סגי נהור כתב:רק משפט אחד בנושא: גדול חילול השם שנגרם ע"י יחס הממסד והתקשורת החרדית לפרשייה יותר מחילול השם שנגרם ע"י הפרשייה עצמה.
ש. ספראי כתב:המאמר לא פורסם עדיין בשום מקום, כיון שלא ברור לי עדיין האם כדאי לפרסמו.
אלו דברים שדיברתי השבוע במעמד מסוים והעלתים על הכתב, כי בתקשורת החרדית (...) ביקשו ממני להעלות את הדברים על הכתב.
אך לא הגעתי לכלל הכרעה האם הדברים ראויים להתפרסם בבמות שונות.
אשמח לחוות דעתכם.
ש. ספראי כתב:המאמר לא פורסם עדיין בשום מקום, כיון שלא ברור לי עדיין האם כדאי לפרסמו.
אלו דברים שדיברתי השבוע במעמד מסוים והעלתים על הכתב, כי בתקשורת החרדית (...) ביקשו ממני להעלות את הדברים על הכתב.
אך לא הגעתי לכלל הכרעה האם הדברים ראויים להתפרסם בבמות שונות.
אשמח לחוות דעתכם.
ש. ספראי כתב:מייל שקיבלתי כעת:
על בקרת נזקים
יעקב פרבשטיין
כל קברניט יודע, שכשיש סופה עסוקים רק בדבר אחד: לשרוד. אבל כל קברניט טוב יודע, שכשהסופה נגמרת, זה הזמן ללכת בין התרנים השבורים והדפנות הפצועות, לבחון קורה אחרי קורה, ואחרי שרשימת הנזקים ברורה לעינו המקצועית, להחליט מה דורש תיקון, באיזה סדר ובאיזה אופן.
גם הספינה שלנו עברה סערה. הגלים היו גבוהים, הרוחות עזות, וכל מיני מקומות שהיו תמיד אטומים ושלמים נפרצו פתאום. אבל כעת הגיעה העת לעשות בקרת נזקים. ובקרת נזקים, כפי שיספר לכם כל מלח מתחיל, היא תפקידו של הקברניט.
יש לנו קברניטים ברוך ה'. הנזקים מונחים לפניהם, בהירים ומפורטים לעיניהם החודרות, לא פחות מאשר לעינינו. וברגע זה, הקברניטים אומרים לנו מהו הנזק הראשון והקריטי שיש לתקן. אנחנו מלחים פשוטים, ואין לנו אלא להקשיב, בתשומת לב, ולדאוג לנזקים הדחופים האלו שנגרמו בתאים שלנו ובסיפונים שתחת אחריותנו.
הקברניטים אומרים: הפרצה הראשונה שחייבים לסגור, הפרצה שמאיימת להטביע אותנו כרגע, היא הפרצה שנקראת: "בואו נדבר על זה". או בניסוח המודרני: "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר".
לדעתם הפרסום והפומבי אינם מחטאים. הם מזהמים את כולנו. ובתנאי, שבצינעה נעשה כל מה שצריך. ויש לנו מספיק (או לא מספיק) מלחים אלמוניים שעומדים כל השנה בפרץ הזה, ומסתייעים בכל גורם נחוץ, ואינם מסתירים, ואינם מחפים.
הקברניטים מבהירים: יש נושאים שהצנעה יפה להם. והשיח והטיפול בנושאים האלו – הצנעה יפה גם להם. לא ההתעלמות יפה להם, לא השתיקה, רק הצנעה. הקברניטים יודעים, כפי שיודע כל אדם שעיניו בראשו והוא איש בין אנשים, שרבני השכונות והערים מוסרים את נפשם על הזעקות השקטות האלו, ומטפלים בהם בכל כח ובכל לב. הקברניטים מכירים בגודל הסכנה, בעומק הכאב ובחיוניות הטיפול הזה. אבל דבר אחד הם לא מקבלים: את הפרסום. הרבנים המטפלים והמסייעים להם מקבלים את התמיכה בהם, גם היא בצנעה, מכל מי שהם צריכים. מי שחושב שהקברניטים מכוונים בדברים שאמרו, נגד אותה פעילות קדושה וחיונית (ואלמונית ברובה) זו, אינו אלא מטעה. אילולא המלחים הצדיקים הללו, שעומדים כל השנה בפרץ, לא היה קיום לספינה.
ועוד מבט. מי שסירתו נטרפה, הנפגע, חייו מלאים בה. היא מטלטלת את חלומותיו בלילות, רודפת את רוחו בימים ומתיזה מלח דמעות על רגעים מתוקים בחייו. ובאופן טבעי, הוא מבקש שהסערה הזו תמלא את החיים של כולנו. שנסער איתו, ניטלטל איתו ונטעם מהמליחות הנוראה. אבל הקברניטים אומרים: למי שנפצע בסערה מגיעים כל האמון, כל הטיפול, כל הקבלה וכל התמיכה. מגיעה לו אוזן קשבת וכתף איתנה ואי של מנוחה, וגם מיצוי הדין עם הפוגע מגיע להם. אבל יש דבר אחד שהקברניט לא יכול לתת להם, שאסור לו לתת להם: להכניס את הציבור כולו לעין הסערה הזו, לטרוף בה סירות נוספות. הפגיעה שגורם הפרסום והעיסוק הציבורי הזה לאלו שלא נפגעו, גדולה, התועלת לאלו שנפגעו, קטנה או מזערית.
לפעמים בעת הסערה הדופן נקרעת והנזק גדול. אולי לא את כל הנזקים נוכל לתקן. לפעמים בעת סערה דברים יוצאים לרשות הרבים, ולעיתים רחוקות הם אפילו צריכים היו לצאת לרשות הרבים. אבל גם היציאה הזו צריכה להעשות במינימום ההכרחי ביותר. לצמצם את השיח. לצמצם את הנזק. ולסגור את הפרצה הזו מיד כשאפשר.
קחו את המחשבה הזו אל התא הפרטי שלכם. בתא הזה, בין הקירות האלו, יש ילדים ונערים ותלמידים. השאלה מה לעשות ואיך לתקן היא אישית מאד, עדינה, ודורשת אוזן קשבת ושכל ישר. אבל קחו איתכם את תמונת הקברניט, את דבריו, את פקודת היום שלו: לסתום את הפרצה הזו. להשאיר מקום, סגור, מוגן, ופרטי, למה שיפה לו הצנעה. ולהשאיר באור השמש רק את מה שיפה לו הפרסום, האור, והציבוריות.
ואם אינכם מסכימים עם הדברים, חכו, ותחשבו שוב.
ש. ספראי כתב:מייל שקיבלתי כעת:
[b]על בקרת נזקים
יעקב פרבשטיין
ש. ספראי כתב:מייל שקיבלתי כעת:
על בקרת נזקים
יעקב פרבשטיין
כל קברניט יודע, שכשיש סופה עסוקים רק בדבר אחד: לשרוד. אבל כל קברניט טוב יודע, שכשהסופה נגמרת, זה הזמן ללכת בין התרנים השבורים והדפנות הפצועות, לבחון קורה אחרי קורה, ואחרי שרשימת הנזקים ברורה לעינו המקצועית, להחליט מה דורש תיקון, באיזה סדר ובאיזה אופן.
גם הספינה שלנו עברה סערה. הגלים היו גבוהים, הרוחות עזות, וכל מיני מקומות שהיו תמיד אטומים ושלמים נפרצו פתאום. אבל כעת הגיעה העת לעשות בקרת נזקים. ובקרת נזקים, כפי שיספר לכם כל מלח מתחיל, היא תפקידו של הקברניט.
יש לנו קברניטים ברוך ה'. הנזקים מונחים לפניהם, בהירים ומפורטים לעיניהם החודרות, לא פחות מאשר לעינינו. וברגע זה, הקברניטים אומרים לנו מהו הנזק הראשון והקריטי שיש לתקן. אנחנו מלחים פשוטים, ואין לנו אלא להקשיב, בתשומת לב, ולדאוג לנזקים הדחופים האלו שנגרמו בתאים שלנו ובסיפונים שתחת אחריותנו.
הקברניטים אומרים: הפרצה הראשונה שחייבים לסגור, הפרצה שמאיימת להטביע אותנו כרגע, היא הפרצה שנקראת: "בואו נדבר על זה". או בניסוח המודרני: "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר".
לדעתם הפרסום והפומבי אינם מחטאים. הם מזהמים את כולנו. ובתנאי, שבצינעה נעשה כל מה שצריך. ויש לנו מספיק (או לא מספיק) מלחים אלמוניים שעומדים כל השנה בפרץ הזה, ומסתייעים בכל גורם נחוץ, ואינם מסתירים, ואינם מחפים.
הקברניטים מבהירים: יש נושאים שהצנעה יפה להם. והשיח והטיפול בנושאים האלו – הצנעה יפה גם להם. לא ההתעלמות יפה להם, לא השתיקה, רק הצנעה. הקברניטים יודעים, כפי שיודע כל אדם שעיניו בראשו והוא איש בין אנשים, שרבני השכונות והערים מוסרים את נפשם על הזעקות השקטות האלו, ומטפלים בהם בכל כח ובכל לב. הקברניטים מכירים בגודל הסכנה, בעומק הכאב ובחיוניות הטיפול הזה. אבל דבר אחד הם לא מקבלים: את הפרסום. הרבנים המטפלים והמסייעים להם מקבלים את התמיכה בהם, גם היא בצנעה, מכל מי שהם צריכים. מי שחושב שהקברניטים מכוונים בדברים שאמרו, נגד אותה פעילות קדושה וחיונית (ואלמונית ברובה) זו, אינו אלא מטעה. אילולא המלחים הצדיקים הללו, שעומדים כל השנה בפרץ, לא היה קיום לספינה.
ועוד מבט. מי שסירתו נטרפה, הנפגע, חייו מלאים בה. היא מטלטלת את חלומותיו בלילות, רודפת את רוחו בימים ומתיזה מלח דמעות על רגעים מתוקים בחייו. ובאופן טבעי, הוא מבקש שהסערה הזו תמלא את החיים של כולנו. שנסער איתו, ניטלטל איתו ונטעם מהמליחות הנוראה. אבל הקברניטים אומרים: למי שנפצע בסערה מגיעים כל האמון, כל הטיפול, כל הקבלה וכל התמיכה. מגיעה לו אוזן קשבת וכתף איתנה ואי של מנוחה, וגם מיצוי הדין עם הפוגע מגיע להם. אבל יש דבר אחד שהקברניט לא יכול לתת להם, שאסור לו לתת להם: להכניס את הציבור כולו לעין הסערה הזו, לטרוף בה סירות נוספות. הפגיעה שגורם הפרסום והעיסוק הציבורי הזה לאלו שלא נפגעו, גדולה, התועלת לאלו שנפגעו, קטנה או מזערית.
לפעמים בעת הסערה הדופן נקרעת והנזק גדול. אולי לא את כל הנזקים נוכל לתקן. לפעמים בעת סערה דברים יוצאים לרשות הרבים, ולעיתים רחוקות הם אפילו צריכים היו לצאת לרשות הרבים. אבל גם היציאה הזו צריכה להעשות במינימום ההכרחי ביותר. לצמצם את השיח. לצמצם את הנזק. ולסגור את הפרצה הזו מיד כשאפשר.
קחו את המחשבה הזו אל התא הפרטי שלכם. בתא הזה, בין הקירות האלו, יש ילדים ונערים ותלמידים. השאלה מה לעשות ואיך לתקן היא אישית מאד, עדינה, ודורשת אוזן קשבת ושכל ישר. אבל קחו איתכם את תמונת הקברניט, את דבריו, את פקודת היום שלו: לסתום את הפרצה הזו. להשאיר מקום, סגור, מוגן, ופרטי, למה שיפה לו הצנעה. ולהשאיר באור השמש רק את מה שיפה לו הפרסום, האור, והציבוריות.
ואם אינכם מסכימים עם הדברים, חכו, ותחשבו שוב.
ואם אינכם מסכימים עם הדברים, חכו, ותחשבו שוב.
הפגיעה שגורם הפרסום והעיסוק הציבורי הזה לאלו שלא נפגעו, גדולה, התועלת לאלו שנפגעו, קטנה או מזערית.
צופה_ומביט כתב:מכל השאלות שיש לי לכותב הנכבד אכתוב רק אחת:
האם הסיפור של ח"ו טופל במסגרת שתוארה/פוארה? או שרק בגלל פרסום התחקיר זז משהו בעניינו?
אם נכון מה שפורסם לגביו, אם צודק הבי"ד שפרסם שבדק ומצא מה שמצא - הרי שלא טופל ולא נעליים.
עשרות שנים. עשרות נפגעים.
והאיש כתב טורי השקפה ביתד עד הסוף, ובלוויה שלו הוספד כצדיק הדור והתחקירנים הוכתרו כרוצחים.
זה הטיפול? זו המניעה? זה המסר לנפגעים?
היה מקום לומר שזה רק במקרה כמו זה [ולא אפרט מה שכולם יודעים]. שאולי זה מאותם המקרים שהכותב מודה ש"היו צריכים לצאת לרשות הרבים". אבל ההתייחסות אליו אחרי שמת - מגלה על למפרע ג"כ.
יש בזה אמירה פוזיטיבית, ולא רק כלפי כתבני רשת אלא כלפי כל מי שעסק בפרשה, בכל צורה.
ומילה לגבי הסיום של הכותב:ואם אינכם מסכימים עם הדברים, חכו, ותחשבו שוב.
לא יאומן כמה התנשאות ופטרונות יש במשפט הזה.
וכמו שכתבו לפניי, האיש תופס את עצמו כדובר של "הקברניטים", לכן מצד אחד הוא אומר את כל מה שהוא אישית חושב, ומצד שני הוא כה בטוח בעצמו ומסיים במשפט כה מזלזל ומתנשא.
לפותח האשכול:
הגבתי כאן כי הדברים כבר נכתבו כאן. כשמנהלים יעבירו לאשכול אחר יעבירו גם את הודעתי.
עם זאת, לדעתי הענין כן קשור לשאלתך בפתיחת האשכול.
כפי שכבר ניתחו כאן, שום הגנה במסגרת חדר הטיפול לא תספיק, כי טורפים תמיד מוצאים את הדרך, והם יעבירו - ומעבירים - את הפגיעה למקום וזמן אחר.
בהנחה שיראת שמים לעולם לא תהיה לכולם ומספיק, רק הרתעה ציבורית [ע"ד "מוראה של מלכות"] תגרום לחיות האלה לחשוב פעמיים.
העובדות בשטח הן שההשתקה וההסתרה [מכל השיקולים הנכונים והלא נכונים] לא מונעת פגיעות. הרבה פעמים גם לא פגיעות חוזרות של אנשים שכבר ידועים. [להיפך, הן מעודדות אותן, ומונעות פניה ותלונה של נפגעים אחרים].
ככל שהרעש הציבורי יהיה גדול יותר, שההוקעה תהיה חריפה וחד-משמעית יותר, בלי כחל ושרק, כך המודעות תהיה גדולה יותר [באופן לא יזום ויזום] והפחד של הטורפים יהיה גדול יותר.
ולכל המצקצקים על "המשפחה של הטורף", הן אמת שיש הרבה מה לדבר בענין, אבל רק מציין שכשמישהו חייב מיתה על פי דין תורה שהתברר בבית דין - הורגים אותו וברבים [בעבירות מסוימות אף בהכרזה] וכולם יודעים על מה, ולא מתחשבים בזה שלמשפחה לא יהיה עכשיו אבא ולא בבושות והצער שלהם.
עקביה כתב:שיעור מאת הרב פייבלזון בעקבות הפרשה.
https://drive.google.com/file/d/1L8oViN ... _I4cH/view
יהודי רגיל כתב:לא יודע אם הבמה ראויה להביא את הדברים, כי אין לי מושג מי הבן אדם
אך קראתי הבוקר טור של אחד בשם 'ידידיה מאיר'
שפתיים ישק!
איש_ספר כתב:המאורעות האחרונים מטלטלים, מערערים ומהרהרים, את כולנו.
כשומרי תו"מ, כיחידים, כהורים, כבני הקהילה החרדית.
חזק לא יאמץ כחו וגבור לא ימלט נפשו, ותפש הקשת לא יעמד וקל ברגליו לא ימלט ורכב הסוס לא ימלט נפשו.
ובכן וקוננו, זכור ה' מה היה לנו.
אין לנו ציפיה לקבל תשובות ממי שראוי היה לו שישיב, איך טחו עיניו, איך נתן ידו, איך לא הטה אזנו, איך היה ערל לבבו.
לא עולה בדעתינו כי זכאים אנו להבין ולהשכיל, איך נאמר כך ואיך נהגו כך, ולא חששו כי ישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל.
ובכן ביטנו, הביטה וראה את חרפתינו.
הכל יודעים שאין אפשרות לנהל דיון אמיתי וכן במסגרת זו. העובדות לא ניתנות להיכתב, הביקורת לא יכולה שתישמע.
נמצא איפוא כי קיומו כאן, יהיה במה אך ורק לכהני הבעל הבאים לזבוח את זבחיהם, בעלי מומים, עורים ופסחים.
ובכן, הקריבהו נא לפחתך, ירצך וישא פניך.
הטפות ודרשות בסוגיית ימין שהוא שמאל, גם הם אינן נופלות עתה על אוזן שומעת. לא קיימן עתה בהאי מסכתא. אם השמאל ואימינה.
יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכלים יבינו.
ואנו וביתינו נעבוד את ה'.
צופה_ומביט כתב:עקביה כתב:שיעור מאת הרב פייבלזון בעקבות הפרשה.
https://drive.google.com/file/d/1L8oViN ... _I4cH/view
אשמח ואודה אם מישהו יסכם.
בן מיכאל כתב:איש_ספר כתב:המאורעות האחרונים מטלטלים, מערערים ומהרהרים, את כולנו.
כשומרי תו"מ, כיחידים, כהורים, כבני הקהילה החרדית.
חזק לא יאמץ כחו וגבור לא ימלט נפשו, ותפש הקשת לא יעמד וקל ברגליו לא ימלט ורכב הסוס לא ימלט נפשו.
ובכן וקוננו, זכור ה' מה היה לנו.
אין לנו ציפיה לקבל תשובות ממי שראוי היה לו שישיב, איך טחו עיניו, איך נתן ידו, איך לא הטה אזנו, איך היה ערל לבבו.
לא עולה בדעתינו כי זכאים אנו להבין ולהשכיל, איך נאמר כך ואיך נהגו כך, ולא חששו כי ישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל.
ובכן ביטנו, הביטה וראה את חרפתינו.
הכל יודעים שאין אפשרות לנהל דיון אמיתי וכן במסגרת זו. העובדות לא ניתנות להיכתב, הביקורת לא יכולה שתישמע.
נמצא איפוא כי קיומו כאן, יהיה במה אך ורק לכהני הבעל הבאים לזבוח את זבחיהם, בעלי מומים, עורים ופסחים.
ובכן, הקריבהו נא לפחתך, ירצך וישא פניך.
הטפות ודרשות בסוגיית ימין שהוא שמאל, גם הם אינן נופלות עתה על אוזן שומעת. לא קיימן עתה בהאי מסכתא. אם השמאל ואימינה.
יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכלים יבינו.
ואנו וביתינו נעבוד את ה'.
מאי משמע?
בתוך הגולה כתב:יהודי רגיל כתב:לא יודע אם הבמה ראויה להביא את הדברים, כי אין לי מושג מי הבן אדם
אך קראתי הבוקר טור של אחד בשם 'ידידיה מאיר'
שפתיים ישק!
בעקבות המלצתך קראתי את דבריו בדמע (כפשטו)
[אפשר וצריך לדון אם הכותב הוא הדמות אליו נישא עינינו אבל לצערנו בסיפור האחרון זה כנראה הבעיה הכי קטנה. עכ"פ אם נראה להנהלה שאין ראוי לתת לדבריו פרסום הרשות בידם למחוק כמובן]
איש_ספר כתב:צופה_ומביט כתב:עקביה כתב:שיעור מאת הרב פייבלזון בעקבות הפרשה.
https://drive.google.com/file/d/1L8oViN ... _I4cH/view
אשמח ואודה אם מישהו יסכם.
שמעתי.
אין אנשים רעים וטובים. חלקי הטוב והרע מעורבים אצל כולנו. החוטאים הם אותם שהחלקים הרעים שבהם לא קיבל מענה נכון או טיפול ראוי וכך הגיעו לאן שהגיעו. כיון שלא מדובר באיש רע, בעל תפיסת עולם שגויה, ומכיון שספריו מלאים בדברים טובים ונכונים, כדאי וראוי להמשיך לקרוא בספרים. אין הגיון לא לקרוא בספרים, כמו שאין הגיון לא להשתמש בשולחן באם יתברר שהיצרן רוצח. אם תבוא הוראה להדיר את ספריו בשל מעשיו, יחושו צעירים רבים המזהים בעצמם נטיות שונות, אי נוחות, והעבריינים רק ישקעו בכישלונותיהם, כאשר הם יבינו שאין מוצא או כשהם יקבלו אישוש שהאישיות שלהם כולה בעיתית. אין צורך לגנות את המעשים המיוחסים לו, זה מובן מאליו, יש למחות על אימוץ סולם ערכים שמקורו מהחברה החילונית, חברה מתירנית, שכדאי להגן על עצמה מפני הגבולות המופקרים שלה, הפכה את הסוגיא של אונס ופגיעה בילדים כחמורה יותר מכל דבר אחר. הדבר אכן חמור ובמקרים רבים הוא רציחה ממש, אבל אין לאמץ את הסולם הערכים החילוני שאינו מושפע מערכים שהתורה וחז"ל מלמדים אותנו. התאבדות היא אסורה ומדובר ברציחה, אבל האשמה רובצת במידת מה על החברה שלנו, המושפעת מהתנהגות החברה החילונית, שלא נותנת סיכוי לאדם שהתפרסמו אשמות נגדו, ובהעדר יכולת לנקות עצמו, הוא מגיע למקום של אין מוצא. אין תפקידנו לברר את האמת, הדבר צריך להתבצע ע"י בית דין ויש לתת את הדעת איך כיצד, מה ומי.
זה תוכן הדברים פחות או יותר.
יתן חן כתב:איש_ספר כתב:בן מיכאל כתב:איש_ספר כתב:המאורעות האחרונים מטלטלים, מערערים ומהרהרים, את כולנו.
כשומרי תו"מ, כיחידים, כהורים, כבני הקהילה החרדית.
הכל יודעים שאין אפשרות לנהל דיון אמיתי וכן במסגרת זו. העובדות לא ניתנות להיכתב, הביקורת לא יכולה שתישמע.
מאי משמע?
כוונתי פשוטה. הדיון כאן לעולם יהיה לא הוגן, וסופו שימצא לקוי וחסר.
הרי להיכנס לפרטי העובדות/השמועות/הממצאים, אי אפשר. לא מתאים כאן מכמה סיבות.
לכן תהיתי מה ההגיון והרווח מאשכול כזה.
