כיצד נחשב משה בבית פרעה, כבן בתיה? כבן עמרם?
מה ידע משה בילדותו על עצמו ומתי נודע לו ולעולם שהוא לא בן של של פרעה?
מדרש תנחומא (בובר) פרשת שמות
ויאמר אנכי אלהי אביך (שמות ג ו), נגלה עליו בקולו של עמרם אביו, כדי שלא יתיירא, באותה שעה שמח משה ואמר עמרם אבי [חי], א"ל הקדוש ברוך הוא אתה אמרת שאני אביך, ואיני אלא אלהי אביך וכו',
יש חוקרים מסוימים, לדוגמה פרופ' דייוויד רול הבריטי וד"ר רחלי שלומי-חן מהאוניברסיטה העברית, שמציעים כי אף על פי שהיוחסין של רעמסס השני בדורות שלפני סביו לא ברורים דיו, ייתכן כי עצם ההכרה שלו במלכי החיקסוס כפי שהיא מופיעה ברשימת המלכים מטורינו ובחגיגת 400 השנה לקבלת האל סת בידיהם בדלתא של הנילוס (אסטלת 400 השנים שלו), קביעת בירת ממלכתו בפר-רעמסס שבה התקיימה גם בירתם אווריס, כמו גם העובדה כי אביו וסבא-רבא שלו נקראו "סתי" כמו שמו של האל הראשי של החיקסוס (שבשל כך לא היה אהוד על מצרים מקומיים) יחד עם חיבתו של רעמסס לאלים כנעניים (קרא לסוסתו האהובה ולבתו הבכורה בינתענת (שהוא לקח לאשה) על שם אלת המלחמה הכנענית ענת) ולצד מאפייניו הפיזיים שנראים לא שגרתיים לאדם מצרי (אף מעוקל ושיער חלק) מקימים אפשרות שמוצאו של רעמסס הוא בחלקו חיקסוסי, כלומר אבותיו הם משרידי החיקסוס שנשארו משועבדים בדלתא (בה נולד הוא ואף שני הדורות שלפניו) לאחר הכיבוש של יעחמס הראשון, והתבוללו עם השנים בחברה המצרית, תוך שמורשתם נשתמרה בדרך כלשהי עד ימיו שלו.
צופה_ומביט כתב:בפשטות ידעו כולם שהוא אסופי שבת פרעה משתה מהיאור ואימצה אותו לבנה. היא הרי קראה את שמו ע"ש זה [לפי איזה הסבר שנבחר]. לכאורה היא לא היתה נשואה [לא מוזכר כזה דבר].
בחפשי כותב כתב:ולולא דמסתפינא הוה אמינא, שכל הזמן ששהה משה בבית פרעה, וכן אח"כ כשהיה נע ונד בגלות, נעשה נס שנדמה לכל רואיו כאיש מצרי
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 271 אורחים