אחד הרבנים כתב:ראיתי מובא מנהגם של רבי נתן אדלר ורבי שמואל סלנט היה בפרשת שקלים להוציא ספר תורה אחד,
ולכאורה דבר זה נגד משמעותה הפשוטה של הגמרא ואפשר שדברי הגמרא על הוצאת שני ספרי תורה הינם רק בכה"ג של שנה מעוברת שאז רחוקים הם הקריאות, משא"כ בשנה רגילה,
ודברים אלו צ"ב מנין דין וחידוש זה
הידוע למאן דהו מקור בענין זה
עזריאל ברגר כתב:יש רמב"ם מפורש, שאפילו אם חלה פרשת שקלים בפרשת כי-תשא - יש להוציא 2 ס"ת!
...ואם היה סדר אותה שבת כי תשא עצמו קורין ששה מכי תשא עד ויקהל והשביעי חוזר וקורא בספר שני מכי תשא עד ועשית כיור נחשת.
עזריאל ברגר כתב:צריך לזכור שיש "צווי דינים" באיסור גלילת ס"ת:
א. בכדי שלא יפסיק התורגמן.
ב. שיהיו 2 הקריאות בענין אחד.
ולכן דברי הגדולים שהובאו כאן - צע"ג.
כל פרשה מארבע פרשיות האלו אחד קורא אותה בספר שני אחר שקורין סדר אותה שבת בספר שהוציאו ראשון.
חל ראש חדש אדר להיות בשבת והיה סדר אותה שבת בואתה תצוה קורין ששה מואתה תצוה עד ועשית כיור נחשת והשביעי חוזר וקורא מכי תשא עד ועשית כיור.
ואם היה סדר אותה שבת כי תשא עצמו קורין ששה מכי תשא עד ויקהל והשביעי חוזר וקורא בספר שני מכי תשא עד ועשית כיור נחשת.
ראש חדש אדר שחל להיות בואתה תצוה, ומחויב לקרות כי תשא משום פרשת שקלים כיצד יעשה שיהא ניכר לכל שאין קורין כי תשא כי אם בעבור פרשת שקלים כי שמא יאמרו עדין לא נשלם סדר ואתה תצוה כי אם ועשית כיור נחשת, אמר אביי, קורין הששה עד ועשית והשביעי יחזור מכי תשא עד ועשית כיור נחשת וכיון ששומעין צבור שקורין פעמיים כי תשא יכירו וידעו כי להכריז על השקלים הן עושין ...
ואם יש בבית הכנסת שני ספרי תורות נמי לא צריך למהדר אלא דליקרו שיתא מואתה תצוה עד כי תשא וחד קרי בספר תורה אחרת מכי תשא עד ועשית ואין צריך לכפול אותה, אבל משמע דלא הצריכו חכמים להוציא שתי ספרי תורות אלא כששתי הפרשיות שאנו צריכין לקרות באותו יום הן רחוקות זו מזו ויהיה טורח לציבור אם יגללו אותה בקהל לפיכך התקינו להוציא ב' תורות [אבל הכא דשתי הפרשיות סמוכות ואין טורח לגלול לא הצריכו חכמים להוציא שתי תורות] ומוטב לקהל שיכפלו אותה.
ראש חדש אדר שחל להיות בואתה תצוה שהיא סמוכה לכי תשא שהיא פרשת שקלים לפי סוגית ההלכה קורין חמשה בפרשת תצוה וששי בכי תשא ושביעי חוזר וקורא בכי תשא ומתוך כפילתו ניכר לכל שהיא פרשת שקלים ומ"מ שני ספרי תורה אין כאן הואיל והפרשה סמוכה ואין צריך גלילה.
ועכשו נוהגין להוציא שני ספרי תורה וקורין ששה בואתה תצוה ושביעי בכי תשא והוצאת הספר נותן היכר לכל על ענין הפרשה. ויש נוהגין בזו בספר תורה אחת וקורין שבעה בואתה תצוה ומפסיקין בקדיש וקורא מפטיר בפרשת שקלים והקדיש מודיע הפרשה וכן נוהגין כשחל להיות בכי תשא עצמה.
עזריאל ברגר כתב:ב. נראה שגם הגרח"ק למד בשיטת הרמב"ם כפי שכתבתי לעיל - שאין גוללין ס"ת בציבור לקרוא בענין אחר אפילו כשאין טירחא דציבורא.
עזריאל ברגר כתב:ולגבי מה שכתב המאירי ש"נוהגים" לקרוא כי תשא וכו' - כנראה שבמקומו נהגו להפריד את פרשת משפטים לשתי פרשות (כנכב"ב לגבי פרשת "אם כסף"), וכך בשנה מעוברת הזדמנה פרשת שקלים לפרשת כי תשא.
לפי מנהגינו שאנו עושין פקוד ופסח בפשוטה סגור ופסח במעוברת אין פרשת שקלים באה לא בואתה תצוה ולא בכי תשא אלא בפשוטה או במשפטים או בתרומה ובמעוברת או באלה פקודי או בויקרא אבל בגלילות פורווינצא שעושין פקוד ופסח אף במעוברת וחולקין הסדרים לשנים באה לפעמים בואתה תצוה ולפעמים בכי תשא.
עזריאל ברגר כתב:יש רמב"ם מפורש, שאפילו אם חלה פרשת שקלים בפרשת כי-תשא - יש להוציא 2 ס"ת!
צריך לזכור שיש "צווי דינים" באיסור גלילת ס"ת:
א. בכדי שלא יפסיק התורגמן.
ב. שיהיו 2 הקריאות בענין אחד.
ולכן דברי הגדולים שהובאו כאן - צע"ג.
בעל קורא כתב:עזריאל ברגר כתב:יש רמב"ם מפורש, שאפילו אם חלה פרשת שקלים בפרשת כי-תשא - יש להוציא 2 ס"ת!
צריך לזכור שיש "צווי דינים" באיסור גלילת ס"ת:
א. בכדי שלא יפסיק התורגמן.
ב. שיהיו 2 הקריאות בענין אחד.
ולכן דברי הגדולים שהובאו כאן - צע"ג.
לגבי א' ברור שבתרי גברי אין את הבעיה.
לגבי ב' כבר כתב הפרי מגדים שבתרי גברי לא שייך איסור זה, ולמרות שהמשנה ברורה תמה מנה ליה חידוש זה כבר נמצא כן בלבוש ובראשונים, מובא כאן מגליון 'תורת הקורא' בענין קריאה בג' ספרים:
בעל קורא כתב:לגבי הנידון עצמו של קריאה בספר אחד, מובא כאן גליון תורת הקורא שבסופו (סוף עמ' 2 ותחילת עמ' 3) מדבר על ענין זה, ומוכיח שאע"פ שאין צורך להוציא ספר נוסף מדין גלילה בציבור או מדין דילוג כיון שהם בתרי גברי, בכל זאת כתבו הראשונים שמוציאים ב' ספרים, וזה מטעם שצריך שיהיה היכר שקוראים בשתי קריאות שונות (ובסוף ההערה האחרונה הובא גם טעם נוסף שכתב הרי"ץ גיאת).
...אף על פי ששני הענינים סמוכים זה לזה דסגי לן בספר תורה אחת שהרי אין כאן דלוג ממקום למקום שצריך לגלגל ספר תורה בצבור אפילו הכי נהגו ראשונינו להוציא למקום ב' תורות שלא לשנות דלמא אתי למיסרך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים