אך פעמים רבות ניתן לשים לב שיש קשרים נוספים בין ההפטרה לבין הקריאה או המועד, ומעניין לציינם.
ייתכן שהקשרים האלו הם חלק מהסיבות מדוע נבחרה דווקא הפטרה זו ולא אחרת הדומה לה.
דוגמא מפורסמת:
הפטרת יום בדר"ה - הנימוק ה"רשמי" שלה הוא בגלל שקוראים בה פסוק מ"זכרונות".
אך אם זוהי הסיבה היחידה - לא היה עדיף לקרוא הפטרה עם פסוק מ"שופרות" או "מלכויות"?!
ועל זה נאמר (אינני זוכר את המ"מ), שידוע מארז"ל כי בר"ה נפקדו שרה רחל וחנה. והנה על שרה אנו קוראים ביום הראשון, ועל חנה אנו מפטירים ביום הראשון. ונותרה לנו רחל, שעליה מפטירים ביום השני!
ועוד יש להוסיף, שאיננו מפטירים "סתם הפטרה" שמוזכרת בה רחל, אלא הפטרה המעוררת "זכות אבות" (או ליתר דיוק: אמהות):
כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו:
כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעלתך נאם ה' ושבו מארץ אויב:
ויש תקוה לאחריתך נאם ה' ושבו בנים לגבולם:
בב"א.