היה מחכמי ישראל המקובלים, או שנחשב 'משכיל'?
אודה לכל מידע.
איש_ספר כתב:ר' יעקב ברילל אב"ד קאהייטיין, נודע בעיקר על שם חיבורו מבוא למשנה. חכם חוקר ומלומד. היה ממחנה שלומי אמוני ישראל. לא זכור לי כרגע על ביקורת שספרו עורר (בניגוד למשל לזכריה פרנקל וחיבורו). היה חתנו של ר"נ טרייביש בעל קובץ על הרמב"ם ושלום ירושלים. (בנו נחום הנקרא ע"ש חמיו כבר היה נמנה על זרם הרפורמים). בקיצור אולי אין טעם להביא אותו בהיתר עגונה אבל להזכיר משהו מספריו ומהשערותיו, לא רואה סיבה להמנע, אפשר גם להוסיף תואר החכם, שבימנו יש לו משמעות ידועה.
איש_ספר כתב:ר' יעקב ברילל אב"ד קאהייטיין, נודע בעיקר על שם חיבורו מבוא למשנה.
בתוך הגולה כתב:איש_ספר כתב:ר' יעקב ברילל אב"ד קאהייטיין, נודע בעיקר על שם חיבורו מבוא למשנה.
צ"ל מבוא המשנה.
כדאי לציין גם שבספרו בן זקנים (עמ' 99) הרעיש על אחד שמהלך ב'דרך חדשים מקרוב באו לבאר כל סתום וחתום בפסוקים על אופן קל ובסגנון אחד כי יש טעיות רבות בפסוקים וצריכים תיקון ע״ד חלוף חסרון ויתרון ובהם אשר רק להכרית ולהשמיד בלבבם'. אם כי כידוע אין במחאה על עניין אחד כדי להפקיע מידי חשש דעות כוזבות.
אגב בספרו שם כמה ד"ת מחותנו הנזכר.
[הרב ב"מ. ברי לך שחותמתו של מהר"ץ מספיקה היא לכל דבר ובכל עניין?]
[ושוב אני מרגיש את החוסר במידע מרוכז על יהדות מורביה ובוהמיה]
רציני כתב:באטלס עץ חיים חלק ג עמוד 57 הביא אותו כהרבנים משכילים. [בלשונו: את הדרך אל דור ההשכלה סללו הרבנים המשכילים. ע"כ. ומנה את הרב שי"ר, הרב זכריה פרנקל, הרב צבי הירש חיות, והרב יעקב בריל].
אולם כידוע ערבך ערבא צריך.
יש לציין שבאוצר נמצא ספרו דורש לציון.
ר"ר הלפרין.עמקן כתב:לא ידוע לי מי כתב אטלס עץ חיים
לבי במערב כתב:ר"ר הלפרין.עמקן כתב:לא ידוע לי מי כתב אטלס עץ חיים
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 437 אורחים