח מהגמ' פסחים קכ: למטה אמר רבא וכו' דמבואר להדיא דלא כהגר"ח והרבה קולמוסין נשתברו על ענין זה.
עיין בשאגת אריה שהזכירו שם דהקשה כן.
ולא הבנתי מה הועיל עצת רה"י זצ"ל שהביא שם אם באמת לא נצטוו ע"ז. ייש להאריך בכ"ז.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי פולסברג » ב' מרץ 07, 2022 9:33 am

עי' באוצר מנהגי חב''ד עמ' קע''ט [ובמ''מ שצויין שם] על המנהג התמוה שנהגו רבים וכן שלמים, שלא לקחו כזית למרור, כנגד משנה מפורשת

עיון
הודעות: 55
הצטרף: ב' מרץ 27, 2023 1:01 am
מיקום: [email protected]

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי עיון » ב' אפריל 03, 2023 9:25 pm

בספר אמרי נועם להה"ק ר' מאיר מדזיקוב זי"ע בסוף כרך המועדים חלק שני, ישנו תשובה להלכה בענין זה במי שאינו יכול לאכול כזית מרור אם יוצא בפחות מכזית ואם רשאי לברך עליו, ומסיק להלכה שמותר לו לאכול פחות מכשיעור ולברך עליו ויוצא בזה מצות אכילת מרור, ומביא שם מזקינו הה"ק מראפשיץ זי"ע שאכל מרור פחות מכזית ובירך עליו כרגיל, וסיים ע"ז "וחכמתו עמדה לו".

אמנם יש בזה מקום עיון כי אינו מבואר שם כל הצורך אם הה"ק מראפשיץ זי"ע עשה כן מעשה לכתחילה לאכול מרור פחות מכשיעור, או משום שלא היה יכול לאכול יותר,
ומשמע שעשה כן לכתחילה, וכמדומני שכן מנהג דזיקוב וראפשיץ עד היום שאין אוכלים כזית מרור. וצריכין לברר.

עיון
הודעות: 55
הצטרף: ב' מרץ 27, 2023 1:01 am
מיקום: [email protected]

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי עיון » ב' אפריל 03, 2023 9:38 pm

ועיין עוד שם בספר אמרי נועם שבנה יסודו על דברי הרא"ש שאין צריך כזית למרור,
ובסוף התשובה שם נרשם הגה"ה מאת המגיה שהגם שבשו"ת שאגת אריה [סימן ק'] דחה דברי הרא"ש, אבל כבר דחאו האחרונים את דבריו,

והביא מספר תיקון עולם מהגאון מהר"ש קלוגער [בהשמטות בסופו] שדחה ג"כ דברי השאגת אריה, רק שהוא כתב שיברכו על "מצות" מרור, ולא על "אכילת" מרור,
וכמו"ש הרא"ש בעצמו שכל מה שאנו אוכלים כזית מרור הכל בשביל נוסח על אכילת מרור.

ואגב, לכו"ע בכורך אין צריכין כזית מרור כיון שאין מברכין עליו, וכ"כ השאגת אריה שם.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אפריל 03, 2023 9:48 pm

השאלה אם הם באמת למעשה לא אכלו כזית מרור, אפילו בשיעור הקטן כגודל זית גדול/בינוני של ימינו, או שעיקר כוונתם היה לסמוך על השיעור הכי קטן הנ"ל.

בספר קדוש ישראל ח"א עמ' כח ועמ' קנו משמע קצת שלא הקפידו על כזית אפילו הקטן [אלא על טעימה בעלמא], אבל כמדומה שגם שם אינו מוכרח.

עיון
הודעות: 55
הצטרף: ב' מרץ 27, 2023 1:01 am
מיקום: [email protected]

Re: מרור פחות מכזית

הודעהעל ידי עיון » ב' אפריל 03, 2023 9:58 pm

עכשיו שאלתי את אחד היודע בטיב מנהגי דזיקוב וראפשיץ, וא"ל שיודע בברירות שלא לקחו כלל כזית מרור למצוה.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים