אשרי יושבי ביתך כתב:שו"מ מאמר מקיף בכל ענין זה, מי ומתי צריך ללבוש טלית, מספר 'לחיות כהלכה':
יעקל כתב:[א] כמו שמצויין בקובץ הנ"ל, הערוך השולחן בסי' י"ח ז' אכן פוסק שלא נהגו לעטוף טלית לאמירת קדיש יתום ומביא מקור לדבריו "שם", ולא ברור לי למי מתכוין ואיפה, האם הב"ח או המג"א ובאיזה סימנים.
[ב] בקובץ הנ"ל יש ציון לקצות השלחן ובדי השלחן סי' ז' בעניין הנ"ל,חיפשתי באוצר ולא מצאתי.
[ג] מובא שם בשם ש"ע הרב שכן נוהגים ללבוש לאמירת קדיש יתום, התפללתי בהרבה מקומות בחב"ד ואף פעם לא ראיתי שכך נוהגים.
א. לכלל ישראל הורה לנטות יותר אחר דרך הנגלה, ולקהל עדתו - יותר בדרך הקבלה. והוא ככל הענינים שנוהגים בהם יחי"ס המהדרים בעם.יעקל כתב:['א] מה שעדיין לא זכיתי להבין, הרי הרב בעה"ת קיבל הוראה מפורשת מרבו הקדוש נ"ע לכתוב ספר הלכות ודינים עבור עדת החסידים. לפי זה, במחילת כבוד קדוש עליון, למה כיוונו חז"ל באמרם נאה דורש ונאה מקיים ? במילים אחרות, מהי ההגדרה הנכונה של נאה דורש ונאה מקיים ?
[ב] לא הבנתי ג"כ את הקשר בין אי עטיפת ט"ג לאמירת ק"י לבין תורת הקבלה והאר"י.
לבי במערב כתב: ב. הקשר בנושא זה הוא לעטיפת טלית ב[מנחה ו]ערבית.
יעקל כתב:ומה מקור המנהג למשל בחצה"ק צאנז שהש"ץ מתעטף במנחה של שבת לפני ואני תפילתי בדווקא ?
מקפידים שלא להתעטף בערבית, אך גם במנחה לא התעטפו (וזו כוונת ההסגרה בחצ"ר). ראה בקצה"ש הנסמן לעיל.בברכה המשולשת כתב:אשמח אני להסבר- למיטב ידיעתי על-פי סוד מתעטפים בטלית במנחה ולא בערבית.
יעקל כתב:ומה מקור המנהג למשל בחצה"ק צאנז שהש"ץ מתעטף במנחה של שבת לפני ואני תפילתי בדווקא ?
לבי במערב כתב:מקפידים שלא להתעטף בערבית, אך גם במנחה לא התעטפו (וזו כוונת ההסגרה בחצ"ר). ראה בקצה"ש הנסמן לעיל.בברכה המשולשת כתב:אשמח אני להסבר- למיטב ידיעתי על-פי סוד מתעטפים בטלית במנחה ולא בערבית.
ראה ב'ספר המנהגים - חב"ד' ע' 25 ובשוה"ג.בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי לגבי מנחה
נחומצ'ה כתב:כידוע מנהג רוב ישראל, שהש"ץ מתעטף בטלית בתפילת ליל שבת. [והלא נשואים שבאשכנזים, ללא הראש].
והנה מובא במשנ"ב בסימן יח, שבכל פעם שהש"ץ יורד לפני התיבה, יתעטף בטלית.
ומכאן השאלה, מדוע בימי חול, אין נפוץ מנהג זה?
[יצויין, שבקרב הספרדים והמסורתיים, כשאין 'מלבוש עליון', מתעטפים בטלית בערבית].
יעקל כתב:מעניין, מה עניין קעלם אצל פוניבז ?
( אם לא שר' יחזקאל סג"ל לעווינשטיין ז"ל היה מבוגריה...)
צורב מתחיל כתב:יעקל כתב:מעניין, מה עניין קעלם אצל פוניבז ?
( אם לא שר' יחזקאל סג"ל לעווינשטיין ז"ל היה מבוגריה...)
ר' אבא גרוסברד (המשגיח הראשון בפוניבז') הגיע מקלם
הרב דסלר (המשגיח השני) הגיע מקלם
וכמובן, ר' חצקל לוינשטיין (המשגיח השלישי) הגיע מקלם
לבי במערב כתב:ראה ב'ספר המנהגים - חב"ד' ע' 25 ובשוה"ג.בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי לגבי מנחה
יעקל כתב:צורב מתחיל כתב:יעקל כתב:מעניין, מה עניין קעלם אצל פוניבז ?
( אם לא שר' יחזקאל סג"ל לעווינשטיין ז"ל היה מבוגריה...)
ר' אבא גרוסברד (המשגיח הראשון בפוניבז') הגיע מקלם
הרב דסלר (המשגיח השני) הגיע מקלם
וכמובן, ר' חצקל לוינשטיין (המשגיח השלישי) הגיע מקלם
והם כאילו "ייבאו" את מנהג עטיפת הטלית לש"ץ למנחה ומעריב ?
יצויין שר' יחזקאל לפני כהנו בפוניבז, כיהן בישיבת מיר ושם במנחה ומעריב לא נהוג. וצ"ע...
שוב: הקפידו (ע"פ קבלה) שלא להתעטף בערבית, אך גם במנחה לא התעטפו (ושמא סיבת הדבר בסמיכותן).בברכה המשולשת כתב:לא ראיתי שמובאים שם מקורות מדברי המקובלים
לבי במערב כתב:שוב: הקפידו (ע"פ קבלה) שלא להתעטף בערבית, אך גם במנחה לא התעטפו (ושמא סיבתו בסמיכותן).בברכה המשולשת כתב:לא ראיתי שמובאים שם מקורות מדברי המקובלים
כמובן.בברכה המשולשת כתב:ועל זה אעיר- ע"פ סוד מתעטפים במנחה, ופושטים לפני ערבית.
צורב מתחיל כתב:יעקל כתב:מעניין, מה עניין קעלם אצל פוניבז ?
( אם לא שר' יחזקאל סג"ל לעווינשטיין ז"ל היה מבוגריה...)
ר' אבא גרוסברד (המשגיח הראשון בפוניבז') הגיע מקלם
הרב דסלר (המשגיח השני) הגיע מקלם
וכמובן, ר' חצקל לוינשטיין (המשגיח השלישי) הגיע מקלם
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים