מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמוד_ישן
הודעות: 532
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: [email protected]

דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ד' פברואר 23, 2022 1:53 am

זכורני שראיתי בדברי הרמב"ן (כמדומני בפירושו עה"ת), שכתב שחכמת האסטרולוגיה היא חכמה אמיתית, ואף הביא גרגיר אחד מהחכמה ההיא.
מישהו יודע היכן הם הדברים?
ייש"כ

צופה_ומביט
הודעות: 5989
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 23, 2022 1:58 am

עיין דבריו עה"פ תמים תהיה עם ה"א.

תלמוד_ישן
הודעות: 532
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: [email protected]

Re: דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ד' פברואר 23, 2022 5:14 am

צופה_ומביט כתב:עיין דבריו עה"פ תמים תהיה עם ה"א.

לא ראיתי שם. ז"ל:
וטעם תמים תהיה עם ה' אלהיך. שנייחד לבבנו אליו לבדו ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמתת כל עתיד וממנו לבדו נדרוש העתידות מנביאיו או מאנשי חסידיו רצונו לומר אורים ותומים ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים כי הוא אלהי האלהים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו ולפיכך אחר אזהרת שאלת העתידות מקוסם ודורש בעד החיים אל המתים אמר שתהיה תמים עם השם בכל אלה ולא תירא ממגיד עתיד אבל מנביאו תדרוש ואליו תשמע וזה דעת אונקלוס שלים תהא בדחלתא דה' אלהך שלא תהיה חסר ביראתו כי "תמים" הוא השלם בדבר כמו שה תמים (שמות יב ה) שאין בו מום ושום חסרון וזו מצות עשה וכבר הזכרתי זה בפסוק והיה תמים (בראשית יז א)

לבי במערב
הודעות: 9615
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' פברואר 23, 2022 6:54 am

שמא הכוונה לפי' עה"פ בפ' שופטים יח, ט.

צופה_ומביט
הודעות: 5989
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 23, 2022 10:34 am

לבי במערב כתב:שמא הכוונה לפי' עה"פ בפ' שופטים יח, ט.

אכן לזה התכוונתי. דברי הרמב"ן שם הם רצף אחד עם דבריו על פסוק יג תמים תהיה, וציינתי מהזיכרון.

תלמוד_ישן
הודעות: 532
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: [email protected]

Re: דעת הרמב"ן בחכמת האסטרולוגיה

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ה' פברואר 24, 2022 2:26 am

צופה_ומביט כתב:
לבי במערב כתב:שמא הכוונה לפי' עה"פ בפ' שופטים יח, ט.

אכן לזה התכוונתי. דברי הרמב"ן שם הם רצף אחד עם דבריו על פסוק יג תמים תהיה, וציינתי מהזיכרון.

ייש"כ גדול! ז"ל:
ועתה דע והבן בעניני הכשפים כי הבורא יתברך כאשר ברא הכל מאין עשה העליונים מנהיגי התחתונים אשר למטה מהן ונתן כח הארץ וכל אשר עליה בכוכבים ובמזלות לפי הנהגתם ומבטם בהם כאשר הוא מנוסה בחכמת האיצטגנינות ועשה עוד על הכוכבים והמזלות מנהיגים מלאכים ושרים שהם נפש להם והנה הנהגתם מעת היותם עד לעולם ועד גזירת עליונים אשר שם להם אבל היה מנפלאותיו העצומות ששם בכח המנהיגים העליונים דרכי תמורות וכחות להמיר הנהגת אשר למטה מהם שאם יהיה מבט הכוכבים (בפניו) בפנים אשר כנגד הארץ טובה או רעה לארץ או לעם או לאיש ימירו אותם הפנים העליונים עליו להפך במבט עצמו כענין שאמרו תמורת ענג נגע ועשה כן להיות הוא יתברך שמו מהשנא עדניא וזמניא קורא למי הים לעשות בהם כרצונו והופך לבקר צלמות מבלי שינוי טבעו של עולם ושיעשו הכוכבים והמזלות מהלכם כסדרן ועל כן אמר בעל ספר הלבנה החכם בנגרמונסי"א כשהלבנה והיא נקראת גלגל העולם בראש טלה על דרך משל ויהיה פניו מול פלוני תעשה תמונה לדבר פלוני ויוחק בה שם השעה ושם המלאך הממונה עליה מן השמות ההם הנזכרים באותו הספר ותעשה הקטרה פלונית בענין כך וכך יהיה המבט עליה לרעה לנתוש ולנתוץ ולהאביד ולהרוס וכאשר תהיה הלבנה במזל פלוני תעשה תמונה והקטרה בענין פלוני לכל טובה לבנות ולנטוע


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים