. עכברים, טחורים.
. .היכן - בהר הבית ובקודש הקדשים !
א.
וַיֹּאמְרוּ אִם מְשַׁלְּחִים אֶת אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אַל תְּשַׁלְּחוּ אֹתוֹ רֵיקָם.... וַעֲשִׂיתֶם צַלְמֵי (עפליכם) טְחֹרֵיכֶם וְצַלְמֵי עַכְבְּרֵיכֶם הַמַּשְׁחִיתִם אֶת הָאָרֶץ וּנְתַתֶּם לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כָּבוֹד אוּלַי יָקֵל אֶת יָדוֹ מֵעֲלֵיכֶם וּמֵעַל אֱלֹהֵיכֶם וּמֵעַל אַרְצְכֶם" (שמואל א ו' ג) .
. .ואחכ בפסוק נאמר שם טו "ואת הארגז אשר איתו כלי זהב וישימו על האבן הגדולה" והקריבו שם קרבנות,[ היחס כמו למקדש]. ואותו ארון הביא דוד לירושלים וכו
המשכן \ מקדש , הארון והלוחות בפרשיות דהיום. ולאור הגמרא במוע"ק בדף כה - השבוע , על דוד שהעלה את הארון מבית אבינדב לעיר דוד באותה העגלה ששלחו הפלישתים . וכן יש בגמרא בבא בתרא. יד. בדיון על הלוחות וס"ת שהיו בתוך\לצד הארון , כתוב גם שהניחו שם את בארגז ששלחו הפלישתים. בקה"ק לצד הארון .
.
. .וגם ביומא נב עב כשהגמרא אומרת "וארגז ששיגרו פלשתים" היא מביאה את הפסוק המזכיר את כלי הזהב איתו.
. ."וארגז ששיגרו בו פלישתים דורון לאהלי ישראל מונח בצדו, שנאמר 'ואת כלי הזהב אשר השבותם לו אשם תשימו בארגז מצדו ושלחתם אותו והלך'" .
. .בקדש הקדשים הניחו צנצנת ובה דוגמא מן המן שאכלו ישראל במדבר. כמו כן, הונח שם מטהו של אהרן הכהן שפרח, צלוחית של שמן המשחה, וכן הארגז ובו המתנות שנתנו הפלישתים כאות כבוד לארון הברית כשהשיבו אותו משביו.
ב.
א. מה קיבלנו: שבקה"ק. במקדש לצד ארון הברית היו עכברים מזהב. וטחורים מזהב.( לכל הפירושים השונים על מהותם.זה לא ממש מכובד). פסלי עכברים . טחורים (פי הטבעת)- בק" ק.
ב.גם מה שבגמרא שדוד העלה את הארון לעיר דוד בעגלה של הפלישתים -דווקא [לרשי והמהרשא, ויש חולקין] , ולמדים מכך הלכות - קצת תמוה.
.
אתמהה? מוזר בלשון המעטה.- האם יש לכך הסבר מתקבל על הדעת.
.
יש אברבנל על טחורים שהיו להם. שהם שלפוחיות מוגלה בדמות עכברים.
ממ לא משפר משמעותית את התמיהה !
.
. .זה שהפלישתים שלחו דברים לכפרה מילא.ולהנציח את הנס זה מובן, אבל למה בק"ק ? האם אין דרך נוספת להנצחת הנס ? ראיתי הסבר דחוק כלשהוא, אבל לא מצאתי במפרשים תשובה נאותה לכך.