הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 04, 2020 1:44 pm
דברי הגר"י צדקה שהובאו במגדל"י כאן זכה לכוין לאלשיך הק'.
פירוש האלשיך ז"ל - ספר תורת משה על ויקרא - פרק יט פסוק א-ב
ועל זה אבינו אב הרחמן המלמדנו להועיל שנתנהג בחסידות, בא ויאמר קדשים תהיו וכו' כי לכך נוצרתם. ונבואה אל ביאור הכתובים. והוא כי להיותו יתברך בא להזהיר את האדם על חסידות וקדושה לקנות רוח ונשמה להדמות לבוראו יתברך, ראה והנה יש בני אדם גם בני איש תועים מדרך השכל, באומרם כי לא כל אדם ראוי לכך וזוכה לזה כי אם חד בדרא ותרי בדרא, ויתרשלו על ידי כן מלעלות בסולם השלמות בתורה ומצות והתנהג בחסידות. אך לא כן הוא, כי אם שאין איש בישראל שלא ישיג אם ירצה לעלות בתורה וכשרון המעשה והתבודד בחסידות עד קדוש יאמר לו. על כן להורות זה צוה יתברך ואמר דבר אל כל עדת בני ישראל וכו' קדושים תהיו, כי הקהיל את כלם להורותם כי כל העדה מוכנים לכך. ולא תאמר שתדבר אל כל העדה כדי שבכללם ישמעו המוכנים שבתוכם, כי הנה ואמרת אליהם קדושים וכו', כלומר כי אליהם כלם תהיה האמירה שתאמר אליהם קדושים תהיו וכו'. וזהו אומרו ואמרת אליהם קדושים תהיו. ונתן טעם ואמר אני ה' אלהיכם, כלומר תדעו שכלכם מוכנים, כי הלא קדוש הוא מי שהוא אלוה של כולכם כאחד. אם כן אחר שכלכם נכנסים בסוג יקרא ה' אלהיכם, אין זה רק שהכנה יש לכלכם להדמות אליו יתברך, כי על כן אלהי כולכם יקרא. והנה ממוצא דבר הלא יתחמץ לבב אנוש באמת, באמור הלא דבר אלהינו יפלא בעינינו, באמור אלינו קדושים נהיה כי קדוש הוא יתברך. כי הלא גם כי נהיה קדושים מי יתן ונדמה למלאכי אלהים הנקראים קדושים, כמו דאמר (דניאל ד יד) ובמימר קדישין שאלתא, ומאין ולאין נדמה לך, באופן כי בהיותנו קדושים לא נקרא דומים ליוצרנו: