מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סידור הבעש"ט

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ג' ספטמבר 06, 2016 6:50 pm

עכשיו נודע לי שחב"ד טוענים שיש להם את הסדור של הבש"ט ז"ל. האם יש לזה איזה גרגיר של אמת? האם הדפיסו יותר מדף אחד ממנו שיעמוד לבקורת?

שהיה איש - שהיה אדם גדול - בשם הבעל שם טוב ז"ל אנחנו יודעים שהרי הגר"ח מוולוזין מזכיר אותו [אני כבר שוכר שומרי ראש....הבוא נדלג על כל התגובות:)] אבל על הסידור ? וכי מר בריה דרב אשי....?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ספטמבר 06, 2016 7:08 pm

מה פתאום!!!
הבעש"ט לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה!!!
הכל המצאה של חסידים...
ולדאבונינו גם רבי חיים מוולוזין נפל בפח של החסידים. ה"י.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי ישראליק » ג' ספטמבר 06, 2016 7:41 pm


המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי המעיין » ג' ספטמבר 06, 2016 7:57 pm

עתניאל בן קנז כתב:מה פתאום!!!
הבעש"ט לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה!!!
הכל המצאה של חסידים...
ולדאבונינו גם רבי חיים מוולוזין נפל בפח של החסידים. ה"י.


טעות!!!

גם ר' חיים מוולוז'ין לא היה ולא נברא והוא רק המצאה של החסידים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' ספטמבר 06, 2016 8:22 pm

המעיין כתב:
עתניאל בן קנז כתב:מה פתאום!!!
הבעש"ט לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה!!!
הכל המצאה של חסידים...
ולדאבונינו גם רבי חיים מוולוזין נפל בפח של החסידים. ה"י.


טעות!!!

גם ר' חיים מוולוז'ין לא היה ולא נברא והוא רק המצאה של החסידים.


וכידוע גם החסידים עצמם לא היו ולא נבראו הם רק המצאה של החסידים.

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ג' ספטמבר 06, 2016 8:28 pm

בסדר קיבלתי את התשעה קבין המגיעים לי - ועכשיו לגופו של ענין.....

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ספטמבר 06, 2016 8:37 pm

תוכי מדבר כתב:בסדר קיבלתי את התשעה קבין המגיעים לי - ועכשיו לגופו של ענין.....

הסידור וכל צילומו התפרסם!
יש גם סידור נוסף למיטב ידיעתי.

(הזיהוי לבעש"ט הוא גם ע"י שמות התלמידים שחתמו עצמם במקומות שונים בשולי הסידור בכדי שתפלל עליהם ועל משפחתם).

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ג' ספטמבר 06, 2016 8:40 pm

הסידור וכל צילומו התפרסם!


היכן?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 06, 2016 10:50 pm

על הסידור פרסם הרי"מ ז"ל מאמר בקובץ שפתי צדיקים ז (מצוי באוצר) ומשם תדרשנו.
חדש לי שתצלום הסידור כולו פורסם, ואני מקוה שאין כאן החלפה עם סידור רא"ש מראשקוב בן התולדות.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ב' פברואר 07, 2022 1:56 pm

https://chabadlibrary.org/catalog/pdf.p ... LnBkZiJ9fQ התפרסם סירוק של כל סידור מורנו הבעש''ט הק׳.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' פברואר 08, 2022 7:23 pm

זאינץ כתב:https://chabadlibrary.org/catalog/pdf.php? התפרסם סירוק של כל סידור מורנו הבעש''ט הק׳.

האם יש אפשרות להוריד כולו כאחד?

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ג' פברואר 08, 2022 9:19 pm

עתניאל בן קנז כתב:
זאינץ כתב:https://chabadlibrary.org/catalog/pdf.php? התפרסם סירוק של כל סידור מורנו הבעש''ט הק׳.

האם יש אפשרות להוריד כולו כאחד?

איני יודע.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' פברואר 08, 2022 9:34 pm

האם הוא בנוסח אשכנז או נוסח "ספרד"?

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ג' פברואר 08, 2022 10:13 pm

ר_חיים_הקטן כתב:האם הוא בנוסח אשכנז או נוסח "ספרד"?

נוסח אשכנז שבגליונותיו רשומים כוונות האריז''ל .

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 09, 2022 1:22 am

יישר כוח על הקישור.
דפדפתי שם קצת, וחזו עיניי בפתח אליהו [עמ' 27 בסידור] נוסח שאינו כנוסח הסידורים שלנו.
שונה בכמה וכמה וכמה דברים, בקטע הקצר של עמוד 27 בלבד.
אני בור ועם הארץ בנוסחאות בכלל ושל קבלה בפרט, רק מציין.
ויבואו היודעים.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' פברואר 10, 2022 12:56 am

בעמוד 244 מופיע פרק למנצח בצורת מנורה כשהפסוקים מימין לשמאל.

דוד קורצוג
הודעות: 131
הצטרף: ג' יוני 04, 2013 7:56 pm
מיקום: ארץ ישראל

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי דוד קורצוג » ה' פברואר 10, 2022 1:15 am

וזה כנראה העמודים הידועים של האזכרות בברכות בונה ירושלים ושומע תפילה, לצערי האיכות סריקה לא משהו כשמגדילים.
קבצים מצורפים
1_page_67.pdf
עמוד 67 בסידור
(154.99 KiB) הורד 194 פעמים
1_page_68.pdf
עמוד 68 בסידור
(101.96 KiB) הורד 166 פעמים
1_page_69.pdf
עמוד 69 בסידור
(105.87 KiB) הורד 157 פעמים
1_page_70.pdf
עמוד 70 בסידור
(109.07 KiB) הורד 157 פעמים

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי אראל » ה' פברואר 10, 2022 2:17 am

קרית מלך כתב:בעמוד 244 מופיע פרק למנצח בצורת מנורה כשהפסוקים מימין לשמאל.

גם בסידור השל"ה [דפו"ר] מופיע כן

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 3:12 pm

עוד ראיתי שם [בעמוד 120] באמירת "לכה דודי נצא השדה", ג"כ לשונות לא שגרתיים / מוכרים לי.
1. שבת מלכותא
לשדה תפוחין קדישין [ובגיליון נכתב כמין הגה"ה: לחקל]

בכלל, בעמודים שאח"ז ב"לכה דודי" יש תופעה מוזרה, השמטת תיבות שלימות [או מספר אותיות בתוך התיבה] על ידי הסופר, שהושלמו אח"כ מעל השורה.
1. שוסך = שוסייך
2. כמשוש חתן כלה = חתן על כלה
3. ימין ושמאל ואת ה' תעריצי = ימין ושמאל תפרוצי

וגם שם יש נוסח לא מוכר [שנראה כטעות הדומות אבל לא תוקן בגיליון]:
על יד בן ישי בן פרצי

יש למישהו הסבר לכל השינויים האלה?

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ה' פברואר 10, 2022 4:40 pm


דוד קורצוג
הודעות: 131
הצטרף: ג' יוני 04, 2013 7:56 pm
מיקום: ארץ ישראל

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי דוד קורצוג » ה' פברואר 10, 2022 5:13 pm

נראה לי שבעמוד 122 כתוב יחולל אילות ויחשף "עיירות" במקום יחולל אילות ויחשף "יערות".
קבצים מצורפים
סידור עמוד 122.png
סידור עמוד 122.png (81.97 KiB) נצפה 8797 פעמים

דוד קורצוג
הודעות: 131
הצטרף: ג' יוני 04, 2013 7:56 pm
מיקום: ארץ ישראל

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי דוד קורצוג » ה' פברואר 10, 2022 5:39 pm

יש לי הרגשה שעוד ידובר ויכתב על הלכאורה שגיאות בסידור
כגון בעמוד 123 כתוב עוד ינובון בשיבה "דשינם ורענן" יהיו במקום עוד ינובון בשיבה "דשנים ורעננים" יהיו
קבצים מצורפים
סידור עמוד 123.png
סידור עמוד 123.png (79.72 KiB) נצפה 8779 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 7:11 pm

זאינץ כתב:https://col.org.il/news/136603

גם באחת התמונות שבכתבה הנ"ל:
אקב"ו על אכילות מרור.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 7:23 pm

ובעמוד 133 בקידוש של ליל שבת:

אמו"ה [ר"ת אלקינו מלך העולם].
במקום: אמ"ה

ומיד שוב טעות הדומות:
ורצה בנו, שבת [ולא "ושבת"!], קדשו באהבה וברצון הנחלתנו.

ואז שוב טעות מוזרה:
תחלה מקרא קודש

וגם
זכר ליצאת מצרים

ומסיים:
ברוך אתה ה' מקדש

בלי "השבת"!

כל זה בפסקה אחת, אקראית.
איפה שלא פתחתי עד כה את הסידור מלא דברים כאלה.
מה קורה כאן?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 10, 2022 7:27 pm

הרב צו"מ. חבל על הטרחה. תקרא את מאמרו של ר"י מונדשיין בשפתי צדיקים על הסידור ותשתומם (איך מסידור מלא טעותים כזה, הוציאו כמה צדיקים נוסחאות, והכל בשגגה משום שלא ניתן להם שהות לעבור על הסידור כמו שצריך. וכבר נזכר הכל בפורום בעבר ראה כאן viewtopic.php?f=50&t=23721&p=371003#p371003

ומעניין התמורה שחלה בגישת האחראים על הספריה בנוגע להצגת הסידור. עי"ש באשכול.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' פברואר 10, 2022 7:46 pm

צופה_ומביט כתב:יישר כוח על הקישור.
דפדפתי שם קצת, וחזו עיניי בפתח אליהו [עמ' 27 בסידור] נוסח שאינו כנוסח הסידורים שלנו.
שונה בכמה וכמה וכמה דברים, בקטע הקצר של עמוד 27 בלבד.
אני בור ועם הארץ בנוסחאות בכלל ושל קבלה בפרט, רק מציין.
ויבואו היודעים.

תחילת הסידור אינה מהסידור המקורי שהשתמש בו הבעש"ט, אלא השלמה. השלמה זו מיוחסת לכתי"ק של ר' נחמן מהורודנקי.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 7:47 pm

ראיתי שהרב מונדשיין ז"ל כתב [במאמרו בקובץ שפתי צדיקים ז עמ' עב-ק], בנוגע לנוסחא המפורסמת של "ידך הגדושה" בברכת המזון שבסידור זה [עמוד 135 בסידור].
ואני מעתיק מהסיכום שלו בעמוד צב שתי נקודות הנוגעות לנידו"ד:
א. [הלשון שלי עבור הקיצור:]
בברכהמ"ז בחול ובליל פסח הנוסח גם בסידור זה "הקדושה", רק בברכהמ"ז של ליל שבת הנוסח "הגדושה".

הרי לנו שוב שינוי נוסח לא עקבי בגוף הסידור. וצ"ע.
ב. [לשונו ככתבו:]
כמובן שאין אנו יכולים לדעת בבירור מיהו כותב הסידור, וריבוי השיבושים שבנוסח התפילה מעיד לכאורה כי לא מידיו של גברא רבא יצאו.


בכתבה הנ"ל ערבבו בין שני חידושים בברכת המזון ההיא: א. הקדושה-הגדושה, ב. הרחבה-הרחוה [!]. וכתבו - כביכול על השניה - שהרבי מחב"ד היה מדבר הרבה על הגרסה הזו. כמדומה שהוא דיבר על הראשונה, ולא על השניה, ויבואו היודעים ויודיעונו.

ועכ"פ, במקרה של "הרחבה", בסידור נכתב "הרחבה" ויש הגהה של ו' במקום הב'. [גם בגיליון שם יש סימון הצייין להגהה בפנים], וטוענים שהיא מהבעש"ט.
האם יש להגהה זו איזה פשר שאפשר להבין?
ומדוע הוגה כן רק בברכת המזון של שבת?

באגב,
הצצתי בשורות הבאות בברכת המזון שם, ומיד ראיתי ב"רצה":
כי הוא יום זה גדול וקדוש הוא לפניך

והארינו ה' אלקינו בנחמות ציון

כי אתה הוא בעל ישועות ובעל נחמות

ומיד בא סיום הברכה:
ובנה ירושלים וכו' בונה ברחמיו ירושולים


זה פשוט נורא ואיום. דומה שאין עמוד ואין קטע תפילה בלי דברים כאלה.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ה' פברואר 10, 2022 8:03 pm

צופה_ומביט כתב:ראיתי שהרב מונדשיין ז"ל כתב [במאמרו בקובץ שפתי צדיקים ז עמ' עב-ק], בנוגע לנוסחא המפורסמת של "ידך הגדושה" בברכת המזון שבסידור זה [עמוד 135 בסידור].
ואני מעתיק מהסיכום שלו בעמוד צב שתי נקודות הנוגעות לנידו"ד:
א. [הלשון שלי עבור הקיצור:]
בברכהמ"ז בחול ובליל פסח הנוסח גם בסידור זה "הקדושה", רק בברכהמ"ז של ליל שבת הנוסח "הגדושה".

הרי לנו שוב שינוי נוסח לא עקבי בגוף הסידור. וצ"ע.
ב. [לשונו ככתבו:]
כמובן שאין אנו יכולים לדעת בבירור מיהו כותב הסידור, וריבוי השיבושים שבנוסח התפילה מעיד לכאורה כי לא מידיו של גברא רבא יצאו.


בכתבה הנ"ל ערבבו בין שני חידושים בברכת המזון ההיא: א. הקדושה-הגדושה, ב. הרחבה-הרחוה [!]. וכתבו - כביכול על השניה - שהרבי מחב"ד היה מדבר הרבה על הגרסה הזו. כמדומה שהוא דיבר על הראשונה, ולא על השניה, ויבואו היודעים ויודיעונו.

ועכ"פ, במקרה של "הרחבה", בסידור נכתב "הרחבה" ויש הגהה של ו' במקום הב'. [גם בגיליון שם יש סימון הצייין להגהה בפנים], וטוענים שהיא מהבעש"ט.
האם יש להגהה זו איזה פשר שאפשר להבין?
ומדוע הוגה כן רק בברכת המזון של שבת?

באגב,
הצצתי בשורות הבאות בברכת המזון שם, ומיד ראיתי ב"רצה":
כי הוא יום זה גדול וקדוש הוא לפניך

והארינו ה' אלקינו בנחמות ציון

כי אתה הוא בעל ישועות ובעל נחמות

ומיד בא סיום הברכה:
ובנה ירושלים וכו' בונה ברחמיו ירושולים

.
נערך לאחרונה על ידי זאינץ ב ה' פברואר 10, 2022 8:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 8:04 pm

איש_ספר כתב:הרב צו"מ. חבל על הטרחה. תקרא את מאמרו של ר"י מונדשיין בשפתי צדיקים על הסידור ותשתומם (איך מסידור מלא טעותים כזה, הוציאו כמה צדיקים נוסחאות, והכל בשגגה משום שלא ניתן להם שהות לעבור על הסידור כמו שצריך. וכבר נזכר הכל בפורום בעבר ראה כאן viewtopic.php?f=50&t=23721&p=371003#p371003

ומעניין התמורה שחלה בגישת האחראים על הספריה בנוגע להצגת הסידור. עי"ש באשכול.

בשעה קלה הקדמתני.
הן בהפניית הציבור למאמרו של הרב מונדשיין,
והן במה שכתבת בהודעתך שבקישור על הסתמכות החלקת יהושע על הנוסח "ושמחינו בבינה" בברכה מעין שלש [עמוד 99 בסידור], במקום [ואצלו בנוסף ל-] בבנינה.

וכשרואים את הסידור כולו ברור שזו פשוט עוד טעות מני מאות ואלפים כדרכו של הסופר שכתב את הסידור הזה, וזה שהבעש"ט לא תיקן בפנים - מי יודע הטעם, אולי נלאה לתקן, ומי שיסתמך על זה יצטרך גם להפסיק לומר מילת "השבת" בסוף קידוש ליל שבת שלו.

והנה עוד מאותה ברכת מעין שלש גופא:
והעלינו בתוכה

כי אתה אל טוב וסלח ומטיב
[לפחות יש סימון בהגהה מעל המילה "וסלח"].
ונודה על הארץ
[ולא "ונודה לך"]

פשוט לא יאומן, מי יכול להסתמך על נוסחאות מהסידור הזה?
כולו שיבושים למאות ולאלפים, בכל עמוד ועמוד, ובכל קטע וקטע. המדגם שראיתי עד כה הוא של 100% ככה.

מיד אח"כ באה שם ברכת בורא נפשות:
על כל מה שברא נפש כל חי
[בלי "להחיות בהם"].

כל השיבושים האלה בלי שום הגהה או תיקון או סימון בצידם.

האומנם התפלל הבעש"ט בספר שכל כולו אפילו לקרוא לו "ספר שאינו מוגה" זו מחמאה?
או שהשתמש בו רק עבור הכוונות? [מי כתב/העתיק אותן? הרי הן מסודרות כגוף אחד עם הסידור? האם בהן אין שיבושים? אני לא יכול לבדוק את זה, ויביאו היודעים].
וכלומר שבנוסח הסידור השתמש בתור "מהיכי תיתי" ולא הסתמך עליו ולא "קרא ממנו" אלא התפלל את התפילה השגורה בפיו כמובן.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 8:06 pm

זאינץ כתב:הוא דיבר על הנוסח הב׳ כי הוא עיקר החידוש וכבר ראיתי במקומות שנכתב הגדושה במקום הקדושה לא הבנתי ההוא אמינא של כת''ר שדיבר על הנוסח הראשון?

לא הו"א של סברא, אלא כמדומה היה לי שכך ראיתי בזמנו.
ועבור זה ביקשתי שיבואו היודעים בזה. ייש"כ.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ה' פברואר 10, 2022 8:09 pm


הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' פברואר 10, 2022 8:11 pm

קרית מלך כתב:בעמוד 244 מופיע פרק למנצח בצורת מנורה כשהפסוקים מימין לשמאל.


בהרבה מקורות עתיקים כך.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 8:11 pm

עץ הזית כתב:
צופה_ומביט כתב:יישר כוח על הקישור.
דפדפתי שם קצת, וחזו עיניי בפתח אליהו [עמ' 27 בסידור] נוסח שאינו כנוסח הסידורים שלנו.
שונה בכמה וכמה וכמה דברים, בקטע הקצר של עמוד 27 בלבד.
אני בור ועם הארץ בנוסחאות בכלל ושל קבלה בפרט, רק מציין.
ויבואו היודעים.

תחילת הסידור אינה מהסידור המקורי שהשתמש בו הבעש"ט, אלא השלמה. השלמה זו מיוחסת לכתי"ק של ר' נחמן מהורודנקי.

א. לא הבנתי למה זה משנה משהו. עכ"פ האם זהו נוסח פתח אליהו של ר"נ מהורודנקי?
ב. כאמור, גם גוף הסידור שכן התפלל בו הבעש"ט [כמקובל בחב"ד, איני יודע רמת הבירור/אמינות של טענה זו, וכן של ייחוס הכת"י לגיסו של הבעש"ט] מלא טעויות ושיבושים על כל צעד ושעל.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ה' פברואר 10, 2022 8:13 pm

צופה_ומביט כתב:
איש_ספר כתב:הרב צו"מ. חבל על הטרחה. תקרא את מאמרו של ר"י מונדשיין בשפתי צדיקים על הסידור ותשתומם (איך מסידור מלא טעותים כזה, הוציאו כמה צדיקים נוסחאות, והכל בשגגה משום שלא ניתן להם שהות לעבור על הסידור כמו שצריך. וכבר נזכר הכל בפורום בעבר ראה כאן viewtopic.php?f=50&t=23721&p=371003#p371003

ומעניין התמורה שחלה בגישת האחראים על הספריה בנוגע להצגת הסידור. עי"ש באשכול.

בשעה קלה הקדמתני.
הן בהפניית הציבור למאמרו של הרב מונדשיין,
והן במה שכתבת בהודעתך שבקישור על הסתמכות החלקת יהושע על הנוסח "ושמחינו בבינה" בברכה מעין שלש [עמוד 99 בסידור], במקום [ואצלו בנוסף ל-] בבנינה.

וכשרואים את הסידור כולו ברור שזו פשוט עוד טעות מני מאות ואלפים כדרכו של הסופר שכתב את הסידור הזה, וזה שהבעש"ט לא תיקן בפנים - מי יודע הטעם, אולי נלאה לתקן, ומי שיסתמך על זה יצטרך גם להפסיק לומר מילת "השבת" בסוף קידוש ליל שבת שלו.

והנה עוד מאותה ברכת מעין שלש גופא:
והעלינו בתוכה

כי אתה אל טוב וסלח ומטיב
[לפחות יש סימון בהגהה מעל המילה "וסלח"].
ונודה על הארץ
[ולא "ונודה לך"]

פשוט לא יאומן, מי יכול להסתמך על נוסחאות מהסידור הזה?
כולו שיבושים למאות ולאלפים, בכל עמוד ועמוד, ובכל קטע וקטע. המדגם שראיתי עד כה הוא של 100% ככה.

מיד אח"כ באה שם ברכת בורא נפשות:
על כל מה שברא נפש כל חי
[בלי "להחיות בהם"].

כל השיבושים האלה בלי שום הגהה או תיקון או סימון בצידם.

האומנם התפלל הבעש"ט בספר שכל כולו אפילו לקרוא לו "ספר שאינו מוגה" זו מחמאה?
או שהשתמש בו רק עבור הכוונות? [מי כתב/העתיק אותן? הרי הן מסודרות כגוף אחד עם הסידור? האם בהן אין שיבושים? אני לא יכול לבדוק את זה, ויביאו היודעים].
וכלומר שבנוסח הסידור השתמש בתור "מהיכי תיתי" ולא הסתמך עליו ולא "קרא ממנו" אלא התפלל את התפילה השגורה בפיו כמובן.

הכוונות נכתבו על ידי גיסו ר׳ גרשון קיטובער וכמדומה שבהם אין טעויות [כנראה כפי שאמרו גוף הסידור עצמו שחלקים ממנו כנוסח אשכנז כתב סופר לא מוצלח].
נערך לאחרונה על ידי זאינץ ב ה' פברואר 10, 2022 8:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' פברואר 10, 2022 8:13 pm

זאינץ כתב:
צופה_ומביט כתב:ראיתי שהרב מונדשיין ז"ל כתב [במאמרו בקובץ שפתי צדיקים ז עמ' עב-ק], בנוגע לנוסחא המפורסמת של "ידך הגדושה" בברכת המזון שבסידור זה [עמוד 135 בסידור].
ואני מעתיק מהסיכום שלו בעמוד צב שתי נקודות הנוגעות לנידו"ד:
א. [הלשון שלי עבור הקיצור:]
בברכהמ"ז בחול ובליל פסח הנוסח גם בסידור זה "הקדושה", רק בברכהמ"ז של ליל שבת הנוסח "הגדושה".

הרי לנו שוב שינוי נוסח לא עקבי בגוף הסידור. וצ"ע.
ב. [לשונו ככתבו:]
כמובן שאין אנו יכולים לדעת בבירור מיהו כותב הסידור, וריבוי השיבושים שבנוסח התפילה מעיד לכאורה כי לא מידיו של גברא רבא יצאו.


בכתבה הנ"ל ערבבו בין שני חידושים בברכת המזון ההיא: א. הקדושה-הגדושה, ב. הרחבה-הרחוה [!]. וכתבו - כביכול על השניה - שהרבי מחב"ד היה מדבר הרבה על הגרסה הזו. כמדומה שהוא דיבר על הראשונה, ולא על השניה, ויבואו היודעים ויודיעונו.

ועכ"פ, במקרה של "הרחבה", בסידור נכתב "הרחבה" ויש הגהה של ו' במקום הב'. [גם בגיליון שם יש סימון הצייין להגהה בפנים], וטוענים שהיא מהבעש"ט.
האם יש להגהה זו איזה פשר שאפשר להבין?
ומדוע הוגה כן רק בברכת המזון של שבת?

באגב,
הצצתי בשורות הבאות בברכת המזון שם, ומיד ראיתי ב"רצה":
כי הוא יום זה גדול וקדוש הוא לפניך

והארינו ה' אלקינו בנחמות ציון

כי אתה הוא בעל ישועות ובעל נחמות

ומיד בא סיום הברכה:
ובנה ירושלים וכו' בונה ברחמיו ירושולים

.



בנחמות ציון אינו טעות כך הוא בסידורים העתיקים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 8:24 pm

זאינץ כתב:הכוונות נכתבו על ידי גיסו ר׳ גרשון קיטובער וכמדומה שבהם אין טעויות [כנראה כפי שאמרו גוף הסידור עצמו שהוא בנוסח אשכנז כתב סופר לא מוצלח].

אבל הם עבדו ביחד! הכוונות משולבות ממש אשה אל אחותה עם גוף הסידור,
איך לא העיר רג"ק לסופר כלום על גוף הסידור המשובש כל כך?
האם כזה היה הסידור שחפץ בו רג"ק שיהיה תח"י או להבעש"ט?
לכאורה שייקח סופר אחר בר אוריין לכתוב את גוף הסידור, או שיכתוב גם אותו בעצמו.
זה ממש פלא.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ה' פברואר 10, 2022 8:35 pm

עתניאל בן קנז כתב:
זאינץ כתב:https://chabadlibrary.org/catalog/pdf.php? התפרסם סירוק של כל סידור מורנו הבעש''ט הק׳.

האם יש אפשרות להוריד כולו כאחד?
ניתן להעלותו לדרייב ומשם להורידו.

זאינץ
הודעות: 500
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי זאינץ » ה' פברואר 10, 2022 8:46 pm

שו''ר שחלק מגוף הסידור עצמו כתב גם כן גיסו ואם כן אכן צריך עיון מדוע הוא משובש הרבה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 10, 2022 8:48 pm

דוד קורצוג כתב:יש לי הרגשה שעוד ידובר ויכתב על הלכאורה שגיאות בסידור
כגון בעמוד 123 כתוב עוד ינובון בשיבה "דשינם ורענן" יהיו במקום עוד ינובון בשיבה "דשנים ורעננים" יהיו

את היו"ד של "דשנים" הוסיף מישהו [ביו"ד כעין של גוף הסידור] מעל השורה [ולא מחק את היו"ד הראשונה, אולי כי בהגיית אשכנז אינו נרגש במבטא, גם ככה מבטאים "דשיינים"].
אבל את "רענן" לא תיקן...

דוד קורצוג
הודעות: 131
הצטרף: ג' יוני 04, 2013 7:56 pm
מיקום: ארץ ישראל

Re: סידור הבעש"ט

הודעהעל ידי דוד קורצוג » ה' פברואר 10, 2022 9:46 pm

נראה לי במה שהוא כותב בד"ה ושוב עלינו לזכור https://tablet.otzar.org/he/pages/?&res ... ook=143164 יכול לסכם יפה את הדיון על הסידור.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 547 אורחים