נראה לענ"ד שפירוש הרד"ק לבראשית לא עמד בפני הראשונים, ואבאר מיד את דברי.
אשמח מאוד לשמוע האם יש מי שעסק בכך, והאם יש לכם חיזוקים או קושיות על השערתי.
פירושו של הרד"ק לבראשית איננו מובא [לפי בדיקה ממוחשבת שערכתי, כפי יכולתי] בכל מפרשי בראשית מתקופת הראשונים.
הרמב"ן בראשית לה, טז, הביא את דברי הרד"ק, וכמה חכמים כתבו שכוונתו לפירוש הרד"ק שם, אולם לפי הנ"ל נראה לי שכוונת הרמב"ן היא לדברי הרד"ק בס' השרשים ערך 'ברה', וכן עולה מהשוואת לשונותיהם.
הרב משה קמלהר, מהדיר 'פירושי רד"ק על התורה', מה"ק תשמ"ב, טוען בסוף הקדמתו שהרמב"ן שאב הרבה בפירושו מדברי הרד"ק, ושפירוש הרד"ק לבראשית עמד לפני הרמב"ן, אך לפי הנ"ל יש לבחון האם דברי הרב קמלהר מוכרחים.
הרד"ק לבראשית יב, טו, כתב "אמרו רבותינו ז"ל... ותילקח אסתר שמשמעו ברצונה", אולם רבים רבים ממפרשי אסתר כתבו שאסתר נלקחה באונס, ולא הזכירו כלל את דברי הרד"ק. מזה משמע שדבריו לא עמדו לפניהם.
פירוש רד"ק לבראשית גם לא נזכר בכל מפרשי אסתר הראשונים שנדפסו במהדורת תורת חיים.
מצאתי רק מעט מהמפרשים הקדמונים שהביאו, כפי הנראה, את פירוש הרד"ק לבראשית - העקידת יצחק, וכנראה גם צרור המור לר"א סבע, ואולי גם הרא"ם, ונביא כעת את דבריהם:
בעקידת יצחק בראשית שער לג "ותשב באיתן קשתו וכו'... כלומר... ותשב באיתן מהם קשתו... וכן כתב רד"ק ז"ל", ואכן כך ברד"ק בראשית שם, בצרור המור לר"א סבע בראשית כ, טז: "וה"ר דוד קמחי פי' הנה נתתי אלף כסף לאחיך הנה הוא לך לקנות ממנו בגדי צבעונים וזהו כסות עינים. כמו חכלילי עינים מיין והוא דרך הלצה", וכך אכן מופיע ברד"ק בראשית כ, טז, ובדרך שונה במעט פירש הרד"ק בס' השרשים ערך עין. ברא"ם בראשית לה, ד: "האלה... ופירש הרד"ק ז"ל שהוא הנקרא בערבי בלוט, ובלעז: גלנש", וכעי"ז אכן נמצא ברד"ק בראשית לה, ח, אך נראה מלשון הרא"ם שכוונתו היא לדברי הרד"ק בס' השרשים ערך אלן. ברא"ם מא, לד "וחמש כתרגומו ויזרזון. לא שיקח החומש, כדברי רבי אברהם אבן עזרא והרד"ק", ואכן כך ברד"ק שם, אך כך גם בס' השרשים ערך חמש.
לפי בדיקה ממוחשבת שערכתי ר"ש אלקבץ לא מביא בספריו אף פעם את פירוש רד"ק לבראשית, אלא רק את דברי הרד"ק במקומות אחרים.