מקדש מלך כתב:לא קראתי את כל האשכול, וגם את המאמרים המצורפים. אבל אכתוב מעט הרהורים בנושא.
יש להבדיל בין חוקי התורה לרצון נותן התורה.
על פי חוקי התורה, המשטר הכלכלי אינו סוציאלסטי בכלל, רחוק מזה. מאידך גם אינו קפיטלסטי, כי הוא חסר המון הגיון שמאפיין אותו , למעשה אין לנו משטר כזה. נחלת אבות שאינה נתינת למכירה, מעשרות בהיקף של למעלה מ20 אחוז מהיבול (לעניים וללויים, לא מיסים למלך - שזה מחלוקת נפרדת האם פרשת המלך שבשמואל נוהגת להלכה).
עבדים ועוד. מאידך חובת צדקה, כביכול וולונטרית, אבל למעשה 'כופים על הצדקה'. למעשה זהו מודל לא מוכר.
מאידך, כל המערכת הממונית ניתנת לשינויים , ואפילו דרסטיים, על ידי חכמי הדור. כמו לדוגמא מטלטלין שמדאורייתא משתעבדים, בזמן המשנה לא השתעבדו, ואח"כ בימי הגאונים חזרו להשתעבד, עישור נכסים לבנות, ועוד ועוד, תקצר היריעה לפורטם. זה מראה לנו שחוקי הממונות נועדו בראש ובראשונה לקיום העולם, ועל כן הם ניתנים לשינויים. זה שכיום אין לנו סמכות מספקת על מנת להתאים את חוקי התורה לשינויים המתרגשים ובאים, אולי זה חלק מהגלות, וחלק מהעונש של 'עתידה תורה שתשתכח מישראל' (ח"ו וכו' אלא שלא ימצאו משנה ברורה והלכה ברורה).
כלומר, שכהמצב העולמי משתנה, הרי זה רמז גם על רצון נותן התורה, שהרי הכל בהשגחתו יתברך, וכנראה שכיום רצונו בכך, בלבד שאינו סותר את הדין שאינו יכול להשתנות לעולם. אך כשהתורה מוסרת כח בידי חכמים לשנות את הדין, כמו 'הפקר בית דין הפקר', הרי עליהם להקשיב לרצון ה' המתגלה בבריאה עצמה.
היום יתכן שהעבדות אינה ראוייה. בגלל שה' שינה את הסטנדרטים העולמיים בעניין, למרות שפעם היתה רצויה (האדם אינו מוסרי באמת אף פעם, אלא שהנורמות משתנות, ולדוגמא כאן הנורמה התשתנתה), אמנם הדין לא ישתנה, אלא אם כן ניתן לשנות אותו במסגרת הכללים שהתורה עצמה העניקה לנו.
סביר להניח שלו היתה אפשרות ליצור משטר סוציאליסטי, כלומר שה' שינה את טבע האדם ופתאום הוא שואף ומסוגל לשויון, הרי שזה מראה לנו את רצון נותן התורה, ולו היה ביכולתנו לתקן משטר סוציאלסטי על פי חוקי התורה (באופן שלא יסתור את חוקי התורה, על ידי שימוש בכלים כמו הפקר בית דין, ותקנות ז' טובי העיר וכו') היינו עושים זאת. דא עקא, שהמשטר הסוציאלסטי אינו אלא שקר עלוב ובזוי מאוד, שיוצר סולם מעמדות הרבה יותר גרוע מאשר הקפילטסטי, רק בשינוי אחד, שאפילו המעמד הגבוה ביותר עדיין נשאר עני יחסית, וגם מפרה ומרבה רשע, ואכמ"ל, יקרא ויידע כל המכיר את הספרות על הארצות הללו.
אפילו משטר סוציאלסטי למחצה סופו להרס וניון (לדוגמא יוון) חוץ מארצות עשירות מאוד מטבען ובעלות אופי מסוים מאוד (כמו נורבגיה).
ולכן הדיון על כך מיותר לחלוטין.
הרב מקדש מלך,
אם הבנתי נכון את דבריך, בפרט את הקטע שהדגשתי, טמונה בהם הנחת יסוד לא כ"כ סמויה, שהעולם והמציאות המשתנה, הם כלי במטא נאמנים של רצון בורא ומנהיג העולם הזה
שווי ערך, ובמובן מסויים גם עולים, על רצונו ית' כפי שהוא בתורה. שלכן, ככל שזה 'אפשרי', עלינו לעגן את המציאות בת ימינו (אצל אוה"ע, מבלי הבט שפעמים רבות היא נשענת על הלכי רוח שאינם כשרים), בחק ההלכתי.
זו הנחה מעניינת, והייתי שמח לדעת מהיכן אתה שואב אותה. כלומר, אני מכיר דברים דומים בכתבי המחשבה של הגרא"י הכהן קוק זצ"ל, ואפשר להבין את הלך הרוח העומד מאחוריהם. אך האם מצאת יסוד לגישה זו בחז"ל? בחקירה? בקבלה? בספרי חסידות? אתעניין לדעת.
[אזכיר שני ביטויים קיצונים של הגישה הזו: 'מהלך האידאות בישראל', שלפיו כל גישה שכובשת העולם בסערה, כמו סוציאליזם, ציונות, חילוניות, אתאיזם, יש להם שורש קדוש וניצוץ קדוש וצריך להעלותם לקדושה. והמשך ישירי לכאורה לזה היא גישתו של ר' שג"ר ז"ל, שגם ה'פוסט מודרניזם' יש בו שורש קדוש וניצוץ קדוש ואפשר לנו ללמוד ממנו רעיונות וערכים. (אף שעלי דומה דבר זה לקיצוץ בנטיעות ממש).
השני הוא דבריו של ר' אורי שרקי, הר"מ דמכון מאיר בירושלים, המסביר כי כיוון שהבריאה נברא על ידי הבורא, היא המקור הראשון במעלה לידע על העולם עצמו, קודם אפילו לתורה, ובשל כך לכל תאוריה מדעית המבוססת על חקר העולם עדיפות בתפיסת המציאות על פני פרשת בראשית.
אני בטוח שאינך מתכוון לכך. ויש לחלק בכמה פנים. רציתי רק להמחיש את ביטויה הקיצוניים של גישה זו ע"מ לעמוד היטב על טיבה]