באמונתו כתב:אף כעת מצאתי, שפרופ' ישראל ייבין, מגדולי המומחים במסורה, אומר שהמקף מעיקרא, לא שימש יותר מטעם מחבר בעלמא!
רק אח"כ "בזמן מאוחר יותר", מקף מורה על הקפת תיבה לתיבה וכו' מצורף פה.
לענ"ד, זהו סיוע עצום לתפיסתנו, וכפי שחילקנו המערכת של ניקוד וטעמים מן הכתיבה, לפי שבאמת ודאי א"א לאחד המילים בקריאתם ממש.
כדכד כתב:באמונתו כתב:אף כעת מצאתי, שפרופ' ישראל ייבין, מגדולי המומחים במסורה, אומר שהמקף מעיקרא, לא שימש יותר מטעם מחבר בעלמא!
רק אח"כ "בזמן מאוחר יותר", מקף מורה על הקפת תיבה לתיבה וכו' מצורף פה.
לענ"ד, זהו סיוע עצום לתפיסתנו, וכפי שחילקנו המערכת של ניקוד וטעמים מן הכתיבה, לפי שבאמת ודאי א"א לאחד המילים בקריאתם ממש.
לא יודע מי הפרופ' הזה אבל הרד"ק שללא ספק היה אחד המומחים הגדולים ביותר בדקדוק ומסורה כותב שהטעמים והנקודות כולל המקפים ניתנו למשה בסיני (הובא בב"י או"ח ס"א ולעיל באשכול).
כך משמע גם בגמרא ריש מגילה
כדכד כתב:"לפעמים" דווקא.באמונתו כתב:כדכד כתב:לא נכון
י' של יבולה היא בשוו"א נע גם לשיטתי משום שהיא אחרי ת' שאינה מונעת ודינה כשוו"א נח.
ממילא כל שוו"א שבתחילת מילה שניה שלפניה יש מקף והאות האחרונה במילה שלפניה אינה מונעת יהיה שוו"א נע בין לשיטתי ובין לשיטת מר שכן לשיטת מר יהיה נידון כשוו"א בראש מילה ולשיטתי יהיה נידון כשוו"א שני מבין שני שוו"אים (הגם שהאות שלפניו אינה מונעת ואין בה שוו"א).
הנפק"מ תהיה בשו"א בראש מילה שניה מבין מלים שבמקף כאשר המילה הראשונה מהשתים מסתיימת בהברה פתוחה ולא באות שאינה מונעת, שאז לשיטת מר האות הראשונה במילה השניה תהיה בשוו"א נע כדין בראש מילה ולשיטתי לא
אך איני יודע אם והיכן יש מלים כאלה
נכון
מ"כ:כחלק מטעמי המקרא שימש המקף לסמן, בנוסח המסורה של המקרא, ששתי מילים או יותר מהוות יחידת הטעמה אחת, עם ההשלכה שיש לכך על חלוקת הטעמים, ולפעמים גם על הניקוד...
כוונתו "לפעמים" משום שיש פעמים שחיבור התיבות אינו משפיע על ניקודם אבל פשוט שבכל הפעמים שהוא כן אמור להשפיע כי ההטעמה עוברת למילה השניה זה כן משנה את הניקוד במילה הראשונה וכדברי רש"י פ' יתרו על הכתוב "פן יפרץ-בם" וכדברי הרד"ק המובאים בב"י שהובאו לעיל באשכול
בקרו טלה כתב:פנים יפות (שמות טו, א)
בפסוק רמה בים פירוש התרגום רמי' בימא, ובשירת מרים (פסוק כא) שדי בימא.
וכ"כ בנחלת יעקב [לבעל הנתיבות]
סוס ורכבו רמה בים ובתרגום מתרגם כמו כן רמא בים, וגבי שירת מרים תירגם שדא בימא.
וכבר העירו בזה, דלא מצינו בחומשים שלפנינו [בתרגום אונקלוס] ההבדל [אלא או בשניהם שדי, או בשניהם רמא]
אך אשמח למי שימצא בכל זאת מקום שמופיע הבדל כנ"ל
באמונתו כתב:"לפעמים" דווקא.כדכד כתב:[qu
מ"כ:כחלק מטעמי המקרא שימש המקף לסמן, בנוסח המסורה של המקרא, ששתי מילים או יותר מהוות יחידת הטעמה אחת, עם ההשלכה שיש לכך על חלוקת הטעמים, ולפעמים גם על הניקוד...
כוונתו "לפעמים" משום שיש פעמים שחיבור התיבות אינו משפיע על ניקודם אבל פשוט שבכל הפעמים שהוא כן אמור להשפיע כי ההטעמה עוברת למילה השניה זה כן משנה את הניקוד במילה הראשונה וכדברי רש"י פ' יתרו על הכתוב "פן יפרץ-בם" וכדברי הרד"ק המובאים בב"י שהובאו לעיל באשכול
כדכד כתב:"וטבחו או מכרו" - מתורגם: ,ויכסיניה או זבניניה" או "ויכסיניה או יזבניניה"?
במקרא ו' ההיפוך של "וטבחו" מתייחסת גם ל"או מכרו".
השאלה אם גם בתרגום זה כך או שבתרגום יש להוסיף י'
נחומצ'ה כתב:בני ישראל אחר שהשטן מטעה אותם בפטירת משה, באים אל אהרן שצריכים 'ממוצע' אחר, 'קום עשה לנו', בין הקב"ה אל העם.
מדוע לא מבקשים מאהרן הכהן, בא תהיה 'רבי'? מה להם לחפש חומר גלם?
['הוא משה ואהרן' - מלמד ששקולים היו]
באמונתו כתב:נחומצ'ה כתב:בני ישראל אחר שהשטן מטעה אותם בפטירת משה, באים אל אהרן שצריכים 'ממוצע' אחר, 'קום עשה לנו', בין הקב"ה אל העם.
מדוע לא מבקשים מאהרן הכהן, בא תהיה 'רבי'? מה להם לחפש חומר גלם?
['הוא משה ואהרן' - מלמד ששקולים היו]
זאת שאלה יפה.
לענ"ד, הבינו הכול, כי התפקיד "כהן", נבדל מהתפקיד "מלך".
לכן, הלא אהרן הכהן, הממשיך "לכהן", לא יכול לתפקד כמלך ג"כ.
איש גלילי כתב:באמונתו כתב:נחומצ'ה כתב:בני ישראל אחר שהשטן מטעה אותם בפטירת משה, באים אל אהרן שצריכים 'ממוצע' אחר, 'קום עשה לנו', בין הקב"ה אל העם.
מדוע לא מבקשים מאהרן הכהן, בא תהיה 'רבי'? מה להם לחפש חומר גלם?
['הוא משה ואהרן' - מלמד ששקולים היו]
זאת שאלה יפה.
לענ"ד, הבינו הכול, כי התפקיד "כהן", נבדל מהתפקיד "מלך".
לכן, הלא אהרן הכהן, הממשיך "לכהן", לא יכול לתפקד כמלך ג"כ.
מעשה העגל היה לפני שנודע לישראל על בחירתו של אהרן ככהן (ולדעת רש"י, גם לפני בחירתו בפועל).
לכאורה, כיון שראו שמשה נפטר מן העולם, חשבו שראוי להם להקים ממוצע שאינו יכול למות ולהתבטל עוד.
מובא ברש"י שם בחומש. גם ברש"י פ' חקת:כתנאי; ויחר אף ה' במשה - רבי יהושע בן קרחה אומר: כל חרון אף שבתורה נאמר בו רושם, וזה לא נאמר בו רושם; ר"ש בן יוחי אומר: אף זה נאמר בו רושם, שנאמר: הלא אהרן אחיך הלוי, והלא כהן הוא! הכי קאמר, אני אמרתי: אתה כהן והוא לוי, עכשיו הוא כהן ואתה לוי וכו'
שם מדרש אגדה:אל אלעזר הכהן – כשם שנקהלו על אהרן שהוא כהן לעשות העגל...
ספר שם משמואל בפרשת במדבר שנת תרעב:הם נקהלו על הכהן לעשות להם עגל, לפיכך התאנף הקדוש ברוך הוא באהרן (על הכהן לעשות להם עגל) להשמידו, ונתן הקדוש ברוך הוא לבניו מעשה הפרה, לכפר על אביו שהוא כהן:
ובאמת לפי דעת הרמב"ן, והוא מדברי הזוה"ק, שהפרשיות כסדרן נאמרו, ופרשיות תרומה ותצוה, קודם מעשה העגל נאמרו למשה, ובפרשת תצוה נזכרה בחירת אהרן לכהן, וע"כ שהבכורים נדחו מעבודת הכהונה עוד קודם חטא העגל לדעת הזוה"ק, א"כ, כל הדיחוי שנדחו הבכורים מחמת חטא העגל, הוא רק מעבודת לוי' וכו'
איש גלילי כתב:ודאי ידעתי שתוכל לטעון על דברי מדברי חז"ל על "אהרן אחיך הלוי", ולכן הוספתי את המילה "בפועל", כי שם רק נאמר שבזכות מעשה זה איבד משה את הכהונה ונתנה לאהרן אחיו, אבל עדיין לא נתנה לו הכהונה בפועל עד הציווי בפרשת תרומה.
ובוודאי פשיטא שלדעת הרמב"ן בחירת אהרן היתה לפני מעשה העגל, וכן ע"פ הזוה"ק, ועוד ראשונים. אבל לישראל לא נודע הדבר עד שאמר להם משה את מצות המשכן ועבודתו. והדגשתי את זה בדברי הראשונים.
דרומי כתב:לפי פשוטו נקהלו על אהרן משום שמשה אמר להם לפני עלותו להר: "הנה אהרן וחור עמכם, מי בעל דברים יגש אליהם", ותל"מ (ומה שכתב רש"י בפ' חוקת מדגיש שם שהוא 'מדרש אגדה', עיי"ש).
ולפי 'פשוטו של מקרא' משמע יותר שאהרן לא נתכהן עדיין כלל, וראה בקובץ המצורף שכן משמע מרש"י בפ' תצוה ולפ"ז מיושבת קושיא חמורה לכאורה
דרומי כתב:חור לא מוזכר משום שהרגוהו, ובכל מקרה ברור שהקדימו את אהרן שהיה דודו של חור ומבוגר אפילו יותר ממשה.
ושוב, בפשוטו של מקרא אין שמץ של רמז לכך שבאו לאהרן ככהן, אלא פשוט שהוא היה הממלא-מקום שהשאיר משה (מלבד היותו אחיו, וגם היה נביא כבר במצרים עוד לפני משה, כמבואר ברש"י בפרשת שמות).
ובכלל, באותו זמן הבכורות היו הכהנים.
דרומי כתב:אבל מה שמפרש רש"י בפרשת יתרו על הפסוק "וגם הכהנים הנגשים אל ה' יתקדשו" שהכוונה היא ל"בכורות שהעבודה בהם" זה פשט פשוט!
כשהקריבו קרבנות לפני מתן תורה, לא היה לאהרן שום יחוס, שהרי לא היה בכור, ורש"י אומר שם במפורש (בפרשת משפטים) שהבכורות הם שהקריבו
מזרחי (רא"ם) פרשת קרח - פרק טז פסוק א:אבל בכורי הלוים שלא טעו בעגל, ניתנה הכהונה לאהרן שהיה בכור...
אבן עזרא בפרשת משפטים - פרק כד פסוק יד:מכל מקום לא היה לו לקרח לחלוק על הכהונה, מאחר שאהרן היה קודם ממנו - להיותו בן עמרם הבכור...
ועוד.והנה אהרן גם הוא בכור היה.
איש גלילי כתב:טוב, גם חור היה בכור...
סנהדרין סט ב.
דרומי כתב:הפשטות היא שמרים היתה הגדולה, וכן מפורש בכמה מדרשי חז"ל, וגם בפטירתם רואים שהיא נפטרה קודם.
אבל באמת זה לא משנה, אם מצד בכורה הרי היו עוד הרבה בכורות ולא על זה הדיון כאן.
השאלה היתה האם היתה כהונה ספציפית לאהרן (ובניו) לפני מתן תורה. התשובה היא שבפשט בוודאי לא מצינו כן, אלא היתה הכהונה אצל כל הבכורות בשווה.
איש גלילי כתב:טוב, גם חור היה בכור...
סנהדרין סט ב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים