הערה חשובה בענין סדר סעודת החתונה בזמננו
היות ויש כמה וכמה פקפוקים בהלכה אודות הסדר הנהוג כעת בהרבה חתונות, שהחתן מבלה בחדר היחוד זמן רב, ועל ידי כך נאכלת סעודת החתונה בלי החתן והכלה, והרבה פעמים גם החתן אינו טועם כלום בסעודה הנעשית לכבודו, ויש שאלה אם אפשר לברך ז' ברכות, וגם אם טועם, הוא טועם בסוף רק משהו לצאת ידי חובה, ואין זה מתאים ליום שמחתו כלל, והכל נגרם על ידי השהייה המרובה בחדר היחוד ואחר כך על ידי הריקודים הנמשכים שעות, ומפני זה גם רוב האורחים הולכים לפני שבירכו ברכת המזון בעשרה וגם לא שמעו ז' ברכות.
לכן בכדי לתקן כל זה, יש להנהיג בל"נ, שהחתן והכלה ישהו בחדר היחוד לא יותר מרבע שעה, ולאחר זה יצא, והוא כחתן היוצא מחופתו, ויסב בראש הקרואים ויברך על החלה הגדולה, והוא יברך על הזבח, וכל זה עדיין בהתחלת הסעודה. ואז יאכלו כל הסעודה בנחת ובשמחה ובכלי זמר, אבל בלי ריקודים, ויאמרו גם דברי תורה בסעודה כמו שהיה נהוג מדור דור, ואחר שיגמרו יברכו מיד ברכת המזון וז' ברכות במתון ובכוונה ובנעימה קדושה. ואחר כך יכולים לרקוד כחפץ לב של המשמחים והשושבינים, ועל ידי זה יתוקן הכל, שהסעודה תהיה בנוכחות החתן המיסב בראש, וגם הוא יאכל כמו בשבת ויום טוב ביום שמחתו דהוי כרגל, וכל הקהל יברכו בעשרה וישמעו כולם הז' ברכות.
ואשרי מי שינהיג כל זה וממנו יראו וכן יעשו, לקיים הכל כדין.
[ונראה, דמי שנוהג לומר תקון חצות, תקון רחל ולאה, ונמצא בבית המשתה שם בנקודת חצות, יאמר אחר כך בביתו תיקון רחל ולאה, אך אם רוצה יכול לומר שם רק תיקון לאה בלי מזמור יענך וכו' ושוב נפטר מלומר תקון רחל בבואו לביתו, כי במקום החתונה אין אומרים תקון רחל].
ישר כוחך השתדלותך להחזיר את המנהג הקדום "אגרא דבי הלולי מילי" (ברכות ו:), ובוודאי טעם עמוק למנהג קדום זה של חז"ל, ובוודאי יהיה לתועלת הצלחת הזיווג, שעבור הצלחתה כל שמחת הנישואים. אינני מבין בסודות, אבל ענין של דברי תורה בכלל שמחת הנישואין נראה פשוט. הרי העולם נברא ע"י התורה, כמו שאמר שלמה הע"ה (משלי פרק ח, כב-כט): "ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז. וכו' בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי בְּחוּקוֹ חוּג עַל פְּנֵי תְהוֹם וכו'", וכן (משלי ט,א-ג) "חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ שִׁבְעָה: טָבְחָה טִבְחָהּ מָסְכָה יֵינָהּ אַף עָרְכָה שֻׁלְחָנָהּ:". "חכמות בנתה ביתה. זו היא התורה שקנתה כל העולמות" (מרש משלי, ועי' ביאור הגר"א לפסוקים). וכל חתונה היא גם בנין עולם חדש, ובברכת חתנים חוזרים למעשה בראשית.
אמנם מה שבעל ההערות לשיח חיים מדקדק מדברי הראב"ד המובאים במגן אבות, שאם לא מדברים דברי תורה, האכילה בכלל זבחי מתים, אדרבה נראה שמדוקדק להפך מדברי הראב"ד שם, שרק בגדר "אינו נכון" הוא מה שמקדימים לדבר דברי תורה בביהכ"נ לפני שמחת הנישואין. ולא נראה שום איסור בדבר מה שנוהגים לא לדבר. ושמעתי פעם בשם המשגיח רבי ירוחם ליבוביץ' ממיר שבמקום שלא יקשיבו לדברי תורה, עדיף לא לדבר. [והוא לכאו' גדר בבזיון דברי תורה.] וצריך למצא בעל כישרון מיוחד שיודע לדבר דברי תורה בשמחת הנישואין באופן נאות שיקשיבו.
חד ברנש כתב:, אני ממליץ לכותב הנכבד, אחרי שיסיים עם עניין הדרשות בנישואין, יתחיל לפעול ולהפעיל בעניין אמירת השיר 'מי אדיר על הכל' שמנהג הקדמונים לנגנו בהתעוררות גדולה במעמד החופה, והיום נזנח....
ואני באמת חושב, הרי לא שייך שכל אחד יצליח לשנות את כל הדור.
כל אחד יבא ויועיל במה שהוא יכול או חושב שיכול, זה בצניעות, זה בקדושת בית הכנסת, זה בתורה, זה במוסר, וזה בהלכה וכו' וכו', ויחד עם זה נזכה שכלל ישראל יתוקן לגמרי, ונזכה בקרוב לגאולה השלמה.
חד ברנש כתב:אני ממליץ לכותב הנכבד, אחרי שיסיים עם עניין הדרשות בנישואין, יתחיל לפעול ולהפעיל בעניין אמירת השיר 'מי אדיר על הכל' שמנהג הקדמונים לנגנו בהתעוררות גדולה במעמד החופה, והיום נזנח...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: באמת צריכים לעיין בכל המנהג החדש הזה של 'מצוה טאנץ' והשתרבבותו, אמנם אין עתותי בידי.
אני לא יודע איפוא הפסיקו לשיר 'מי אדיר'. בכל מקומות שאני הייתי שם שרים את זה. או שוכרים חזן ומשורר, או שיש גיס\דוד\חבר שרוצה להתכבד בזה.
אשרי יושבי ביתך כתב:ובהערות 'ענפי חיים' שם הבאתי מה שכתב הרשב"ץ במגן אבות על המשנה הנ"ל באבות:
והשלוש שאמר מיכה הן: עשות משפט ואהבת הסד והצנע לכת עם אלהיך. ורבותינו ז"ל דרשו בזה (מכות כד, א) וכו' 'והצנע לכת' זו הוצאת המת והכנסת כלה, והלוא דברים קל וחומר, ומה דברים שאין דרכן לעשותן בצנעה אמרה תורה הצנע לכת, דברים שדרכן לעשות בצנעה על אחת כמה וכמה [ע"כ]. רצו בזה, כי גם הדברים שלא ייעשו אלא בפרסום, כגון דברים שנהגו לעשותם בשמחת החתנים, אין ראוי להרבות פרסומם, אבל ראוי למעט הפרסום כפי היכולת. והיה ראוי לפי זה, לאחר שפשט המנהג לדרוש השם בעת החתונה, שתיעשה הדרשה בבית החתונה, כי אפילו בדברים שאין דרכם לעשות בצנעה אמרה תורה והצנע לכת.
צופה_ומביט כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:ובהערות 'ענפי חיים' שם הבאתי מה שכתב הרשב"ץ במגן אבות על המשנה הנ"ל באבות:
ראיתי היום בדרשות הר"ן דרוש שישי [בסוף החלק הראשון של הדרשה]:והשלוש שאמר מיכה הן: עשות משפט ואהבת הסד והצנע לכת עם אלהיך. ורבותינו ז"ל דרשו בזה (מכות כד, א) וכו' 'והצנע לכת' זו הוצאת המת והכנסת כלה, והלוא דברים קל וחומר, ומה דברים שאין דרכן לעשותן בצנעה אמרה תורה הצנע לכת, דברים שדרכן לעשות בצנעה על אחת כמה וכמה [ע"כ]. רצו בזה, כי גם הדברים שלא ייעשו אלא בפרסום, כגון דברים שנהגו לעשותם בשמחת החתנים, אין ראוי להרבות פרסומם, אבל ראוי למעט הפרסום כפי היכולת. והיה ראוי לפי זה, לאחר שפשט המנהג לדרוש השם בעת החתונה, שתיעשה הדרשה בבית החתונה, כי אפילו בדברים שאין דרכם לעשות בצנעה אמרה תורה והצנע לכת.
ושלושה דברים קא חזינא הכא:
א. המנהג בזמן הר"ן היה לדרוש בדברי תורה בחתונה.
ב. משמע מלשון הר"ן [אבל לא מוכרח] שהיה זה מנהג חדש יחסית.
ג. הר"ן לומד מגמרא שראוי את אותה הדרשה לא לדרוש בעת החתונה עצמה, אלא בבית החתונה, ואולי זה מקור ההנהגה שהביא הראב"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת, שילה צבי ו־ 128 אורחים