הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' פברואר 11, 2022 11:02 am
לענין הנושא הראשון שבאשכול זה.
הא לך ציטוט משיעורי רבי שמואל ב"ב ג: אות עה שאנה האלוקים לידי בשבוע זה:
וז"ל - והנראה לומר בזה, [וכבר עמד בזה באור שמח פט"ו מאיסו"ב ה"ג אלא שאין מבורר כונתו שם], דהנה בעיקר מש"כ התוס' ביבמות דשדינן להולד בתר עבד, נראה דודאי אין כונתם דיהא לאדון קנין ממון בולד, דזה לא יתכן, ומשום דרק בשפחה ילפינן מקרא דהאשה וילדיה תהיה לאדוניה דולדה כמותה וזוכה האדון בולד לענין קנין ממון, אבל בעבד שיזכה האדון בבנו ליכא הך ילפותא, וע"כ פשוט דלא יהא לאדון קנין ממון בולד עבדו, ולפי"ז נראה דגם לענין דין קנין איסור ג"כ ל"ש שיהי' בולד עבד, ומשום דקנין איסור דעבד יסודו הוא ג"כ מצד קנין, (דהאדון הוא הבעלים על הקנין איסור, וכמו שמצינו שהוא המשחרר וע"כ דהוא בעלים ע"ז, ודו"ק). ול"ש שיזכה האדון בשום קנין בולד מחמת שהאב הוא עבדו, וכמש"נ, ולפי"ז נמצא דודאי לא יצטרך הולד גט שחרור מהאדון, דל"ש איסורי עבד בלא בעלים. ומש"כ התוס' דשדינן לולד בתר עבד כונתם לענין פסול עבדות דזה שייך שיחול בו מחמת דשדינן לי' בתר אביו.
ונקט בפשיטות דולד עבד אינו שייך לאדונו רק ולד שפחה.
[הוא נדבר למ"ד עכו"ם הבא על ישראל הוי כשר גוי ולא ישראל, מה הדין בעבד.]