מסיבה זו אכן לא פתחתי אשכול לדוש במאורע, אלא אך ורק למכאן ולהבא.
אשמח מאד אם תפצל את האשכול ותעיף מכאן את ההודעות של אלו ש'פשוט לא מצאו מקום אחר' - לאשכול אחר.
איש_ספר כתב:
ד. ועוד משהו עקרוני, כשיש סיפור רועש וגועש מלא אינפורמציות ודיס אינ', בלתי ניתן לקיים דיון עקרוני. א"א לומר אני אומר דברים עקרוניים מבלי לדעת את הפרטים של הפרשה הנוכחית. זה לא הולך. השומע, מקשר ומקיש מיד, בין ההתייחסות העקרונית לבין המציאות שהוא מכיר או חושב שהוא מכיר.
איש_ספר כתב:שיעור מאת הרב פייבלזון בעקבות הפרשה.
....יש למחות על אימוץ סולם ערכים שמקורו מהחברה החילונית, חברה מתירנית, שכדאי להגן על עצמה מפני הגבולות המופקרים שלה, הפכה את הסוגיא של אונס ופגיעה בילדים כחמורה יותר מכל דבר אחר. הדבר אכן חמור ובמקרים רבים הוא רציחה ממש, אבל אין לאמץ את הסולם הערכים החילוני שאינו מושפע מערכים שהתורה וחז"ל מלמדים אותנו....
זה תוכן הדברים פחות או יותר.
עובדיה חן כתב:אולי ידידיה מאיר צודק,שהגיע הזמן שיקום בי"ד חרדי ויעסוק[ללא מורא] בתלונות של נפגעים ונפגעות, ואז לא יהיה צורך ומקום לעיתונות חילונית [או איזה רב מצפת להתערב בבעיות של ציבור חרדי בבני ברק.
איש_ספר כתב:הרב צו"מ, לצערי אתה לא קורא את המציאות נכוחה. השיח הרווח בבתי מדרשות וכוללים, שמדובר באיש תם וישר, טוב אולי לא מל"ו צדיקים, שנפל קרבן לעלילה שפלה, גם על נסיבות מיתתו, המקלים אומרים שאסור לדון ולבקר, המחמירים טוענים על רצח, ויש שאף מצביעים על המעלילים כמי שרצחו בפועל.
עליך עיננו כתב:צודק שצריך לדבר להזהיר ולהתריע אבל יש לנו דרך וצורה להעביר את הדברים, הציבןר החילוני מתקומם כביכול על זה שאצלנו לא מדברים אז כאילו יש פחות רגישות ולדעתי ההיפך הוא הנכון (לא בכל המקרים אבל אצל רובם כן) וזוהי דעתו של הרב אייכנשטיין שליט"א מצו"ב
איש_ספר כתב:ג. המשל עם הנגר לא מוצלח. איש לא יודע מי הנגר שייצר לו את השולחן, ואם שמע כהרף עין שכח, אבל הספרים והמחבר, שלהבת בגחלת. לא צריך להאמין בכח הפועל בנפעל. העובדה ששמו של המחבר קשור בסיפורים מסוימים בקשר בל ינתק, אינה מאפשרת להתעלם, ע"ד שאמרו וגם את הבהמה תהרוגו. ישאל השואל, אני שיכול לרמות את ילדי ולומר להם בוודאות שהכל עלילה שפלה, האם אוכל להמשיך לאפשר לילדי לקרוא בספרים? התשובה שאני הייתי משיב, כהיום הזה הוכח ששקרים אפילו קדושים משיגים תוצאות קשות, ובראשם פגיעה באמון.
איש_ספר כתב:מדברי הרב פייבלזון: כיון שלא מדובר באיש רע, בעל תפיסת עולם שגויה, ומכיון שספריו מלאים בדברים טובים ונכונים, כדאי וראוי להמשיך לקרוא בספרים. אין הגיון לא לקרוא בספרים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 327 אורחים